پیلینگ شیمیایی در تبریز

پیلینگ شیمیایی در تبریز

پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی یک روش برای لایه برداری پوست های آسیب دیده می باشد در این روش با محلولی جای جوش و زخم ها از بین می روند و پوست ترمیم میشود.

لایه برداری یا همان پیلینگ شیمیایی یک فرآیند پوستی است که از محلول شیمیایی مختلفی برای لایه برداری پوست استفاده می شود.

پیلینگ شیمیایی پوست، باعث می شود که لایه رویی پوست برداشته شود تا بتواند سطح پوست را صاف کند و دیگر مزایایی مانند محو شدن خطوط و زخم ها را به همراه داشته باشد.

بیشتر پوست های خشک دارای ثبات ژل مانندی است و به صورت اعمال می شود، اما گاهی اوقات در قسمت های دیگر بدن مانند:گردن، دست ها و یا سینه استفاده می شود.

پس از اعمال پیلینگ شیمیایی به پوست، پوست تاول می زند و سپس پوست می اندازد، اگرچه پیلینگ شیمیایی در حال حاضر ایمن تر از قبل شده است و هدف از آن، حذف سلول های سطحی و کدر پوست است، که به طور معمول منجر به بهبود خطوط ریز، آکنه، تغییر رنگ و مزایای بیشتری می شود.

جهت مشاوره رایگان و خدمات زیبایی در مرکز زیبایی تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

آدرس کلینیک:تبریز-شهرک پرواز-روبروی کلانتری-ساختمان 7 آسمان-طبقه 4

انواع پیلینگ شیمیایی

در حال حاضر تعدادی از انواع مختلف پیلینگ شیمیایی موجود هستند که برخی از آن ها فقط با متخصصان امراض پوستی انجام می شود، و برخی دیگر را شما می توانید خودتان در خانه به کار ببرید.

انواع پیلینگ شیمیایی

با توجه به شبکه درما، سه نوع پیلینگ شیمیایی اصلی وجود دارد، که عبارتند از:

1)پیلینگ شیمیایی نرم

درمان عمدتاً مشکلات پوستی ملایم دارد، اما به زمان ریکاوری کمتری نیاز دارد. نتایج معمولاً کم تر قابل توجه و چشمگیر هستند، به خصوص بعد از تنها یک درمان، اما معمولاً برای هر رنگ پوستی مناسب است و ریسک کمی برای هیپرپیگمانتاسیون ایجاد می کند.

2)پیلینگ شیمیایی متوسط

به حذف خطوط صورت، زخم ها و خال های مادرزادی کمک می کند، اما ممکن است که موجب عوارض جانبی شود و التیام یابد. اکثر مردم پس از یک درمان حداقل برخی از نتایج را خواهند دید، اما درمان های چندگانه معمولاً برای اثرات کامل مورد نیاز هستند.

برخی متخصصان امراض پوستی در حال حاضر پیلینگ نرم را توصیه می کنند، که از اسیدهای چند گانه به جای یک اسید تنها در یک قدرت بالاتر استفاده می کنند، زیرا اسیدهای چند گانه می توانند منجر به سوزش کم تری شوند.

3)پیلینگ شیمیایی سخت و عمیق

می تواند برای از بین بردن تومورهای سرطانی، زخم های عمیق و یا چین و چروک، جوش های جدی و خال های مهم پیری استفاده شود، پیلینگ شیمیایی عمیق معمولاً نتایجی با تنها یک جلسه فراهم می کند، با این حال می تواند عوارض جانبی جدی تر داشته باشد و هزینه بیشتری را متحمل شود.

 

ترکیبات شیمیایی به کار رفته در انواع پیلینگ

بسیاری از فرمول های شیمیایی مختلف در پیلینگ های مختلف پوستی به کار می روند.

برخی از ترکیبات شیمیایی شامل این موارد هستند:

  • اسید ترشیلاکتیک (TCA)
  • اسید لاکتیک
  • آلفا هیدروکسی اسید(AHA)
  • هیدروکینون
  • اسید سالیسیلیک
  • رزورسینول اگزالاتی
  • پلی فنل ها
  • ویتامین C

با پیلینگ شیمیایی می توانید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید که مثلا چه احساسی دارد، پس از یک جلسه لایه برداری چه مدت تا بهبودی طول می کشد؟

پیلینگ و گاهی اوقات احساس سوزش، معمولاً پس از پایان جلسه، در حدود 20 دقیقه بعد از عمل آغاز می شود.

ناراحتی در حدود سه تا هفت روز ادامه خواهد داشت (گاهی تا 14 روز در صورتی که یک پوست عمیق انجام شود).

هرچند وقت یکبار می توانید پیلینگ پوست خود را تکرار کنید؟

پیلینگ ملایم را می توان در هر چهار هفته یکبار تکرار کرد، اما شما به مدت 6 تا 12 ماه و یا بیشتر به طور متوسط نیاز به زمان برای پیلینگ متوسط و عمیق دارید.

آیا باید پیلینگ صورت را انجام دهم؟

انواع مختلف پوست به پیلینگ های مختلفی نیاز دارند، بنابراین توصیه می شود قبل از شروع یک پیلینگ حرفه ای، متخصص را ببینید و با او مشورت کنید.

چگونه می توان برای یک جلسه پیلینگ شیمیایی آماده شد؟

قبل از کار، شما ابتدا با متخصص مراقبت از پوست مشورت خواهید کرد، در طی این دیدار، آن ها به شما کمک خواهند کرد مشخص کنید که بهترین گزینه درمان چیست.

آن ها به شما اجازه می دهند تا جزئیات مربوط به پیلینگ ویژه ای که میگیرید را بدانید و درباره هر چیزی که ممکن است در جلسه پیلینگ وجود داشته باشد، سوال خواهند کرد.

این ممکن است شامل این باشد که آیا درمان را قبول کرده اید یا خیر، و اطلاعات در مورد این که آیا به راحتی جای زخم شما را خواهد برد یا خیر.

 

توصیه های قبل از پیلینگ

قبل از انجام پیلینگ شیمیایی، شما باید:

  • از هیچ نوع رتینول یا رتین A یک داروی موضعی برای حداقل 48 ساعت استفاده نکنید.
  • متخصص مراقبت از پوست خود را در مورد هر دارویی که مصرف می کنید آگاه کنید .
  • لااقل شش ماه آکوتان مصرف نکرده باشید.

ممکن است پزشک شما این موارد را توصیه کند:

  • یک داروی ضد ویروسی مصرف کنید، اگر که دارای سابقه تبخال برای جلوگیری از پاره شدنشان در دهان باشد
  • از لوسیون های ویژه ای استفاده کنید تا درمان را بهبود بخشید، مانند لوسیون اسید گلیکولیک
  • برای جلوگیری از تیره شدن پوست از کرم های رتینوید استفاده کنید.
  • در طول هفته قبل از پیلینگ، با استفاده از اصلاح دوباره، یا با استفاده از پودر مو بر، محصولات حذف مو را متوقف کنید. همچنین باید از سفید کردن مو اجتناب کنید.
  • اگر پزشک شما مسکن تجویز می کند، طبق دستورالعمل آن ها آن را مصرف کنید؛ می توانید قبل از این که به مطب بروید، آن را بخورید.

4فایده اصلی و بالقوه شیمیایی پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی است که از محلولی از مواد شیمیایی مختلف استفاده می کند. محلول های شیمیایی پیلینگ , لایه بالایی پوست را جدا می کنند و پوست صاف تر زیر آن را نمایان می کنند ؛ البته این بخشی از خواص و فواید پیلینگ شیمیایی است و فواید دیگر ان شامل:

1. کمک به لایه برداری پوست و نرم تر شدن آن

یکی از رایج ترین دلایلی که مردم پیلینگ شیمیایی را انتخاب می کنند، این است که آن ها می خواهند پوست نرم تری با تن و بافت یکنواخت تری داشته باشند. پیلینگ نه تنها می تواند پوست را ابریشمی تر کند و حتی با ته رنگ بیشتر، بلکه می تواند به پوست کمک کند تا محصولات مراقبتی را بهتر به خاطر سلول های مرده پوست که از سطح پوست برداشته می شوند، جذب کند.

2. به حداقل رساندن آسیب های خورشیدی و تجمع بیش از حد رنگدانه ها

پیلینگ ملایم را می توان برای درمان خال های آفتابی، لکه های تیره، کک و مشکلات رنگ دانه ای که پوست را پیر می کند تشکیل می دهند، مورد استفاده قرار داد.

هم چنین پیلینگ ممکن است لکه ها و خطوط ظریف ناشی از خورشید را کاهش دهد و باعث می شود پوست حتی جوان تر و شاداب تر به نظر برسد.

علاوه بر این،مطالعات اخیر نشان داده اند که پیلینگ شیمیایی می تواند به ملاسما معکوس، نوعی اختلال رنگدانه و درماتوز بدنام که اغلب نسبت به درمان، از جمله درمان های لیزری مقاوم است، کمک کند.

درماتوز یک شکل همیشگی از تجمع بیش از حد رنگدانه های پوست است که می تواند تاثیر جدی بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی فرد داشته باشد.

علاوه بر زدن مسدود کننده های آفتاب و مدیریت هورمون هایی که ممکن است به ملازما ها کمک کنند، مشخص شده است که ارتباط بین ملازما و قرص های کنترل بارداری و بارداری – پیلینگ شیمیایی می تواند به عنوان خط دوم دفاع در بیمارانی که نامزد خوبی هستند عمل کند.

3. کاهش علائم آکنه و لک ها

انواع خاصی از پیلینگ های شیمی به کنترل بیماری آکنه کمک می کند و آسیب های ناشی از علایم گذشته را کاهش می دهد. این کار را با منافذ مسدود نشده انجام می دهند و بر روی سطح پوست برای پاک کردن جوش های سر سیاه، و موادی که به تدریج جای خود را به رنگ جوش می دهند، برخورد می کنند.

4. بهبود خطوط کم و ریز

اگر شما به دنبال محو کردن خطوط و چروک در نزدیکی پیشانی، چشم ها و دهان خود هستید، پس انتخاب پیلینگ شیمیایی یک انتخاب خوب است. پیلینگ متوسط ممکن است برای نرم کردن خطوطی که متوسط هستند کافی باشد، در حالی که پوست عمیق بهترین گزینه برای چین و چروک عمیق تر است.

بعد از یک پیلینگ متوسط یا عمیق، بسیار مهم است که از پوست خود در برابر خورشید محافظت کنید و تا جایی که ممکن است به طور بالقوه از تغییرات دائمی در بافت پوست و رنگ جلوگیری شود و نتایج طولانی شود.

 

خطرات و اثرات جانبی احتمالی پیلینگ شیمیایی

عوارض جانبی مشترک موقتی است و شامل قرمزی، خشکی، سوزش و یا سوزش خفیف است. با پوست تیره پوست، ممکن است همیشه توانایی برنزه شدن را از دست بدهید.پیلینگ شیمیایی ممکن است خطرات جدی و خطرناکی داشته باشد، که می تواند دائمی باشد.

این موارد عبارتند از:

-تیره و یا روشن شدن رنگ پوست:تیره و یا روشن شدن رنگ پوست می تواند در افراد با پوست تیره تر نیز شایع تر باشد.

-ایجاد زخم :ایجاد زخم که ممکن است حتی دائمی باشد.

-عفونت:عفونت افراد مبتلا به تب خال, ممکن است در پی درمان عود کنند. به ندرت, پیلینگ شیمیایی می تواند باعث عفونت های قارچی و باکتریایی شود.
-آسیب قلبی, کبدی یا کلیوی: فنول استفاده شده در پیلینگ عمیق می تواند واقعاً به ماهیچه های قلب, کلیه ها و کبد آسیب برساند و ضربان قلب نامنظم ایجاد کند.

دیگر عوارض جانبی پیلینگ و اقدامات احتیاطی

مزایای زیادی که می توانید از پیلینگ شیمیایی دریافت کنید ممکن است خیلی خوب باشد اما نه خیلی سریع. همچنین مضرات پیلینگ شیمیایی نیز وجود دارد, به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید و شامل:

  • سوزش, بی حسی و گزش پوست.
  • پیلینگ پوست, شامل پوست کندن بیش از حد پوست, اگر یک پیلینگ متوسط یا عمیق داشته باشید.
  • قرمزی که می تواند از رنگ آفتاب سوختگی خفیف تا یک قرمز عمیق تر باشد, بستگی به پوست دارد.
  • پوسته شدن پوست, ناشی از حذف سلول های پوست است.
  • افزایش دما (حساسیت به خورشید که می تواند به گرما منجر شود).
  • در برخی موارد, زمانی که کسی پوست حساس داشته, اسکار یا مشکلات رنگدانه ای می تواند به طور بالقوه رخ دهد.

تا چه مدت باید انتظار داشته باشید که پس از یک پیلینگ شیمیایی، پوست التیام و بهبود یابید؟ خبر خوب این است که اثرات جانبی پیلینگ تنها چند روز طول می کشد. زمان بهبود در نهایت به عواملی مانند نوع پوست شیمیایی شما, سن و هر نوع واکنش شما نسبت به مواد شیمیایی مورد استفاده بستگی دارد.

چه کسی گزینه و کاندیدای خوبی برای پیلینگ شیمیایی است؟

رایج ترین کاندید برای یک پیلینگ شیمیایی, فرد با پوست آسیب دیده از آفتاب, رنگدانه های نامتعادل, و  یا کراتوز فعال است.

آسیب خورشید منجر به چروک شدن , نازک شدن پوست, لکه های آفتاب سوختگی (لکه های کبد و یا سلول های خورشیدی) و پیشگام سرطان پوست می شود.

پیلینگ پوست ممکن است برای درمان زخم آکنه استفاده شود.

چه کسی نباید پیلینگ شیمیایی انجام دهد؟

افرادی که پوست تیره دارند، باید در مورد پیلینگ شیمیایی بسیار محتاط باشند. این به این دلیل است که احتمال زیادی وجود دارد که رنگدانه های پوست تازه درمان شده با رنگ پوست فعلی متفاوت باشند.

بهبودی در پیلینگ شیمیایی متوسط

پوست شما پنج تا هفت روز پس از یک پیلینگ شیمیایی متوسط التیام خواهد یافت، با این حال ممکن است قرمزی داشته باشید که ماه ها طول می کشد تا بهبود یابد. پوست شما در ابتدا متورم خواهد شد و قبل از این که پوست جدید بوجود آید، ممکن است که لکه های قهوه ای تشکیل شود.

پیلینگ شیمیایی عمیق باعث ورم و قرمزی شدید می شود، که با سوزش همراه است.بسته شدن پلک ها در این مورد شایع است. در حدود دو هفته طول می کشد تا پوست جدید رشد پیدا کند، اگرچه وجود خال های سفید و یا کیست ممکن است چند هفته طول بکشد.

در دوران روند بهبودی، دستورالعمل های پزشک خود را به طور جدی دنبال کنید.آن ها به شما دستورالعمل های خاصی را خواهند داد و همین طور، محصولاتی که باید از آن ها استفاده کنید را به شما آموزش می دهند.

سعی کنید تا زمانی که پوستتان التیام پیدا نکرده است، از نور خورشید دور بمانید و از لوازم آرایشی دوری کنید، تا زمانی که پزشکتان به شما اجازه می دهد.

شما می توانید از بسته های یخ برای مدت 20 دقیقه در روز، یا با استفاده از یک پنکه، برای کمک به تسکین ناراحتی و سوزش خود در منزل استفاده کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *