مطالب خواندنی در مورد کاشت مو

درمان ریزش مو

داشتن ظاهری جوان و سلامت برای همه بسیار مهم است. کاشت مو عامل مهمی در این زمینه است که اعتماد به نفس را به افراد بازمی گرداند.

باید قبل از عمل کاشت مو با پزشک خود درباره انتظاراتی که دارید صحبت کنید. کاشت موی طبیعی روشی است که در آن از موهای موجود بر روی سر برداشت می‏ کنند و به نواحی بی مو انتقال می ‏دهند.

یکی از دغدغه های این روزها برای همه ما زیبایی است. موها تاثیر بسیار زیادی در این زمینه دارند. اما نگهداری و مراقبت از موها سخت تر از آن چه که فکر می کنیم می باشد. زیرا سبک زندگی نسبت به زمان گذشته تغییر کرده است.

 

عوامل موثر بر سلامت و زیبایی مو

عوامل زیادی زیبایی و سلامت موها را تحت تاثیر قرار می دهد. تغذیه ناسالم، تغییرات هورمونی، ژنتیک، استرس، فشار کاری، استراحت کم و … از دلایلی هستند که کیفیت رشد موها را کاهش می دهند. بر همین اساس امروزه ریزش مو بسیار افزایش یافته است.

تعداد طبیعی ریزش مو در روز

در حالت طبیعی ریزش 100 تار مو در طول روز عادی می باشد. زمانی باید نگران شوید که این مقدار ریزش بیشتر و به مرور زمان حجم موهای سر کمتر شود.

 

درمان ریزش مو

درمان ریزش مو باید توسط متخصص انجام گردد. طبق آزمایشات مختلف و بررسی شرایط فرد پزشک کمبودهای بدن فرد را تامین می کند تا رشد موها به حالت سابق خود بازگردد.

درمان ریزش مو طولانی مدت خواهد بود و باید با صبر و حوصله دستورات پزشک را رعایت کنید. زمانی که ریزش مو شروع می شود می توانید آن را متوقف کنید اما با گذشت چند سال هنگامی که فولیکول موها از بین رفته باشد دیگر امید چندانی به این روش درمانی نخواهد بود.
اگر درمان ریزش مو با دارو جواب نداد از روش کاشت موی طبیعی استفاده نمایید

در بعضی موارد که درمان های دارویی و موضعی پاسخگو نیست می توان به روش ایمن و معتبر کاشت مو روی آورد. بنابراین نگران از دست رفتن مو و زیبایی خود نباشید. همیشه یک راه حل نهایی وجود دارد.

کاشت مو فرآیندی است که طی آن ریشه سالم موهای موجود به ناحیه ای که ریشه موها از بین رفته است انتقال پیدا می کند. تاکنون تنها درمان قطعی شناخته شده برای طاسی، کاشت موی طبیعی می باشد.

 

زمان مناسب کاشت مو

چه زمانی بهتر است که کاشت موی طبیعی انجام شود؟ آیا باید منتظر بمانیم تا کاملاً طاس شویم؟

پیوند مو در اشخاصی قابل انجام است که در پشـت سر دارای موهای با کیفیت و تراکم کافی هستند و از طرف دیگر طاسی آن‏ها به صورتی باشد که به عمل کاشت مو پاسخ خوبی بدهد.

اگر کم پشتی موهای سر شما به حدی رسیده است کـه در زیـر نـور معمولی، سفیدی پوست سر از لابه‏ لای موها به میزان زیادی دیده می‏ شود، شما کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید.

بیشتر بخوانید:

سن مناسب برای کاشت موی طبیعی

اکثـراً این عمل را زمانی انجام می ‏دهند که به اندازه کافی از موها ریخته شده ولـی هنوز کاملاً طاس نشده ‏اند. در کل بهتر است فرد زمانی این کـار را انجام دهد که نسبتاً جوان (45 – 25 سال) و از نظر اجتماعی فعال است و می‏ خواهد در کار و زندگی پیشرفت کند.

البتـه کاشت مـو حتی در دهه ‏های 6 و 7 زندگی نیز به شرط اینکه فرد از نظر وضعیت کلی سلامتی مشکلی نداشته باشد، نتایج خوبی خواهد داشت.

 

عمل کاشت مو چگونه انجام می شود؟

› کاشت مو یک عمل جراحی سرپایی، بسیار راحت و بی‌خطر محسوب شده و نیازی به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان ندارد. در کاشت موی طبیعی برداشت (انتقال) مو از بانک مو (پشت و کناره‌های سر) صورت گرفته و سپس در بخش‌های طاس کاشته می‌شود.

› مراحل پس از برداشت در روش های FIT وFUT مشابه یکدیگر هستند. جراح منطقه کاشت را مشخص می‏ کند و بعد از پاک‏سازی و جدا کردن گرافت‏ های مو، شکاف‏ هایی برای کاشت موها ایجاد می‏ کند.

فقط فولیکول‏ هایی که بالاترین شانس زنده ماندن را دارند برای کاشت مو انتخاب می ‏شوند. این انتخاب در نتیجه ‏گیری نهایی بسیار تاثیرگذار است.

تکنسین‏ های ماهر تیم کاشت با یک میکروسکوپ استریو با قدرت بالا گرافت ‏های فولیکولی را آماده می ‏کنند تا مطمئن باشند که موها تا زمان پیوند در شرایط مطلوب باقی می ‏مانند.

 

فاکتورهای مهم برای انجام کاشت مو

  • سن یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار است و عامل مهمی در به عقب انداختن زمان کاشت موی طبیعی است.
  • سابـقه‌ی خانـوادگی طاسـی در شخص
  • وضعیت فعلی طاسی فرد و خصوصیات پوست و مو در منطقه‌ی پشت سر
  • توجه به روان‌شناسی بیمار و وضعیت بلوغ فکری و روانی وی
  • انتظارات و توقعات بیمار از کاشت مو، در صورتی که تصور فرد از نتیجه کاشت مو فانتزی و واهی بوده و تناسبی با وضعیت طاسی و بانک موی خود نداشته باشد، به هیچ عنوان نباید اقدام به پیوند مو در فرد کرد.
  • وضعیت کلی سلامتی فرد، مصرف داروهای دیگر، حساسیت‏ های دارویی و وجود بیماری‏ های پوستی از عواملی است که موجب تخریب ناحیه پیوند می‏ شود.

کاشت مو

مراحل کاشت مو

• کاشت مو یک عمل جراحی سرپایی، بسیار راحت و بی ‏خطر محسوب شده و نیازی به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان ندارد. این کار در اتاق عمل استاندارد پوست و مو (با تجهیزات کامل جراحی) و با ابزارهای عمدتاً یک بار مصرف انجام شده و به دلیل ماهیت سرپایی آن و با رعایت احتیاط ‏های لازم احتمال بروز عفونت در آن تقریباً صفر است.

حین عمل کاشت موی سر

• کاشت موی طبیعی به دلیل ظرافت زیاد عمل و به جهت بالا بردن سرعت کار توسط یک تیم متخصص چند نفره انجام شده و 6-4 ساعت به طول می ‏انجامد. بیمار در طول عمل می ‏تواند از سیستم مولتی مدیا (فیلم و موسیقی) استفاده کرده، مکالمه تلفنی داشته باشد و یا مطالعه نماید. خوردن و آشامیدن و صرف غذا در طول عمل ممنوعیتی ندارد.

بعد از عمل کاشت مو

• بعد از عمل دلمه ‏هایی اطراف گرافت‏ ها تشکیل می ‏شود که چند روز بعد با شستشوی مرتب روزانه از بین می‏ روند. موهای کاشته شده یک ماه بعد از پیوند رشدکرده و سپس ریشه‏ ی موها وارد فاز استراحت شده و ساقه ‏های آن‏ها می ‏افتد. موها پس از 4-3 ماه از حالت استراحت خارج شده و شروع به رشد می‏ کند و ساقه‏ های جدید مو از پوست بیرون می‏ آیند.

به طور کلی قسمت طاس 12-9 ماه پس از پیوند کاملاً حالت عادی خود را به دست آورده و نمای محل کاشت به گونه ‏ای است که هیچ کس متوجه کاشت مو در این محل نخواهد شد و این محل کاملاً طبیعی به نظر می ‏رسد.

 

کدام روش کاشت مو بهتر است؟

روش کاشت مو باید آگاهانه انتخاب شود. قبل از انجام کاشت تمامی روش ها، شرایط، مراقبت ها و عوارض را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از روش های درمانی توقع عاقلانه داشته باشید. کاشت مو به روش های مختلفی انجام می گیرد.

تشخیص روش مناسب برای هر فرد توسط پزشک متخصص انجام می گیرد. پزشک با توجه به بانک مو، منطقه طاسی، شرایط زندگی فرد، سن و آزمایشات ضروری، روش مورد نظر را انتخاب می نماید .

 

روش های مختلف کاشت موی سر 

› این روش درمانی به روش‏های مختلف و مدرنی انجام می ‏شود:

  •  میکروسرجری (FUT) .
  •  غیر جراحی (FIT).

 

تفاوت های روش کاشت مو FUT (میکروسرجری) با روش FIT (غیر جراحی) :

طریقه‌ی کاشت موهای برداشته‌ شده در هر دو روش، یکسان بوده و موها به صورت میکروگرافت کاشته می‌شوند در نتیجه اختلاف این دو روش فقط در طریقه‌ی برداشت موها است.

روش FIT برای طاسی کم (به شرط این که سن فرد پایین نباشد)، روش FUT برای طاسی متوسط و روش ترکیبی (هر دو روش) برای طاسی شدید مناسب است. به طور کلی بهتر است انتخاب روش مناسب را بر عهده پزشک متخصص خود گذاشته تا بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند.

 

کاشت مو به روش fut (میکروسرجری)

روش FUT نیاز به برش و جراحی دارد. با استفاده از روش fut (میکروسرجری) یک نوار یک تا دو سانتی متری از بانک موی پشت سر فرد با روش بی‏ حسی موضعی و بدون احساس درد برداشته می شود.

محل برداشت پس از ترمیم که به صورت یک خط نازک درآمده، بلافاصله بعد از بخیه توسط موهای اطراف آن پنهان می‏ شود و معمولاً در زیر خواب موهای پشت سر مخفی شده و از نظر زیبایی مشخص نیست.

پس از برداشت نوار، ریشه های مو توسط اعضای تیم زیر میکروسکوپ های پیشرفته جدا شده و برای کاشت آماده می گردند. سپس تیم کاشت، نوار پوستی را به 500 تا 2000 گرافت موی کوچک تقسیم می‏ کنند. میزان گرفت‏ ها بستگی به جنس مو، کیفیت، رنگ و اندازه منطقه دارد.

اصول کار کاشت موی طبیعی با روشFUT

قطعات طوری در نظر گرفته می ‏شود که در هر قطعه 3-1 فولیکول مو وجود داشته باشد (به هر قطعه یک گرافت گفته می ‏شود). با روش بی ‏حسی کامل شکاف ‏های متعدد و خیلی کوچکی در منطقه‏ ی طاس سر ایجاد می ‏شود و با وسایل ظریف در این شکاف‏ ها زمینه زنده موها قرار می‏ گیرد.

افراد کمتری سراغ این روش می روند. اما متخصصان این زمینه معتقدند که برداشت مو در این روش ایمن تر است و به فولیکول های مو آسیبی وارد نمی شود.
بهترین نتیجه در روش fut چگونه به دست می آید؟

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، گرافت‏ های تک فولیکولی (تک مویی) نوار برداشته شده به قطعات بسیار کوچک تقسیم می ‏شود در خط رویش مو در جلوی سر کاشته می‏ شود، زیرا این بخش از سر به طور طبیعی دارای موهای تکی است. گرافت ‏های 2 تایی در عقب خط رویش مو و گرافت‏ های 3 تایی در بالای سر کاشته می ‏شود تا حداکثر تراکم به وجود آید.

مزایای کاشت مو به روش FUT

سرعت بالای انجام کار باعث آسیب ندیدن فولیکول موها می شود.
نیازی به کوتاه کردن بیش از حد موها نیست.
در صورت مهارت متخصص، کاشت مو به روش FUT عوارض کمتری خواهد داشت.
هزینه کمتری دارد.

معایب کاشت مو به روش FUT

امکان باقی ماندن جای زخم برش در پشت سر وجود دارد. به همین دلیل همیشه برای پنهان کرد جای زخم باید موها را در پشت سر بلند نگه داشت.

 

کاشت مو به روش fit (غیر جراحی)

در روش کاشت مو FIT (غیر جراحی) از هیچگونه برش جراحی استفاده نمی شود بلکه واحدهای فولیکولی به صورت تک تک با تجهیزات ظریف و خاصی برداشته می شوند. این فولیکول ها از بانک موی پشت سر و یا کناره گوش ها برداشت می گردند.

فولیکول های نواحی پشت سر و کناره گوش ها تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار ندارند. در نتیجه پس از کاشت چنین مسائلی موجب ریزش موی مجدد نمی شود. کاشت موهای برداشته شده در روش FIT به صورت تک به تک (مانند روش FUT) انجام می‏ شود.

مزایای کاشت مو به روش FIT

ناحیه برداشت مو به بخیه و برش نیاز ندارد.
در صورت نیاز امکان تمدید کاشت مو در مدت زمان کوتاهی وجود دارد.
در روش FIT اگر بانک موی روی سر کافی نباشد می توان از موها سینه و کتف نیز استفاده کرد.
میزان موهای برداشت شده بیشتر از روش FUT می باشد.

معایب کاشت مو به روش FIT

ممکن است هنگام برداشت گرافت های بیشتری آسیب ببینند.
مدت زمان انجام کار طولانی تر از روش FUT می باشد.
باید قبل از کاشت، موهای خود را در حد کچلی کوتاه کنید.
هزینه این روش بالاتر است.

 

کاشت مو به روش ترکیبی

• با ترکیب دو روش FUT و FIT در طاسی ‏های شدید، کاشت مو به روش ترکیبی از هر دو تکنیک FIT و FUT انجام می گیرد. در این حالت اول به روش FUT یک نوار کامل از فولیکول های مو برداشته و در سطح بیشتری از منطقه طاسی کاشته می شود. سپس برای ایجاد تراکم از فولیکول های تک تک به روش FIT استفاده می گردد. با انجام روش ترکیبی باید مزایا و معایب هردو روش را قبول کنید.

تعداد گرافت‏ های برداشته شده از بانک مو را می ‏توان افزایش داد و نتیجه بهتری را به وجود آورد. این کار در دو روز متوالی انجام شده و تراکم قابل ملاحظه ‏ای در منطقه طاس ایجاد می ‏کند.

مدت زمان عمل کاشت مو چقدر است؟

  • با توجه به مساحت منطقه کاشت، زمان عمل 4 تا 6 ساعت طول می‏ کشد.

 

مراقبت های قبل از کاشت مو

  • دو هفته قبل از کاشت سیگار را کنار بگذارید.
  • اگر داروی خاصی مانند آسپیرین، ویتامین E و … مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید تا در صورت بروز خطر مصرف آن قطع شود. به طور کلی چند روز قبل از کاشت هیچ گونه داروی مشکوکی مصرف نکنید.
  • در صورت ابتلا به هرگونه بیماری پزشک خود را مطلع سازید.
  • شب قبل به اندازه کافی استراحت کنید.

 

مراقبت ‏های بعد از عمل کاشت مو

• بعد از جراحی پوست سر حساس و ملتهب می‏ شود. برای چند روز باید قرص‏ های ضد التهابی، مسکن و آنتی بیوتیک مصرف کنید. همچنین دو الی سه روز باند و پانسمان بر روی سر قرار می‏ گیرد. بعد از گذشت یک هفته می‏ توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید.

• تا دو هفته از انجـام کارهـای سنگیـن بپرهیزیـد. در این مدت از خم شدن زیاد در حالت ایستاده خودداری کنید.

• تا سه هفته بعد از جراحی موهای کاشته شده شروع به ریزش می‏ کنند و در این مرحله مراقبت‏ ها و توصیه‏ های پزشک و تیم متخصص را باید به دقت رعایت کرد تا موها وارد فاز رشد مجدد شوند. بیشتر افراد پس از 6 تا 9 ماه رشد مو را مشاهده می‏ کنند.

شستن سر بعد از کاشت مو

محل کاشت مو باید روزانه تا 2 هفته با شامپوی مخصوص به صورت ملایم شسته شود. فشار آب دوش نباید زیاد باشد. پس از دو هفته نحوه ‏ی شستشوی سر به حالت عادی بازگشته و مراعات خاصی لازم ندارد.(برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله شستشو بعد از کاشت مو مراجعه نمایید.)

چند روز بعد از کاشت مو می توان سرکار رفت؟

• فرد می ‏تواند 1 الی 2 روز پس از کاشت مو به سر کار خود بازگردد.
انجام ورزش بعد از کاشت مو

• تا یک هفته هرگونه فعالیت ورزشی ممنوع است.

• بعد از گذشت دو هفته می‏ توانید فعالیت ‏های ورزشی سبک (به جز شنا) را شروع کرده و از هفته سوم به بعد هرگونه ورزش آزاد است.
داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

• معمولاً به دنبال انجام کاشت مو یکسری داروهای تقویتی تجویز می ‏شود. این داروها در جهت حفظ و نگهداری موهای قبلی فرد است و ارتباطی به موهای کاشته شده ندارد.

 

مزایای کاشت مو

  • › به طور مادام‌العمر و به صورت طبیعی رشد خواهند کرد.
  • › قابل شستشو، اصلاح، آرایش و رنگ کردن است.
  • › نیاز به مراقبت دارویی و غیر دارویی خاصی ندارند.

 

عوارض کاشت مو

همانند هر نوع جراحی، اگر کاشت مو تحت نظر متخصص انجام نشود منجر به بروز خطراتی از جمله خونریزی و عفونت و رشد موهای جدید غیر طبیعی وجود دارد.

 

تفاوت در کاشت مو افراد مختلف

در نهایت ممکن است دو نفر توسط یک پزشک با روشی مشابه کاشت مو انجام دهند اما نتیجه یکسان نباشد. اثربخشی تمامی روش های درمانی در افراد مختلف متفاوت است.

تعداد گرافت های برداشت شده در هر جلسه محدود است (2000 تا 4000 گرافت) و به تبلیغات غیر واقعی اعتماد نکنید.

رضایت نهایی از انجام کاشت مو تقریبا بعد از شش ماه مشخص می شود. زیرا در طی این مدت موهای کاشته شده ریزش کرده و مجددا رشد خواهند کرد. در این مرحله کیفیت کار مشخص می گردد. تعداد بسیار کمی از افراد از کاشت مو ناراضی هستند چون در نهایت کاشت مو نسبت به طاس بودن طرفدار بیشتری دارد.

 

کدام کلینیک کاشت مو مناسب است؟

هنگام تحقیقات درباره کاشت مو به دنبال مراکزی با دستمزد پایین تر نباشید. بلکه به دنبال مراکز معتبری باشید که مورد تایید وزارت بهداشت با تجهیزات مدرن و پیشرفته و همچنین دارای سابقه فعالیت در این زمینه باشند.

در این صورت هزینه پایین کاشت مو منطقی نخواهد بود و در مقابل فرد از ماندگاری و نتیجه آن اطمینان خواهد داشت. برای آگاهی از سابقه و مهارت تیم کاشت، در جلسه اول مشاوره، نمونه کارهای قبلی را مشاهده کنید. در نهایت به پزشک و کلینیک کاشت مو اعتماد داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *