آنالیز بدن در تبریز

دستگاه آنالیز بدن

دستگاه آنالیز بدن

دستگاه آنالیز بدن اطلاعات دقیقی از وضعیت بدن شما را در اختیار پزشکان متخصص خود قرار می‌دهد تا مناسب ترین روش لاغری و از بین بردن چربی های اضافی بدن شما را تشخیص داده و شما را تا رسیدن به اندامی ایده آل یاری نمایند.

جهت مشاوره رایگان و خدمات پوست در کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

آدرس:شهرک پرواز-روبروی کلانتری-نبش چهارراه-ساختمان 7 آسمان-طبقه 4

ساعت کار: از ساعت 16 تا 20

بدن انسان از چه اجزایی تشکیل شده؟

بدن انسان از عناصر مختلفی تشکیل شده است. که میتوان از بافت های چربی پروتئین، مواد معدنی، آب و … نام برد.

آنالیز بدن

آب کلی بدن که یکی از اجزاء مهم تشکیل دهنده بدن انسان است از دو بخش آب درون سلولی و آب خارج سلولی تشکیل شده است .

آب درون سلولی ( ICW “Inter cellular” ) به آب درون غشای سلولی گفته می‌شود که به سلول حجم می‌دهد و آب خارج سلولی ( ECW “ Extra cellular” ) به میزان آب درون خون و دستگاه لنفاوی و فضای مابین سلولی گفته میشود که نسبت این دو بخش در یک بدن سالم به شکل آب درون سلولی به آب برون سلولی ۳ به ۲ می‌باشد .

اصلی‌ترین جزء تشکیل دهنده عضلات بدن پروتئین می‌باشد .

پروتئین یک ماده حیاتی است که شامل نیتروژن و … است که درون سلول های بدن موجود است .

میزان پروتئین ارتباط مستقیم با میزان آب درون سلولی دارد .

هر چه میزان پروتئین در بدن کمتر باشد میزان آب درون سلولی بدن هم کمتر می‌باشد . در نتیجه تغذیه سلولی در بدن بطور ضعیف اتفاق افتاده و بدن نیاز به تغذیه و تقویت مناسب دارد.

مواد معدنی هم بیشتر در استخوان ها یافت می‌شود.

و البته چربی‌ها (که مقداری از آن برای بدن لازم است) که مقدار زیاد از آن باعث بروز مشکلاتی از قبیل بهم ریختن فرم بدن و اضافه وزن و در درصدهای بالا منجر به بروز بیماری و فشار به سایر اندام ها مثل پاها و دستگاه تنفسی و قلب می‌شود.

چربی‌های بدن چیست و چه اهمتی دارند؟

چربی های بدن به دو دسته چربی های ذخیره و چربی های ضروری تقسیم میشوند. چربی ها از اجزاء تشکیل دهنده بدن می‌باشند که چربی های ضروری برای سلامت بدن و کارکرد درست اعضای بدن و محافظت از سایر اندام ها و تامین انرژی مورد نیاز بدن لازم می‌باشند .

این چربی ها به مقدار کم در اندام ها و سیستم عصبی مرکزی بدن و عضلات و مغز استخوان و زیر پوست و در نهایت در اطراف باقی اندام ها یافت می‌شود.

درصد میزان چربی ضروری در مردان و زنان متفاوت است. در مردان این مقدار حدود ۳% از کل وزن بدن و در زنان به خاطر آناتومی بدنشان این مقدار بالاتر است و حدود ۱۲% از کل وزن بدن می‌باشد.

بالا بودن این مقدار چربی در زنان به خاطر شامل بودن چربی های وابسته به جنسیت که در لگن ، باسن ، ران و سینه ها می‌باشد که این چربی ها برای تولید مثل طبیعی در زنان لازم است.

ولی چربی های ذخیره به تجمع چربی در بافت های چربی گفته می‌شود. البته همگی به این موضوع واقف هستیم که تجمع این نوع چربی ها در بدن عدم تناسب اندام و در میزان بالا و بسته به جایگاه تجمع آن مسبب بروز بیماری در بدن می‌شود.

امروزه یکی از دقدقه های بشر در این عصر ماشینی شدن زندگی خلاص شدن از این نوع چربی ها در بدن شده است .

چربی های ذخیره خود نسبت به جایگاه تجمع آن به دو دسته چربی های احشایی و چربی های زبر جلدی تقسیم می‌شوند. که نوع کم کردن و برداشتن این نوع چربی ها با هم متفاوت است و برای هر نوع از این چربی ها روش های مختلفی وجود دارد.

آنالیز بدن چیست ؟

آنالیز بدن شامل بررسی و اندازه گیری فرم بدن و میزان اندازه چربی بدن و بافت نرم ماهیچه ای بدن و تناسب آنها در دست‌ها و پاها و بالا تنه و میزان و درصد مقدار پروتئین و مواد معدنی بدن و بررسی تجمع چربی ها ( چربی احشاعی و چربی زیر جلدی ) در نقاط مختلف بدن می‌باشد.

همچنین در این آنالیز مقدار BMI ( نسبت وزن به قد ) بدن و میزان اب کلی بدن و همچنین درصد آب درون سلولی و برون سلولی بدن و میزان متابولیسم پایه بدن بدست می‌آید.

این فرآیند خیلی سریع و راحت توسط بهترین و پیشرفته ترین دستگاه آنالیز بدن در کلینیک رویای طلایی انجام می‌پزیرد.

مواردی که در آنالیز بدن مشخص میشوند چیست ؟

  • میزان و درصد مجموع آب بدن TBW
  • درصد آب درون سلولی ( ICW )
  • درصد آب برون سلولی ( ECW )
  • میزان چربی بدن FM
  • شاخص وزن ماهیچه ای نرم ( SLM )
  • میزان BMI
  • میزان متابولیسم پایه ای BMR
  • درصد چربی FAT%
  • توده بدون چربی FFM
  • نسبت دور کمر به باسن WHI
  • مقدار وزن ایده آل
  • مقدار وزن اضافه
  • میزان چربی اضافه بدن
  • میزان تناسب بین دست چپ و راست هم از نظر چربی و هم عضلانی
  • میزان تناسب بین پای چپ و راست هم از نظر چربی و هم عضلانی
  • میزان کالری مصرفی

 

چرا آنالیز بدن مهم است:

آنالیز بدن قدم اول و یک مسئله مهم برای تناسب اندام و سلامتی تمام مردم و ورزشکاران می‌باشد.

برای کسانی که در حال افزایش وزن و یا کاهش وزن و یا حتی در حال انجام ورزش و تمرین برای تناسب اندام هستند و یا کسانی که می‌خواهند از وضعیت عمومی بدن خود مطلع شوند و کسانی که کاندید عمل لیپوماتیک ، ابدومینوپلاستی ، ماموپلاستی ، ژنیکوماستی ، استفاده از دستگاه لاغری بادی اسکالپتور ، دستگاه لاغری میداس و …. هستند.

آنالیز بدن

مهمترین و ضروریترین آزمایش و تستی است که حتما باید انجام گردد، چرا که این آنالیز کمک شایانی به پزشکان متخصص جراحی پلاستیک، پزشکان متخصص تغذیه و مربیان ورزشی حرفه ای می‌کند.

انجام آنالیز بدن و اطلاع از میزان چربی بدن و استفاده از این اندازه گیری‌ها برای ادامه روند درمانی و ورزشی و … ضروری می‌باشد.

آنالیز بدن برای متخصص برنامه غذایی

با داشتن این آنالیز و مقدار و درصدهای آن یک متخصص برنامه غذایی یا مربی ورزشی و یا پزشکان متخصص جراحی عزیز می‌توانند روند درمانی و یا تمرینات ورزشی افراد را زیر نظر داشته و از نتیجه آن با خبر شوند و در صورت نیاز این روند را ادامه داده یا آنرا تغییر دهند.

یک متخصص تغذیه خوب با داشتن اطلاعات آنالیز شخص می‌تواند یک برنامه تغذیه خوب و کارآمد برای فرد تعیین کند. چراکه این برنامه غذایی باید نسبت به شرایط بدنی شخص تعیین گردد و دادن یک رژیم یا برنامه غذایی برای همه افراد اشتباه است.

با داشتن این آنالیز متخصص مربوطه اطلاعات لازم از شرایط بدنی فرد مورد نظر را در اختیار خواهد داشت و بسته به نیاز آن شخص و با توجه به کمبودها و نیازهای فرد برنامه تغذیه آنرا تدوین می‌کند.

مثلا شاید فردی در عین حال که باید از وزن خود کم کند نیاز به پروتیین بیشتری داشته و آب درون سلولی او نیز کم باشد. پس برنامه تغذیه این فرد با کسی که مواد معدنی بدن او کمتر از حد استاندارد می‌باشد متفاوت است .

و همچنین :

یک مربی با دانش ورزشی خوب می‌تواند با در اختیار داشتن ریپورت آنالیزی بدن شخص متوجه این اختلاف‌ها شده و یک برنامه تمرینی مناسب برای شخص تعریف کند که این برنامه تمرینی برای همین شخص و با توجه به شرایط فیزیکی فرد و نتایج آنالیز برایش تدوین شده. مثلا شاید فرد از نظر تناسب میزان ماهیچه و چربی در دست راست و چپ دچار اختلاف باشد.

ممکن است میزان عضله دست راست بزرگتر و میزان چربی دست چپ بیشتر باشد ولی از نظر ظاهری یکسان به نظر برسند.

پس یک مربی تمرینی با در دست داشتن آنالیز بدن این فرد می‌تواند تمریناتی درجهت اصلاح این عدم تناسب به فرد داده و این تناسب را بین دست چپ و راست فرد بوجود آورد.

 

آنالیز دقیق بدن

پزشکان متخصصی که می‌خواهند در بخش لاغری برای انجام خدمات تهاجمی و غیرتهاجمی مانند لیپوماتیک ، ابدومینوپلاستی ، ماموپلاستی ، ژنیکوماستی ، استفاده از دستگاه لاغری بادی اسکالپتور، دستگاه لاغری میداس و …. روی اشخاص کار کنند با اطلاع از آنالیز فرد می‌توانند روش و دستگاه مناسب مورد استفاده برای این فرد را تعیین کنند. مثلا اینکه از روشهای غیر تهاجمی و یا تهاجمی برای فرد استفاده شود .

یا اینکه آیا چربی انباشته شده در ناحیه شکمی فرد از نوع چربی احشاعی بوده یا چربی زیر جلدی و برای درمان آن از چه نوع روش درمانی و یا عملی استفاده شود.

توصیه های قبل از انجام آنالیز بدن:

  • قبل از انجام آنالیز بدن ترجیحا دوش گرفته شود
  • از خوردن آخرین وعده غذایی حداقل دو یا سه ساعت گذشته باشد
  • از خوردن داروهای خاص و الکل و کافیین قبل از آنالیز خودداری گردد.
  • قبل از انجام آنالیز بدن ورزش سنگین انجام ندهید
  • تمامی وسایل فلزی و زیورآلات فلزی را از خود جدا کنید

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *