کاشت موی زنان در تبریز

کاشت موی زنان در تبریز

کاشت مو برای بسیاری از زنان که دچار ریزش مو با الگوی معمول منتشر زنانه هستند گزینه خوبی نیست چرا که ناحیه‌ای که به اندازه کافی مو برای اهداء داشته باشد در پشت و دو طرف سر و یا جاهای دیگر بدن خود ندارند. با این حال، در بعضی موارد کاشت مو می‌تواند تغییر چشمگیری در ظاهر افراد ایجاد کند.

از جمله برای:

زنانی که دچار ریزش مو با الگوی مردانه شده‌اند:

یک علت رایج برای ریزش مو در میان زنان که در آن موهای جلو، بالا و تاج سر ریخته و موهای پشت و دو طرف سر باقی می‌مانند.

زنانی که به صورت مادرزادی خط رویش موی پیشانیشان عقب است- این حالت باعث می‌شود که چهره یک خانم کمتر زنانه به نظر برسد بنابراین کاشت مو گزینه‌ای عالی برای این گونه افراد است.

ایجاد خط رویش موی زنانه برای افراد تراجنسی:

کاشت مو مهم‌ترین روش برای بسیاری از افراد تراجنسی مرد به زن (ترنس زن یا ام تی اف ) است. چرا که باعث می‌شود قاب چهره آن‌ها حالت زنانه‌تری پیدا کند.

آلوپسی ( ریزش مو) اسکار :

زمانی که آلوپسی (ریزش مو) به علت یک زخم ( اسکار) ایجاد شده باشد، کاشت مو می‌تواند جای زخم را پر کرده و نمای آن را محو کند.

از دست دادن مو پس از جراحی لیفت صورت:

ریزش مو در ناحیه شقیقه برای زنان غالبا پس از جراحی لیفت صورت چیز غیر عادی‌ای نیست. علاوه بر این، اسکار جراحی لیفت صورت ممکن است باعث شود کم مویی فرد بیشتر به چشم بیاید.

آلوپسی در اثر کشش:

این نوع ریزش مو در اثر کشش‌هایی که قبلا برای حالت دادن مو انجام شده ایجاد می‌شود مانند بافتن مو، دم اسبی‌ بستن خیلی محکم مو، و دِرِدلاک کردن مو. به شرطی که فرد کاری که باعث ریزش مو شده بود را متوقف کند، کاشت مو می‌تواند موهای ریخته در این نواحی را برگرداند.

اختلال موکنی:

اختلالی است که در آن بیمار مکررا موهای سر، ابرو و دیگر نقاط بدن خود را می‌کند. علائم شامل کشیدن وسواس گونه و بی‌اختیار موها و ریزش مو به صورت سکه‌ای روی سر است.

این اختلال باید به کمک روش‌های روان شناختی درمان شود، اما هر گونه ریزش مو یا کچلی که به این دلیل ایجاد شده باشد را می‌توان با کاشت مو درمان کرد.

با در نظر گرفتن همه این‌ها، می‌بینیم که کاشت مو برای هر زنی که دچار ریزش مو شده باشد مفید نیست.

قبل از انجام پیوند مو، پزشک باید اندازه نواحی که رو به طاسی هستند و تعداد تار مویی که فرد در حال حاضر روی سر خود دارد و می‌توان از آن‌ها در روند ترمیم مو استفاده کرد تخمین بزند.

گزینه‌های ترمیم مو برای زنان

قبل از کاشت مو، بیماران زن باید توسط یک پزشک متخصص کاشت مو معاینه شوند تا مشکلات قابل درمانی که باعث ریزش مو می‌شوند را پیدا کنند.

پزشک همچنین یک معاینه میکروسکوپی از موها انجام می‌دهد تا محل و درصد کم و نازک شدن موها را تعیین کند.

زنانی که بیشتر دچار کم شدن و نازک شدن منتشر / عمومی مو هستند نامزد خوبی برای کاشت مو نیستند. گزینه‌های پیوند مو برای زنان مانند مردان است.

بر اساس شرایط هر فرد جراح تصمیم خواهد گرفت که برای دستیابی به بهترین نتیجه از روش FUE (برداشت واحد فولیکولی) یا روش FUT (کاشت واحد فولیکولی) استفده کند.

پزشک ممکن است تصمیم بگیرد قبل یا بعد از کاشت مو سایر روش‌های درمان ریزش مو را نیز برای فرد به کار ببرد.

تفاوت کاشت مو بین زنان و مردان

برای زنان اغلب اسکار ناشی از ناحیه اهدا کننده اهمیتی ندارد :

اکثر بیماران مرد موهای روی ناحیه اهداء را کوتاه نگه می‌دارند، و بنابراین روش‌هایی مانند برش نواری FUT ممکن است گزینه خوبی برای ان‌ها نباشد. اما زنان به ندرت موهای خود را کوتاه می‌کنند و بنابراین می‌توان از روش برداشت موی نواری هم برای آن‌ها استفاده کرد و بدین طریق تعداد گرافت مو را به حداکثر رساند و در عین حال هزینه‌های کاشت مو را نیز پایین اورد.

زنان ناحیه اهداء مو بزرگتری دارند:

زنانی که الگوی ریزش موی آن‌ها مردانه نیست، ناحیه اهدا بزرگتری دارند؛ چرا که موهای بالای سر و تاج سرشان در معرض خطر ریزش نیستند. بر خلاف مردانی که در مراحل پیشرفته ریزش مو قرار دارند و ناحیه اهداء در آن‌ها محدود به نواحی محدودی در پشت و دو طرف سر می‌باشد.

زنان نمی‌توانند برای کاشت مو از موهای بدن خود استفاده کنند :

بسیاری از مردان می‌توانند از موهای دیگر نقاط بدن خود مانند ریش و موهای بدنشان برای کاشت استفاده کنند که این امکان برای اکثر زنان وجود ندارد.

 

مراقبت‌های بعد از کاشت موی خانم‌ها

در اینجا چند نکته مهم برای دوران نقاهت بعد از جراحی کاشت مو ارائه می‌شود:

از توصیه‌های پزشک خود پیروی نمایید

بخشی از جلسه مشاوره قبل از عمل باید به مطالبی که بیمار باید در مورد کارهایی که باید پس از کاشت مو انجام بدهد یا از آن‌ها پرهیز کند اختصاص یابد.

جراح کاشت مو چشم انداز کلی‌ای از مراحل و بایدها و نبایدهای پس از جراحی برای شما ترسیم خواهد کرد. به غیر از مراقبت‌های عمومی لازم پس بعد از جراحی ، یک پزشک متخصص مو دستورالعمل‌هایی مخصوص خود شما نیز برایتان تنظیم می‌کند که لازم است به آن‌ها نیز عمل کنید.

پس از انجام کاشت پیوند مو، پوست سر ممکن است صورتی رنگ شود. ممکن است موهای موجود روی خراش‌ها و دلمه‌های خون کوچک اطراف برش‌های میکروسکوپی را بپوشانند که این باعث می‌شود پیوندهای مو پنهان شوند. اکثر بیماران پس از حدود پنج تا هفت روز از این که بین مردم ظاهر شوند احساس بدی نخواهند داشت.

از انجام عملیات شیمیایی روی موهای خود پرهیز کنید

بهتر است لااقل از دو هفته قبل از جراحی کاشت مو، از هر گونه رنگ کردن، فر کردن، یا سایر عملیات شیمیایی روی مو، خودداری کنید. اگر این کار برایتان ممکن نیست طوری برنامه ریزی کنید که این گونه کارها را لااقل تا یک ماه بعد از کاشت مو انجام ندهید.

موهای خود را در خانه شستشو نکنید

برای کسب بهترین نتایج کاشت مو، یک قرار ملاقات بعد از عمل با پزشکتان ضروری است. روز بعد از جراحی باید مجددا به کلینیک مراجعه کنید.

در این جلسه موهای شما شامپو شده و سپس قبل از انجام معاینه پوست سر با سشوار خشک می‌شود.

در این جلسه مراقبت‌های ویژه‌ای برای چندین هفته بعد به شما آموزش می‌دهند که شامل یک سری دستورات اصلاح شده مراقبت از موی 4 تا 6 روزه است.

به طور معمول بعد از حدود یک هفته می‌توانید شامپو کردن و استفاده از سشوار را برای موهای خود را از سر بگیرید.

از فعالیت‌های شدید اجتناب کنید

دوره نقاهت شما باید تا جایی که ممکن است کوتاه باشد. بنابراین شما باید زمان زیادی استراحت کنید تا بتوانید به طور کامل بهبود پیدا کنید.

حداقل 7 تا 10 روز پس از عمل، سعی کنید از انجام هر نوع فعالیت شدید پرهیز کنید. شما می‌توانید ظرف یک هفته پس از جراحی فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید.

ریزش موی موقتی

احتمالا از حدود دو تا چهار ماه پس از جراحی کاشت مو متوجه رویش موهای تازه خود خواهید شد. موها در چرخه‌های مختلفی رشد می‌کنند و ممکن است نتوانید همزمان تمام موهای جدیدی که رشد کرده‌اند را ببینید.

همچنین ممکن است به نظرتان برسد در هفته‌های اولیه پس از جراحی دچار ریزش مو شده‌اید، چرا که موهای تازه در حال ریشه کردن هستند و شروع به رشد کرده‌اند. این چرخه طبیعی رشد مو است.

پس از حدود هشت ماه، تقریبا 90 درصد از موهای پیوندی قابل مشاهده خواهند بود. ممکن است لازم باشد کمی صبور باشید اما در عوض مویی خواهید داشت که کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

 

هزینه‌های احتمالی کاشت مو

هزینه‌ کاشت مو برای افراد مختلف بسیار متفاوت بوده و به چندین عامل وابسته است.

برخی از عوامل موثر بر هزینه عبارتند از:

  • میزان موی کاشته شده
  • نوع جراحی کاشت مو

تخصص و مهارت جراح در کنار هزینه‌های جراحی کاشت مو، ممکن است هزینه‌های جانبی دیگری نیز داشته باشید. به عنوان مثال برای:

  • داروهای آنتی بیوتیک
  • داروهای ضد التهاب
  • داروهای مسکن برخی از جراحان استفاده از داروی ماینوکسیدیل ، که یک داروی رشد مو است، را نیز پس از کاشت، تجویز می‌کنند.

 

خطرات و ملاحظات کاشت مو

اگر جراحی کاشت مو توسط یک جراح واجد شرایط و با تجربه انجام شود، عملی بی خطر است. با این حال، تمام جراحی‌ها خطراتی دارند.

خطرات ناشی از جراحی پیوند مو عبارتند از:

  • عفونت
  • خون ریزی بیش از حد
  • التهاب فولیکول‌های مو
  • ایجاد اسکار روی پوست سر
  • ایجاد برآمدگی روی پوست سر
  • رشد غیر طبیعی و تکه تکه موها

 

سایر گزینه‌های بازیابی مو برای زنان

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل عنوان دارویی بدن نیاز به نسخه برای کند کردن سرعت ریزش موها است. توصیه می‌شود زنان مبتلا به ریزش مو از ماینوکسیدیل با غلظت 2٪ استفاده کنند، در حالی که برای بیماران مرد ماینوکسیدیل با غلظت 5٪ توصیه می‌شود. ا

ن دارو در زنان برای کاهش خطر شوک از دست دادن موی پس از کاشت مو نیز استفاده می‌شود.

بازیابی مو با لیزر

استفاده از روش لیزر کم توان (LLLT) برای ریزش مو برای بیمارانی توصیه می‌شود که دیگر روش‌های درمانی تاثیری در درمان ریزش مو یا رویش مجدد موی ان‌ها نداشته‌ است.

این روش برای بیمارانی که نامزد مناسبی برای کاشت مو نیستند نیز توصیه می‌شود.

بیماران می‌توانند روش لیزر کم توان (LLLT) را به عنوان درمان دیگری بعد از کاشت مو نیز انجام دهند. LLLT یک روش غیر تهاجمی است که با تاباندن لیزر کم توان بر فولیکول‌های مو در طول مراحل اولیه ریزش مو، رشد مو را تحریک می‌کند.

به طور کلی، بیمارانی که دچار ریز و نازک شدن بیش از 20٪ فعال موی خود هستند، نامزد خوبی برای روش بازیابی مو با لیزر هستند.

میکروپیگمنتیشن یا هاشور پوست سر

میکروپیگمنتیشن یا هاشور پوست سر یک جراحی سرپایی است که در آن طوری رنگ‌دانه‌هایی را وارد لایه درمال پوست سر می‌کند تا ظاهری شبیه فولیکول‌های مو داشته باشد.

میکروپیگمنتیشن یا هاشور پوست سر مناطق کم موی پوست سر را تیره‌تر نشان داده و باعث می‌شود با به حداقل رساندن تضاد بین رنگ مو و رنگ پوست کف سر طوری به نظر برسد که انگار مو دارد.

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی

برخی محصولات آرایشی می‌توانند به طور موقت تضاد رنگی بین مو و پوست سر و نیز ظاهر طاس سر را کاهش دهند. رنگ کردن موها با رنگی نزدیک به رنگ پوست سر نیز همین حالت را ایجاد می‌کند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *