قرص راکوتان چه کاربردی دارد؟


قرص راکوتان چیست؟

قرص راکوتان (روآکوتان) دارویی شناخته شده و بسیار معروف است که برای درمان جوش های شدید تجویز می شود.

همانطور که این قرص عملکرد شفابخش دارد و افرادی که از مشکلات آکنه رنج می برند را نجات می دهد، عوارض جانبی جدی از خود به جای می گذارد. به همین علت حتما باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود. کپسول های ایزوترتینوئین با نام تجاری روآکوتان و ریزودرم در بین مردم جا افتاده است.

اثرگذاری قرص راکوتان بعد از چه مدتی اتفاق می افتد؟

شروع اثرگذاری این ماده در بدن حدودا 7 تا 10 روز پس از مصرف آن می باشد. طی تحقیقات انجام شده از هر 5 نفری که تحت درمان راکوتان قرار می گیرند، پس از 4 ماه 4 نفر از آن ها، پوستی کاملا صاف و شفاف و عاری از هرگونه جوش خواهند داشت.

قبل از تجویز راکوتان پزشک برای فرد آزمایش خون می نویسد. در طول دوره مصرف نیز بصورت متوالی با فاصله زمانی مشخص آزمایش خون گرفته می شود.

 

نحوه مصرف راکوتان

مقدار مصرفی راکوتان یک قاعده کلی دارد: 0.5 میلی گرم در هر کیلوگرم. به همین دلیل پزشک دوز مصرفی را بر اساس وزن هر فرد تعیین می کند. بنابراین اگر وزن شما در حدود 60 کیلوگرم باشد، دوز مورد نیاز شما معمولاً از 30 میلی گرم در روز شروع می شود. بهتر است قرص بعد از وعده غذایی با یک لیوان آب کامل میل شود.

در زمان استفاده از راکوتان و یک ماه پس از پایان دوره درمان از باردار شدن خودداری کنید زیرا ایزوترتینوئین به جنین آسیب می رساند.

برای کسانی که از نظر روحی احساس افسردگی می کنند داروی راکوتان مناسب نمی باشد. به طور کلی این قرص برای نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به آکنه شدید مناسب است.

 

عوارض مصرف قرص راکوتان

در زمان مصرف این دارو، پوست به شدت خشک و حساس می گردد. بنابراین باید از عوامل محرک مثل نور خورشید، لیزر موهای زائد، استفاده از پمادهای لایه بردار و … جلوگیری کرد.

این عوارض به پوست لب و داخل بینی نیز سرایت می کند. به همین دلیل اکثر پزشکان همراه با راکوتان، ویتامین ها و مرطوب کننده های لازم به صورت موضعی را تجویز می کنند تا از خون دماغ، ترک و خون ریزی لب پیشگیری شود.

از عوارض جانبی آن می توان به سردرد نیز اشاره کرد. در بعضی موارد ممکن است از هر هزار نفر برای یک نفر حالت های زیر پیش بیاید که سریعا باید مصرف قرص را متوقف کرد و به پزشک اطلاع داد:

اضطراب، پرخاشگری و خشونت، تغییر حالات روحی، افسردگی، درد معده، اسهال و استفراغ، تب و تاری دید.

جلوگیری از عوارض

  • برای خشکی پوست و لب باید از روغن ها و مرطوب کننده استفاده نمایید و سعی کنید مدت زمان دوش گرفتن یا حمام را کاهش دهید.
  • در طول روز استفاده از ضد آفتاب (SPF15 به بالا) فراموش نشود.
  • در طول دوره درمان آفتاب نگیرید و از روش های برنز کردن پرهیز نمایید.
  • برای درمان سوزش و خشکی چشم، اشک مصنوعی تنها راه حل می باشد.
  • برای خشکی گلو آدامس بدون قند بجوید.

موارد منع مصرف

  • خانم های باردار و یا شیرده.
  • واکنش آلرژیک به قرص راکوتان و یا داروهای دیگر.
  • دارای اختلال گوارشی عدم تحمل فروکتوز.
  • مبتلایان به افسردگی شدید.
  • مبتلایان به بیماری های کبدی، کلیوی و دیابت.
  • در صورت داشتن کلسترول یا چربی خون بالا.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *