راهکارهای از بین بردن سریع تیرگی دور چشم


تیرگی دور چشم‌ها به دلایل مختلفی از جمله خستگی، پیری یا بیماری‌های زمینه‌ای، مانند آلرژی و اگزما به وجود می‌آیند.

بسیاری از مردم برای از بین بردن این عارضه، به‌دنبال راه حل‌های سریع‌اند، زیرا تیرگی دور چشم بر ظاهر تاثیر آن‌ها می‌گذارد و چهره را خسته، کم‌انرژی و مسن‌تر نشان می‌دهد.

راهکارهای از بین بردن سریع تیرگی دور چشم شامل:

خواب

خواب کافی به بدن برای احیا و شاداب‌سازی پوست کمک می‌کند و با بهبود گردش خون از تیرگی دور چشم جلوگیری می‌کند و پف‌ اطراف چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

بالا گذاشتن سر نسبت به بدن در خواب، احتباس مایعات در اطراف چشم را به حداقل می‌رساند، از تجمع خون در این ناحیه جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب پف اطراف چشم و حلقه تیره دور آن را کاهش می‌ٔدهد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد ناحیه اطراف چشم‌ها، با انقباض رگ‌های خونی و کاهش تورم به رفع تیرگی دور چشم کمک می‌کند.

مرطوب‌کننده‌

مرطوب‌کننده‌ها با حفظ رطوبت و صاف نگه داشتن پوست، به کاهش ظاهر سیاهی زیر چشم کمک می‌کنند. همچنین پوستی که به خوبی مرطوب و آبرسانی شده است، صاف‌تر و انعطاف پذیرتر به نظر می‌رسد.

برش‌های خیار

تحقیقات نشان می‌دهد، خنکی خیار به انقباض رگ‌های خونی، کاهش پف و التهاب کمک می‌کند و به نوبه خود ظاهر سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. در واقع برش‌های خیار حاوی آنتی‌اکسیدان‌ است و محتوای آب بالایی دارد که به کاهش تیرگی دور چشم کمک می‌کند.

روغن بادام

روغن بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به مرطوب کردن پوست ظریف اطراف چشم، کاهش خشکی و بهبود بافت پوست کمک می‌کند. همچنین خواص ضدالتهابی آن در بهبود چهره و ظاهر تیرگی در طول زمان موثر است.

ویتامین E

ویتامین E به‌دلیل خواص آنتی اکسیدانی‌اش شناخته شده است و از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. هنگامی که این ویتامین به صورت موضعی استفاده شود به تغذیه پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی کمک می‌کند و در کاهش ظاهر تیرگی دور چشم موثر است.

ویتامین K

ویتامینK با بهبود گردش خون و کاهش ظاهر رگ‌های خونی زیر پوست، در کاهش تیرگی دور چشم موثر است.

کیسه چای

کیسه‌ چای آماده به‌ویژه چای حاوی کافئین، به کاهش حلقه‌های تیره دور چشم‌ها کمک می‌کنند، زیرا کافئین موجود در آن‌ها خواص منقبض‌کننده عروقی دارد که رگ‌های خونی را سفت می‌کند و به طور موقت تورم و پف‌کردگی را کاهش می‌دهد.

قرار گرفتن در برابر نور خورشید را محدود کنید

برای جلوگیری از حلقه‌های زیر چشم، از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید.

گزینه‌های پزشکی برای مقابله برای تیرگی دور چشم

در صورت کاهش نیافتن تیرگی دور چشم با روش‌های خانگی می‌توانید سراغ درمان‌های پزشکی بروید.

کرم‌های روشن کننده پوست

کرم‌های روشن‌کننده پوست حاوی موادی مانند هیدروکینون یا رتینوئیدند که تولید ملانین را مهار و به تدریج تیرگی دور چشم را روشن می‌کنند.

استفاده منظم و مصرف روزانه این محصولات مراقبت از پوست برای اثربخشی ضروری است، اگرچه نتایج بسته به علت سیاهی دور چشم متفاوت است.

لیزر درمانی

لیزر درمانی، رنگدانه‌های خاص یا رگ‌های خونی زیر پوست را هدف می‌گیرد و برجستگی آن‌ها را کاهش می‌دهد و ظاهر کلی پوست را بهبود می‌بخشد.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از محلول حاوی اسیدهای مختلف، لایه بالایی پوست را برمی‌دارد و باعث افزایش گردش سلولی و کاهش رنگدانه می‌شود.

زمان بهبودی و عوارض جانبی احتمالی مانند قرمزی بسته به عمق لایه برداری متفاوت است.

پرکننده‌ها (فیلرها)

پرکننده‌ها راه‌حل موقت موثر برای پوشاندن تیرگی دور چشم‌اند. این روش بسته به نوع پرکننده، هر چند ماه یا چند سال یک‌بار نیاز به تزریق مجدد و نگهدارنده دارد.

پرکننده‌ها اغلب از هیالورونیک اسید یا مواد دیگر ساخته می‌شوند و با حجیم کردن پوست آن را یکدست می‌کنند و ظاهر تیرگی دور چشم را کاهش می‌دهد.

برای استفاده از این روش‌های درمانی حتما باید با پزشک و متخصص مشورت کنید تا از احتمال عوارض ناشی از آن دور بمایند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *