لیزر موهای زائد چه عوارضی به دنبال خواهد داشت


لیزر موهای زائد برای افرادی که خواهان راه حلی برای از بین بردن موهای زائد هستند، ماندگارتر از برخی روش های دیگر است. استفاده از لیزر برای از بین بردن مو، با متوقف کردن فولیکول های مو از رشد موهای جدید کار می کند.

با این حال، قبل از شروع درمان بایستی با برخی از عوارض جانبی لیزر موهای زائد آگاه شوید. برای اغلب افراد، لیزر موهای زائد یک روش ایمن برای از بین بردن موها در مکان های ناخواسته به طور دائمی یا به مدت طولانی است.

با توجه به بایدها و نبایدهای قبل و بعد از لیزر موهای زائد، می توانید احتمال رخ دادن عوارض جانبی را کاهش دهید.



آیا لیزر موهای زائد یک روش ایمن است؟

اکثر افرادی که از لیزر موهای زائد استفاده می کنند، این روش را امن و بی خطر می دانند. به نظر نمی رسد که در دراز مدت خطر خاصی سلامتی افراد را تهدید کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از لیزر موهای زائد عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند.

افراد باید از متخصص مربوطه بخواهند قبل از انجام لیزر روی ناحیه وسیعی از پوست، روی بخش کوچکی از پوست آن را آزمایش کند. افرادی که مایل به انجام لیزر موهای زائد هستند، باید همیشه از یک پزشک کاملاً واجد شرایط استفاده کنند.

لیزر موهای زائد


عوارض جانبی لیزر موهای زائد

بعد از لیزر موهای زائد ممکن است چند عارضه جانبی متفاوت ظاهر شود. بیشتر عوارض جانبی جزئی و موقتی است. در صورت طولانی مدت شدن عوارض جانبی، بایستی با متخصص پوست خود مشورت کنید.
قرمزی و تحریک

لیزر موهای زائد به فولیکول های موهای هدف آسیب می رساند. بدن به این موضوع واکنش نشان داده و بسیاری از افراد در مناطق آسیب دیده قرمزی و تحریک را تجربه می کنند. ممکن است احساس سوزش کنید و یا حتی کمی پوستتان متورم شود.

علائم معمولاً کوتاه مدت هستند. ناحیه آسیب دیده ممکن است شبیه پوستی باشد که به تازگی موم انداخته شده است. برخی از متخصصان از بی حس کننده موضعی برای کاهش واکنش پوست فرد به این فرآیند استفاده می کنند.

تحریک باید پس از واکنش اولیه، معمولاً طی چند ساعت پس از درمان کاهش می یابد. تورم و قرمزی ممکن است به خوبی به بسته های یخ یا دوش خنک پاسخ دهد.
پوسته پوسته شدن

پوست برخی افراد ممکن است در ناحیه آسیب دیده پوسته پوسته شود. این موضوع به طور معمول یک مسئله جزئی است، اما می تواند ناخوشایند باشد. پوسته پوسته شدن گاهی منجر به زخم شدن پوست شود. با مراقبت از ناحیه تحت درمان پس از لیزر، مانند استفاده از نرم کننده، ممکن است از بروز مشکلات پایدار در این روش درمانی جلوگیری شود.
تغییر رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است تغییرات جزئی رنگ در ناحیه تحت درمان را مشاهده کنند. به دنبال لیزر موهای زائد، ممکن است کمی پوست تیره یا روشن شود. افرادی که پوست روشن تری دارند، ممکن است تغییرات رنگدانه ای تیره تری را تجربه کنند.

افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، ممکن است در معرض تغییرات رنگدانه های روشن تر باشند. این تغییرات به مرور زمان کمرنگ می شوند و پوست به حالت عادی بازمی گردد.
آسیب دیدگی چشم

فرآیند حذف موهای زائد شامل استفاده از لیزرهای قدرتمند است. این بدان معناست که احتمال آسیب جدی چشم، به ویژه هنگامی که یک پزشک روی صورت فرد کار می کند، وجود دارد. هم فرد تحت درمان و هم پزشک باید از تجهیزات محافظتی چشم برای جلوگیری از آسیب دیدگی در حین انجام عمل استفاده کنند.
خطر عفونت پوست

همانند سایر روش های آرایشی حذف موهای زائد، آسیب دیدن فولیکول های مو با لیزر می تواند خطر عفونت ایجاد کند. بایستی هر گونه علائم عفونت را به متخصص پوست گزارش داد.

توجه داشته باشید که در صورت بروز عفونت، نباید کرم های آنتی بیوتیکی بدون نسخه را در مناطق وسیعی از پوست استفاده کنند.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد


عوارض جانبی لیزر موهای زائد
یک سری از عوارض جانبی لیزر موهای زائد هستند که شایع نیستند و شامل موارد زیر می باشند:
سوختگی و تاول زدن

اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر سوختگی و تول وجود دارد. با این حال، هنگامی که یک پزشک واجد شرایط فرآیند را انجام می دهد، سوختگی و تاول به ندرت اتفاق می افتد. لیزر موهای زائد از لیزرهای با حرارت بالا استفاده می کند.

یک پزشک ممکن است دقیقاً قبل از استفاده از لیزر، دستگاه خنک کننده را روی پوست فرد بمالد. این کار به جلوگیری از سوختن پوست توسط لیزر کمک می کند.
اسکار یا جای زخم

اسکارها معمولاً عارضه جانبی لیزر موهای زائد نیستند. با این حال، اگر اپراتور خطایی انجام دهد، ممکن است زخم ایجاد شود. این مسئله در صورتی که پزشک واجد شرایط لیزر را انجام دهد، پیش نمی آید.

در صورت عدم مراقبت صحیح از ناحیه تحت درمان، ممکن است جای زخم ایجاد شود. جهت مراقبت بیشتر، بایستی پوست را مرطوب نگه داشت، در برابر نور محافظت کرد و علائم عفونت را به طور منظم بررسی کرد.


لیزر موهای زائد در دوران بارداری

متخصصان لیزر موهای زائد را برای افرادی که باردار هستند، توصیه نمی کنند. دلیل این امر این است که دانشمندان هیچ مطالعه انسانی در مورد اثبات ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نداده اند.

بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن فرد می شود. این امر معمولاً می تواند اعث رشد موهای اضافی در مکان های ناخواسته شود.

گرچه این رشد ممکن است شرم آور باشد، اما موها اغلب به خودی خود از بین می روند. اگر موها از بین نرفتند، ممکن است فرد بخواهد لیزر موهای زائد انجام دهد. در این صورت، پزشک ممکن است از فرد بخواهد تا قبل از درمان چند هفته پس از زایمان صبر کنند.

لیزر موهای زائد در دوران بارداریچ


شایعاتی در مورد لیزر موهای زائد

چندین شایعه در مورد لیزر موهای زائد وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
لیزر موهای زائد سبب سرطان می شود

این شایعه که لیزر موهای زائد می تواند باعث سرطان شود، بی اساس است. لیزرها به طور خاص برای عبور از سلول های پوست و هدف قرار دادن فولیکول های مو در اعماق پوست طراحی شده اند.

لیزرهای مورد استفاده در لیزر موهای زائد، مقدار کمی تابش ایجاد می کنند. با این حال، تصور نمی شود که این اشعه مضر باشد و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لیزر درمانی موهای زائد باعث سرطان پوست می شود.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود، وجود ندارد. لیزرها فقط به پوست نفوذ می کنند و به هیچ اندام دیگری نمی رسند و بر آنها تأثیر نمی گذارند. لیزر موهای زائد حتی در مناطق حساس مانند کشاله ران نیز بی خطر است.


جمع بندی

لیزر موهای زائد به عنوان یکی از موثرترین روش از بین بردن موهای زائد است. البته این روش نیز ممکن است همانند بسیاری از درمان های دیگر، برخی از عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد.

یک سری از این عوارض جانبی شایع و معمول هستند و به سرعت از بین می روند. برخی از آنها نیز با احتمال کمی رخ می دهند که در آن صورت بایستی به پزشک مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که اگر لیزر موهای زائد توسط متخصص مربوطه انجام شود، احتمال پیش آمدن عوارض جانبی به شدت کاهش خواهد یافت.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *