دفعات انجام كاشت مو

دفعات انجام كاشت مو

دفعات انجام كاشت مو

یکی از مسائل مهمی که در جلسات مشاوره قبل از انجام کاشت مو بایستی توسط پزشک مطرح و دربارۀ آن برنامه ریزی شود احتمال نیاز به نوبت دوم یا جلسات بعدی کاشت مو برای فرد متقاضی است.

عوامل زیادی در تصمیم پزشک جراح پیوند مو برای انجام جلسات بعدی کاشت مو دخالت دارند از جمله: سن بیمار، شدت ریزش مو، وسعت طاسی یا کم پشتی موها، مشخصات فیزیکی و جنس موها، میزان تراکم و پرپشتی موها در ناحیۀ دهنده (بانک مو)، میزان انعطاف پذیری و خصوصیات پوست در ناحیۀ دهنده و سابقۀ قبلی کاشت مو.

1- سن بیمار:

هر چه سن بیمار بالاتر باشد پیش بینی آیندۀ وی از لحاظ پیشروی ریزش مو راحت تر و درنتیجه امکان برنامه ریزی برای او از نظر دفعات موردنیاز انجام کاشت مو ساده ترخواهد بود.

عامل اصلی ریزش مو در اکثریت آقایان و خانمها وراثت یا همان عامل ژنتیکی است که الگوی آن از سمت پدر یا فامیل پدری و یا مادر و فامیل مادری به ارث می‌رسد.

هر چه سن بالاتر می رود این الگوی ریزش مو خود را بهتر و بیشتر نشان می دهد. از سوی دیگر افراد جوان مبتلا به ریزش موی شدید در مشاوره ها انعطاف پذیری کمتری نشان داده و رسیدن به تفاهم با آن مشکل است.

بیمار 18 ساله ای که ریزش مو در مو طاسی و محدود به فرق سر دارد برای انجام کاشت مو کاندید مناسبی نیست چون الگوی ریزش موی او هنوز نامشخص بوده و روند ریزش موهایش قابل پیش بینی نیست.

اگر در مورد این شخص کاشت مو آن هم با تراکم بالا صورت گیرد و ریزش موهایش نیز سریعاً پیشرفت کند وی نهایتاً از نتیجۀ عمل خود ناراضی خواهد بود و اگر موهای ناحیۀ دهنده (بانک مو) کافی نباشد بنابراین امکان کاشت موهای بعدی برای او وجود ندارد.

در اکثریت موارد پس از حدود سن 22 سالگی یک پزشک با تجربه و باسواد می‌تواند روند ریزش موی بیمار را پیش‌بینی کند به همین دلیل بهتر است تا رسیدن سن بیمار به این حدود عمل کاشت مو به تعویق بیفتد. البته لازم به ذکر است برای انجام پیوند مو محدودیت سنی وجود ندارد و در مورد بیمارانی که علیرغم سن کم دارای درجات طاسی بالا هستند کاشت مو به راحتی امکان پذیر است.

2- شدت ریزش مو:

مرد جوانی که موهای سرش به شدت می ریزد و از نظر روانی بسیار آسیب پذیر است. در این حالت پزشک جراح کاشت مو بایستی حقیقت ماجرا را با امیدواری و خوش بینی برای او توضیح دهد.

اگر ریزش موهای این مرد جوان به سرعت به سمت درجات بالای طاسی در پیشروی باشد لازم است مطلع شود که پوشاندن کامل نواحی طاس مثلاً فرق سر با کاشت مو کار مشکلی است.

در مواردی که در حال حاضر وسعت طاسی کم است ولی ریزش موها اخیراً و با شدت زیاد شروع شده باشد و یا ریزش مو از قبل وجود داشته ولی شدت آن جدیداً زیادتر شده باشد لازم است در جلسات مشاوره به بیمار تفهیم شود که بهتر است عمل کاشت مو مدتی به تعویق انداخته شود. ضمناً اینگونه افراد باید درک کنند که ممکن است به چندین جلسۀ پیوند مو نیاز داشته باشند.

3- وسعت طاسی:

در مواردی که روند ریزش موها قابل پیش بینی بوده، بیمار انتظارات منطقی داشته و اهداف موردنظر کاملاً مشخص شده باشد، طاسی وسیع سر با انجام پیوند مو در یک یا دو جلسۀ بزرگ قابل ترمیم است.

همانطور که قبلاً گفته شد تصمیم گیری برای کاشت مو در مردان جوان با طاسی خفیف سر بسیار مشکل است یا باید منتظر ماند و یا اگر تصمیم به کاشت مو گرفته ایم در کجای سر و چه تعدادگرافت؟علاوه بر موارد فوق وضعیت ذهنی و روانی بیماران نیز بسیار مهم است. به همین دلایل پیش از کاشت مو، مشاوره با پزشک متخصص جراح پیوند مو از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

4- مشخصات فیزیکی و جنس موها:

اصولاً هر چه خصوصیات فیزیکی موها مناسب تر باشد احتمال آنکه یک جلسه کاشت مو کفایت کند بیشتر است. تفاوت اندک رنگ موها با رنگ پوست، مجعد بودن موها، زبر بودن موها، رنگ موی طلایی یا خاکستری می‌تواند علیرغم تراکم اندک پوشش بهتری ایجاد کند.

5- تراکم موها و انعطاف پذیری پوست در ناحیۀ دهنده (بانک مو):

در بیماری که برای انجام FUT مشاوره می شود باید ناحیۀ دهنده در پشت سر از لحاظ تراکم مو و انعطاف پذیری پوست ارزیابی شود.

اگر تراکم موها به درستی ارزیابی شده باشد تعداد موهای قابل برداشت از بانک مو با دقت بسیار بالایی قابل محاسبه خواهد بود. این محاسبه در برنامه ریزی پزشک جراح پیوند مود برای انجام کاشت مو ارزش زیادی دارد اما تنها دانستن تراکم مو کافی نیست.

میزان انعطاف پذیری پوست سر در نواحی دهنده نیز در تعیین تعداد موهای قابل استفاده نقش بسیار مهمی دارد. اگر پوست سر بطور طبیعی یا به دنبال جراحی های قبلی فوق العاده سفت شده باشد اندازۀ نوار پوستی قابل برداشت با جراحی محدود خواهد بود.

 

اهداف جلسات بعدی کاشت مو

معمولاً جلسه دوم یا جلسات بعدی کاشت مو با اهداف مختلفی انجام می شود که مهمترین آنها عبارتند از: اصلاح خط رویش مو، افزایش پرپشتی و تراکم موها در ناحیۀ کاشته شده از جلسۀ قبل، کاشت مو در سایر نقاط خالی سر که در جلسات قبلی کاری برای آن نواحی انجام نشده است و معمولاً نواحی فرق سر را شامل می گردد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *