علل و انواع پوسته ریزی کف پاها


علل و انواع پوسته ریزی کف پاها:

1)درماتیت تماسی آلرژیک:

الف)در پشت پاها و انگشتان به دلیل آلرژی به مواد موجود در رویه کفش ایجاد می شود.

ب) در کف پاها به دلیل مواد آلرژن موجود در کف کفش ها که شایع ترین آنها دی کرومات و رنگهای موجود در چرم کفش و لاستیک و کلوفونی و رزینهای فرمالدئید است ایجاد می شود.

ج) درماتیت تماسی آلرژیک ممکن است به علت داروها و کرمهای آنتی بیوتیکی مصرف شده روی پاها باشد.

د) اگر درماتیت تماسی آلرژیک در پاها به مناطق بالاتر مثل مچ و ساقها گسترش یابد شاید به علت آلرژنهای موجود در جوراب باشد.

2)تیلوزیس:

خشکی، ترک خوردگی و پوسته ریزی در مناطق تحمل کننده وزن در کف پا به دلیل عوامل مکانیکی مثلاً چاقی، تعریق زیاد و راه رفتن با پای برهنه روی فرش ،  موکت و سطوح زبر و ناهموار ایجاد  می شود که در افراد میانسال و مسن به دلیل یائسگی و تغییرهای هورمونی زنان حدود 45 ساله یا بالاتر شدیدتر است.

3)عفونت قارچی کف پاها( پای ورزشکاران) که به صورت قرمزی و پوسته ریزی بین انگشتان پا و سطوح کناری پاهاست.

4)پوسته ریزی کف دستها و پاها به صورت ارثی.

5)پوسته ریزی کف دست و پاها به علت سندرم پارانئوپلاستیک ( یک نوع بدخیمی داخلی در بدن، کف پاها دچار پوسته ریزی می شود).

6)پوسته ریزی کف دست و پاها به علت کم کاری غده تیروئید.

7)پوسته ریزی کف دست و پاها به علت بعضی عفونتهای غیرقارچی مثلاً ابتلا به فرم خاصی از بیماری گال.

 

درمان پوسته ریزی کف پاها:

1)بهترین و مهم ترین راه درمان پوسته های کف پا رعایت بهداشت فردی است. به همین دلیل لازم است افراد بخصوص افرادی که شاغل هستند و مدت زمان زیادی کفش به پا دارند پس از اینکه به منزل رسیدند پاهایشان را با آب ولرم و صابون یشویند تا از این طریق میکروبهای ایجاد شده روی پوست را از بین ببرند.

2)روش درمانی دیگر مرطوب نگه داشتن پاهاست. به این معنی که شما پس از هر بار شستشو با آب و صابون می تواتید با روغنهای گیاهی یا کرمهای مرطوب کننده، پاهایتان را مرطوب نگه دارید تا از خشکی بیش از حد آنها جلوگیری کنید.

3)عدم استفاده از دمپایی دیگران.دمپایی ها هر چقدر که استاندارد باشند به دلیل مواد پلاستیکی، میکروب و عفونت را به خوبی در خود نگه می دارند و از فردی به فرد دیگر انتقال می دهند. بنابراین بهتر است که هر فردی از دمپایی مخصوص به خود را داشته باشد و حتی برای دستشویی و حمام رفتن از دمپایی مشترک استفاده نکند.

4) پوشیدن جورابهای پلاستیکی و حاوی الیاف مصنوعی نیز سبب بروز خارش و پوسته ریزی در کف پاها می شود. اگر مجبور هستید که در طول روز به مدت طولانی جوراب به پا داشته باشید سعی کنید حتماً جورابهایی از جنس نخ کتان و حتی الامکان در رنگهای روشن استفاده کنید.

5) انتخاب کفش مناسب و دارای جنس طبیعی نیز برای جلوگیری از پوسته ریزی کف پاها بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید به جای توجه به ظاهر کفش به جنس آن نیز توجه کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *