آیا خال دیسپلاستیک در نهایت سرطانی می‌شود؟


خال دیسپلاستیک چه نوع خالی هست؟

خال دیسپلاستیک (dysplastic nevus) نوعی خال غیرطبیعی است که سلول‌های تشکیل‌دهنده آن ویژگی‌های غیرطبیعی پیدا کره‌اند، اما هنوز سرطانی نشده‌اند.

خال عادی یک توده پوستی رایج و خوش‌خیم است که درنتیجه تکثیر ملانوسیت‌ها (سلول‌های رنگدانه‌دار پوست) ایجاد می‌شود. ملانوسیت‌های خال عادی ممکن است غیرطبیعی شوند و آن را به خال دیسپلاستیک بدل کنند. هنگامی که ملانوسیت‌های غیرطبیعی کاملاً سرطانی می‌شوند، ملانوم، یک نوع سرطان تهاجمی پوست به وجود می‌آید.

آسیب‌شناسی خال دیسپلاستیک

خال دیسپلاستیک دارای ویژگی‌های متمایزی است که هنگامی که یک متخصص آسیب‌شناسی سلول‌های آن را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهد، قابل‌تشخیص هستند. سلول‌ها کاملاً طبیعی به نظر نمی‌رسند. ممکن است ویژگی‌هایی را نمایش دهند که شبیه تغییرات سلول‌ها در مراحل اولیه سرطان ملانوم به نظر می‌رسند. بااین‌حال، این سلول‌ها ویژگی‌هایی را که آن‌ها را در رده سلول‌های سرطانی قرار دهند، ندارند.

به‌ندرت پیش می‌آید که خال دیسپلاستیک به خال سرطانی بدل شود، اما به‌هرحال خطر سرطانی شدن خال دیسپلاستیک بیشتر از خطر سرطانی شدن خال معمولی است؛ بنابراین تحت نظر گرفتن آن‌ها از لحاظ پیشرفت به سمت سرطان پوستی ملانوم ضروری است.

خصوصیات خال دیسپلاستیک

معمولاً خال‌های دیسپلاستیک چندین ویژگی دارند که باعث تفاوت آن‌ها با خال‌های معمولی می‌شود.

* حاشیه نامنظم: حاشیه اغلب ناهموار است و با پوست اطراف ادغام می‌شود، برخلاف یک خال معمولی که حاشیه‌ای صاف و کاملاً مشخص دارد.

* عدم تقارن: یک نیمه خال با نیمه دیگر همخوانی ندارد و نامتقارن به نظر می‌رسد. خال‌های معمولی متقارن هستند.

* رنگ متفاوت: خال ممکن است رنگ‌های مختلفی ازجمله قهوه‌ای، بژ، قرمز و سیاه را نشان دهد. خال‌های معمولی معمولاً در همه قسمت‌هایشان رنگ واحدی دارند.

* اندازه بزرگ‌تر: خال دیسپلاستیک بزرگ‌تر از یک خال معمولی است، گاهی اوقات بزرگ‌تر از ۵ میلی‌متر در قطر.

* تغییرات سطح: سطح خال دیسپلاستیک ممکن است برآمده یا صاف باشد و در نقاط گوناگون آن متفاوت باشد. سطح یک خال معمولی اغلب در سراسر خال صاف و یکنواخت است.

درمان خال پوستی دیسپلاستیک

به‌طورکلی، خال دیسپلاستیک نیازی به درمان خاصی ندارد و معمولاً فقط لازم است پایش منظم آن بوسیله خود بیمار از لحاظ تغییرات و ارزیابی معمول بوسیله متخصص پوست انجام شود.

اگر خال دیسپلاستیک تغییرات نگران‌کننده‌ای نشان دهد یا به نظر برسد که به سرطان پوستی ملانوم تبدیل شده است، متخصص پوست ممکن است تصمیم بگیرد آن را بیوپسی کند (بردارد تا در آزمایشگاه آنالیز شود). برداشتن نوار سلولی در بیوپسی هم تشخیصی است (برای دیدن اینکه سرطانی هست یا نه) و هم درمان اگر سرطانی باشد.

وقتی بیوپسی کامل شد، متخصص پوست ممکن است درمان بیشتر یا پایش مکررتر توصیه کند اگر هرگونه غیرطبیعی یا ویژگی‌های پرخطری نشان دهد. اگر سرطانی باشد، ممکن است جراحی یا سایر درمان‌های بیشتری لازم شود.

خال دیسپلاستیکی که درمان نشده یا بدون تحت نظر گرفتن باقی ماده باشد، حتی اگر سرطانی نباشد با خطراتی همراهی دارد.

برخی از این خطرات عبارت‌اند از:

* افزایش خطر دچار شدن به ملانوم (سرطان سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست)

* دشواری در تشخیص تغییرات نگران‌کننده

* از دست دادن فرصت تشخیص و درمان زودهنگام ملانوم

چرا برخی افراد دچار خال دیسپلاستیک می‌شوند؟

عوامل گوناگونی می‌توانند منجر به ایجاد خال‌های دیسپلاستیک شوند.

ازجمله این عوامل مستعد کننده عبارت‌اند از:

* برخی تغییرات ژنتیک

* سابقه مواجهه با نور خورشید و سایر انواع پرتوهای فرابنفش

* داشتن پوست روشن و مو و چشم روشن

* سرکوب سیستم ایمنی

* سابقه خانوادگی سرطان پوست

در افرادی که خال دیسپلاستیک وجود دارد نسبت به افراد دارای خال عادی، اندکی خطر دچار شدن به سرطان پوستی ملانوم (منشأ گرفته از سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست) افزایش می‌یابد؛ اما همه افراد دارای خال دیسپلاستیک دچار این سرطان پوستی نمی‌شوند.

در چه مواردی باید یک خال غیرعادی مورد بررسی قرار داد؟

اولین کار این است که خودتان خال غیرعادی را مورد بررسی قرار دهید. بررسی منظم پوست برای تغییرات انجام دهید تا بدانید که چه چیزی برای شما طبیعی است. بررسی منظم پوست برای هرگونه تغییر در خال‌ها یا ضایعات جدید می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پوست کمک کند.

اگر چیز غیرمعمولی مشاهده کردید، می‌توانید برای بررسی با پزشکتان مشورت کنید که ممکن است در نهایت شما را به متخصص پوست ارجاع دهد و در صورت مشکوک بودن ممکن است نمونه‌برداری یا بیوپسی از خال هم انجام شود.

آیا خال‌های دیسپلاستیک دوباره رشد می‌کنند؟

خال دیسپلاستیک پس از برداشته شدن معمولاً دوباره رشد نمی‌کند مگر اینکه برداشتن آن به‌طور ناقص انجام شده باشد. بااین‌حال، خال‌های جدید می‌توانند همچنان در نواحی دیگر پوست ایجاد شوند؛ بنابراین ضروری است که بررسی‌ها منظم پوستی برای ارزیابی رشد خال‌های جدید یا تغییرات خال‌های قبلی ادامه یابد.

ادامه بررسی‌های منظم پوست برای ارزیابی هرگونه رشد خال جدید یا تغییرات بسیار حیاتی است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *