تاتوی ابرو در تبریز

تاتوی ابرو در تبریز

تاتوی ابرو و انواع مختلف آن در تبریز

تاتوی ابرو روشی برای پُر و خوش حالت تر کردن ابرو با استفاده از رنگ مخصوص تاتو می باشد.

این رنگ با ظرافت و به صورت مستقیم و از طریق سوزن هایی که مختص این کار هستند وارد پوست ناحیه ابرو می شوند.

با اینکه تاتو ابرو مدل های مختلفی دارد بدیهی است که مدل ابرو تاتو برحسب فرم صورت فرد انتخاب و اجرا می شود. با این وجود نمی توان نقش سلیقه شخصی را نیز در تتوی ابرو انکار کرد.

عوارض تاتو ابرو که یک روش قدیمی محسوب می شود به مراتب از روش های نوین ضخیم کردن و فرم دهی ابروها بیشتر است حتی اگر از بهترین رنگ تاتو ابرو استفاده شود.

با ما باشید تا با جزئیات بیشتری از این روش آشنا شوید.

تاتو ابرو چیست ؟

تاتو ابرو یک روش قدیمی زیبایی ابروها می باشد که برای رفع نواقص ابرو و افزایش زیبایی آن به کار می رود.

این روش در ابتدا طرفداران زیادی را به خود جذب کرد . اما به مرور با مشخص شدن عوارض و محدودیت های تتوی ابرو و پیدایش روش های نوین برای جلوه دادن به ابرو از طرفداران آن کاسته شد. با این وجود هنوز هم امکان دارد افرادی به دلیل عدم آگاهی از تاتو ابرو استقبال کنند و تن به انجام آن دهند.

انواع روش های تاتوی ابرو

همان طور که می دانید تاتوی ابرو به انواع خدمات ابرو اطلاق می شود. در حالت کلی تاتو روش های مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است اما در این مقاله هدف ما توضیح هر چه بیشتر روش قدیمی و معمولی تاتو می باشد.

تاتوی معمولی (قدیمی):

این مدل تاتو به این دلیل که از خیلی وقت پیش ها در ایران انجام می شده است برای بیشتر افراد جامعه شناخته شده است. اما ممکن است این افراد از روش های دیگر تاتو به اندازه تاتوی قدیمی اطلاعات نداشته باشند.

انواع روش های تاتوی ابرو

از محدودیت های این مدل تاتو می توان به از دست رفتن حالت طبیعی ابروها و مصنوعی شدن آنها اشاره کرد. امروزه این روش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

میکروپیگمنتیشن :

در این روش با استفاده از دستگاه میکروپیگمنتیشن که به جای سوزن های تاتو از کارتریج استفاده می کند، در فضایی بین اپیدرم و درم پوست ریز دانه هایی رنگی القا می شوند و بدین وسیله این نواحی رنگ می گیرند. این روش حداقل تخریب بافت را از خود به جا می گذارد.

میکروپیگمنتیشن ابرو در تبریز

شیدینگ :

یک روش سایه ابرو می باشد که موها در ناحیه تاج ابرو تراکم کمی دارند اما در قسمت انتهایی ابرو این تراکم زیاد می شود. بیشتر مورد تقاضای افرادی است که خواهان ابروهایی فانتزی و در عین حال پر پشت می باشند.

شیدینگ ابرو

میکروبلیدینگ :

این روش اگر همزمان با شیدینگ انجام شود حالتی سایه روشن در ابروها ایجاد می کند.

هاشور ابرو :

یک نوع تاتوی ابرو محسوب می شود که در آن به جای اینکه از رنگ به صورت یکدست استفاده شود به صورت ترسیم تار موی ابرو انجام می شود. استفاده از این روش به افرادی که ابروهای کم پشت و در عین حال با پراکندگی زیاد دارند توصیه می شود.

هاشور ابرو روشی دائمی و در عین حال با ظاهری طبیعی به حساب می آید.

سایه ابرو :

این روش مشابه تاتوی معمولی می باشد. با این تفاوت که از رنگی روشنتر از رنگ تاتو استفاده می شود و در نتیجه فرم ابرویی که با سایه کار شده طبیعی تر از حالت ابروز تاتو شده می باشد. البته سایه ابرو نسبت به تات دوام کمتری دارد. از انواع سایه ها می توان به مدل دائمی ساده، طبیعی و همینطور مخملی اشاره کرد.

فیبروز ابرو :

به نوعی تاتوی موقتی به حساب می آید. در این روش طراحی طبیعی تاج ابروها به سادگی قابل انجام است. نکته قابل توجه در این روش این است که بر خلاف تاتوی معمولی رنگ در لایه های سطحی پوست وارد شده و به عمق پوست نفوذ نمی کند.

ماندگاری فیبروز بین 1 ماه تا 1 سال تخمین زده می شود.

 

چه کسانی نمی توانند تاتوی ابرو انجام دهند؟

عدم امکان تاتوی ابرو ممکن است در برخی از افراد به صورت موقتی باشد و پس از رفع مشکل، انجام تتوی ابرو ایرادی نداشته باشد اما در برخی موارد فرد به صورت دائمی کاندیدای مناسبی برای تاتوی ابرو به حساب نمی آید و باید کلاً از انجام این روش صرف نظر کند.

افرادی که به طور موقت نباید تتوی ابرو انجام دهند:

خانم هایی که دوران پریودی خود را سپری می کنند نیز به دلیل تغییرات هورمونی در بدن خویش و کاهش رنگ پذیری پوست از انجام تاتوی ابرو منع می شوند. انجام تاتو در این ایام ممکن است به باقی ماندن ته رنگ قرمز در ناحیه ابروها منتهی شود. به همین علت توصیه می شود که خانم ها از انجام تاتو از 3 روز پیش از پریودی و 3 روز بعد از آن خودداری کنند.

خانم هایی که در دوران شیردهی می باشند. چرا که تغییرات هورمونی در این زمان مانع رنگ پذیری پوست به شکلی مناسب می باشند و در صورت اصرار به انجام این کار نیز توصیه می شود که حتما از رنگ های طبیعی استفاده کنید تا به فرزند دلبندنتان آسیبی وارد نشود.

-افرادی که کمتر از یک ماه است که عمل لیفت صورت و یا تزریق بوتاکس انجام داده اند باید از انجام این عمل به مدت 1 ماه خودداری کنند.

-با اینکه سرماخوردگی مانعی برای انجام تاتوی ابرو نیست با این وجود چون یک بیماری عفونی به حساب می آید بهتر است اجازه دهیم به طور کامل بهبودی حاصل شود آنگاه برای تتو اقدام کنیم.

-افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده اند و یا در پوست خود دچار مشکلاتی نظیر عفونت باکتریایی ، زخم و یا التهاب پوستی می باشند نیز لازم است تا رفع مشکل صبر کنند.

افرادی که به طور دائم امکان انجام تتوی ابرو را ندارند:

-کسانی که به بیماری های فشار خون و یا بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند چرا که در این افراد به دلیل عواقب جبران ناپذیر نمی توان داروی بیحسی موضعی تزریق کرد . علاوه بر این زخم های ایجاد شده در پوست این افراد به دلیل استفاده آنها از داروهای ضد انعقاد خون به این سادگی ها التیام نمی یابد.

-افرادی که دچار بیماری های خود ایمنی می باشند.در این افراد بدن، سیستم ایمنی ضعیفی دارد و حتی در مواردی از خود در مقابل مواد خطر آفرین هیچ دفاعی نمی کند از این رو می تواند به سادگی عواقب غیر قابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

-علاوه بر موارد ذکر شده افرادی که به بیماریهای خاص دچارند نیز کاندیدای مناسبی برای تاتو و هاشور ابرو به شمار نمی روند. این دسته از افراد به بیماریهای ایدز یا هپاتیت مبتلا هستند و یا دچار هموفیلی و بیماری های جنسی می باشند. در این افراد توصیه اکید می شود که از انجام این عمل خودداری کنند.

 

تاتو ابرو معمولی (قدیمی) چگونه انجام می شود ؟

برای تتوی ابرو ابتدا تمام موهای ابرو را تیغ زده و به عبارتی ناحیه ابرو را به صورت یکنواخت و بدون مو در می آورند. سپس فرم ابرو را تحت عنوان قاب ابرو طراحی کرده و پس از آن رنگی تیره را به طور یکدست درون قاب ابرو پخش می کنند.

معمولا شکل ابرو بعد از تتو در بیشتر افراد به طور یکسان می باشد و ابرو نیز حالتی غیر طبیعی و مشابه نقاشی پیدا می کند.

 

نکات و اقدامات پیش از تاتوی ابرو

-تاتوی ابرو را فقط در اماکن بهداشتی یا آرایشگاههای معتبر و استاندارد و زیر نظر متخصص این کار انجام دهید تا کمتر دچار عوارض بعد از تاتو شوید و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را از خود دور سازید.

-در روزهای نزدیک به روز تاتو از لایه برداری پوست و انجام میکرودرم خودداری کنید.

-توصیه می شود که از چند ساعت قبل مصرف مواد کافئین دار نظیر قهوه یا چای را متوقف کنید.

-بایستی رنگ تاتویی را انتخاب کرد که به رنگ طبیعی ابروهای فرد نزدیک باشد.در این صورت پس از گذشت مدتی ابروها زیبایی خود را حفظ می کنند. در حالت کلی بهترین رنگ تاتو ابرو ، قهوه ای سوخته بدون قرمزی می باشد چرا که با انواع رنگ های ابرو سازگار می باشد و در هنگام تمدید با رنگ های جدید نیز هماهنگ خواهد شد.

-قبل از تاتو ابرو از برنزه کردن پوست و یا آفتاب گرفتن طولانی مدت خودداری کنید.

-به یاد داشته باشید نباید پیش از عمل داروهایی که سبب تحریک پوستتان می شود را مصرف نمایید.

-اگر حساست و آلرژی به خصوصی دارید حتما پزشک را در جریان قرار دهید و در صورت لزوم قرص های ضد حساسیت مثل قرص ستیریزین (Cetirizine) مصرف کنید.

-قبل از اقدام برای تاتو بهتر است با توجه به فرم و شکل چهره تان مدل تاتوی مناسبی را انتخاب نمایید.چرا که هماهنگ بودن فرم ابرو با سایر اجزای چهره از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. انواع مدل ابرو تاتو شامل موارد باریک، پهن، اسپرت، بلند و … می باشد.

-در صورتی که فقط بخش هایی از ابرو مشکل دارد بهتر است از تاتوی ابرو به عنوان روشی ترمیمی در آن قسمت استفاده کرد بدین معنی که فقط در آن نواحی تاتو انجام شود تا حالت طبیعی مابقی ابرو دست نخورده باقی بماند و حفظ شود.

 

نکات و مراقبت های بعد از تاتوی ابرو

-در صورتی که ابروی شما پس از تاتوی ابرو تغییر رنگ داد و یا نتیجه دلخواه شما را به دنبال نداشت ، توصیه می شود گزینه رنگ کردن ابروی تاتو شده را امتحان کنید بدین صورت که با استفاده از رنگی روشن تر نظیر رنگ بژ و یا سفید آثار تتوی قبلی را تا حدودی محو کرد.

-به مدت یک هفته بعد از درمان روزی 3 مرتبه با استفاده از گوش پاکن بر روی ابروها مقداری کمی پماد ویتامین آ چشمی بمالید .البته بهتر است در این مورد از پزشک خود مشورت بگیرید.

-در طول هفته اول بهتر است روزانه یکبار پماد هیدروکورتیزون چشم را به وسیله گوش پاک کن بر روی ابروها بمالید.

-تا چند روز بعد از تاتوی ابرو از شستشوی صورت به خصوص در نواحی تتو شده پرهیز کنید.

-تا یک هفته نباید به استخر رفته و از سونا و جکوزی استفاده کرد.

-تا چند روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

-تا بهبودی کامل ابروها از خاراندن و یا کندن پوست های به وجود آمده در نواحی تاتو شده اجتناب کنید.

-هنگام اصلاح موهای ابرو آنها را نزدیک به تاتو و یا مماس بر آن کوتاه نکرده و یا بر روی آنها تیغ نکشید. بهترین روش اصلاح ابرو بعد از تاتو این است که ابتدا ابروها را رو به بالا شانه کرده و سپس به مقدار کم نوک آن را قیچی کنید. بعد ابروها را صاف کنید و بقیه بخش های آن را رو به پایین شانه کنید و دوباره نوک پایینی آن را به مقدار کمی کوتاه کنید.

 

عوارض تاتو ابرو

تاتو معمولا اثری دائمی دارد و به سادگی قابل پاک شدن نمی باشد بدین معنی که اگر فرد از انجام آن پشیمان شود دیگر قابل برگشت نیست اگر چه با استفاده از لیزر بسته به عمق رنگ می توان تا حدودی تتو را کمرنگ کرد اما به هیچ وجه نمی توان آن را به کلی از بین برد به علاوه اینکه بعد از لیزر نیز امکان دارد خط بریدگی در ناحیه ابروها به قوت خود باقی بماند.

اغلب افراد تاتوی ابرو در در مکان هایی غیر از کلینیک ها و درمانگاهها نظیر آرایشگاهها که معمولا بهداشت به آن صورت در آنها رعایت نمی شود، انجام می دهند و همین امر می تواند سبب بروز عفونت و بیماری های متعددی در فرد شود.

تاتوکار بایستی حتما از سوزن های یکبار مصرف برای تزریق استفاده کند. جهت اطمینان از این امر بیمار خودش باید از قبل سوزن های یکبار مصرف تهیه کند و در روز تاتو با خود همراه ببرد. رعایت این نکته مانع ابتلای فرد به بیماری های عفونی و واگیردار نظیر انواع هپاتیت A‌، B، C و یا ایدز ‌می شود.

از آنجاییکه در زمان تاتوی ابرو ممکن است خراش هایی نیز ایجاد شود احتمال به وجود آمدن گوشت اضافه در آن ناحیه وجود دارد. که این امر می تواند علاوه بر ایجاد برجستگی باعث خارش و قرمز شدن آن قسمت نیز شود یا هنگام تحریک پوست با تیغ و موچین این گوشت اضافه تشکیل شود.

تتویی که بر روی ابروها انجام می شود باعث می شود تا به موهای آن ناحیه آسیب وارد شده و از تعداد آنها کاسته شود و هرگز به اندازه قبل پر نشوند.

در طول تاتوی ابرو به دلیل استفاده از سوزن ممکن است فرد با درد و خونریزی زیادی مواجه شود.

رنگ هایی که در تاتوی ابرو استفاده می شود طبیعی نیست بلکه شیمیایی بوده و حاوی سرب است به همین علت علاوه بر اینکه سرطانزاست، سبب از بین رفتن تدریجی موهای طبیعی ابرو و همینطور بروز آلرژی گردد.

یکی دیگر از عوارض تاتو ابرو احتمال بروز حساسیت به رنگ به کار رفته می باشد. از انجاییکه رنگ در عمق زیادی از پوست ناحیه ابرو فرو می رود ممکن است حساسیت هایی مانند قرمزی و عفونت را با تاخیر و ظرف چند سال پس از تتو ابرو سبب شود. نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که در صورتی که این اتفاق رخ دهد به دلیل نتایج ماندگار تاتوی ابرو ، حساسیت نیز تا همیشه با فرد خواهد بود و حتی در صورت درمان آن توسط دارو نیز ممکن است بعد از مدتی علائم دوباره عود کند.

هاشور نیز تقریبا نوعی تاتو است با این تفاوت که فقط در قسمت هایی از ابرو و نه تمام آن انجام می شود. به همین دلیل هاشور نیز عوارضی مشابه تاتو دارد. از این رو مراقب باشید تحت تاثیر صحبت آرایشگرانی که مدعی اند تتو مختص افرادی با موهای نازک و ضعیف ابرو می باشد اما هاشور عملکردی بهتر و عوارض کمتری برای شما دارد قرار نگیرید. به علاوه اینکه هاشور را تنها زمانی مد نظر قرار دهید که بخشی از ابروی شما دچار شکستگی شده باشد در غیر اینصورت عملا کارایی نخواهد داشت و فقط وقت و پول خود را هدر داده اید.

 

راهکار برای کاهش درد در روش های مختلف

در طی انجام تاتو، هر چه آرامش و راحتی بیشتری داشته باشید، درد کمتری را تجربه خواهید کرد. اما روش های میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ، به طور کلی بدون درد هستند.

چند راهنمایی برای آرام کردن ذهن و کاهش گیرنده های درد، وقتی از روش های سنتی تاتو استفاده می کنید:

1بخشی از ناراحتی ذهنی نسبت به امری، از ناشناخته بودن آن ناشی می شود. تا جایی که می توانید در مورد این رویه، مطالعه کنید. چنان چه آگاهانه و با آمادگی کامل نسبت به انجام تاتو اقدام کنید، حال شما بهتر خواهد بود.

2محیطی راحت و امن را برای انجام تاتو انتخاب کنید. دمای اتاق، سر و صدای محیط، نرمی بالشتک از جمله عواملی هستند که در تنظیم محیط و آرام بودن شما هنگام انجام تاتو نقش دارند.

3می توانید از مقداری کرم بی حس کننده (مانند زایلاپی) استفاده کنید.

4اگر سابقه اضطراب دارید، پزشک متخصص را در جریان بگذارید تا در مورد آن تصمیم گیری نماید.

 

مدت زمان ماندگاری تاتو ابرو

تفاوت اصلی بین تاتو نیمه دائمی و دائمی در میزان تزریق جوهر به پوست است. هرچه تزریق عمیق تر باشد، رنگ تاتو مدت طولانی تر باقی می ماند.

بسته به نوع پوست و چگونگی نگه داشتن رنگدانه و هم چنین میزان پیروی از دستورالعمل ها برای مراقبت های بعد از انجام تاتو، نتیجه عمل می تواند بین 12 ماه تا 5 سال دوام داشته باشد.

موارد بسیاری وجود دارد که می تواند بر ماندگاری تاتو تأثیر بگذارد، از جمله:

√کیفیت تکنیک مورد استفاده.

√کیفیت رنگدانه های بکار رفته در پوست.

√نوع پوست شما؛ اغلب پوست های خشک می توانند بیش از پوست های چرب رنگدانه را در خود نگه دارند.

√قرار گرفتن در معرض آفتاب؛ نور فرابنفش خورشید سبب می شود ماندگاری رنگدانه کمتر شود.

√درمان های زیبایی؛ معالجات خاص زیبایی می تواند باعث شود تاتو سریعتر محو شود. لایه برداری هایی مانند استفاده از اسید گلیکولیک یا میکرودرم ابریژن می تواند بر عمر تاتو تأثیر بگذارد.

منبع : طب روز

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *