رینوپلاستی در تبریز

رینوپلاستی

جراحی بینی یا رینوپلاستی، یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین روش‌های جراحی زیبایی است که سن و سال هم نمی‌شناسد.

بینی، یکی از مهم‌ترین اجزای صورت است که تاثیر مستقیم در زیبایی و جذابیت فرد دارد.

معمولا می‌گویند یک بینی خوش‌فرم، اثر مثبت خود را بر چهره می‌گذارد اما دیده نمی‌شود. از سوی دیگر یک بینی بدفرم و نامتناسب، حتما به چشم می‌آید!

جهت مشاوره رایگان و معرفی بهترین جراح رینوپلاستی کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

عمل جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی در ایران به خصوص در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

به نقل از روزنامه‌ی دیلی‌میل انگلستان، سالانه ۲۰۰ هزار نفر در ایران با هدف داشتن بینی‌های کوچک و صورت‌های زیباتر، عمل جراحی زیبایی بینی را انجام می‌دهند.

با وجود هزینه‌ی بالای این عمل، آمار رینوپلاستی در ایران ۷ برابر آمریکا است. بنابراین، با توجه به اهمیت این موضوع برای مردم به خصوص جوانان، در این مقاله، به بررسی چگونگی، عوارض و مراقبت‌های پس از عمل این نوع جراحی می‌پردازیم.

به‌طور کلی در عمل جراحی بینی، پوست بینی و بافت زیر آن با کمک چند برش کوچک کنار زده می‌شود تا استخوان و غضروف بینی تراش بخورد و اصلاح شود. سپس پوست سر جای خود برمی‌گردد تا به مرور زمان، بینی به شکل دلخواه و متناسب خود برسد.

بسته به اینکه چه مشکلی در بینی شما وجو دارد، جراحی بینی انواع مختلفی دارد.

حال این سوال پیش می‌آید که قبل از انجام جراحی بینی، باید به چه نکاتی توجه کرد تا از نتیجه جراحی، بیشترین رضایت را داشت؟

کدام روش جراحی برای رینوپلاستی هر فرد مناسب است و جراح با کدام معیاری، فرم مناسب بینی شما را مشخص می‌کند؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که زیبایی چهره نیز یک علم است و برای خودش اصولی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا چند نکته کلیدی را در مورد یک جراحی بینی استاندارد و رضایت‌بخش، باهم مرور کنیم:

عمل جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی

عمل جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی به طور کلی، برای از بین بردن نواقص ظاهری یا عملکرد بینی و همچنین، بهبود برخی مشکلات تنفسی انجام می‌گیرد.

ممکن است این نواقص از هنگام تولد یا به صورت ژنتیکی وجود داشته باشند و یا ناهنجاری‌های ناشی از آسیب، مانند شکستگی بینی باشند.

اگر این عمل را توسط یک پزشک با مدرک معتبر و تخصص در حوزه‌ی جراحی زیبایی انجام دهید، با از بین بردن نواقص، عوارض آن به حداقل می‌رسد.

علاوه بر این، عمل جراحی زیبایی بینی با محو کردن قوز بینی، بالا بردن متناسب نوک آن و بهبود حالت سوراخ‌های بینی در زیبایی صورت افراد تأثیر بسزای می‌گذارد.

با توجه به این تأثیرات، این نوع جراحی و تغییرات ایجادشده در صورت در پی انجام آن، با عکس بینی های عمل شده، روزبه‌روز تمای به انجام آن بیشتر می‌شود.

در ادامه، شما را با روند انجام این نوع عمل زیبایی آشنا می‌سازیم. لازم به ذکر است، جراحی زیبایی بینی در مورد عمل بینی گوشتی، عمل بینی استخوانی و عمل بینی فانتزی شامل ملاحظات مختلفی می‌‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

رینوپلاستی و انواع آن

بسیاری از افراد تمایل دارند تا با جراحی بینی، چهره خود را زیباتر کنند اما مشکلات و دغدغه‌های بسیاری وجود دارد که آن‌ها را منصرف می‌کند:

سختی‌های دوران بهبودی پس از جراحی بینی، انتخاب جراح ماهر و قابل اعتماد، تشخیص اینکه چه روشی برای جراحی آن‌ها مناسب‌تر است، اطمینان از اینکه پس از عمل جراحی به فرم مناسب خواهند رسید و … .

به‌طور کلی هدف از انجام عمل بینی، اصلاح اندازه و فرم بینی با توجه به دیگر عناصر صورت است.

همچنین رفع ایرادهای بینی و حفظ نکات مثبت آن، می‌تواند یک عمل جراحی بینی موفق و با کمترین درد و سختی را در پی داشته باشد.

همچنین توجه به راه عبور هوا و رعایت اصول جراحی که در تنفس شما اشکالی ایجاد نکند و یا حتی مشکلات تنفسی شما را رفع کند، یکی دیگر از اهداف عمل بینی است.

باید توجه داشت که رسیدن به یک فرم و اندازه استاندارد، بر اساس معیارهای زیبایی‌شناسی انجام می‌شود. یعنی جراح شما تلاش می‌کند تا اندازه نهایی بینی شما و زوایای آن را با دیگر اجزای صورت و فاصله‌های موجود هماهنگ کند.

معیارهای زیبایی‌شناسی، بینی و چهره شما را در چشم عموم زیباتر جلوه خواهد داد.

رینوپلاستی

انواع روش‌های جراحی بینی

عمل‌های جراحی بینی با توجه به نوع مشکل فرد، به چند روش کلی انجام می‌شوند:

عمل جراحی بینی به روش بسته:

در رینوپلاستی بسته، تنها چند شکاف کوچک درون سوراخ بینی ایجاد می‌شود تا پوست از روی استخوان و غضروف کنار زده شود.

جراح در این روش دید کافی ندارد و دسترسی او به بخش‌های مختلف ساختار بینی محدود است. انجام این روش نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد و بیشتر برای اعمال تغییرات جزئی‌تر و محدود به‌کار می‌رود.

از سوی دیگر زمان بهبودی جراحی بینی بسته، کمتر است. همچنین جای زخم پس از جراحی دیده نمی‌شود.

برای انجام جراحی در این روش، هیچ برشی در قسمت بیرونی بینی ایجاد نمی‌شود و همه تغییرات لازم از طریق سوراخ‌های بینی و برش‌های داخلی ایجاد می‌شوند.

با توجه به اینکه در این روش جراح دید مستقیمی برای انجام عمل ندارد، باید مهارت زیادی داشته باشد تا تغییرات مورد نظر بیمار را اعمال کند.

مزایای جراحی بینی به روش بسته:

  • کوتاه بودن زمان جراحی
  • تورم کمتر بعد از انجام جراحی
  • دوره بهبودی کوتاه‌تر
  • گردش بهتر خون

در مرحله دوم از مراحل انجام جراحی عمل بینی نوع بیهوشی مورد نیاز برای انجام جراحی بینی شما تعیین می‌گردد.

اینکه کدام یک از روش‌های بیهوشی برای شما استفاده می‌شود، بستگی به نظر پزشک و شرایط جسمانیتان دارد.

در مرحله سوم از مراحل انجام عمل بینی از یکی از روش‌های گفته‌شده (باز و بسته) برای انجام عمل بینی استفاده می‌شود.

در مرحله چهارم از مراحل انجام عمل بینی زمانی که فرم مورد نظر به بینی داده شد، نوبت به گچ گرفتن آن می‌رسد.

معمولاً تمامی افراد بعد از انجام این جراحی باید به مدت ۲ هفته بینی خود را گچ گرفته تا پوست و غضروف کمی التیام پیدا کنند.

عمل جراحی بینی به روش باز:

در رینوپلاستی باز، شکاف‌هایی درون و بیرون سوراخ بینی و پره میانی ایجاد می‌شود تا پوست از روی استخوان کنار زده شود.

در این حالت، جراح دسترسی بیشتری به ساختار بینی دارد و راحت‌تر می‌تواند با تراشیدن استخوان و شکل دادن به غضروف، بینی را به فرم دلخواه درآورد.

همان‌طور که از اسم این روش مشخص است، برای انجام عمل بینی به روش باز، بین دو سوراخ بینی، یک برش ایجاد می‌کنند تا به طور کامل از هم جدا شوند. در این صورت، پوست از روی غضروف بینی کامل کنار رفته و دید بهتری به جراح برای انجام این جراحی می‌دهد.

مزایای جراحی بینی به روش باز:

  • مشاهده غضروف به طور مستقیم
  • تغییر شکل بینی با کنترل و دقت بیشتر

انواع جراحی بینی در تبریز

عمل جراحی تیغه بینی

سپتوپلاستی یا جراحی تیغه میانی بینی، روشی است برای اصلاح انحراف سپتوم یا دیواره بین دو سوراخ بینی. کج بودن یا انحراف سپتوم ممکن است مشکلات و نقص‌هایی را ایجاد کند از جمله عدم تقارن در سوراخ‌های بینی، کج شدن نوک بینی، مشکلات تنفسی و خر و پف، مشکلات سینوسی، خونریزی بینی و … .

عمل جراحی نوک بینی

تیپ پلاستی یا رینوپلاستی-تیپ، به اصلاح فرم نوک بینی می‌پردازد. در این روش با اصلاح غضروف‌های نوک بینی، می‌توان پهن بودن، بزرگ بودن یا ارتفاع گرفتن نوک بینی و همچنین انحراف آن را رفع کرد.

همچنین تیپ پلاستی می‌تواند برای کسانی که قوس بینی کمی دارند نیز مفید باشد. جراحی نوک بینی، یکی از روش‌های مکمل برای اصلاحات پس از جراحی بینی نیز می‌باشد.

اصلاح قوز بینی بدون بی‌هوشی

این روش با عنوان اصلاح قوز بینی بدون جراحی نیز شناخته می‌شود. در اصلاح قوز بالای بینی، نیازی به بی‌هوشی نیست. تنها با یک بی‌حسی موضعی و شکافتن بالای بینی، استخوان تراشیده می‌شود تا قوز و برآمدگی روی بینی رفع شود.

جراحی بینی استخوانی

مشخصه بینی استخوانی از لحاظ ظاهر این است که دارای حالت خمیدگی یا قوز روی پل بینی هستند، بینی های استخوانی جزو ایده آل ترین بینی ها هستند به دلیل اینکه دارای پوست نازک و بافت و غضروف مقاومی هستند.

جراحی بینی استخوانی معمولا به منظور برداشتن قوز بینی انجام می شود.

جراحی بینی گوشتی

بینی گوشتی از لحاظ ظاهر دارای حالت پهن و افتاده در قسمت نوک بینی هستند و پوست ضخیم بینی و داشتن بافت و غضروف ضعیف باعث افتادگی نوک بینی شده است.

عمل جراحی بینی گوشتی جزو پیچیده ترین جراحی های زیبایی بینی است و لازمه داشتن جراحی بینی گوشتی موفق این است که به جراح بینی با تجربه مراجعه نمایید تا با تقویت بافت و غضروف ضعیف عمل بینی را انجام دهد.

جراحی بینی ترمیمی

اگر ایرادات بینی در جراحی بینی اولیه برطرف نشده باشد یا ایراد جدیدی در اثر برداشتن غیر اصولی بافت بینی ایجاد شده باشد عمل بینی ترمیمی انجام می شود.

زمان مناسب برای انجام جراحی ترمیمی بعد از یکسال است که زخم های ناشی از عمل بینی اولیه بهبود یافته یا حالت تثبیت شده ای پیدا کرده باشد.

دست زدن به بینی زودتر از زمانی که جراح بینی تعیین می نماید موجب به وجود آمدن عوارضی حتی جبران ناپذیر به خصوص به در قسمت پوست بینی خواهد شد.

جراحی بینی طبیعی

ممکن است از آن دسته از افرادی باشید که متقاضی بینی طبیعی جراحی شده باشید و فقط بخواهید که ایراد بینی برطرف شود و تغییر چشمگیر را روی بینی انتظار نداشته باشید.

جراحی بینی طبیعی برای افرادی با بینی های گوشتی و آقایان انجام می شود.

جراحی بینی فانتزی

جراحی زیبایی بینی عروسکی با هدف داشتن بینی کوچک، سر بالا و دارای قوس بیشتر انجام می شود.

جراحی بینی فانتزی برای هر نوع بینی و هر چهره ای انجام می شود.

لازمه داشتن جراحی بینی فانتزی موفق این است که بینی دارای بافت و غضروف مقاوم و پوست نازکی باشد و همچنین اجزای صورت کوچک و عروسکی داشته باشد.

معیارهای زیبایی‌شناختی در جراحی بینی

بسیار پیش می‌آید که مراجعان برای عمل بینی از پیشنهاد جراح در مورد تغییرات بینی بعد از جراحی ناراضی هستند.

گاهی اصرار بیش از اندازه افراد، جراح را به سمت انجام یک عمل غیر استاندارد سوق می‌دهد که در نهایت نه خود جراح از نتیجه عمل راضی خواهد بود و نه بیمار.

بد نیست بدانید ایجاد تغییرات در بینی شما، بر اساس یک سری اصول و قواعد علم زیبایی‌شناسی انجام می‌شود.

طی هزاران سال، هنر و دانش بشر به جایی رسیده است که بتواند یک چهره استاندارد را ترسیم کند تا به چشم عموم مردم جهان، زیبا و خوشایند باشد.

هرچه جراح پلاستیک بتواند در انجام عمل‌های زیبایی صورت مثل جراحی بینی، عناصر صورت شما را به آن استانداردها نزدیک‌تر کند، شما چهره زیباتری خواهید یافت.

 

تفاوت عمل بینی عروسکی و طبیعی

مورد دیگری که در مورد جراحی بینی باید توجه داشت، تغییر سلیقه افراد است. در گذشته، عمل بینی عروسکی یا فانتزی مرسوم بود. در این عمل با برداشتن بخش زیادی از غضروف، شکل و فرم بینی تغییرات زیادی می‌کند.

زاویه بین نوک بینی و لب بالایی در این نوع جراحی بینی، بیش از ۱۰۰ درجه است. همچنین سوراخ‌های بینی نیز کوچک‌تر می‌شود که البته بر تنفس درست فرد نیز اثر منفی می‌گذارد.

اما امروزه عمل بینی طبیعی طرفدار بیشتری پیدا کرده است. افراد معمولا تمایل دارند فقط ایرادهای بینی اصلاح شود و پس از عمل، چندان مشخص نباشد که بینی آن‌ها جراحی شده است.

نتایج عمل بینی با فرم طبیعی این است که پره‌های بینی، تیغه بینی و اندازه سوراخ‌های بینی، همگی به صورت طبیعی و استاندارد خواهد بود.

همچنین اندازه بینی با دیگر عناصر صورت هماهنگی و تناسب بیشتری پیدا می‌کند. قوز بینی هم بدون سرسره‌ای شدن یا ایجاد قوس زیاد روی بینی، اصلاح می‌شود.

تفاوت عمل بینی استخوانی و گوشتی

معمولا عمل جراحی بینی گوشتی، دشوارتر از جراحی بینی استخوانی است. در بینی استخوانی، پوست بینی نازک و حجم استخوان و غضروف، زیاد است.

جراح به سادگی با تراشیدن غضروف، می‌تواند برای بینی فرم دلخواه را ایجاد کند. در بینی گوشتی اما موضوع برعکس است.

بینی گوشتی، نوک پهن‌تر، پره‌های ضخیم‌تر، پایه استخوانی پهن‌تر و پوست ضخیم‌تر همراه با بافت‌های چربی فراوان دارد.

از سوی دیگر غضروف بینی گوشی، نازک و کم است و تراشیدن آن بسیار دشوار می‌باشد.

معمولا جراحان بخشی از تیغه بینی را می‌تراشند تا برای اصلاح فرم بینی، غضروف بردارند.

کار گذاشتن این غضروف اضافی (زیرسازی) موجب می‌شود تا فضا برای رشد بافت چربی وجود نداشته باشد.

این کار کمک می‌کند تا دوباره بافت چربی اضافی در بینی گوشتی شکل نگیرد (و به اصطلاح بینی گوشت نیاورد).

عوارض جراحی زیبایی بینی

به طور کلی، عمل‌های جراحی زیبایی یک سری عوارض و خطرات مشترک دارند که احتمال وقوع آن‌ها وجود دارد.

خطرات مشترک عمل جراحی زیبایی بینی با دیگر عمل‌های جراحی شامل خونریزی، عفونت و واکنش منفی به بیهوشی می‌باشد.

سایر عوارض:

  • بی‌حسی دائمی در بینی و اطراف آن
  • خطرات بیهوشی
  • ماندن جای زخم در پایین بینی و زخم شدن آن
  • ترکیدن رگ‌های خونی کوچک روی بینی
  • آسیب دائمی به اعصاب
  • ایجاد اختلال در تنفس
  • تغییر رنگ و تورم پوست بینی
  • ظاهر نامطلوب بینی
  • نیاز به عمل مجدد
  • خون دماغ شدن مکرر
  • احتمال ایجاد ظاهر نامتقارن و غیریکدست در بینی
  • درد، تغییر رنگ یا ورم مداوم بینی
  • سوراخ شدن تیغه‌ بینی

علاوه بر خطرات سلامتی که با روش عمل جراحی زیبایی بینی مرتبطند، تعدادی از عوارض جانبی احتمالی کوتاه مدت نیز وجود دارد.

از آنجا که عمل جراحی رینوپلاستی روشی کاملاً فردی است، عوارض جانبی تجربه‌شده توسط هر بیمار متفاوت خواهد بود.

آگاهی در مورد این عوارض جانبی و شدت و دوام آن‌ها، به شما کمک می‌کند تا احساس اطمینان بیشتری نسبت به این تصمیم مهم داشته باشید و راحت‌تر نسبت با چشم‌انداز جراحی زیبایی بینی خود روبرو شوید.

درد بعد از عمل:

جراحی بینی یکی از راههای مؤثر برای بهبود ظاهر شما است. به دلیل نیاز به تغییرات گسترده در استخوان بینی و غضروف، بیماران ممکن است به دنبال این عمل درد یا ناراحتی را تجربه کنند.

این ناراحتی معمولاً جزئی است و مسکن‌هایی مانند استامینوفن، برای مدیریت این درد کافی هستند.

ورم:
یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی رینوپلاستی تورم اطراف چشم و بینی است.

تورم در روزهای بعد از عمل قابل توجه است، اما بعد از حدود دو هفته تا حد زیادی فروکش می‌کند؛ البته میزان ورم به نوع جراحی و پزشک معالج نیز مرتبط است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که برخی تورم جزئی ممکن است تا شش ماه پس از عمل جراحی رینوپلاستی وجود داشته باشد. نتایج نهایی جراحی زیبایی بینی به‌طور معمول در یک سال مشاهده می‌شود.

کبودی:
کبودی یک عارضه جانبی دیگر است که اغلب با جراحی زیبایی بینی همراه است.

میزان کبودی ناشی از جراحی بسته به حساسیت بیمار و میزان خود عمل جراحی متفاوت خواهد بود. این کبودی معمولاً در ناحیه اطراف چشم وجود دارد و می‌تواند تا ده روز ادامه یابد.

مراقبت‌های پیش و پس از عمل بینی

بعد از انجام عمل بینی پلاستیک باید در تخت استراحت کنید، آن هم در حالتی که سرتان بالاتر از قفسه‌ سینه قرار بگیرد تا خونریزی و ورم کمتر شود.

همچنین ممکن است که جراح‌ برای محافظت و حفظ شکل بینی برایتان اِسپلینت یا گچ بینی بگذارد که نوعی قالب پلاستیکی است و معمولا باید حدود یک هفته تحملش کنید.

شاید به ‌خاطر ورم یا اِسپلینت ‌هایی که طی جراحی داخل بینی می ‌گذارند احساس گرفتگی و پُری در بینی داشته باشید.

در بیشتر موارد پانسمان‌های داخلی باید یک تا هفت روز بعد از جراحی باقی بمانند.

مقداری خونریزی و تخلیه‌ی مخاط و خون کهنه تا چند روز بعد از عمل یا پس از برداشتن پانسمان‌ها طبیعی است. شاید جراح برای‌تان در قسمت زیر بینی پد قطره ‌گیر بگذارد.

این پد درواقع تکه‌ ای گاز پانسمان کوچک است که زیر بینی می ‌چسبانند تا تخلیه ‌ها را به خود جذب کند.

باید این گاز را طبق دستور پزشک عوض کنید و نباید خیلی هم سفت به بینی‌ تان ببندید.

برای کاهش احتمال خونریزی و ورم و برای اینکه عوارض عمل بینی تان کمتر باشد شاید جراح‌ تان صلاح ببینید که موارد زیر را در هفته‌های بعد از عمل رعایت کنید:

  • از فعالیت‌ های شدید مثل ورزش های هوازی و دویدن و به‌طورکلی جست‌وخیز شدید خودداری کنید.
  • زمانی که روی بینی‌تان پانسمان دارید، در وان حمام کنید و زیر دوش نایستید.
  • فین نکنید.
  • مواد غذایی پرفیبر مثل میوه و سبزیجات بخورید تا یبوست نگیرید، زیرا یبوست باعث می‌شود که زور بزنید و به محل جراحی فشار بیاورید.
  • از ابراز شدید احساسات با صورت مثل لبخند زدن یا خندیدن خودداری کنید.
  • دندان‌هایتان را آرام مسواک بزنید تا لب بالایی ‌تان کمتر حرکت کند.
  • لباس ‌هایی بپوشید که از جلو بسته می‌ شوند تا مجبور نباشید لباستان را از سر بپوشید یا دربیاورید.
  • ضمنا نباید تا حداقل چهار هفته بعد از جراحی عینک آفتابی یا طبی روی بینی‌ تان بگذارید، چرا که عینک می‌ تواند به بینی فشار وارد کند.
  • درعوض می‌ توانید از عینک‌ هایی استفاده کنید که روی پل بینی قرار نمی ‌گیرند. یا حتی می ‌توانید عینک‌ تان را با یک تکه چسب به پیشانی‌ بچسبانید.
  • ممکن است دو تا سه هفته بعد از عمل بینی دچار ورم یا تغییر رنگ موقتی پلک شوید. اما ورمِ خود بینی کمی طول می‌کشد تا بخوابد. برای اینکه ورم‌ تان زودتر رفع شود، بهتر است سدیم مصرفی ‌تان را کاهش بدهید.

حتما به توصیه‌هایی که جراح پلاستیک، به‌طور ویژه برای شما در نظر گرفته است توجه کنید. با این حال پیش از عمل به این نکات حتما توجه کنید:

  • چند هفته پیش از جراحی، مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
  • چند روز قبل از عمل بینی، قرص‌های ضد انعقاد خون مانند آسپرین را قطع کنید.
  • شب قبل از عمل حمام کنید.
  • صبح جراحی ناشتا باشید.
  • لباسی بپوشید که پس از جراحی نیاز نباشد از سر، به تن کنید. پیراهن دکمه دار مناسب‌تر است.
  • پس از انجام عمل بینی، باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرید که هیچ فشاری به بینی وارد نشود؛ هیچ تماسی با بینی ایجاد نشود و پانسمان و چسب بینی از جای خود جدا نگردد.

به‌طور کلی باید موارد زیر را رعایت کنید تا به بهترین نتیجه جراحی خود دست پیدا کنید:

  • درد، ورم و کبودی صورت و پیرامون چشم کاملا طبیعی است. نگران نباشید؛ به مرور رفع خواهد شد.
  • اگر دچار خونریزی موقت شدید، نگران نباشید و با یک گاز استریل، سوراخ بینی را بپوشانید.
  • پانسمان چرب درون بینی پس از ۳ روز برداشته می‌شود.
  • آتل روی بینی نیز پس از ۷ تا ۱۰ روز برداشته می‌شود.
  • تا دو هفته سر خود را بالا نگهدارید. حتی هنگام خواب نیز چند بالش زیر سر خود بگذارید.
  • تا دو هفته بیشتر غذاهای آبکی بخورید؛ از گاز زدن و بیش از اندازه باز کردن دهان خودداری کنید. همچنین از نی برای نوشیدن به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • کبودی و ورم تا دو هفته آرام آرام از بین می‌رود. می‌توانید تا سه روز اول از کمپرس سرد و سپس از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • ۳ تا ۴ هفته فین نکنید، با دهان باز عطسه کنید و از انجام هر گونه ورزش و فعالیت بدنی سنگین بپرهیزید.
  • میوه و سبزیجات، به ویژه میوه آناناس (نه کمپوت آن) زیاد مصرف کنید.
  • روش درست چشب زدن بینی را از جراح خود بیاموزید و به دقت اجرا کنید.

سن مناسب برای جراحی زیبایی بینی

در جراحی بینی محدودیت سنی مشخصی وجود دارد و توصیه می‌ شود قبل از سن تعیین شده این عمل انجام نشود چرا‌ که می‌ تواند مشکلاتی را برای افراد به همراه داشته باشد.

سن عمل جراحی زیبایی در دختران از سن ۱۵ سالگی و در پسران از سن ۱۷ سالگی به شرط رشد کامل جسمی وفکری وداشتن انگیزه کافی فرد امکان‌ پذیر است.

چه کسانی نباید عمل جراحی انجام دهند؟

عمل جراحی پلاستیک و زیبایی بینی در اطفال، افراد مسن و کسانی که بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌ های خونی، عیوب انعقادی و امراض ناتوان‌ کننده مزمن، عفونت‌ های حاد، بیماری‌ های روانی و قلبی شدید دارند، ممنوع است.

چه کسانی به جراحی بینی نیاز دارند؟

تقریبا ۲۷ درصد به جراحی بینی نیاز دارند، البته به خود شخص بستگی دارد. مواردی مثل کجی ‌بینی، بزرگی یا قوز بینی، انحراف بینی، یا زائده‌ای در بینی داشته باشد.

رژیم غذایی روز عمل بینی

روز عمل بینی، بیمار باید از خوردن غذاهای سفت، سوپ، سیب زمینی پخته، سبزیجات آب پز، غذاهای دیر هضم، غذاهای تند و فلفلی پرهیز کند و در عوض مایعات بدون نی بنوشد.

همچنین روز عمل نباید میوه های اسیدی مثل پرتقال و آب پرتقال بخورد.

روز عمل بینی ازخوردن میوه های اسیدی مثل پرتقال و آب پرتقال خودداری کند.

آب انبه و آب آناناس و میوه آناناس پوره شده برای روزهای اول بعد عمل بینی مناسب می باشند.

عمل بینی و بارداری

خانم ها می توانند دو ماه بعد از زایمان عمل بینی انجام دهند و همچنین یک ماه بعد از عمل بینی هم میتوانند اقدام به بارداری نمایند. ولی هر چه این فاصله بیشتر باشد سبب می شود عوارض ناشی از ضعف بدنی بروز نکند.

روش نوین عمل بینی در تبریز

امروزه در روش های نوین جراحی بینی که به روش های تقویتی بینی معروفند در صورت اضافه بودن بخشی از بافت بینی آن را برمی دارند و در قسمتی از بینی که کمبود بافت دارد پیوند می زنند.

در این روش ها بافت تغییر شکل داده می شود اما خارج نمی شود.

در این روش ها اسکلت بینی را بازسازی کرده و بافت های ضعیف را تقویت می کنند و این سبب می شود بینی در دراز مدت حداقل افتادگی را داشته باشد.

در روش های قدیمی عمل بینی بیشتر متکی بر برداشتن و خارج کردن بافت بینی بود و معمولا همیشه بینی را کوچک می کردند.

در این روش ها در دراز مدت بافت ها فرو افتادگی پیدا می کردند چون حمایت اسکلتی بینی کم می شد و با بالا رفتن سن حالتی چروکیده و افتاده به خود می گرفت و معمولا بیماران را دچار مشکل تنفسی می کرد.

تفاوت رینو پلاستی سنتی و رینو پلاستی مدرن

رینوپلاستی سنتی فقط با هدف کوچک کردن و تغییر ظاهر بینی انجام می‌شد و طی آن قسمت‌های زیادی از غضروف‌های بینی برداشته می‌شد و استخوان ها خرد می‌شدند و بنابراین بینی از لحاظ کاربردی دچار مشکل می‌شد .

اما در رینوپلاستی مدرن علاوه بر تغییر شکل ظاهری ،می‌توان عملکرد بینی را نیز بهبود بخشید.

بینی چند در صد در زیبایی کل چهره سهم دارد؟

خیلی از افراد جامعه به خصوص در ایران این باور را دارند که با عمل بینی می توانند به زیبایی قابل توجهی در چهره خود دست یابند.

فکر می کنید بینی چند در صد در زیبایی کل چهره سهم دارد؟ زیبایی چشمان شما چطور؟ زیبایی لبخند چطور ؟ آیا با اصلاح فرم بینی خود بسیار زیباتر خواهید شد؟

طبق تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، نشان داده شده است که در یک صورت نرمال سهم بینی در زیبایی صورت ۱۰ درصد، سهم ظاهر فکین، دهان و الگوی لبخند ۳۰ درصد، سهم چشمان ۳۵ درصد و ۲۵ درصد باقیمانده مربوط به فرم کلی صورت می باشد.

طبق این تحقیق فردی که درای چشمان زیبایی است در واقع ۳۵ درصد از زیبایی خود را داراست. این تحقیق نشان می دهد که یک بینی زیبا در خیلی از افراد فقط ۱۰ درصد بر زیبایی فرد می افزاید.

تناسب اجزای صورت

به دلیل ناآگاهی از این موضوع در کشور ما اکثر افراد سعی می کنند که با انجام جراحی بینی گوشتی یا استخوانی بر روی بینی خود تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی صورت خود بگذارند.

این مسئله باعث نارضایتی برخی از بیماران پس از عمل بینی می شود. یک بینی زیبا در صورتی که چهره فرد فرم مناسبی از فکین و لبخند نداشته باشد خود را به خوبی نشان نمی دهد.

فردی که تناسب کلی مناسبی در چشمان، فکین، صورت و … دارد اما بینی اش اندکی پهن است، با این وجود این فرد باز هم ۹۰ درصد زیبایی خود را دارد و تنها با انجام یک عمل زیبایی بر روی بینی به نتایج بسیار زیبایی دست خواهد یافت.

البته باید بدانید که تمامی آمار و ارقام گفته شده در این مقاله مربوط به افرادی است که چهره نسبتا نرمالی دارند.

طبیعتا ناهنجاری های شدیدی که در بینی و یا فکین وجود دارد می تواند این نسبت ها را تغییر دهد. مثلا فردی که بینی بزرگ و غیر قرینه دارد طبیعتا عمل بینی او بسیار رضایت بخش خواهد بود.

توصیه‌هایی برای تجربه‌ی اثربخش‌تر عمل زیبایی

برای حداقل شدن عوارض و خطرات عمل جراحی زیبایی بینی که از عمل‌های سبک و کم عارضه در امر زیبایی شناخته می‌شود، لازم است که در انتخاب پزشک معالج خود نهایت دقت را داشته باشید.

این مهم برای افزایش حداکثری میزان رضایت از عمل، نیز ضرورت دارد. برای اطمینان بیشتر تمام سؤالات خود را از پزشک جراح بپرسید.

این سؤالات می‌تواند در مورد مدرک و تجربیات پزشکتان در این زمینه باشد. می‌توانید با دیدن عکس بینی های عمل شده توسط وی و سنجش آن‌ها با سلیقه‌ی شخصی خودتان، درستی انتخاب خود را محک بزنید.

در مورد نحوه‌ی انجام عمل و عارضه‌های پس از عمل نیز به طور دقیق سؤال بپرسید تا میزان رضایتتان از عمل بیشتر گردد.

به طور مثال، اگر می‌خواهید بینیتان پس از عمل حالت طبیعی داشته باشد، پزشکی که عمل بینی فانتزی را به خوبی انجام می‌دهد، انتخاب مناسبی برای شما به نظر نمی‌رسد.

در این مرحله باید توجه کنید که بینی شما از کدام نوع است. آیا عمل شما یک عمل بینی استخوانی است یا در حیطه‌ی عمل بینی گوشتی می‌باشد.

اگر بینیتان گوشتی می‌باشد، در مورد بازگشت گوشت بعد از عمل، از دکتر خود سؤال بپرسید.

محدودیت انجام این عمل تنها سن رشد افراد می‌باشد. البته افرادی که برای انجام هر گونه عمل جراحی دارای حال جسمی مساعدی نیستند، نیز باید از انجام این عمل پرهیز کنند.

دختران قبل از انجام عمل باید حداقل ۱۵ یا ۱۶ سال سن داشته باشند. پسران نیز باید حداقل ۱۷ یا ۱۸ سال داشته باشند. در غیر این صورت، با رشد فرد، فرم بینی تغییر خواهد کرد.

با توجه به اینکه زیبایی ظاهری در زندگی انسان بسیار نقش مهمی ایفا می‌کند، جراحی زیبایی بینی توانایی چشمگیری در ایجاد احساس بهتر فرد و افزایش اعتماد به نفس وی را دارد.

در واقع، این موضوع غیرقابل انکار است که عمل جراحی زیبایی بینی برای اکثریت قریب به اتفاق انجام دهندگان این عمل یک تجربه مثبت است.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که اکثریت افرادی که جراحی بینی را انجام داده‌اند، از نظر روان‌شناختی در سطح بهتری قرار می‌گیرند.

نکته‌ی مهمی که باید برای داشتن یک تجربه‌ی عالی در نظر بگیریم انتخاب پزشکی متخصص، توانمند و مورد اعتماد است که عملکردش با خواسته‌ی ما در یک راستا قرار دارد.

انحراف تیغه بینی چیست؟

تیغه بینی دیواره ای است که قسمت داخل بینی را به دو قسمت تقسیم می نماید . معمولاً قسمت پایین غضروفی می باشد.

این تیغه همانند سایر قسمت بدن رشد می نماید، در این رشد نیاز به هماهنگی غضروف سازی و استخوان سازی می باشد .

با بررسی های اخیر مشخص شد که اگر این رشد به صورت غیر معمول باشد احتمال انحراف تیغه بینی از خط وسط دیده می شود . انحراف تیغه بینی بر اثر ضربه و یا شکستگی بینی نیز ایجاد می شود. اما رینوپلاستی چه کمکی به آن می کند؟

در خصوص وضعیت ظاهری در برخی از بیماران انحراف تیغه بینی باعث بروز مشکلات تنفسی می شود ، وجود خروپف های شبانه و همچنین کاهش بویایی از دسته موارد تأثیر گذار است .

دقت نمایید که انحراف تیغه بینی از لحاظ ظاهری محسوس و واضح نمی باشد .

این مشکل از طریق دارو حل نخواهد شد . روش رینوپلاستی انحراف تیغه بینی را بهبود می دهد و البته این موضوع پس از سن رشد نتیجه بهتری خواهد داشت .

اطلاعات تکمیلی در خصوص رینوپلاستی:

رینوپلاستی معمولاً یک تا دو ساعت زمان می برد و گاه بیشتر نیز طول می کشد . در این روش احتمال بروز تورم و کبودی اطراف چشم نیز دیده می شود .

وجود سردردهای طولانی به همراه خونریزی امری طبیعی بوده و در نهایت احتمال خشکی بینی نیز وجود دارد .

اگر نوع عمل شما به صورتی بود که نیاز به محافظ داشت می توان از گچ بینی که با نام اسپلینت عنوان می شود استفاده نمود. جمع شدن خون در زیر پوست اگر طبیعی باشد مشکلی به همراه نخواهد داشت .

واکنش های طبیعی نسبت به بیهوشی امری طبیعی است .

اگر سیگاری هستید تا زمان بهبودی کامل عمل رینوپلاستی از سیگار کشیدن بپرهیزید . گاه دیده می شود که تورم ماه ها طول می کشد اندکی صبر تأثیر گذار است .

بلند کردن جسم سخت می بایست تا مدت طولانی کنار گذاشته شود .

ورزش های سنگین نیز تا دو ماه اول می بایست کنار گذاشته شود.

اگر در بویایی خود دچار مشکل شدید می بایست در ابتدا با پزشک مشورت نمایید اما چنین حسی اغلب گذرا می باشد.

عمل بینی و نتایج آن در یک نگاه

برای انجام یک عمل بینی موفق، نوع و فرم بینی شما و جنس پوست بینی بسیار موثر است. هرچه پوست بینی نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد،

بهتر فرم دلخواه را می‌پذیرد. جراح متخصص عمل بینی با کمک معاینه دقیق، اندازه‌گیری ابعاد داخلی و بیرونی بینی و همچنین انجام آزمایش در صورت نیاز، بهترین روش جراحی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

در عمل بینی، با ایجاد برش و کنار زدن پوست، استخوان و غضروف زیر آن تراش می‌خورد تا بینی شما به فرم مناسبی برسد.

اگر برای جراحی بینی به فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه کرده‌اید، به پزشک خود اعتماد داشته باشید و طبق نظر او روند بهبودی را طی کنید.

۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد تا تمام ورم بینی از بین برود و شکل نهایی بینی شما به‌دست بیاید.

در اندکی از افراد ممکن است برای رسیدن به فرم دلخواه، نیاز به یک جراحی دوباره باشد. این کار الزاما به این معنی نیست که جراح کار خود را درست انجام نداده است.

پاسخ بیولوژیکی بدن و همچنین جنس پوست هر فرد با دیگری متفاوت است. به همین دلیل نتایج جراحی نیز در همه یکسان نیست. پس صبر داشته باشید و در مورد نگرانی‌های ذهنی‌تان با جراح خود صحبت کنید.

هزینه عمل بینی در تبریز

روش های جراحی بینی بسیار متعدد است و پیشرفت علم و تجهیزات تغییرات زیادی در این حوزه ایجاد کرده است هزینه عمل جراحی بر اساس فاکتور های متفاوتی مانند سابقه و مهارت پزشک ،نوع جراحی ، نوع بینی (استخوانی یا گوشتی و غضروفی) ، منطقه جغرافیایی متفاوت است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *