جدیدترین روش کاشت مو در تبریز

کاشت موی سر

کاشت مو

کاشت مو یکی از راه های به نسبت جدید در میان عمل‌های جراحی زیبایی است.

اولین روش کاشت موی موثر حدود ۷۰ سال پیش انجام شد. از آن زمان تا به امروز سرعت پیشرفت تکنیک‌ها و ابزارهای کاشت مو بسیار چشمگیر بوده است.

خیلی زود دانش پیوند مو به کشورهای مختلف جهان رسید و کشور ما به یکی از قطب‌های کاشت مو تبدیل شد.

با وجود تحریم‌های اقتصادی و مشکل در واردات دستگاه‌های جدید، جدیدترین روش کاشت مو در ایران یعنی روش Micro FIT از نظر اثرگذاری تقریباً در حد ربات ARTAS به عنوان آخرین تکنولوژی کاشت مو در دنیا است.

جدیدترین روش کاشت مو  Micro FIT

میکرو اف آی تی (Micro FIT) یا MFIT آخرین دستاورد تکنیکی در حوزه کاشت مو در ایران است.

کلمه میکرو (Micro) به معنی «کوچک و ظریف» بوده و اف آی تی (FIT) نیز نام یکی از روش‌های مشهور کاشت مو است. پس نام روش Micro FIT به دو نکته اشاره دارد

میکرو: در این روش از دستگاه‌های دقیق و ظریف خاصی استفاده می‌شود.

FIT: این روش بر پایه‌ی روش FIT انجام می‌شود. یعنی برداشت گرافت‌ها به صورت واحد فولیکولی (فولیکولار یونیت) است.

 

مراحل کاشت مو به روش Micro FIT

مراحل انجام کاشت مو در مورد تمام روش‌های بر پایه‌ی روش FIT تقریباً یکسان است. یعنی در روش‌های FIT، SUT، Micro FIT و BHT کاشت مو سه مرحله‌ی کلی دارد:

  • برداشت واحدهای فولیکولی،
  • آماده‌سازی آن ها
  • کاشت گرافت‌ها.

وجه تفاوت این روش‌ها در چگونگی اجرای این مراحل و ابزارهای مورد استفاده است که در بین توضیحات و همچنین در بخش «مزایا و برتری‌های روش Micro FIT» در موردش صحبت کرده‌ایم.

هشدار : بسیاری از مردان جوان که به تازگی دچار ریزش مو شده‌اند در دام کلینیک‌های سودجو و غیرحرفه‌ای گرفتار شده و کاشت مویی انجام می‌دهند که به هیچ وجه پایدار نیست.

آقایان زیر ۲۵ سال باید قبل از کاشت مو، روش‌های دیگر درمانی را امتحان کنند و تا زمان تثبیت شدن الگوی ریزش، صبور باشند. در غیر این صورت امکان ریزش موهای کاشته شده زیاد است.

مرحله اول: برداشت واحد‌های فولیکولی

کاشت مو با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. پس از بی‌حس کردن ناحیه‌ی بانک مو که معمولاً بخش‌هایی از پشت سر یا پشت گوش‌ها است، روند برداشت آغاز می‌شود.

در روش Micro FIT از دستگاه «ایمپلنتر مینیاتوری» برای این کار استفاده می‌شود.

این دستگاه سوراخ‌هایی با قطر ۰.۶ تا ۰.۹ میلی‌متر بر روی پوست ایجاد کرده و فولیکول را از بافت اطراف جدا می‌سازد.

سوراخ‌های ایجاد شده بسیار ریز هستند برای همین خونریزی نداشته و نیازی هم به بخیه زدن ندارند. برخلاف روش FUT که با خونریزی همراه بوده و باید زخم ایجاد شده در بانک مو را بخیه زد.

 

ابزار و دستگاه اختصاصی استفاده شده در روش Micro FIT چندین برتری نسبت به کاشت مو به روش FIT سنتی دارند:

  • ایمپلنتر مینیاتوری می‌تواند سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف ایجاد کند. برخلاف روش FIT که تنها از یک پانچ با قطر ثابت استفاده می‌شود.
  • پانچ این دستگاه دارای قابلیت چرخش است و مانند یک مته مینیاتوری عمل می‌کند. این کار باعث می‌شود که پانچ به سادگی وارد پوست شود و سوراخ‌های مناسب‌تری ایجاد کند.
  • در روش MFIT برای استخراج فولیکول‌ها نیازی به پنس (انبرک) یا ابزار جراحی نیست. دستگاه استفاده شده در این روش با استفاده از نیروی مکش فولیکول را استخراج می‌کند.

بعد از برداشت واحد فولیکولی (شامل ۱ تا ۴ تار مو) درون محلول ویژه‌ی نگهداری قرار می‌گیرد تا آسیبی نبیند. این کار هزاران بار باید تکرار شود.

در روش FIT برای برداشت فولیکول از انبرک استفاده می‌شود که به باعث اتلاف وقت جراح می‌شود؛ ولی در روش Micro FIT بلافاصله بعد از ایجاد برش، عملیات برداشت با دستگاه مکنده (ساکشن) انجام می‌شود و این باعث افزایش سرعت کار می‌شود.

مرحله دوم: آماده سازی گرافت های مو

فولیکول‌های استخراج شده در مرحله‌ی اول درون محلول ویژه‌ی نگهداری قرار گرفته‌اند و باید پیش از شروع عملیات کاشت بررسی شوند. این کار توسط کادر درمانی به شکل همزمان صورت می‌گیرد تا سرعت کار بالا برود.

کادر درمان در زیر میکروسکوپ فولیکول‌ها را بررسی کرده و برای کاشت آماده می‌کنند.

گاهی اوقات در مرحله‌ی آماده‌سازی باید تغییراتی در گرافت ایجاد کرد تا برای کاشت آماده شود. البته عمده فولیکول‌های استخراج شده در روش Micro FIT نیازی ترمیم و تشریح ندارند.

 

مرحله سوم: کاشت گرافت‌ها

مرحله‌ی کاشت در تمامی روش‌های مدرن پیوند مو از روش FUT گرفته تا جدیدترین روش کاشت مو در دنیا یعنی ربات ARTAS یکسان است.

در این مرحله جراح با استفاده از ابزارهای دستی بر پوست ناحیه‌ی گیرنده (مطابق با طراحی خط رویش جدید) سوراخ‌هایی ایجاد کرده و فولیکول‌ها را درون آن قرار می‌دهد.

قرار دادن فولیکول‌ها درون سوراخ‌های ایجاد شده می‌تواند توسط انبرک یا هولدر دستگاه انجام شود که بستگی به انتخاب پزشک شما دارد. اگر جراح مهارت کافی داشته باشد، هردوی این ابزارها به یک اندازه موثرند.

 

برتری‌ها و مزایای روش Micro FIT

۱. بدون جراحی، بدون خونریزی و بدون نیاز به بخیه

Micro FIT به عنوان جدیدترین روش کاشت مو کم‌تهاجمی‌ترین و ایمن‌ترین روش‌ نیز محسوب می‌شود. اصطلاحاً گفته می‌شود که این روش بدون جراحی است. البته که تمامی روش‌های کاشت مو عمل جراحی هستند ولی روش MFIT به قدری کم‌خطر، کم‌عارضه و کم‌تهاجمی است که به روش بدون جراحی یا غیرجراحی معروف شده است.

همانطور که در مراحل کاشت مو به روش MFIT اشاره کردیم، برداشت و کاشت گرافت‌ها با ایجاد سوراخ‌های ریزی انجام می‌شود که قطری کمتر از ۱ میلی‌متر دارند.

البته ابزارهای سوراخ کننده در روش Micro FIT (که ایمپلنتر نام دارند) بین ۰.۶ تا ۰.۹ میلی‌متر قطر دارند. یعنی حتی از ایمپلنترهای استفاده در ربات کاشت موی ARTAS هم ظریف‌تر هستند. در ربات ARTAS از پانچ‌های ۱ میلی‌متری استفاده می‌شود.

۲. کاهش خطر عوارض جانبی

همانطور که گفتیم روش MFIT بسیار کم‌تهاجمی و کم عارضه است. یعنی:

  • کاشت مو بدون نیاز به بخیه و بدون استفاده از چاقوی جراحی انجام می‌شود.
  • در حین و بعد از کاشت مو دردی نخواهید داشت. اگر هم دردی وجود داشته باشید به آسانی با مسکن‌های ساده مدیریت می‌شود.
  • در این روش خبری از جای زخم، اسکار، خطوط زخم دائمی و مواردی از این قبیل نخواهد بود.
  • نواحی بانک مو (دهنده) و نواحی گیرنده به سرعت ترمیم می‌شوند.
  • چون برشی روی پوست ایجاد نمی‌شود، خطر عفونت به حداقل ممکن رسیده است.

۳. دوره‌ی بهبودی کوتاه و آسان‌تر

دوره‌ی نقاهت یا بهبودی بعد از کاشت مو در روش Micro FIT ساده و سریع است.

برخلاف روش FUT می‌توانید خیلی زود فعالیت ورزشی سنگین را از سر بگیرید. تقریباً همه‌ی بیماران دوره‌ی نقاهت را بدون مواجه با عوارض جانبی جدی طی می‌کنند و وقوع این موارد بسیار نادر است.

4. انعطاف پذیری بالا

روش Micro FIT انعطاف پذیری بالایی دارد:

  • با استفاده از دستگاه ایمپلنتر مینیاتوری می‌توان موهای بدن (ریش، سینه یا پشت) و همچنین موهای نازکی از بانک مو برداشت کرد. از این موها می‌توان برای زیباسازی خط رویش جدید و همچنین افزایش تراکم استفاده کرد.
  • دستگاه و ابزار استفاده شده در جدیدترین روش کاشت مو ظریف و دقیق هستند. برای همین می‌توان از آن برای کاشت ابرو و ریش هم استفاده کرد.
  • این روش برای کاشت موهای محدود (مثلاً پوشاندن ناحیه‌ای کوچک که به دلیل آسیب دچار طاسی شده) بسیار مناسب است.
  • در عین حال به دلیل استفاده از دستگاه‌های نیمه خودکار و پیشرفته، روش MFIT می‌تواند ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ گرافت را مدت ۲ تا ۴ ساعته برداشت کند. یعنی با این روش می‌توان در یک جلسه به تراکم‌های بالا رسید. البته این شرایط کلی است و ممکن است در مورد شما متفاوت باشد.

۵. مناسب برای کسانی که نمی‌توانند از روش FUT استفاده کنند

روش FUT (کاشت موی نواری) با وجود معایب بسیار، هنوز یکی از بهترین روش‌های کاشت مو است. در این روش کیفیت گرافت‌ها بسیار بالاست و معمولاً نتایج بسیار خوبی حاصل می‌شود. در مورد کیفیت گرافت‌ها کمی جلوتر صحبت می‌کنیم.

در روش FUT از پوست ناحیه‌ی بانک مو نواری با ضخامت ۱ تا ۲ سانتی‌متری برداشت می‌شود. سپس پوست بالا و پایین این نوار را بخیه می‌زنند.

در صورتی که شما به صورت ژنتیکی پوست سر سفتی داشته باشید یا ورزشکار باشید، نمی‌توانید از روش FUT استفاده کنید.

افراد جوان و کسانی که سابقه‌ی ایجاد زخم‌های گوشتی دارند هم بهتر است از روش FUT استفاده نکنند. در این افراد خطر ایجاد اسکار و بدشکلی زخم نواری بیشتر است.

۶. بهبود کیفیت گرافت‌ها

منظور از کیفیت این است که چه درصدی از گرافت‌ها موهای دائمی دارند. به طور کلی دو دسته فولیکول روی پوست سر شما وجود دارند:

  1. فولیکول‌هایی که به عوامل مختلف حساس‌اند و به مرور زمان دچار ریزش می‌شوند،
  2. فولیکول‌هایی که نسبت به ریزش مقاوم هستند.

هر دو نوع فولیکول در بانک موی شما وجود دارند و ما تلاش می‌کنیم از بین آن‌ها دائمی‌ترین و بهترین فولیکول‌ها را انتخاب کنیم.

همانطور که گفتیم کیفیت گرافت‌ها در روش FUT بسیار بالاست. دلیل این است که بیشتر فولیکول‌های دائمی بانک مو دقیقا در جایی قرار دارند که ما برداشت نواری را انجام می‌دهیم.

در روش FIT باید ناحیه‌ی برداشت را تا ۵ برابر وسیع‌تر بگیریم. چون اگر سوراخ‌ها را نزدیک به هم ایجاد کنیم، احتمال ایجاد اسکار و بدشکلی زخم وجود دارد.

مشکل کاهش کیفیت گرافت‌ها در روش Micro FIT به دلیل استفاده از دستگاه‌های مدرن و مینیاتوری تا حد خیلی خوبی کاهش یافته است. این دستگاه در دست جراحی ماهر و باتجربه، بهترین و باکیفیت‌ترین گرافت‌ها را استخراج خواهد کرد.

 

معایب روش Micro FIT

احتمالاً می‌دانید که در کاشت مو دو روش اصلی FIT و FUT وجود دارد. سایر روش‌های کاشت مو تکنیک‌های بهبود یافته از یکی از این دو روش هستند.

هرکدام از این دو روش یک مزیت و یک محدودیت اصلی دارند:

در روش Micro FIT اولین هدف ما برطرف کردن مشکل کیفیت گرافت‌ها بوده است. استفاده از دستگاه و ابزار دقیق‌تر در این راه به ما کمک کرده است.

در بین روش‌های FIT و SUT، روش MFIT بهترین کیفیت گرافت‌ها را دارد. اما چه در روش Micro FIT و چه در ربات کاشت موی ARTAS، هنوز هم کیفیت گرافت‌ها از روش FUT کمتر است.

محدودیت دیگر ما در روش Micro FIT سرعت کار است. در روش FUT می‌توان ۱۰۰۰ گرافت را در ۱ ساعت برداشت کرد و پیوند زد. ولی در روش Micro FIT برای پیوند ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ گرافت باید ۲ تا ۴ ساعت وقت صرف شود.

این اتفاق باعث می‌شود که فولیکول‌ها مدت بیشتری خارج از بدن باشند و احتمال آسیب دیدنشان کمی بیشتر شود. به همین خاطر بهتر است کاشت مو با روش‌های FIT، SUT و Micro FIT در دو روز انجام شود.

 

آیا Micro FIT بهترین روش کاشت مو است؟

خیر. Micro FIT جدیدترین روش کاشت مو در ایران محسوب می‌شود ولی لزوماً بهترین نیست.

بهترین روش کاشت مو باید با توجه به نیازها و شرایط شما تعیین شود. در جلسه مشاوره پزشک متخصص با معاینه‌ی دقیق و بررسی نیازهای شما یکی یا چند روش کاشت مو را به عنوان مناسب‌ترین روش‌ها به شما پیشنهاد خواهد کرد.

هزینه‌ی کاشت مو به روش Micro FIT چقدر است؟

هزینه کاشت مو به عواملی همچون تبحر پزشک، تیم پزشکی، روش کاشت مو، مدت زمان انجام کاشت مو، مقدار گرافت برداشت شده و کاشت شده بستگی مستقیم دارد.

ارزان ترین روش کاشت مو در حال حاضر کاشت مو به روش FUT می باشد.

کاشت مو به روش ترکیبی در رتبه بعدی و پرهزینه ترین روش کاشت موی حال حاضر ایران روش کاشت موی FIT استاندارد می باشد.

از آنجایی که کاشت مو به روش MFIT یک روش انحصاری و کاملا مدرن می باشد، تعداد معدود و اندکی جراح کاشت مو وجود دارد که می توانند این روش را با بهترین نتیجه انجام دهند.

این مسئله باعث شده که هزینه انجام این روش بالاتر از سایر روش های کاشت مو باشد. همچنین تکنیک استفاده از این روش و مدت زمان صرف شده و تیم پزشکی آن نیز عامل افزایش قیمت این روش می باشد.

آیا امکان کاشت مو بدون تراشیدن سر وجود دارد؟

بله. با استفاده روش U-FIT یا FIT نامحسوس ، می‌توان بدون تراشیدن سر کاشت مو را انجام داد. تعداد معدودی از جراحان در سراسر دنیا از این روش استفاده می­ کنند و نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد.

نکته بسیار مهم : انجام روش U-FIT برای همه افراد امکان پذیر نیست. به همین جهت برای تشخیص اینکه این روش برای شما مناسب است یا نه حتما باید مشاوره حضوری تشریف آورده و از نزدیک مورد معاینه قرار بگیرید.

جدیدترین روش کاشت مو در دنیا: ربات ARTAS

آخرین تکنولوژی کاشت مو در دنیا کاشت مو با ربات اتوماتیک ARTAS است. این دستیار رباتیک در مراحل برداشت گرافت‌ها به جراح کمک می‌کند. پیش از شروع برداشت، ربات به صورت خودکار نقشه‌ای از تمام فولیکول‌های موجود در ناحیه‌ی دهنده (بانک مو) رسم می‌کند.

بعد از بررسی دقیق زوایا، جهت‌گیری‌ها، تراکم و کیفیت تمام گرافت‌ها، عملیات برداشت شروع می‌شود. ربات ARTAS حتی می‌تواند مناطق دچار اسکار را شناسایی کرده و از آن‌ها دوری کند.

چه شباهتی بین روش ARTAS و Micro FIT وجود دارد؟

هردوی این روش‌ها با حداقل تهاجم کاشت مو را انجام می‌دهند، دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به سایر روش‌های کاشت مو دارند و نیازی به استفاده از بی‌هوشی عمومی ندارند.

ابزار استفاده شده در هردو روش (ربات ARTAS و دستگاه نئوگرافت ۲) توسط سازمان FDA تایید شده‌اند.

در هردو روش عملیات کاشت موها در ناحیه‌ی گیرنده به شکل دستی و توسط جراح یا متخصص کاشت مو صورت می‌گیرد.

چه تفاوتی بین روش ARTAS و Micro FIT وجود دارد؟

هردو روش برای استخراج فولیکول‌ها از تکنیک برداشت واحدهای فولیکولی (FIT یا FUE) استفاده می‌کنند ولی یک تفاوت اساسی بین آن‌ها وجود دارد:

در روش Micro FIT جراح متخصص به شکل دستی فولیکول‌ها را انتخاب و از ناحیه بانک مو استخراج می‌کند.

در روش ARTAS این کار با مدیریت کامپیوتر و به شکل خودکار انجام می‌شود.

برداشت خودکار گرافت‌ها باعث افزایش سرعت مرحله‌ی برداشت می‌شود ولی لزوماً دقیق‌تر از برداشت دستی نیست.

سیستم ARTAS بهتر است یا روش Micro FIT؟

برای پاسخ به این سوال بیایید ابتدا نگاهی به برتری و ضعف روش ARTAS در برابر روش Micro FIT بیندازیم:

برتری اصلی ARTAS سرعت آن است. بدیهی است که یک انسان نمی‌تواند سریع‌تر از کامپیوتری باشد که در هر ثانیه هزاران محاسبه را انجام می‌دهد.

سیستم ARTAS براساس یک الگوریتم پیچیده بهترین گرافت‌ها را انتخاب می‌کند.

به طور کلی زمان لازم برای برداشت گرافت‌ها به کمک سیستم ARTAS به نصف می‌رسد. لطفاً توجه داشته باشید که در هردو روش مرحله‌ی کاشت به شکل دستی انجام می‌شود و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

خوب برتری ARTAS را گفتیم. اما این سیستم در مقابل روش Micro FIT سه ضعف کلی دارد:

  • برای این که ربات کاشت مو بتواند فولیکول‌ها را شناسایی کند، باید بین رنگ مو و رنگ پوست تفاوت زیادی وجود داشته باشد. برای همین تنها برای کسانی توصیه می‌شود که موهای صاف و تیره دارند. کسانی که موهای نازک، بلوند، کم‌رنگ و سفید دارند کاندیدای خوبی برای کاشت مو به روش ARTAS نیستند.
  • میزان آسیب دیدن فولیکول‌ها در زمان استخراج و انتقال در روش ARTAS بین ۸ تا ۱۰ درصد است. میزان آسیب دیدن فولیکول‌ها در روش Micro FIT اگر به دست جراح ماهر انجام شود، حداکثر بین ۳ تا ۵ درصد (نصف ربات ARTAS) است.
  • به دلیل تحریم‌ها امکان واردات ربات ARTAS وجود ندارد اما اگر این روش در ایران موجود بود، احتمالاً بسیار گران‌قیمت‌تر از روش Micro FIT بود.
  • در نهایت مهارت و تجربه‌ی جراح از همه چیز مهم‌تر است

واقعیت این است که جدیدترین روش کاشت مو و پیشرفته‌ترین تکنولوژی، کیفیت و نتیجه‌ی کاشت موی شما را تضمین نمی‌کنند.

همه‌ی ابزارها و روش‌ها زمانی موثر هستند که توسط جراح مجرب و ماهر استفاده شوند. یک جراح خوب می‌داند که چه روشی برای شما مناسب‌تر است و آن روش را به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کند.

عوارض کاشت مو در روش MFIT بسیار پایین و بهبودی به سرعت انجام می شود./خانه سفید

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *