دلایل ریزش مو و روش های درمان آنها

دلایل ریزش موی سر

ریزش مو 

ریزش مو در خانم ها بسیار ناراحت کننده است و باعث مضطرب شدن فرد می شود. در این مقاله به طور کامل به علت های اصلی ریزش مو و روش های درمان ریزش مو اشاره می کنیم.

بهترین کار برای کسی که ریزش مو را تجربه کرده این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند. بسیاری از موارد دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است. بنابر این اجازه دهید ابتدا بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو می شود را بیان کنیم.

 

دلایل ریزش مو

مشکلات تیروئید

اگر غده تیروئید ، که در قسمت جلوی گردن است ، بیش از حد یا مقدار کافی هورمون تیروئید تولید کند، ممکن است چرخه رشد مو تغییر کند.

بارداری

بارداری نمونه ای از استرس جسمی است که باعث ریزش مو می شود. معمولا بعد از تولد فرزند رخ می دهد اما موقتی است.

Telogen effluvium

بیماری پوسته سر است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد.

این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

کمبود آهن

فقر آهن -در صورت داشتن یا نداشتن آنمی- می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

عدم تعادل هورمونی

بعد از سن 30 سالگی ، زنان می توانند عدم تعادل هورمونی را تجربه کنند که می تواند باعث ریزش مو شود.حتی اگر استروژن هورمونی اصلی است که زنان تولید می کنند ، تستوسترون و سایر آندروژن ها مانند DHEA نیز در بدن زن رخ می دهد.

با رسیدن به سن خاصی زنان ممکن است شروع به تبدیل این آندروژن ها به DHT کنند.

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای Alopecia areata

آلوپسی آره اتا یا طاسی منطقه ای باعث می شود مو در تکه های بزرگ ریزش پیدا کند. مقصر این مشکل سیستم ایمنی بدن است که به اشتباه به فولیکول های سالم مو حمله می کند.

در اکثر موارد این آسیب همیشگی نیست. موهای ریخته معمولا طی 6 ماه مجددا رشد می کنند. بعضی افراد تمام موهای سر و بدن خود را از دست می دهند که این مشکل به ندرت بروز می کند.

کرم حلقوی ringworm

زمانی که قارچ کرم حلقوی پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، منجر به ریزش مو با یک الگوی خاص می شود – تکه های گرد همراه با خارش. این بخش ها ممکن است پوسته پوسته و قرمز هم به نظر برسند.

پزشک این مشکل را با یک داروی ضد قارچ درمان می کند. این بیماری با تماس مستقیم با فرد آلوده منتقل می شود، بنابراین اگر به این بیماری مبتلا شده اید علائم آن را در بین اعضای خانواده خود نیز بررسی کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عدم تعادل هورمونی دارند که سطح آندروژن های بالاتری را نسبت به حالت عادی ایجاد می کند.

این اغلب باعث رشد مو در صورت و بدن می شود ، در حالی که موهای روی سر نازک تر می شوند. PCOS همچنین می تواند منجر به مشکلات تخمک گذاری ، آکنه و افزایش وزن شود.

استرس

استرس شدید باعث ریزش ناگهانی مو می شود که می تواند برای چند ماه دوام داشته باشد. به حداقل رساندن استرس از طریق ورزش ، مدیتیشن یوگا و ماساژ باعث کاهش احتمال ابتلا به ریزش مو می شود.

ریزش مومصرف دارو

هورمون هایی که تخمک گذاری را سرکوب می کنند، می توانند باعث نازک شدن موها شوند. اگر سابقه خانوادگی ریزش مو داشته باشید، احتمال بروز این مشکل بیشتر خواهد بود و ممکن است زمانی رخ دهد که مصرف قرص ها را متوقف می کنید.

دیگر داروهایی که باعث ریزش مو می شوند، عبارتند از داروهای رقیق کننده خون و داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، بیماری قلبی، آرتروز و افسردگی مصرف می شوند.

ریزش مو با مصرف بیش از حد ویتامین آ

با توجه به آکادمی پوست و مو امریکا، مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین آ می تواند محرک ریزش مو باشد.

ژنتیک

ریزش مو که ژنتیکی است به عنوان آلوپسی آندروژنتیک شناخته می شود و شایع ترین علت ریزش مو است. این ژن می تواند از طرف مادر یا پدر یا خانواده شما به ارث برسد ، اگرچه اگر والدین شما ریزش مو داشته باشند احتمال بیشتری دارید که آن را داشته باشید.

کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو

با توجه به آکادمی پوست و مو آمریکا، اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کافی دریافت نکنید، ممکن است بدن تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید.گفته می شود که این امر پس از دو تا سه هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می افتد.

رژیم غذایی سخت

ممکن است با یک رژیم غذایی سخت وزن زیادی را از دست بدهید، اما طی چند ماه موی زیادی نیز ریزش پیدا کند.

نگران ریزش مو در دوران رژیم غذایی سخت نباشید، زیرا بعد از اینکه رژیم غذایی سالم خود را دوباره انتخاب می کنید،

موهایتان به حالت قبل بر می گردند. اگر به مقدار زیاد ویتامین A مصرف می کنید و پروتئین کافی دریافت نمی کنید، آماده ریزش مقدار زیادی از موهایتان باشید.

داروها

خیلی از داروها منجر به ریزش مو می شود . بنابر این اگر این مسئله برای شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید.

دلایل ریزش مو

کم خونی

از 10 زن یک نفر در سن 20 تا 49 سالگی از کم خونی بدلیل فقر آهن رنج می برد که باعث ریزش مو می شود. پزشک از شما آزمایش خون می گیرد در این مواقع غذاهای حاوی آهن باید خورد.

بالا رفتن سن

معمولا افراد در سن 50 تا 60 سالگی دچار کاهش حجم مو و ریزش مو می شود که البته طبیعی است.

سشوار و اتو مو

استفاده مکرر و زیاد از سشوار و اتوی مو که گرما را به طور مستقیم به پوست سر و مو انتقال می دهد از دیگر عوامل ریزش مو است که با گذشت زمان آن را تشدید می کند.

سیگار

کشیدن سیگار باعث ریزش مو می شود که این عامل در مردان بیشتر تاثیر گذار است.

بیماری پوست سر

پوست سری که سالم نیست می تواند باعث التهاب و مانع از رویش موها شود. مشکلات پوستی که باعث ریزش مو می شوند شامل چربی نابهنجار پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری های قارچی هستند.

 

درمان ریزش مو

درمان دارویی ریزش مو

درصورتیکه مشکل ریزش موی شما بدلیل بیماری خاصی ایجاد شده باشد، درمان آن بیماری لازم برای درمان ریزش مو لازم است. داروهایی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان ریزش مو تایید شده اند، شامل:

ماینوکسیدیل (مینوکسیدیل یا Minoxidil) – مینوکسیدیل دارویی مایع و یا کف مانند است که دوبار در روز باید در سر مالیده شود تا به رشد موها و جلوگیری از ریزش موها کمک نماید. این دارو در مقادیر 2 و 5 درصد موجود می باشد.

عوارض جانبی این دارو عموما شامل سوزش سر و یا رشد موهای ناخواسته در صورت می باشد.

فیناستراید (Finasteride) – این دارو برای طاسی الگوی مردانه، بشکل قرص و بصورت روزانه تجویز می گردد. اکثر مردانیکه این دارو را مصرف میکنند شاهد کاهش ریزش مو و حتی رشد موهای جدید بوده اند.

عوارض جانبی نادر آن شامل کاهش میل جنسی مردانه و عملکرد جنسی می شود. FDA هشدار می دهد که این دارو ممکن است خطر سرطان پروستات را در بعضی از مردان افزایش دهد. زنانی که در سن باروری هستند نیز باید از مصرف این دارو خودداری نمایند.

درمان دارویی ریزش مو

درمانهای شیمیایی

تحت درمان های سخت مو مانند صاف کردن ، پرمینگ و رنگ آمیزی قطعاً با موهای شما مهربان نیست.

علاوه بر این از استفاده از سشوارهای ضربه ای ، میله های حلزونی مخصوصاً روی موهای مرطوب خودداری کنید زیرا در واقع آب را در ساقه موهای شما جوش می دهد و آنها را شکننده می کند.

اگر واقعاً نیاز به استفاده از یک ضربه خشک دارید ، آن را در کمترین تنظیم گرما نگه دارید. اگر از محصولات دیگری استفاده می کنید که موهای شما را گرم می کنند ، با تهویه مطبوع غنی سازی شروع کرده و با اسپری محافظ به پایان برسید.

درمان ریزش مو با جراحی

در معمول ترین شکل ریزش موی دائمی، فقط بالای سر تحت تاثیر قرار گرفته و با جراحی می شود، بیشتر موهای از دست داده را جبران کند. انواع جراحی ها شامل:

پیوند مو – در این شیوه جراحی شاخه های کوچکی از پوست پشت و یا کنار سر که حاوی تعداد کمی مو هستند، جدا شده و در نواحی طاس سر کاشته می شود. ممکن است چندین بار این جراحی لازم شود.

کاهش پوست سر (Scalp reduction) – در این شیوه بخش هایی از پوست طاس سر جدا شده و بعد از اینکه نواحی طاس برداشته شود پوست سر با نواحی حاوی مو پوشیده می شود.

درمان ریزش مو

درمان خانگی ریزش مو

با رعایت موارد زیر می شود از بعضی از انواع ریزش مو پیشگیری کرد:

  • رژیم غذایی سالم و مناسب
  • اجتناب از مدل های موی سفت و مدل هایی که کشش مو در آنها وجود دارد
  • اجتناب از کشیدن، مالش و پیچاندن موها شدید موها

توجه داشته باشید که اگر یک رژیم غذایی کامل و سالم دارید، استفاده از مکمل های تقویتی برای پیشگیری و درمان ریزش مو مورد نیاز نمی باشد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *