کاشت مو به روش FIT در تبریز

کاشت مو در تبریز

کاشت مو به روش FIT

در کاشت مو به روش FIT که یکی از بهترین روش های کاشت مو طبیعی هم می باشد، از یک پانچ گرد کوچک برای استخراج واحدهای فولیکولی مو از یک ناحیه با رشد موهای متراکم به یک منطقه بدون مو استفاده می شود.

هر واحد که گرافت مو نام دارد شامل یک تا چهار مو است. اگر چه مخفف “FIT” به طور رایج برای استخراج واحد فولیکولی شناخته شده است، دستورالعمل های صادر شده در مارس 2018 از انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو (ISHRS) توصیه کرد که این روش به نام “برش واحد فولیکولی ” تغییر نام داده شود.

تکمیل شده این روش در حال حاضر کاشت مو به روش Micro FIT و نسل جدید آن کاشت مو به روش SUT می باشد.

 

مراحل کاشت مو به روش FIT

FIT یک روش کاشت مو با حداقل میزان تهاجمی بودن است که دوره ی بهبود بسیاری کوتاه و نتایجی عالی دارد. همه متقاضیان کاشت مو به صورت مجزا در جلسات مشاوره ی پزشکی تحت آزمایش و بررسی قرار می گیرند. روش درمانی پیشنهادی (دارویی و یا جراحی) بر اساس میزان ریزش مو تعیین می شود.

مراحل کاشت مو به روش FIT به صورت خلاصه به شرح زیر است :

1- مراجعه ی بیمار به مرکز درمانی

در ابتدا با خوش آمدگویی گرم پرسنل کلینیک متقاضی عزیز کاشت مو یا کاشت ریش و سبیل مواجه می شود، سپس پزشک مشاور مربوطه با بیمار به صحبت می نشیند و رویه ی کار را توضیح می دهد.

او جزئیات کار را در اختیار متقاضی قرار می دهد و تردیدهای او را برطرف می کند.

صرف یک صبحانه ی مناسب در صبح آن روز ضروریست و مصرف قهوه و غذاهای چرب ممنوع است، هرچند می توان نوشیدنی بدون کافئین نوشید.

2- عکس برداری

عکس برداری از قسمت های مشخص شده ای از سر به منظور ثبت در پرونده ی بیمار و تحلیل نتایج حاصل شده انجام می شود.

یک مجموعه عکس شامل تمامی مراحل درمان، در اختیار هر بیمار قرار خواهد گرفت. این عکس ها توسط کارکنان مرکز درمانی و با دوربینی حرفه ای گرفته می شوند.

3- طراحی خط رویش مو در نواحی اهداکننده و دریافت کننده

طراحی خط رویش مو به صورت توافقی با خود بیمار و با رعایت حد متعارف پارامترهای مربوطه صورت می گیرد.

دکتر نواحی اهداکننده و دریافت کننده را نشان می دهد؛ به این معنا که یک طرح اولیه با ماژیک های مخصوص کشیده و محدوده ی نواحی اهدا کننده و دریافت کننده را مشخص می کند.

ناحیه ی دریافت کننده، با نگه داشتن موهای روی آن، تعیین می شود اما ممکن است بخشی از ناحیه ی اهداکننده یا تمامش تراشیده شود.

4- استخراج واحدهای فولیکولی از ناحیه ی اهدا کننده

زمانی که ناحیه ی اهداکننده (قسمت پشتی و یا کناری سر) تعیین شد، بی حسی موضعی صورت می گیرد و نیازی به انجام این کار در بقیه مراحل کاشت مو نیست.

کل روند کار تحت بی حسی موضعی که فوراً پوست سر را بی حس می کند، انجام می گیرد. به همین علت نیازی به صبر کردن تا زمانی که درد به حداقل میزان خود برسد نمی باشد.

ناحیه ی اهداکننده یا بانک مو منطقه ای است که موهای لازم برای کاشته شدن را به ناحیه ی دچار طاسی اهدا می کند.

ناحیه ای که موها از آن برداشت می شود، دچار ریزش موی ارثی نمی شوند، بنابراین موهای کاشته شده از دست نخواهند رفت.

پزشک و جراح کاشت مو بهترین ناحیه برای برداشتن مو در هر فرد را به گونه ای که هیچ گونه جراحتی وارد نشود، تعیین می کنند.

سپس فولیکول ها با توجه به تعداد تار موهایی که دارند در ظرف های مخصوص در دمای کم، قرار می گیرند. یک شمارنده در کنار بیمار، تعداد واحدهای فولیکولی را می شمارد تا او را در جریان روند جراحی قرار دهد.

استخراج به کمک ابزارهای جراحی میلی متری به نام «پانچ» انجام می شود. این ابزارها لبه های تیز دارند و اندازه ی استوانه شان بین 0/75 تا 0/90 میلی متر متغییر است که با توجه به ضخامت موی هر بیمار تعیین می شود.

پس از جدا ساختن واحد های فولیکولی با «پانچ مخصوص»، آن ها را به کمک انبرک های مخصوص جراحی با دقت از پوست سر خارج می کنند.

تعداد واحدهای فولیکولی استخراج شده در یک جلسه، بسته به تراکم موی بیمار، حدود 1500 تا 2500 واحد فولیکولی است که متناظر با حدود 4000 تا 8000 تار مو است. این مقدار می تواند بسته به تراکم موجود در ناحیه ی اهداکننده متفاوت باشد.

در پایان استخراج، از آنجا که تعداد واحدهای فولیکولی مشخص است، با ضرب کردن آن در تعداد موهای موجود در هر گرافت می تواند تعداد دقیق موهای کاشته شده را محاسبه کرد.

5- آماده سازی واحدهای فولیکولی

پس از استخراج، واحدهای فولیکولی در محلول نگه داری مناسب قرار داده می شوند تا حیات فولیکولی حفظ شود.

تیم جراحی به کمک عینک های ذره بینی شروع به آماده سازی واحد های فولیکولی و چراغ های LED (استفاده از چراغ LED به منظور حفظ دمای مناسب است) می کند. آماده سازی و نگه داری مناسب واحدهای فولیکولی، عامل اصلی موفقیت آمیز بودن کاشت مو است.

6- نگه داری واحدهای فولیکولی

نگه داری مناسب از واحدهای فولیکولی برای بقای فولیکول های مو در مدتی که خارج از بدن هستند، بسیار مهم است.

واحدهای فولیکولی باید هیدراته (آب دار) و در دمای ایده آل، در ظرف هایی که در درمای پایین آماده سازی شده اند بمانند تا زمان کاشت فولیکول ها فرا برسد.

7- استراحت

به طور متوسط، روند کاشت مو 5 تا 7 ساعت زمان می برد که به سه بخش استخراج، استراحت و کاشت تقسیم می شود. زمانی که روند استخراج پایان یافت، بیمار فرصتی نیم ساعته برای استراحت و صرف یک وعده ی غذایی سبک دارد.

8- کاشت واحدهای فولیکولی

در این مرحله، واحدهای فولیکولی برداشته شده، با استفاده از بی حسی موضعی در نواحی دریافت کننده کاشته می شوند.

دکتری که واحد های فولیکولی را می کارد، هنگام کاشت هر واحد فولیکولی عمق، زاویه داری (خمیدگی به جلو و پایین) و جهت رشد موها را مشخص می کند.

 

کاندید مناسب کاشت مو به روش FIT

افرادی که سطح طاسی خفیف تا متوسط دارند برای روش FIT مناسب خواهند بود. مقدار موی پیوند شده در آغاز پیداش روش FIT محدود بود، اما در حال حاضر تا 7000 تار مو می تواند در یک روز استخراج شود، که برای مساحت نسبتا زیادی از ریزش مو یا طاسی کافی است.

مراحل کاشت مو به روش FIT

خلاصه ای از مزایای اصلی روش FIT

  • ایده آل برای جایگزینی سبیل یا ابرو
  • ایده آل برای جلسات کوچک و برای بیماران در مراحل اولیه ریزش مو
  • ایده آل برای بیمارانی که مایل به اصلاح سر خود هستند
  • نسبت به جراحی نواری کمتر تهاجمی است – بدون هیچ گونه جای زخم آشکار در ناحیه اهداکننده

خلاصه ای از معایب اصلی روش FIT

  • هزینه بر؛
  • روش وقت گیر؛
  • ممکن است برای مناطق بزرگ طاسی مناسب نباشد؛
  • برنامه درمان غیر جراحی ممکن است به همان اندازه موثر باشد.

توصیه های بعد از کاشت مو به روش FIT – ریزش موها بعد از کاشت مو

  • بیمار یک راهنما با دستورالعمل­ هایی  مربوط به مراقبت­ های پس­ از عمل، شیوه­ ی شستشو و داروهای مورد نیاز در هفته ­ی اول را دریافت می­ کند.
  • از روز هشتم، فولیکول­ ها کاملاً تثبیت ­شده ­اند.
  • پس از روز 15ام بیمار می ­تواند به زندگی عادی خود بپردازد. چنانچه گویی کاشت مو انجام نداده­ است.
  • از هفته ­ی سوم تا ششم، 80% موهای کاشت شده شروع به ریزش می­ کنند. در این مرحله بیمار نگران می­ شود و تاثیرگذار بودن عمل را زیر سوال می­ برد.
  • در این مدت او باید آرام و خونسرد باشد، زیرا با اینکه موهای کاشته شده ریزش پیدا کرده­ اند، فولیکول­ ها (ریشه ­ها) در جای خود باقی­ مانده ­اند. بنابراین موهای محکم ­تر و قوی ­تری شروع به رشد می­ کنند.
  • از ماه ششم، بیمار متوجه تغییرات ناگهانی در رشد مو می ­شود.
  • این رشد تا ماه دوازدهم، به آهستگی و به صورت تصاعدی ادامه می­ یابد و نتیجه ­اش در تقریباً 100% موهای کاشته ­شده، مشهود است.
  • بیمار عکس­ هایش در ماه سوم و ششم را برای ما ارسال می ­کند.
  • از ماه دوازدهم به بعد بیمار به­ منظور ارزیابی یک وقت ملاقات با پرشک متخصص کلینیک می ­گیرد.
  • موهای کاشته شده فاقد کد ژنتیکی طاسی هستند، بنابراین دچار ریزش نمی ­شوند. از همین رو، این نتایج دائمی خواهند بود.

 

تفاوت کاشت مو FIT با برداشت نواری یا FUT

با استفاده از جراحی نواری (روش قدیمی موی پیوند مو، که به عنوان پیوند واحد فولیکولی یا FUT نیز شناخته می شود)، نواری از بافت اهداکننده از پشت سر (که در آن رشد مو باقی می ماند) برداشته می شود و زیر بزرگنمایی با میکروسکوپ به پیوند های فردی واحد فولیکولی برش داده می شود.

جراحی نواری معمولا برای مناطق بزرگتر طاسی مناسب تر است زیرا تا 3000 پیوند ممکن است تا زمانی که منبع کافی از بیمار وجود داشته باشد، به صورت همزمان به بیمار پیوند زده شود. با این حال، پوست سر نیاز به زمان طولانی تری پس از عمل جراحی برای بهبود دارد و یک جای زخم بزرگ در سراسر پوست سر باقی می ماند که می تواند توسط موهای بلندتر پنهان شود. توضیح کامل کاشت مو به روش FUT را در این صفحه بخوانید.

پانچ تخصصی که در روش FIT استفاده می شود به جراح اجازه می دهد موها را از پوست سر، بدون آسیب بردارد. پیوند مو به روش FIT غیرتهاجمی است و بنابراین پوست سر سریع تر بهبود می یابد. یک بیمار اغلب ده روز پس از عمل جراحی، هیچ علامتی نشان نمی دهد./خانه سفید

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *