کاشت مو به روش ترکیبی


درمان ریزش موی ارثی

بهترین راه برای بازگشت موهای ازدست رفته شما به صورت طبیعی کاشت مو می باشد. همانطور که می دانید کاشت مو روش ها و مراحل مختلفی دارد. هرچند همه روش های کاشت مو در نوع کاشت فولیکول های مو یکسان می باشند، اما تفاوت اصلی در اختلاف روش های کاشت مو، نحوه برداشت فولیکول یا گرافت های مو از ناحیه بانک مو است.

به طور کلی 2 روز برای کاشت مو بیشتر وجود ندارد. کاشت مو به روش برداشت نواری یا FUT و کاشت مو به روش FIT یا برداشت فولیکولی. تفاوت این 2 روز فقط در نحوه برداشت موها از ناحیه بانک مو است.

در کاشت مو به روش FIT فولیکول های مو به صورت تک تک و آزاد از ناحیه دهنده برداشت می شود ولی در کاشت مو به روش FUT یک نوار باریک به عرض 2 سانتیمتر حداکثر دارای فولیکول های مو از پشت سر متقاضی کاشت مو برداشته می شود و مانند روش FIT در ناحیه گیرنده کاشت می شود.

کاشت مو به روش ترکیبی چیست ؟

همانطور که گفته شد تفاوت روش های کاشت مو در نحوه برداشت موها از ناحیه دهنده می باشد. در روش کاشت موی ترکیبی همانطور که از اسم این روش مشخص است از دو روش FUT و FIT کمک گرفته می شود و ناحیه بدون موی سر که دچار ریزش مو شده است را پوشش می دهد.

در این روش می توان تا 5000 گرافت مو ( حدود 12000 تا 14000 تار مو ) را حتی در یک جلسه برداشت کرد و در ناحیه مورد نیاز کاشت. پس اولین مزیت این روش برداشت بسیار بالای تعداد گرافت در یک جلسه می باشد.

 

کاندید مناسب کاشت مو به روش ترکیبی

اصولا روش کاشت موی ترکیبی برای افرادی که حجم طاسی آن ها بسیار بالاست استفاده می شود. یعنی اگر میزان ریزش موی شما بالا باشد و نتوان با یک جلسه کاشت مو ناحیه ای که مد نظر شماست برای کاشت مو را پوشش داد اصولا از این روش برای کاشت مو استفاده می کنند.

چون در این روش هم از روش FUT و هم از روش FIT استفاده می شود در نتیجه تراکم کاشت مو در این روش بسیار بالاست. کاشت موی ترکیبی برای افرادی که امکان کاشت مو به روش FUT برای آن ها میسر نیست یا جراحی و برداشت نواری را دوست ندارند انجام نمی شود.

همیشه افرادی که دچار ریزش مو و طاسی در منطقه وسیعی از سر خود هستند برای کاشت مو مراجعه می کنند. برای پوشاندن این مناطق به تعداد بسیار زیادی گرافت مو نیاز داریم اما در روش کاشت مو FUT یا روش FIT به تنهایی این امر قابل انجام نیست.

یعنی بدست آوردن این میزان از گرافت مو در یک روش کاشت موی نام برده شدنی نیست. به همین دلیل برای این افراد از ترکیب هر دو روش FUT و FIT برای بدست آوردن مقدار گرافت مورد نیاز و در نتیجه ایجاد بیشترین تراکم موهای کاشته شده و پوشش دادن حداکثری منطقه طاسی استفاده می شود. در این روش اول یک مرحله روش FUT اجرایی می شود و سپس در همان روز یا حداکثر تا چند روز آینده یک مرحله FIT نیز انجام خواهد شد.

کاندیدای مناسب کاشت مو به روش ترکیبی را می توان بصورت زیر خلاصه کرد :

اگر برای درمان الگوی طاسی پیشرفته به بیش از 4000 گرافت مو احتیاج باشد توصیه متخصص کاشت مو به متقاضی انتخاب روش ترکیبی می باشد. چراکه تعداد گرافت به دست آمده در این روش از هر کدام از روش های FUT و FIT به تنهایی بیشتر است.
متقاضی نباید در مورد هیچ کدام از روش های FIT و FUT نارضایتی داشته باشد. مثلا از برداشت نواری و جراحی یا تراشیدن موی سر نباید ناراضی باشد.
حداقل بانک موی پشت سر را داشته باشد تا هم بتوان 2 سانتیمتر از پشت سر را برداشت وهم مقداری باقی بماند که بتوان با FIT آن را برداشت کرد به عبارتی بانک موی پشت سر حداقل 7 تا 10 سانتیمتر باشد.
بیماران سالخورده‌ای که نمی‌توانند به مدت یک ساعت بی‌وقفه روی شکمشان دراز بکشند، همچنین بیماران آسمی یا بسیار چا اصلا برای کاشت مو به روش ترکیبی مناسب نیستند.
روش ترکیبی روش مناسبی می‌باشد، به شرط آنکه کاندید آن به‌ خوبی انتخاب شود مثلاً برای بیماری که فقط شقیقه‌ها خالی است روش ترکیبی بی‌معنی می‌باشد زیرا هرکدام از دو روش FIT یا FUT به تنهایی همان کار را انجام می‌دهد. یا بیماری که ارتفاع بانک موی پشت سر حدود 5 سانتی‌متر می‌باشد روش ترکیبی فقط بانک موی پشت سر بیمار را خراب می‌کند و شانس انجام دو FUT با فاصله یک سال را که مناسب‌ترین انتخاب برای این بیماراست را از بیمار می‌گیرد.

از آنجا که تنها تعداد کمی از متخصصین، تجربه انجام روش ترکیبی کاشت مو را دارند، فقط از طریق مشاوره حضوری با متخصصان ما می‌توان تعیین کرد که آیا شما کاندیدای مناسبی برای این روش هستید یا خیر. با این توصیف،‌ اگر مایل به استفاده از این روش یا هر یک از روش‌های دیگر کاشت مو هستید، لطفاً همین امروز برای تعیین نوبت ویزیت با ما تماس بگیرید ( 54503 – 021 ) یا از فرم مشاوره کاشت مو ما استفاده کنید.

 

مراحل کاشت مو به روش ترکیبی

در کاشت مو به روش ترکیبی ابتدا حجم بالایی از گرافت های مو توسط روش برداشت نواری یا FUT انتقال داده می شود و سپس بوسیله روش FIT به تراکم موها افزوده می شود.
مرحله اول کاشت مو به روش ترکیبی

ابتدا متقاضی برای مشاوره نزد پزشک می رود و بعد از آنالیز گرافت های مو و صحبت در مورد روش های کاشت مو اگر تشخیص روش ترکیبی داده شود بیمار برای آنالیز ناحیه بانک مو آماده می شود.

قبل از شروع به برداشت نواری پزشک متخصص پوست و مو با مشورت بیمار بهترین خط رویش موی ممکن که هم ظاهری طبیعی داشته باشد هم مورد پسند متقاضی باشد را انتخاب می کنند.

در مرحله آنالیز ناحیه دهنده گرافت های ناحیه دهنده کامل بررسی و خط برداشت نواری تعیین می شود. سپس برای بیمار برای برداشت نواری آماده شده و بی حسی موضعی در حد استاندارد تزریق شده و جراح کاشت مو شروع به برداشت فلاپ می کند.

پس از آن ناحیه برداشته شده توسط جراح بخیه شده و بیمار برای کاشت فولیکول های مو آماده می شود.

جراح کاشت مو در این مرحله فولیکول های مو از نوار برداشته شده را زیر میکروسکوپ با دقت بالا جدا کرده و برای همکار خود آماده می کند. در همین زمان نفر دوم تیم پزشکی کاشت مو ناحیه گیرنده را جهت کاشت گرافت های جدا شده توسط همکار خود آماده می کند.

سپس تیم پزشکی با سرعت و دقت بالا شروع به کاشت گرافت های مو در ناحیه گیرنده می کنند. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد روش کاشت موی FUT به صفحه اختصاصی این مطلب مراجعه فرمایید.

مرحله دوم کاشت مو به روش ترکیبی

در مرحله دوم بعد از اتمام کاشت به روش FUT متقاضی کاشت مو به روش ترکیبی آماده افزایش تراکم توسط برداشت فولیکولی یا روش FIT می شود. در این مرحله جراح کاشت مو بصورت تک تک حداکثر تعداد 1000 گرافت مو برداشت کرده و مابین موهای کاشته شده در مرحله قبل اضافه می کند.

این امر سبب می شود تراکم و پرپشتی موها در یک جلسه به حداکثر میزان ممکن افزوده شود.

مزایای کاشت مو به روش ترکیبی

قابل اطمینان‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش برای جراحی کاشت موی وسیع و فوق وسیع.
صرف کمترین زمان (بسته به کیفیت ناحیه اهداکننده، برداشت هر تعداد گرافتی 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد).
برداشت گرافت به تعداد زیاد، یعنی 1500 تا 4500 عدد (که معادل 3000 تا 9000 فولیکول یا تار مو است)، با استفاده از کاشت مو به روش ترکیبی امکان‌پذیر می‌باشد.

 

معایب کاشت مو به روش ترکیبی

معایب کاشت مو به روش ترکیبی دقیقا همان معایب کاشت موی FUT می باشد. چراکه بیشتر موی برداشت شده توسط این روش به روش FUT انجام می شود. بزرگترین عیب کاشت مو به روش ترکیبی جای اسکار و تشکیل خط زخم ناشی از روش FUT باشد. البته با کاشت تعدادی تار مو روی جای زخم، می‌توان این مشکل را هم حل کرد.

 

هزینه کاشت مو به روش ترکیبی

در این روش مانند سایر روش های کاشت مو تعیین قیمت کاشت مو پس از جلسه مشاوره و مشخص شدن تعداد گرافت های لازم برای کاشت صورت میگیرد. این قیمت بسته به تعداد گرافت هایی که کاشته می شود متغیر می باشد، یعنی به ازای تعداد گرافت بیشتر هزینه بیشتری برای شما رقم خواهد زد . این هزینه از روش FIT ارزانتر و از روش FUT گران تر است و عددی بین 4 تا 5 میلیون تومان می باشد.

کدام پزشک برای انجام کاشت مو به روش ترکیبی قابل اعتماد است؟

پزشکی می‌تواند روش ترکیبی را انجام دهد که مهارت کامل در انجام هر دو روش FIT و FUT را داشته باشد. هر دو روش را به‌ صورت کامل بشناسد و عوارض و مشکلات هر دو روش را به‌صورت کامل بداند.

سابقه چندین ساله در کاشت مو با هر دو روش داشته باشد؛ و نتایج بیماران قبلی FUT و FIT خود را دیده باشد تا بتواند این دو روش FUT+FIT (روش ترکیبی) را در یک سر انجام دهد.

پزشک مزبور باید در روش FUT مهارت کامل داشته باشد تا جای زخم حاصل از FUT پهن نشود زیرا پوشش دادن جای زخم پهن در روش ترکیبی سخت‌تر می‌باشد و احتمال دیده شدن آن به دلیل خالی شدن موهای اطراف با FIT بیشتر از روش FUT تنها می‌باشد.

در ضمن باید جراحی با ظرافت انجام شده باشد و به فولیکول‌های اطراف آسیب نرسیده باشد و نیز جهت آن‌ها تغییر نیافته باشد تا به‌آسانی بتوان با روش FIT اطراف آن‌ها را برداشت.

پزشک کاشت مو می‌بایست روش FIT را کامل بشناسد و بداند تا چه حد می‌تواند پشت سر بیمار را با FIT خالی کند تا کم‌پشتی واضح در سری که جای زخم FUT نیز خواهد داشت، ایجاد نشود.

و در آخر جراح کاشت مو می‌بایست با تکنیک روش ترکیبی نیز آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند روش ترکیبی را برای بیمار انجام دهد و مقدار زیادی مو برداشت و کاشت کند با سه شرط اصلی زیر:

  • به بیمار صدمه نزند.
  • پوشش کافی برای پنهان کردن جای زخم FUT باقی بگذارد.
  • شانس انجام برداشت بعدی را از بیمار نگیرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *