تاثیر خوردن موز نارس در سرطان چیست؟


اگر انواع خاصی از سرطان در خانواده شما وجود دارد، ممکن است بخواهید شروع به خوردن موز کمی سبز کنید. به این دلیل که بر اساس یک مطالعه بین المللی 20 ساله، نشاسته مقاوم موجود در موز نارس می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را تا بیش از 60 درصد کاهش دهد.

مطالعه برنامه پیشگیری از آدنوم سرطان کولورکتال (CAPP2) نشان داد که نشاسته مقاوم طیفی از سرطان ها را تا بیش از 60 درصد کاهش می دهد. نشاسته مقاوم نوعی فیبر رژیمی است که در سیب زمینی، جو دوسر، غلات صبحانه، ماکارونی پخته و خنک شده، برنج، نخود و لوبیا و همچنین موز کمی سبز یافت می شود. نشاسته مقاوم را می توان به عنوان مکمل پودر نیز مصرف کرد.

به طور کلی، برای فهمیدن خوردن موز نارس در سرطان باید گفت ، بدن نشاسته را با تجزیه آن به گلوکز (قند) و استفاده از آن برای انرژی هضم می کند. با این حال، بدن نمی تواند نشاسته مقاوم را تجزیه کند. بنابراین، نشاسته مقاوم بدون هضم از روده کوچک عبور می کند و به روده بزرگ می رود، جایی که هضم یا تخمیر می شود و باکتری های سالم روده را تغذیه می کند. بنابراین، نشاسته مقاوم مانند فیبر غذایی در دستگاه گوارش عمل می کند.

مطالعه سرطان ثابت می کند خوردن موز نارس فوایدی دارد

تیم تحقیقاتی CAPP2 اثرات مثبت نشاسته مقاوم در دستگاه گوارش فوقانی (GI) را دید که به کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص در آن ناحیه از بدن کمک می کند.

جان ماترز، استاد تغذیه انسانی در دانشگاه نیوکاسل و نویسنده اول این مطالعه، در بیانیه ای گفت: «این تأثیر در قسمت بالایی روده آشکارتر بود. این مهم است زیرا تشخیص سرطان های دستگاه گوارش فوقانی دشوار است و اغلب زود تشخیص داده نمی شوند.

مطالعه CAPP2 که توسط محققان دانشگاه ‌های نیوکاسل و لیدز در بریتانیا هدایت شد، در ماه ژوئیه در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان، مجله انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان، منتشر شد.

محققان در طول تحقیقات خود برای دریافت موضوع خوردن موز نارس در سرطان، دریافتند که یک مکمل پودر نشاسته مقاوم ممکن است به پیشگیری از سرطان در افراد مبتلا به سندرم لینچ کمک کند، یک اختلال ارثی که باعث می‌شود افراد مستعد ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، رحم، معده، تخمدان، پانکراس و پروستات شوند.

افراد مبتلا به سندرم لینچ در آزمایشی شرکت کردند که قبلاً توسط محققان بریتانیایی به عنوان بخشی از مطالعه دهه ‌ها CAPP2 انجام شده بود. مطالعه سال 2020 نشان داد شرکت‌ کنندگانی که روزانه 600 میلی‌ گرم آسپرین خانگی مصرف می ‌کردند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل ‌توجهی کاهش دادند، اما نه سایر سرطان‌ ها. شرکت کنندگان حداقل به مدت 10 سال و برای برخی از شرکت کنندگان تا 20 سال تحت نظر بودند.

تاثیر موز سبز بر سرطان

آخرین مطالعه CAPP2 نزدیک به 1000 نفر در سراسر جهان مبتلا به سندرم لینچ را شامل شد. بین سال ‌های 1999 تا 2005، 463 شرکت‌ کننده به مدت دو سال هر روز 30 گرم نشاسته مقاوم به شکل پودر مصرف کردند، در حالی که 455 شرکت ‌کننده آسپرین یا دارونما مصرف کردند که پودری شبیه نشاسته مقاوم بود اما غیرفعال بود.

Mathers گفت که دوز نشاسته مقاوم مورد استفاده در این آزمایش معادل خوردن یک موز کمی سبز در هر روز بود. به گفته Mathers، قبل از اینکه موز خیلی رسیده و نرم شود، نشاسته موجود در موز در برابر تجزیه مقاومت می کند و به روده می رسد، جایی که می تواند نوع باکتری های موجود در آن را تغییر دهد.

تیم تحقیقاتی خوردن موز نارس در سرطان، انتظار داشتند که مکمل نشاسته مقاوم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد، اما اینطور نشد. تعداد سرطان های کولورکتال که سرطان روده نیز نامیده می شود، برای گروهی که مکمل مصرف می کردند و گروه هایی که آسپرین و دارونما مصرف می کردند تقریباً یکسان بود.

با این حال، در کمال تعجب محققان، آنها دریافتند که خطر سایر انواع سرطان، عمدتاً آنهایی که در دستگاه گوارش فوقانی رخ می ‌دهند، در شرکت ‌کنندگانی که مکمل نشاسته مقاوم مصرف می ‌کردند تا 50 درصد کاهش یافت. بر اساس این مطالعه، نشاسته مقاوم بر سرطان های مری، معده، مجاری صفراوی، پانکراس و اثنی عشر تأثیر داشت.

محققان مشاهده کردند که این اثر یک دهه پس از قطع مصرف مکمل توسط شرکت کنندگان در مطالعه ادامه دارد. در طول 10 سال پیگیری، این مطالعه تنها 5 مورد جدید سرطان دستگاه گوارش فوقانی را در بین 463 شرکت کننده که نشاسته مقاوم مصرف کرده بودند، گزارش کرد در حالی که 21 مورد از بین 455 نفری که دارونما مصرف می کردند.

تیم بیشاپ، استاد دانشگاه لیدز که این آزمایش را نیز انجام داده است، گفت: «نتایج هیجان‌انگیز هستند، اما بزرگی اثر محافظتی در دستگاه گوارش فوقانی غیرمنتظره بود، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تکرار این یافته ‌ها مورد نیاز است.»

به گفته پروفسور سر جان برن، از دانشگاه نیوکاسل و بنیاد NHS، که همکار این کارآزمایی بود، افراد مبتلا به سندرم لینچ 20 سال پیش به طور خاص انتخاب شدند تا به تیم تحقیقاتی کمک کنند تا آزمایش کنند که آیا آسپرین یا نشاسته مقاوم می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. .

برن در بیانیه‌ ای گفت: «پیدا کردن اینکه آسپرین می ‌تواند خطر سرطان‌ های روده بزرگ و سایر سرطان ‌های نشاسته مقاوم را به نصف کاهش دهد، بسیار مهم است. بر اساس این کارآزمایی، برن گفت: موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی بریتانیا اکنون آسپرین را برای افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالای سرطان هستند توصیه می کند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *