یک روش بسیار پیشرفته پیوند مو، پیوند واحد فولیکولی (FUT) است که به شیوه ای انجام می شود که الگوی طبیعی رشد مو را تقلید می کند و برای افرادی که ناحیه بزرگی از سرشان فاقد مو است، انتخاب ایده آلی است.

کاشت مو به روش FUT

این روش شامل برداشتن یک نوار مو از ناحیه “اهدا کننده” است که در آن نوار ریزش مو کم و رشد مو هنوز قوی است.

ناحیه ای که از آن ریشه مو را بر می دارند، بخیه زده می شود و یک اسکار خطی روی پوست سر به جا می گذارد.

نوار حاوی فولیکول های مو به گرافت هایی متشکل از یک یا دو فولیکول تقسیم می شود.

واحدهای فولیکولی حاوی غدد سباسه (غدد چربی)، اعصاب، ماهیچه کوچک و تعدادی موهای خوب ازجمله موهای ضخیم هستند.

هزاران عدد از این گرافت های فولیکولی به برش های کوچک تقسیم شده و در ناحیه های طاس سر پوست بیمار، که به عنوان “ناحیه گیرنده” شناخته می شوند، در یک جلسه کاشت می شوند.

رشد مو از این گرافت ها یک الگوی طبیعی رشد طبیعی را دنبال می کند و هیچ نشانه هایی از عمل جراحی را نشان نمی دهد.

در طی روش FUT دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

روش پیوند واحد فولیکولی یا روش نواری پیوند مو شامل موارد زیر است:

  1. پزشک پوست سر را به صورت سطحی بی حس می کند.
  2. یک نوار از بافت موی خودتان را از آنجا که ناحیه اهدا کننده نامیده می شود یا منطقه ای که موهایتان مقاوم است (به این معنی که احتمال طاسی یا ریزش کمتری دارد) برمی دارند.
  3. سپس پزشک بافت منطقه ایی را که مو را از آنجا برداشته بخیه می زند. این یک زخم سطحی و کوچک است که به راحتی توسط موهای باقی مانده شما پوشیده می شود.
  4. نوار اهدا کننده به وسیله یک فرآیند جداسازی دقیق میکروسکوپی به واحدهای فولیکولی منحصربه فرد برش داده می شود.
    سپس پزشک با مته حفره های ریزی را روی سر شما جایی که ریزش مو اتفاق افتاده است، ایجاد می کند و واحدهای پیوند فولیکولی را وارد می کند.
  5. محلول ضدعفونی کننده به آرامی به پوست سرتان اعمال می شود.
  6. منطقه کمک کننده شما با یک باند پوشیده می شود.
  7. در انتهای کار، پزشک از شما می خواهد به مدت چند روز به منظور حفاظت از سرتان یک کلاه یا سربند بپوشید.

خطرات و معایب ناشی از روش FUT :

• در طول فرآیند بی حسی، ناراحتی یا خارش را تجربه می کنید که موقت است.
• تجربه ریزش مو پس از عمل، موقت است. مو معمولا در عرض 3-6 ماه رشد می کند.
• اگر مراقبت مناسب در طول و پس از جراحی نباشد، التهاب و عفونت موضعی خواهید داشت.
• زخم در محلی که نوار اهدا کننده از آنجا برداشته شده است.
• دوره بهبودی طولانی تر، به این دلیل که این یک روش تهاجمی است.
• اجتناب از هر نوع فعالیت شدید حداقل برای 4 هفته پس از جراحی.

مزایای روش FUT :

• تعداد زیادی از فولیکول ها را می توان در یک جلسه پیوند داد.
• بازده بهتری از مو در مقایسه با سایر روش های مو فراهم می کند.
• افزایش رشد و ظاهر طبیعی برای مو به محض رشد فراهم می کند.
• مقرون به صرفه تر از روش های دیگر مو مانند روش FIT و SUT می باشد.

توصیه های قبل از کاشت مو به روش FUT

وقتی شما احساس کردید از نظر فیزیکی برای انجام روش FUT آماده هستید، دستورالعمل هایی وجود دارد که نیاز است آن ها را دنبال کنید:

  • اگر شما هر نوع داروی رقیق کنندۀ خون مصرف می کنید، لطفا آن را با پزشکتان در میان بگذارید، زیرا ممکن است با جراحی تداخل داشته باشد.
  • در صورت استفاده از بتا بلوکرها، بلافاصله به پزشک تان اطلاع دهید.
  • اگر از اسپری های استنشاقی استفاده می کنید، باید آن را همراه خود به درمانگاه ببرید یا در روز جراحی به همراه داشته باشید.
  • تا دو هفته پس از جراحی موهای خود را کوتاه کنید و بگذارید حداقل نصف موهایتان در پشت و طرفین ناحیه ای که بخیه زده شده دست نخورده بماند تا بدین صورت بتوانید ناحیه بخیه شده را بپوشانید.
  • قبل از عمل، پوست سرتان نباید آفتاب سوختگی داشته باشد.
  • به مدت یک هفته قبل از عمل، هیچ گونه داروی ضد التهابی (NSAIDs) مصرف نکنید.
  • برای یک هفته قبل از عمل، هیچ ویتامین B یا E مصرف نکنید، این شامل هر نوع مولتی ویتامین است، زیرا این قرص ها خونریزی را افزایش می دهند.
  • داروی تجویز شده برای شما مانند داروهای قلبی و فشار خون حتی در روز جراحی نیز باید دقیقا به همان صورت تجویز شده مصرف گردد.
  • اگر سیگار می کشید یا الکل می نوشید دو هفته قبل از شروع جراحی مصرف سیگار و نوشیدن الکل را قطع کنید، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند در روند بهبودی خلل ایجاد کند.
  • اگر موهایتان را به طور مرتب رنگ می کنید، لطفا موهای خود را سه روز قبل از عمل رنگ کنید. برای اطمینان هر روز پوست سرتان را تمیز کنید. در روز جراحی پوست سرتان باید عاری از هر گونه مواد رنگ باشد.
  • لطفا توجه داشته باشید: شما باید در مورد شست و شوی موها در روز جراحی با پزشک تان مشورت کنید و در صورت صلاحدید او این کار را انجام دهید.
  • ناحیه اهدا کننده که توسط پزشک مشخص شده را هر روز به مدت ده دقیقه به منظور انعطاف و سست شدن پوست آن ناحیه با دست ماساژ دهید.
  • بعضی از پزشکان ممکن است از شما بخواهند پیش از جراحی صبحانه و ناهار بخورید، در حالی که بعضی دیگر ممکن است از شما بخواهند از خوردن و نوشیدن حداقل 12 ساعت قبل از این کار خودداری کنید. لطفا طبق دستورالعمل های پزشک خود عمل کنید.
  • برخی از پزشکان ممکن است به شما توصیه کنند موهای خود را به طور کامل در آن روز شست و شو دهید و برخی از آنها چنین توصیه ای نداشته باشند. لطفا طبق دستورالعمل های پزشک خود عمل کنید.
  • در روز جراحی، اسپری های مو یا دیگر محصولات آرایشی مو را اعمال نکنید.
  • در روز جراحی از نوشیدن هرگونه نوشیدنی کافئین دار خودداری کنید.

آیا توصیه هایی در مورد مراقبت های پس از جراحی کاشت مو وجود دارد؟

پس از انجام روش FUT رعایت موارد زیر لازم است:

  • پس از عمل ترمیم مو در حالت نیمه نشسته بخوابید. این به کاهش سریع تورم کمک می کند و ازینکه شما به طور تصادفی مناطقی که فولیکول های مو پیوند داده شده را لمس کنید، جلوگیری می کنند.
  • از لمس کردن، خراشیدن و مالیدن منطقه ای که فولیکول مو به آن پیوند شده است (ناحیه کاشته شده)، اجتناب کنید.
  • بعضی از پزشکان به شما توصیه می کنند در روز پس از جراحی به آرامی موهای خود را با شامپو بشوئید، اما برخی دیگر چنین توصیه ای نمی کنند. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود تا 7 روز پس از جراحی هر روز دوبار موهایتان را با شامپو شست و شو دهید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشکتان را استفاده کنید.
  • تا دو هفته پس از جراحی از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • سر خود را با کلاه یا سربند بپوشانید تا از تماس مستقیم با اشعه UV در امان بماند.
  • حداقل 28 الی 30 روز پس از عمل FUT، از هر نوع فعالیت شدید، از جمله تمرین های شدید (به جز پیاده روی کوتاه مدت یا دویدن) اجتناب کنید. شما می توانید تمارین را 28 روز پس از عمل مجددا از سر بگیرید.

سوالات متداول کاشت مو به روش FUT

چه تعداد فولیکول مو را می توان در یک جلسه پیوند داد و برای اینکار چقدر زمان نیاز است؟

در یک جلسه FUT ، شما می توانید با خیال راحت 5000 فولیکول مو را پیوند کنید، که این یک مزیت است، زیرا نواحی بزرگتر طاسی را می توان در چند جلسه پوشش داد. زمانی که مو رشد می کند، روش FUT باعث افزایش زیبایی ظاهری و طبیعی می شود.

این روند 4 تا 8 ساعت وقت می برد که آنهم بستگی به تعداد گرافت های پیوندی دارد. از آنجایی که این جراحی دردسر کمتری دارد، مقرون به صرفه است و امکان می دهد تعداد زیادی از پیوندها در یک جلسه کاشت شود. دامنه آسیب به پیوندهای موی شما در طول پروسه برش پیوند نیز حداقل مقدار ممکن است.

پس از جراحی مدت زمانی که طول می کشد تا بهبودی حاصل شود چقدر است؟

حدود 10 تا 14 روز پس از روش FUT بهبودی حاصل می شود.

هزینه کاشت هر گرافت در یک روش FUT چقدر است؟

هزینه هر گرافت 12000 ریال تا 20000 ریال می باشد.

آیا نتایج حاصل از FUT دائمی است؟

نتایج پیوند یا کاشت مو به طور کلی دائمی در نظر گرفته می شود.

آیا روش جایگزینی به جای FUT وجود دارد؟

بر اساس الگو و میزان ریزش موی شما، سستی پوست و اندازه نقاط طاسی روی سر شما، روش جایگزین به جای FUT ممکن است FIT باشد.

شستشوی سر بعد از کاشت مو به روش FUT

پوست سر شما باید قبل از ترک کلینیک در روز عمل تمیز شود.

در 24 ساعت اول، خونریزی های جزئی از محل های پیوند وجود دارد. می توانید به راحتی با استفاده از یک پارچه یا گاز تمیز با فشار کمتری آن را تمیز کنید.

شما می توانید پوست خود را به آرامی در روز دوم شست و شو دهید اینکار را می توانید با یک کاسه در حمام، که آن را با مخلوطی از آب و شامپوی معمولی (فاقد اثر درمانی) پر کرده اید و به آرامی بالای سر، پشت و طرفین آن را شست و شو می دهید، انجام دهید.

اجازه ندهید که اسپری دوش به طور مستقیم بر روی مکان های پیوند شده قرار گیرند(دوش مستقیم نگیرید). کاسه را با آب تمیز پر کنید و موهایتان را آبکشی کنید، سپس به آرامی خشک کنید.

از تهویه استفاده نکنید تا خراش های روی پوست خوب شوند. شستشوی معمولی در روز سوم مجاز است، اما از شانه کردن مستقیم نقاط پیوندی خودداری کنید. اجازه دهید مو با هوا خشک شود (نه با هوای پر فشار: مثل سشوار).

این شیوه روتین را تا پنج روز اول ادامه دهید. پس از این، شما می توانید شروع به مالش دادن ناحیه پیوند برای کمک به برداشتن خراش و یا دلمه ها کنید و می توانید به شیوه همیشگی دوش بگیرید.

از زخمی کردن ناحیه پیوند خودداری کنید زیرا این کار می تواند فولیکول های موی پیوند شده را از بین ببرد.

هر یک از دلمه های باقیمانده پس از هشت روز باید تمیز شود. اگر خونریزی وجود داشته باشد دست نگهدارید و دو روز دیگر صبر کنید.

کاشت مو

عوارض شایع بعد از کاشت مو به روش FUT

تورم صورت و اطراف چشم

تورم در اطراف صورت و چشم ها پس از پیوند مو رایج است. برخی افراد همچنین در مورد کبودی و تغییر رنگ شکایت دارند.

تغییر رنگ فقط پس از برطرف شدن کبودی ایجاد می شود. بی حسی در مکان های پیوند و بالاتر از خط بخیه در ناحیه اهدا کننده معمول و طبیعی است. این عارضه چندین هفته، گاهی چند ماه طول می کشد تا برطرف شود.

ریزش مو بعد از کاشت

موهای پیوند شده اغلب پس از 5 تا 7 روز همراه با پوست کبره بسته سر خواهند ریخت. نگران نباشید این ها تنها ساقه های مو هستند. فولیکول های موی پیوند شده در پوست سر باقی می مانند.

در حدود دو و نیم تا سه ماه، شفت های جدید مو به طور طبیعی رشد می کنند و رشد خود را با سرعت طبیعی نیم تا یک اینچ در هر ماه ادامه خواهند داد. در موارد نادر، ممکن است شش تا نه ماه طول بکشد تا همه موها رشد کنند.

استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو

برای تسریع رشد موهای جدید، توصیه می شود که بیماران مرد استفاده از ماینوکسیدیل 5٪ (extra-strength روگین) را یک یا دو بار در روز از روز دهم پس از عمل شروع کنند. زنان باید از محلول 2٪ ماینوکسیدیل (روگین مخصوص زنان) استفاده کنند.

اگر ماینوکسیدیل باعث قرمزی پوست سر شد، به مدت یک هفته استفاده از آن را متوقف کنید، و پس از آن دوباره هر روز یک بار استفاده از آن را از سر بگیرید.

هنگامی که موها در حال رشد هستند (حدود سه ماه پس از عمل)، می توانید استفاده از ماینوکسیدیل را متوقف کنید و موهای پیوندی به رشد ادامه خواهند داد.

گاهی بیمار به ماینوکسیدیل حساس است (تپش قلب، سرگیجه، خارش پوستی)، در این صورت باید استفاده از آن متوقف شود.

جوش و آکنه بعد از کاشت

همچنانکه موهای جدید در پوست سر ظاهر می شود، گاهی اوقات چند جوش آکنه مانند هم پدید می آید.

در صورتی که این اتفاق افتاد، چندین بار در روز و به مدت سه روز، پماد گرم، مرطوب و پماد آنتی بیوتیکی را اعمال کنید. اگر مشکل برطرف نشد، لطفا با پزشک خود تماس بگیرید.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی کاشت مو به روش FUT

در هر روش جراحی یا درمانی خطراتی وجود دارد و ما فرصتی را برای شما ایجاد کرده ایم تا سؤالاتی را بپرسید که کاملا خطرات احتمالی و عوارض جانبی جراحی ترمیم مو را درک کنید. ممکن است حوادث یا عوارض احتمالی رخ دهد، اگرچه این اتفاقات نادر هستند.

ایجاد اسکار:

هر بار که برشی در بدن انسان ایجاد می شود، اسکار اتفاق می افتد، هر چند که هر گونه تلاشی که منجر به پیدا کردن جای زخم محسوسی باشد، غیرممکن است.

پوسته پوسته شدن، صورتی شدن یا قرمزی ناحیه برش ممکن است رخ دهد، اما این اثرات معمولا موقت هستند.

به ندرت، برخی از قسمت های پوست در اطراف لبه های بخیه ممکن است از بین بروند و این باعث پوسته پوسته شدن عمیق می شود که مدتی طول می کشد تا بهبود یابد.

واکنش های بیهوشی:

بی حس کننده های موضعی (لیدوکایین، بوپیواکائین) با آدرنالین (اپی نفرین) ممکن است بر روی بسیاری از سیستم های بدن، از جمله قلب تاثیر بگذارد.

چنین اثراتی ممکن است شامل واکنش های آلرژیک، ضربان قلب نامنظم یا در موارد غیر معمول، حمله قلبی باشد. چنین خطرات ناشی از روش های جراحی تحت بیهوشی موضعی شایع نیست.

بیماران مبتلا به فشار خون یا بیماری های قلبی که داروهای مسدودکننده گیرنده بتا مصرف می کنند، ممکن است به اپی نفرین حساس باشند.

بعضی از بیماران ممکن است یک شوک ناگهانی موقت مانند یک واکنش عصبی به تزریق ها را تجربه کنند.

این واکنش ممکن است باعث کاهش فشار خون و نهایتا غش شود. این وضعیت به راحتی و نسبتا سریع قابل درمان است.

اگر شما تحت درمان با داروهای قلبی یا داروهای فشار خون هستید، قبل از جراحی باید بخش نظارت را مطلع کنید.

واکنش های آلرژیک:

ممکن است پاسخ های غیر معمول، غیر منتظره و یا آلرژیک به داروها، مواد بخیه یا غذاهای تجویز شده و استفاده شده در طول عمل جراحی وجود داشته باشد.

مهم است که بخش نظارت را از هر مشکلی که شما یا یکی از اعضای خانواده خود در واکنش به داروها داشته است و همچنین آن داروهایی که در شش ماه گذشته مصرف کرده اید، از جمله داروهای بدون نسخه (به ویژه آسپرین) و داروهای خیابانی مطلع کنید.

فولیکولیت:

این یک مشکل غیر معمول است که فولیکول های مو با باکتری آلوده می شوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، معمولا مربوط به دوره پس از عمل است.

علائم شامل قرمزی در اطراف پیوند، چرک و جوش های چرکی در اطراف موهای ظاهرشده، و خارش می باشد.

ممکن است از دست رفتن مو در فولیکول های درگیر وجود داشته باشد، اما از آنجا که مشکل به فولیکول های موی فرد مربوط است، علت از دست رفتن مو به علت لوازم آرایشی و بهداشتی، به ندرت قابل توجه است.

درمان هم شامل آنتی بیوتیک های خوراکی است که احتمال دارد برای مدت طولانی مصرف شود.

ریزش مو بعد از کاشت:

ممکن است یک ریزش مو در پشت اسکالپ اطراف ناحیه ای که نوار اهدا کننده از آنجا برداشته شده است، وجود داشته باشد. این مو به طور کلی دوباره رشد خواهد کرد. چیزی که کمتر شایع است، ریزش مو در پوست مجاور ناحیه جراحی است.

در ناحیه پیوند، ممکن است پس از جراحی (وضعیتی به نام تلوژوژن افلوویوم) موهای خودتان دچار ریزش شود. اگر عمر این مو به پایان رسیده باشد یا نزدیک به پایان عمرش باشد، ممکن است دیگر رشد نکند.

از آنجا که طاسی ژنتیکی یک فرآیند مداوم است، ممکن است با گذشت زمان بیشتر موهایتان را از دست بدهید.

اگر این اتفاق می افتد، یک روش پیوند مو ممکن است مطلوب به نظر برسد.

تغییر بافت مو:

وقتی موهای جدید شما شروع به رشد می کنند، ممکن است نسبت به موهای خودتان زبر و موج دار باشند. با گذشت زمان، مو به آرامی به حالت طبیعی خود برمی گردند، اما این احتمال وجود دارد که تغییر بافت مو دائمی باشد.

شکست در رشد موهای پیوند شده:

همانطور که در تمام روش های جراحی، نتایج را نمی توان تضمین کرد. ممکن است برخی یا همه موهای پیوند شده رشد کنند. تمام تلاش ها برای به حداکثر رساندن نتایج حاصل از پیوند موهای شماست.

بی حسی و درد:

بی حسی پوست سر ممکن است ناشی از برش ضروری فیبرهای عصبی ریز در پوست سر باشد. انتظار می رود این مشکل به تدریج طی چند ماه برطرف شود، اما ممکن است که تمام حس پوست سر قابل برگشت نباشد.

به ندرت، ممکن است آسیب عصبی حسی رخ دهد، که منجر به بی حسی احتمالی یا طولانی مدت و یا درد در اسکالپ می شود.

تاثیر سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن باعث انقباض عروق خونی و کاهش جریان خون به پوست سر می شود، که عمدتا ناشی از نیکوتین است.

مونوکسید کربن موجود در دود، ظرفیت حمل اکسیژن خون را کاهش می دهد. این عوامل ممکن است پس از یک پیوند مو موجب بهبود ضعیف زخم شود و احتمال گسترش عفونت زخم و اسکار را افزایش دهد.

تاثیرات سیگار کشیدن قبل از کاشت مو را در این مقاله بخوانید.

سیگار کشیدن نیز ممکن است موجب رشد ضعیف موها شود. عواقب زیان آور سیگار کشیدن هنگامی که یک نفر آن را قطع کند، به آرامی ناپدید می شود، بنابراین سیگار کشیدن فرد را در معرض خطر ضعف بهبودی قرار دهد حتی اگر سیگار کشیدن سال ها یا حتی ماه ها ترک شده باشد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *