لیزر موهای زائد در تبریز


لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر یک پرتوی نوری است. منتها نوری که ویژگی‌های فیزیکی خاصی دارد و بسیار پرانرژی است.

لیزرها در پزشکی و صنعت استفاده‌های زیادی دارند. در صنعت برای برش و حکاکی و در پزشکی از لیزر برای جراحی‌های مختلف مثل جراحی چشم (لیزیک) استفاده می‌شود.

لیزر یک دانش و فناوری است. یعنی بسته به کاربردی که دارد، می‌توان ویژگی‌های خاصی در آن لحاظ کرد و آن را برای انجام یک کار خاص بهینه‌ سازی نمود.

لیزر موهای زائد دقیقاً به نحوی طراحی شده که بدون اثر گذاشتن روی قسمت‌های دیگر پوست و بدن، باعث حذف موهای زائد شود.

لیزرهای مختلفی برای حذف موهای زائد استفاده می‌شوند.

فناوری‌های الکساندریت، Nd:YAG و دایود از جمله لیزرهای پرکاربرد برای حذف موهای زائد هستند.

این لیزرها از نظر کاربرد باهم تفاوت دارند. مثلاً الکساندریت بیشتر برای کسانی موثر است که پوستی روشن دارند و Nd:YAG بیشتر برای پوست‌های تیره استفاده می‌شود. این تفاوت کاربردی به دلیل تفاوت خاصیت‌های فیزیکی لیزرها مثل فرکانس و طول موج است.

لیزر روی فولیکول‌ها اثر می‌گذارد. لیزر حذف موهای زائد به شکی طراحی شده که باعث داغ شدن پیاز مو و آسیب دیدن فولیکول‌ها شود.

فولیکول‌ها ارگان کوچکی درون پوست هستند که موهای بدن را می‌سازند. با آسیب دیدن فولیکول و پیاز مو، رشد مو برای همیشه متوقف می‌شود.

لیزر آسیبی انتخابی وارد می‌کند. نکته‌ی قابل توجه این است که گرمای لیزر باعث آسیب دیدن و از کار افتادن فولیکول‌ها می‌شود، اما این آسیب کاملاً انتخابی است.

یعنی به طور همزمان آسیبی به پوست و بافت‌های مجاور فولیکول وارد نمی‌شود. البته گاهی در اثر خطای اپراتور پوست آسیب می‌بیند. این موضوعات را در بخش عوارض لیزر موهای زائد بررسی کرده‌ایم.

لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می‌شود. این روش می‌تواند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد.

برای همین از نظر علمی می‌گوییم لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می‌شود و نه حذف دائمی موهای زائد. چون در یک دوره‌ی درمانی نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد موهای زائد را از بین ببریم. ولی آن ۷۰ تا ۹۰ درصدی که حذف شده‌اند، دیگر هیچوقت رشد نخواهند کرد.

کاربردهای لیزر موهای زائد دایود

جهت مشاوره رایگان و انجام لیزر موهای زائد در کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم زیر نوبت دریافت نمایید.

[bookly-form hide=”date,week_days,time_range”]

کاربردهای لیزر موهای زائد در تبریز

لیزر موهای زائد را می‌توان در هر نقطه‌ای از بدن استفاده کرد. البته مراجعات برای لیزر برخی از قسمت‌های بدن بیشتر است.

مثلاً در خانم‌ها لیزر ناحیه‌ی بیکینی و تناسلی و لیزر موهای صورت شایع‌تر است.

در آقایان لیزر موهای زیر بغل، لیزر خط ریش، موهای کمر و پشت گردن بیشتر انجام می‌شود. با این حال روش لیزر به قدری انعطاف پذیر، سریع و موثر است که می‌توان در یک جلسه کل بدن را در مدت کمتر از یک ساعت لیزر کرد.

منطقه‌ی تحت درمان هر چقدر که محدود یا وسیع باشد (حال می‌خواهد فقط پشت لب باشد یا لیزر کل بدن) برای حذف یا کاهش موثر موهای زائد، شما باید یک دوره‌ی درمانی را تکمیل کنید. این دوره معمولاً شامل ۴ تا ۶ جلسه‌ی لیزر با فواصل حدود ۶ هفته است.

بیشتر بخوانید:

لیزر موهای زائد بیکینی و ناحیه‌ی تناسلی (واژن)

حذف موهای زائد ناحیه‌ی بیکینی دردسرهای زیادی دارد. اگر این ناحیه را با تیغ اصلاح کنید، باید هر ۳-۴ روز یکبار این کار را انجام دهید، برای زخم نکردن این ناحیه‌ی حساس دقت بسیاری به خرج دهید، با جوش زدن‌های بعدش کنار بیایید و در نهایت خارش موهای تازه جوانه زده را تحمل کنید.

اگر به وکس و موم پناه برده‌اید، حتماً می‌دانید که لحظات خجالت آور برهنه شدن جلوی اپیلاسیون‌کار را تجربه کرده‌اید و می‌دانید که گاهی اوقات موم انداختن ناحیه‌ی بیکنی بسیار دردناک می‌شود.

در عوض لیزر موهای زائد یک چاره‌ی بی‌دردسر و دائمی برای خلاص شدن از شر موهای ناحیه‌ی بیکینی و تناسلی است.

الکترولیز ناحیه‌ی بیکینی:

لیزر بدون وارد کردن یک سوزن به پوست انجام می‌شود. لیزر به سطح پوست تابیده می‌شود و بدون هیچ گونه زخم یا سوراخی به عمق پوست نفوذ می‌کند.

الکترولیز می‌تواند همه‌ی موهای ناحیه‌ را به صورت دائمی حذف کند ولی لیزر در هر دوره‌ی درمانی، ۷۰ تا ۹۰ درصد موها را به صورت دائمی حذف نمی‌کند.

لیزر سریع‌تر است و می‌تواند کل ناحیه‌ی بیکینی را در ۶-۷ جلسه درمان کند ولی الکترولیز گاهی تا ۲ سال هم طول می‌کشد.

هر جلسه‌ی لیزر موهای زائد بیکینی در حد چند دقیقه طول می‌کشد ولی الکترولیز بسیار طولانی‌تر است.

آیا لیزر بیکینی درد دارد ؟

ممکن است کمی درد تجربه کنید ولی آن قدر نیست که غیرقابل تحمل باشد. بیشتر مراجعین درد لیزر را مثل برخورد یک کش لاستیکی با پوست توصیف می‌کنند.

بسیاری از مراجعین ما اصلاً هیچ دردی احساس نمی‌کنند و می‌گویند فقط کمی پوست‌شان سوزن سوزن می‌شود. به طور کلی کمتر از ۱ درصد مراجعین به کرم‌های بی‌حس کننده نیاز پیدا می‌کنند.

خطرات لیزر بیکینی چیست ؟

به هر حال تمامی روش‌های درمانی پزشکی زیبایی خطراتی دارند، ولی در مورد لیزر موهای زائد بیکینی خطرات و عوارض بسیار محدود هستند.

لیزر می‌تواند باعث ایجاد زخم، سوختگی، تغییرات رنگ پوست و جوش زدن بشود. این خطرات تا حد زیادی به مهارت اپراتور بستگی دارد.

عوارض لیزر بیکینی

خبر خوب این است که اگر ناحیه‌ی لیزر شده در معرض آفتاب قرار نگیرد، تقریباً عوارض لیزر بیکینی به صفر می رسد.

پس تا زمانی که بعد از لیزر به سولاریوم نروید و آفتاب نگیرید، احتمال خیلی زیاد دچار عارض نخواهید شد. همچنین باید بدانید که لیزر تقریباً هیچ عارضه‌ی بلند مدتی ندارد.

در مورد شایعه نازایی

بله ما هم در جریان شایعه‌ی نازایی در اثر لیزر موهای زائد ناحیه‌ی بیکینی هستیم. ولی باید بدانید که نور لیزر فقط چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند و اصلاً نزدیک به تخمدان‌ها نمی‌شود که بخواهد آسیبی وارد کند. پس اصلاً از این نظر نگران نباشید.

حتماً در مورد مرکزی مورد نظرتان تحقیق کامل انجام بدهید. هرچند که لیزر روشی ایمن برای حذف دائمی موهای زائد است، ایمنی و کم عارضه بودن آن بستگی به این دارد که به دست چه کسی انجام بشود.

معمولاً لیزر را اپراتور انجام می‌دهد ولی پزشک متخصص باید بر روند کلی نظارت داشته و در آن مرکز حضور داشته باشد.

لیزر موهای زائد صورت

ناحیه‌ی صورت یکی از مناطق حساس بدن است که می‌توانیم موهای زائدش را با لیزر به شکلی ایمن حذف کنیم.

البته موهای زیر ابرو را نمی‌توان لیزر کرد زیرا خطر آسیب دیدن چشم وجود دارد ولی موهای بین دو ابرو را می‌توانیم با لیزر به شکل موثری حذف کنیم.

با توجه به این که تیغ زدن برای خانم‌ها توصیه نمی‌شود و بند انداختن و وکس می‌تواند باعث افزایش ضخامت و تراکم موهای زائد شود، لیزر کردن این موها بهترین انتخاب شماست.

در مقایسه با سایر روش‌ها

لیزر بهترین روش حذف موهای زائد صورت است چرا که تیغ می‌تواند زخم‌هایی دائمی روی صورت شما به جا بگذارد و باید هر ۳-۴ روز یکبار صورت خود را اصلاح کنید.

بند انداختن، وکس و برداشتن موها با موچین، می‌توانند با افزایش خونرسانی به پوست باعث افزایش موهای زائد شوند. پس بهترین راه برای حذف دائمی و بی‌خطر موهای زائد صوتر، لیزر کردن است.

برای خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند

موهای زائد صورت برای خانم‌هایی که از تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) رنج می‌برند یک مشکلی اساسی است.

موهای زائد صورت در این بیماری ضخیم و زیاد می‌شوند. بازهم وکس، موچین و بند انداختن راهکارهای مناسبی نیستند چون باعث ضخیم شدن و زیاد شدن موهای زائد می‌شوند.

هرچند که لیزر موهای زائد برای خانم‌های دچار تنبلی تخمدان به اندازه‌ی سایر خانم‌ها موثر نیست، ولی می‌تواند کمک چشمگیری به کاهش موهای صورت بکند.

تعداد جلسات

لیزر موهای زائد صورت بسیار سریع انجام می‌شود و شاید ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان ببرد ولی موهای صورت مثل موهای دست بسیار سرسخت هستند و به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارند.

معمولاً برای حذف موثر موهای صورت به ۶ تا 10 جلسه لیزر با فواصل ۲ تا ۴ هفته‌ای نیاز هست.

درد لیزر صورت

میزان درد لیزر بشتر از هر چیز به محل و آستانه‌ی تحمل شما بستگی دارد.

به طور کلی لیزر نواحی پایینی صورت، نواحی جلوی گوش و پشت لب دردی ندارند. ممکن است لیزر پیشانی در دفعات اول کمی دردناک باشد ولی در جلسات بعدی کمتر می‌شود.

برای کسانی که درد زیادی احساس می‌کنند می‌توانیم از کرم‌های بی‌حس کننده یا داروهای ضد درد استفاده کنیم.

عوارض و خطرات لیزر ناحیه صورت

مهم‌ترین خطری که لیزر موهای زائد در ناحیه‌ی صورت دارد، خطر آسیب رسیدن به چشم‌ها است. البته اگر از لوازم مراقبی مناسب استفاده کنیم، احتمال آسیب دیدن چشم‌ها صفر است.

ممکن است در حین درمان فلش‌هایی از نور ببینید. ولی نگران نباشید این فلش‌ها آسیبی به چشم شما نمی‌رسانند.

باز هم مهم‌ترین عامل پیشگیری کننده از عوارض لیزر، دوری از آفتاب مستقیم است. سولاریوم و آفتاب گرفتن را تا بعد از اتمام کل دوره‌ی لیزر درمانی کنار بگذارید.

هر بار که بیرون از منزل می‌روید، از کرم ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. یادتان باشد که اثر کرم ضدآفتاب بعد از ۲ ساعت از بین می‌رود و باید دوباره کرم بزنید.

لیزر زیر بغل

حذف موهای زائد زیر بغل یکی از پرطرفدارترین استفاده‌های لیزر است. لیزر این ناحیه خیلی سریع و بی‌دردسر انجام می‌شود و کاملاً موثر خواهد بود.

برای حذف موثر موهای زائد زیر بغل تقریباً به ۵ جلسه با فواصل حدود ۵ هفته نیاز خواهید داشت. بعد از ۵ جلسه انتظار داریم که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد موهای زائد این ناحیه برای همیشه حذف شوند.

درد لیزر زیر بغل

لیزر زیر بغل برای اکثر مراجعین ما بدون هیچگونه دردی انجام می‌شود. با این حال اگر دردی احساس کنید، می‌توانیم از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده کنیم.

معمولاً اولین جلسه‌ی لیزر زیر بغل دردناک‌تر است و همانطور که اشاره کردیم، احساس می‌کنید یک کش لاستیکی به پوست‌تان برخورد می‌کند.

جلسات بعدی درد کمتری حس خواهید کرد.

لیزر زیر بغل

عوارض و خطرات

مثل همیشه خطر زخم، سوختگی و جوش زدن وجود دارد؛ ولی اگر اپراتور شما از مهارت و تجربه‌ی کافی بهره‌مند باشد، احتمال وقوع این خطرات بسیار کم و در واقع در حد صفر است.

ممکن است بلافاصله بعد از جلسه لیزر کمی قرمزی، گرمی و تورم احساس کنید. اگر لازم باشد، به شما کمپرس یخ داده می‌شود تا التهاب کاهش یابد.

گاهی برای مراجعین کرم‌های کورتیکواستروئیدی (کورتونی) تجویز می‌کنیم تا تورم و التهاب ناحیه را بهبود ببخشیم.

لیزر مو برای آقایان

آنچه تا به اینجا گفتیم بیشتر مربوط به خانم‌ها بود. اما تمام خدمات لیزری که به خانم‌ها ارائه می‌شود، برای آقایان نیز قابل انجام است.

در گذشته تقریباً تمام مراجعین لیزر موهای زائد بانوان بودند ولی امروز این نسبت تغییر کرده و حتی برابر شده است.

لیزر موهای زائد چه کمکی به آقایان می‌کند؟

لیزر لزوماً باعث صاف شدن پوست نمی‌شود. برخی از مراجعین ما فقط می‌خواهند که تراکم موهای بدن‌شان را کاهش دهند. مثلاً سینه‌ی بسیار پرمویی دارند ولی نمی‌خواهند که کاملاً بدون مو شوند.

برخی از آقایان هم علاقه دارند موهای مناطقی از بدنشان را به کلی حذف کنند؛ مثل موهای پشت در ناحیه‌ی شانه‌ها و کتف. هدف شما کاهش تراکم باشد یا حذف کامل موهای زائد فرق نمی‌کند؛ هردو با لیزر موهای زائد قابل انجام است.

لیزر موهای زائد برای آقایان ورزشکار ایده‌ آل است. لیزر می‌تواند زندگی فوتبالیست‌ها، دوچرخه سواران، شناگران و سایر ورزشکارانی که نیاز به اصلاح مداوم موهای بدن خود دارند را آسان‌تر کند.

دیگر خبری از بریدن با تیغ، جوش زدن‌های بعد از اصلاح با ماشین و خارش‌های بعد از درآمدن مو نخواهد بود. یکبار برای همیشه از شر موهای مزاحم خلاص می‌شوید.

تنها راه درمان موهای زیر پوستی و فولیکولیت لیزر است. موهای زیر پوستی در بسیاری از آقایان بعد از اصلاح ریش، به ویژه در ناحیه‌ی زیر گردن، به شکل جوش‌هایی کوچک مشاهده می‌شود.

این مشکل شایع که سودوفولیکولیت ریش نام دارد به طور کامل با لیزر برطرف می‌شود. فقط یک جلسه لیزر می‌تواند تمام موهای زیرپوستی را از بین ببرد. البته برای این که دوباره دچار این مشکل نشوید، باید دوره‌ی لیزر درمانی را تکمیل کنید.

فولیکولیت به جوش‌هایی گفته می‌شود که ناشی از التهاب فولیکول هستند.

به کمک لیزر موهای زائد، فولیکول را از بین می‌بریم. وقتی دیگر فولیکولی وجود نداشته باشد، دیگر چیزی نیست که دچار التهاب و نهایتاً جوش بشود.

میزان درد، خطرات و عوارض لیزر آقایان

میزان درد به آستانه‌ی درد شما و ناحیه‌ی تحت درمان بستگی دارد. هرچه پوست ناحیه‌ای حساس‌تر باشد، درد بیشتری هم دارد.

بیشتر آقایان می‌گویند که لیزر درد ندارد و فقط بعضی وقت‌ها کمی اذیت می‌کند. درصد کمی می‌گویند که دردش مشابه برخورد کش لاستیکی به پوست است.

حدود ۱-۲ درصد هم ذکر می‌کنند که درد زیادی متحمل شده‌اند. برای این افراد از داروهای بی‌حس کننده‌ی موضعی استفاده می‌کنیم که می‌تواند درد را به نصف برساند.

خطرات لیزر موهای زائد آقایان و خانم‌ها یکسان است. باز هم با خطر سوختگی، زخم، تغییر رنگ پوست و جوش زدن مواجه هستیم.

اگر یک اپراتور با تجربه و حرفه‌ای جلسه‌ی درمانی را تحت نظارت پزشک متخصص انجام بدهد، احتمال خطرات لیزر به صفر می‌رسد.

خطر سرطان، آسیب به دستگاه جنسی و موارد از این قبیل شایعه هستند و صحت ندارند.

رعایت توصیه‌های بعد از لیزر (مثل دوری از آفتاب و ورزش نکردن) تاثیر زیادی در کاهش عوارض دارد.

به طور کلی عوارض دائمی و جدی لیزر بسیار نادرند و معمولاً ناشی از خطای اجرای لیزر درمانی هستند.

عوارض نادری که ممکن است برای شما پیش بیایند شامل تغییر رنگ پوست یا جوش‌ها است که موقتی بوده و خیلی زود برطرف می‌شوند.

تعداد جلسات:

مثل لیزر موهای زائد در خانم‌ها، لیزر آقایان نیز معمولاً به ۶ تا ۸ جلسه با فواصل ۴ تا ۶ هفته‌ای نیاز دارد.

هزینه لیزر موهای زائد

هزینه‌ی کلی لیزر به تعداد جلسات و بخش‌هایی که می‌خواهید لیزر کنید بستگی دارد. بدیهی است که هزینه‌ی لیزر موهای زائد کل بدن از هزینه‌ی لیزر پشت لب بسیار بیشتر است.

نوع دستگاه نیز می‌تواند در قیمت لیزر موثر باشد. دستگاه‌های جدیدتر با سیستم‌های خنک کننده و تابشی پیشرفته‌تر موثرتر و ایمن‌تر هستند ولی هزینه‌ی بیشتری هم دارند.

هزینه لیزر بیکینی

هزینه‌ی لیزر بیکینی معمولاً برای همه‌ی مراجعین یکسان است. با این حال تعرفه لیزر همیشه به دستگاه انتخابی بستگی خواهد داشت.

دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر معمولاً گران‌تر هستند. انتخاب دستگاه با توجه به رنگ پوست، رنگ موهای زائد و ضخامت این موها صورت می‌گیرد.

هزینه لیزر کل بدن

هزینه لیزر کل بدن معمولاً بسیار ارزان‌تر از مجموع هزینه‌ی هرکدام از بخش‌های بدن به صورت جداگانه است.

خطرات و عوارض لیزر

از عوارض وحشتناک لیزر می‌ترسم. این جمله را از برخی از مراجعین و مخاطبانمان می‌شنویم.

در اینترنت مقالات و تصاویر زیادی در مورد عوارض وحشتناک لیزر منتشر شده است ولی این عوارض فقط زمانی رخ می‌دهند که دستگاه لیزر به دست فرد غیرمتخصص یا در کلینیک‌هایی بدون نظارت پزشک یا با دستگاه‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت انجام شده باشد.

لیزر موهای زائد اگر در شرایط استاندارد انجام شود، هیچ خطر و عارضه‌ی وحشتناکی ندارد.

در ادامه برخی از خطرات و عوارض وحشتناکی که برای لیزر گفته می‌شود را فهرست کرده‌ایم. لازم است بار دیگر تاکید کنیم که هیچ کدام از این موارد چیزی بیشتر از شایعه نیستند یا به دلیل خطای اپراتور رخ داده‌اند:

لیزر سرطان‌زا نیست. پرتوهای نوری لیزر فقط باعث گرم شدن فولیکول‌های مو و از بین رفتن‌شان می‌شود.

پرتوهایی مثل پرتوهای فرابنفش یا اشعه X به دلیل انرژی بسیار زیادی که دارند، باعث به وجود آمدن مولکول‌های سرطان‌زا مثل رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

برای همین به این پرتوها، یونیزان می‌گویند. لیزر پرتوی نوری است و خاصیت یونیزان ندارد. پس سرطان‌زا هم نیست.

لیزر باعث نازایی نمی‌شود. آقایان و خانم‌هایی که ناحیه‌ی بیکینی را لیزر می‌کنند نگران این مسئله هستند. عمق نفوذ لیزر به پوست فقط در حد چند میلی‌متر است و هیچوقت به ارگان‌های جنسی شما مثل تخمدان یا بیضه نمی‌رسد که بخواهد آسیبی وارد کند.

لیزر آسیبی به پرده بکارت نمی‌زند. برای دختران جوان این شایعه بسیار نگران کننده است. ولی واقعیت این است که لیزر هیچوقت به پرده بکارت نزدیک نمی‌شود.

لیزر به چشم آسیبی نمی‌زند. در جلسه لیزر به شما عینک مخصوص محافظتی داده می‌شود. برای اطمینان بیشتر ممکن است زیر عینک پارچه‌ای نیز قرار داده شود.

ممکن است در طول لیزر درمانی (به ویژه وقتی اپراتور روی صورت‌تان کار می‌کند) چند فلش نور ببینید. این فلش‌ها به چشم آسیبی وارد نمی‌کنند. اما اگر اپراتور خطایی بکند و لیزر به طور مستقیم به شبکیه شما برخورد کند، احتمال آسیب وجود دارد.

اگر بعد از لیزر دچار آبریزش، قرمزی و سوزش شدید حتماً برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

لیزر باعث به وجود آمدن رگ‌های واریسی نمی‌شود. همانطور که گفتیم لیزر فقط چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند و اصلاً به عروق و وریدهای پوستی نمی‌رسد که بخواهد تاثیری روی آن‌ها بگذارد.

شاید لیزر با حذف موهای پا باعث دیده شدن رگ‌های واریسی شود ولی قطعاً باعث ایجاد شدن آن‌ها نمی‌شود.

عوارض ناشی از خطای اپراتور

بدترین عوارض لیزر موهای زائد آن دسته‌ از عوارضی هستند که به دلیل خطای اپراتور پیش می‌آیند. در ادامه به تعدادی از این عوارض اشاره کرده‌ایم.

لکه‌های پوستی: هایپرپیگمنتیشن یا ایجاد لکه‌های تیره پوستی و همچنین هایپوپیگمنتیشن یا ایجاد لکه‌های روشن پوستی جزو عوارض لیزر هستند.

با این حال اگر اپراتور لیزر باتجربه و حرفه‌ای باشد، خیلی بعید است دچار این عارضه بشوید. درمان لکه‌های پوستی دشوار است و در برخی از بیماران هیچگاه برطرف نمی‌شوند.

سوختگی: یکی از عوارض شایع لیزر سوختگی است. گاهی سوختگی از عوارض طبیعی به حساب می‌آید و بسیار خفیف است. گاهی هم ناشی از خطای اپراتور بوده و بسیار شدید است. حتی ممکن است پوست تاول بزند.

اگر در حین لیزر موهای زائد دچار سوختگی شدید و حاد شده‌اید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای سوختگی‌های خفیف نیازی به درمان خاصی نیست. قرار گیری پوست در معرض هوا کفایت می‌کند و کرم زینک اکسید می‌تواند کمک کننده باشد.

عوارض طبیعی لیزر

تعدادی از عوارض هستند که از عواقب طبیعی لیزر به حساب می‌آیند. قرمزی، تورم و احساس گرما از جمله عوارضی هستند که می‌توانند بعد از لیزر دیده شوند.

برای کاهش این موارد، گذاشتن یخ بعد از لیزر بسیار موثر است. همچنین ممکن است کرم‌های خاصی برای شما تجویز شود که التهاب را کاهش می‌دهند.

عوارض دیگر شامل خشکی و پوسته پوسته شدن هستند که در مواقع نادر دیده می‌شود.

یکی دیگر از عوارض طبیعی لیزر، ضخیم شدن موهای نازک و کرکی است. چون موهای اصلی از بین رفته‌اند، موهای نازک و کرکی فرصت این را پیدا می‌کنند که ضخیم و بلند شوند.

جلسات ترمیم سالانه لیزر به همین منظور برنامه‌ریزی می‌شود که موهای جدیدی که رشد کرده‌اند را از بین ببریم.

نکته‌ی آخر در مورد عوارض و خطرات لیزر موهای زائد این است که مشکلات پوستی فعال مثل آکنه، زگیل، خال، تبخال، اگزما و سایر بثورات پوستی نباید در تماس مستقیم با لیزر قرار بگیرند.

اگر ضایعه‌ی پوستی روی پوست شما وجود داشته باشد، معمولاً روی آن ضایعه را می‌پوشانند و برای سایر بخش‌ها لیزر انجام می‌شود.

زخم باز، عفونت پوستی و بخیه‌ای که هنوز کشیده نشده نیز نباید در تماس با لیزر قرار بگیرند.

به حداقل رساندن خطرات و عوارض

اولین و مهم‌ترین قدم برای حداقل رساندن خطرات و عوارض یافتن یک مرکز لیزر مناسب است.

در طول متن به ویژگی‌های یک مرکز خوب لیزر اشاره کردیم و در این جا یکبار دیگر با هم مرور می‌کنیم:

  • اپراتورهای مرکز باید دانش و تجربه‌ی کافی کار با دستگاه‌های لیزر را داشته باشند.
  • تمامی خدمات لیزر باید زیر نظر پزشک پوست باشد.
  • از لیزر مناسب با رنگ پوست شما استفاده شود. مثلاً الکساندریت برای افراد دارای پوست تیره مناسب نیست.
  • دستگاه‌های مرکز لیزر، جدید و به‌روز باشند. دستگاه‌های جدیدتر معمولاً موثرتر هستند.
  • دومین اقدام رعایت توصیه‌های مراقبتی بعد از لیزر است.

در ادامه تعدادی از آن‌ها را برایتان فهرست کرده‌ایم.

  • بعد از لیزر نباید در معرض آقتاب مستقیم قرار بگیرید. باید وقتی از خانه بیرون می‌روید کرم ضدآفتاب بزنید و هر ۲ ساعت کرم خود را تمدید کنید. همچنین تا زمان جلسه‌ی بعدی لیزر نباید آفتاب بگیرید، سولاریوم بروید یا از کرم‌های برنزه کننده استفاده کنید.
  • تا حداقل ۱۲ ساعت بعد از لیزر موهای زائد نباید آرایش کنید. اگر واقعاً مجبور به آرایش هستید، می‌توانید ۶ ساعت بعد از لیزر از پودرهای بسیار سبک استفاده کنید.
  • بعد از لیزر نباید از سایر روش‌های حذف موهای زائد مثل وکس یا بند انداختن استفاده کنید.
  • حداقل تا ۲ روز بعد از لیزر از فعالیت ورزشی، حمام آب داغ، رفتن به جکوزی و سونا پرهیز کنید.
  • حداقل تا ۳ روز بعد از لیزر از استفاده از اسکراب‌ها و مواردی مثل کیسه کشیدن پرهیز کنید.

اثربخشی لیزر موهای زائد و تعداد جلسات

لیزر تنها راه حذف دائمی موهای زائد است. این که لیزر چقدر اثر بخش باشد، به دستگاه استفاده شده، رنگ پوست، صخامت‌ موها و تراکم موهای زائد شما بستگی دارد.

این موارد در جلسه اول بررسی می‌شوند و مناسب‌ترین دستگاه با پوست شما و همچنین تعداد جلسات مورد نیاز برای حذف موها به شما اعلام می‌گردد.

برای این که اثر لیزر موهای زائد را بهتر درک کنید و انتظار صحیحی از این روش درمانی داشته باشید، در جدول زیر مثال‌هایی برای شما ذکر شده است.

توجه داشته باشید که اعداد ذکر شده ممکن است برای شما بیشتر یا کمتر باشد.

جدول تعداد جلسات مورد نیاز لیزر
همانطور که می‌بینید، میزان کاهش موها به تعداد جلسات و دستگاه استفاده شده بستگی دارد. مثلاً اگر تعداد جلسات درمانی با لیزر الکساندریت، از ۳ به ۴ افزایش یابد، می‌تواند تا ۳۰ درصد موهای بیشتری را حذف کند.

لیزر موهای زائد چقدر موثر است؟

لیزر موهای زائد تنها راه حذف موهای زائد است. اگر لیزر به شکل صحیح یعنی با استفاده از دستگاه‌ها و برنامه‌ی درمانی مناسب انجام شود، اثرات دائمی و چشمگیری دارد.

ولی چیزی که باید بدانید این است که لیزر نمی‌تواند همه‌ی موهای زائد را از بین ببرد و ممکن است ۱۰ تا ۴۰ درصد موهای زائد بعد از اتمام دوره‌ی درمانی باقی بمانند.

پس در مجموع اثرات لیزر به این شکل است که …

۶۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد برای همیشه حذف می‌شوند.

۱۰ تا ۴۰ درصد موهای زائد باقی می‌مانند.

دو عبارت بالا برای بیشتر متقاضیان صدق می‌کند. عواملی هستند که روی نتایج نهایی لیزر تاثیر می‌گذارند که کمی جلوتر به آن پرداخته‌ایم. قبل از آن بگذارید توضیح دهیم که چرا ۱۰ تا ۴۰ درصد موهای زائد بعد از اتمام دوره‌ی درمانی باقی می‌مانند.

چرا نمی‌توان ۱۰۰ درصد موهای زائد را از بین برد؟

فولیکول‌ها برای ساخت هر تار مو، باید از سه فاز عبور کنند. فولیکول در طی سه فاز این چرخه، یک تار مو را می‌سازد و از دست می‌دهد.

هر فولیکول از ابتدا و تا انتهای عمرش بارها این چرخه را طی می‌کند.

سه فاز چرخه‌ی رشد مو شامل موارد زیر است:

فاز رشد یا آناژن: ۸۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد در آن واحد در این فاز قرار دارند. فولیکولی که در فاز آناژن به سر می‌برد، در حال ساخت مو است و تار موی ساخته شده در فولیکول، دارد رشد می‌کند.

فاز توقف یا کاتاژن: در این مرحله رشد مو متوقف شده و ارتباط پیاز مو با فولیکول قطع می‌شود.

فاز استراحت یا تلوژن: ۱۰ تا ۲۰ درصد موهای زائد در این مرحله قرار دارند. فولیکولی که در فاز استراحت قرار داشته باشد، مویی نمی‌سازد.

لیزر موهای زائد تنها روی موهایی موثر است که در فاز رشد قرار دارند و چون در آن واحد همه موها در فاز رشد نیستند، نمی‌تواند تمامشان را از بین ببرد.

برای بهبود این وضعیت، دوره‌های درمانی طولانی و فواصل بین جلسات زیاد است. به این ترتیب می‌توانیم بیشتر موهای زائد را حذف کنیم.

عوامل دیگری هم هستند که نمی‌گذارند تمامی موهای زائد را حذف کنیم. مثلاً تغییرات هورمونی در بارداری یا بعد از یائسگی می‌توانند باعث فعال شدن برخی از فولیکول‌هایی شوند که با لیزر آن‌ها را غیرفعال کرده‌ایم.

برخی فولیکول‌های بدن موهایی متفاوت تولید می‌کنند، مثل موهای روشن‌تر، سفید رنگ، نازک و کرکی. لیزر روی این موارد بی‌اثر است.

همین فولیکول‌ها ممکن است در آینده موهای ضخیم و تیره بسازند.

در مجموع اگر همه‌ی متغیرها را در نظر بگیریم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که با در دوره‌ی درمانی لیزر بین ۶۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد بدن از بین می‌روند.

به بیان بهتر می‌توان گفت که لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد می‌شود و نه حذف دائم موهای زائد.

بهترین دستگاه های لیزر

دستگاه‌های لیزری که در ایران می‌بینیم ساخت کشورها و شرکت‌های مختلفی هستند؛ از برندهای چینی و کره‌ای گرفته تا برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی.

خوب است که در این جا اشاره‌ای به شباهت‌ها و تفاوت‌های دستگاه‌های لیزر ساخت برندهای کم‌تر شناخته شده با برندهای مشهور دنیا بپردازیم.

دستگاه لیزر مو دایود

شباهت: فناوری لیزری همه‌ی این دستگاه‌ها یکسان است. دستگاه‌های امروزی همه از لیزر الکساندریت، Nd:YAG یا دایود استفاده می‌کنند.

پرتوی لیزر تولید شده توسط دستگاه‌های چینی یا دستگاه‌های آمریکایی تفاوت چندانی ندارند.

تفاوت: برندهای معتبرتر، دستگاه‌های بهینه‌تری دارند. اثرگذاری یک دستگاه لیزر علاوه بر پرتوی لیزر به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. مدت زمان تابش لیزر، قطر تابش، سیستم خنک کننده و بسیاری از موارد دیگر روی نتیجه‌ی لیزر موثر هستند.

هرچه دستگاه‌های لیزر موهای زائد بهینه‌تر باشند، نتایج لیزر بهتر است. دستگاه‌های آمریکایی و اروپایی به مراتب بهینه‌تر از دستگاه‌های چینی و کره‌ای هستند.

دستگاه‌های لیزر خانگی از کدام تکنولوژی لیزر استفاده می‌کنند؟

دستگاه‌های لیزر خانگی در واقع اصلاً لیزر نیستند. این دستگاه‌ها پالس‌های نوری پرانرژی تولید می‌کنند و به فناوری به کار رفته در آن‌ها IPL یا Intense Pulse Light گفته می‌شود.

از تفاوت‌های علمی IPL با لیزر صرف نظر می‌کنیم؛ اما از نظر تاثیر گذاری، IPL می‌تواند در هر دوره‌ی درمانی حدود ۵۰ درصد موهای زائد را از بین ببرد.

هرچه پوست شما تیره‌تر باشد و موهای‌تان روشن‌تر، تاثیر IPL کمتر می‌شود. از نظر ماندگاری نتایج، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حدود ۲۰ درصد موهای حذف شده بعد از یک سال دوباره رشد می‌کنند.

سوالات متداول در مورد لیزر موهای زائد

آیا لیزر موثر است؟

سازمان FDA از لیزر به عنوان یک روش دائمی برای کاهش موهای زائد نام می‌برد. با یک دوره لیزر درمانی می‌توانیم حداقل ۷۰ درصد موهای زائد بدن را از بین ببریم. در برخی موارد این درصد تا ۹۰ یا ۹۵ درصد هم می‌رسد.

موهای باقی مانده را می‌توانیم با جلسات سالانه لیزر از بین ببریم و نتایج را بهبود بخشیم.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد چیست؟

امروزه دستگاه‌های با کیفیت زیادی وجود دارند که می‌توانند نتایج خیلی خوبی برای شما ایجاد کنند.

در بین برندهای سازنده‌ی دستگاه‌های لیزر، شرکت آمریکایی کندلا و شرکت ایتالیایی دکا از بقیه مشهورتر هستند و دستگاه‌های بسیار با کیفیتی تولید می‌کنند.

آیا الکساندریت بهترین دستگاه لیزر است؟

الکساندریت یک دستگاه نیست بلکه نام یک نوع لیزر است که ممکن است در دستگاه‌های مختلف استفاده شود.

مثلاً دستگاه‌ کندلا جنتل پرو که یکی از بهترین دستگاه‌های لیزر در دنیا است، به هر دو لیزر الکساندریت و Nd:YAG مجهز است.

لیزر الکساندریت برای کسانی که پوستی روشن دارند بهترین انتخاب است ولی کسانی که پوست تیره و سبزه دارند، از Nd:YAG سود بیشتری می‌برند.

من پوست تیره‌ای دارم، آیا می‌توانم لیزر کنم؟

بله. البته در گذشته اینطور نبود و برای لیزر موهای زائد مراجعین با پوست‌های تیره مشکلات زیادی داشتیم.

امروز با پیشرفت فناوری‌های لیزری می‌توانیم برای کسانی که پوست خیلی تیره هم دارند لیزر انجام دهیم؛ البته تا زمانی که بین رنگ مو و رنگ پوست تفاوت واضحی وجود داشته باشد. یعنی رنگ موها تیره‌تر از رنگ پوست باشد.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

به طور کلی لیزر موهای زائد دردناک نیست ولی می‌تواند درد داشته باشد. ۹۹ درصد مراجعین می‌توانند درد لیزر را به سادگی تحمل کنند و تنها ۱ درصد به داروهای بی‌حسی نیاز پیدا می‌کنند.

میزان درد به آستانه تحمل شما و ناحیه‌ی تحت درمان نیز بستگی دارد. بیشتر مراجعین درد لیزر را مشابه با درد حاصل از برخورد یک کش لاستیکی به پوست توصیف می‌کنند.

چرا برای همه مراجعین از کرم‌های بی‌حسی استفاده نمی‌کنیم؟

در مورد استفاده از داروهای موضعی بی‌حسی باید دقت کنیم؛ چرا که این داروها می‌توانند از پوست عبور کنند، وارد خون بشوند و باعث اختلال در ضربان قلب، کاهش تنفس و مشکلات جدی دیگر شوند.

آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟

در صورتی که به مرکزی معتبر مراجعه کنید، اپراتور لیزر تجربه و مهارت کافی داشته باشد و مرکز لیزر زیر نظر پزشک متخصص اداره شود،

لیزر یکی از بی‌خطرترین راه‌های حذف دائم موهای زائد است. در غیر این صورت خطر سوختگی، تاول، زخم و لک افتادن پوست وجود دارد.

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

هر روش پزشکی زیبایی عوارضی به همراه دارد. عوارض طبیعی لیزر شامل التهاب، تورم، قرمزی و سوختگی شبیه به آفتاب سوختگی است که همه موقت هستند و در مدت چند روز برطرف می‌شوند.

عوارض جدی‌تر و وحشتناک لیزر در بیشتر مواقع ناشی از خطای اپراتور هستند. مثلاً نگذاشتن عینک ایمنی هنگام لیزر صورت و برخورد نور لیزر با چشم، باعث آسیب جدی به چشم می‌شود یا عدم تنظیم صحیح درجه‌ی لیزر می‌تواند منجر به سوختگی‌های شدید شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *