علل ایجاد زخم گوشه های لب و راههای مقابله با آن


علل ایجاد زخم گوشه های لب

اگر عادت دارید هنگام صحبت کردن به طور دائم گوشه لب تان را با زبان لمس کنید، احتمالاً پس از مدتی گوشه لب تان زخم می شود و به سوزش می افتد. بعضی افراد ممکن است در اثر کمبود برخی از ویتامینها دچار این مشکل شوند.

معمولا کمبود ویتامین B2 در بدن چنین التهابی را در گوشه دهان به وجود می آورد.

پزشکان اعتقاد دارند کمبود آهن در رژیم غذایی افرادی که به کم خونی فقر آهن مبتلا هستند نیر چنین التهابی را بوجود می آورد.

کمبود روی در رزیم غذایی نیز یکی دیگر از علل اصلی این بیماری است ولی علت اصلی چنین التهابی دست دندان نامناسب است. در حقیقت اگر ارتفاع دندان شما کوتاه شده باشد، چنین رخدادی دور از انتظار نیست.

در التهاب گوشه دهان همیشه پای یک قارچ بنام کاندیدا در میان است. قارچ کاندیدا بومی دهان هر انسانی است ولی در حالت عادی تعداد آن از مقدار مشخصی بیشتر نمی شود ولی در شرایط ایجاد زخم گوشه لبها تعداد این قارچها در گوشه دهان افزایش می یابد و باعث تشدید التهاب و طولانی شدن زمان بهبودی زخم گوشه لبها می شود.

معمولاً التهاب گوشه دهان در دو طرف به صورت هم زمان رویت می شود.

در موارد ساده، فقط گوشه های لب ترک می خورد ولی در موارد پیشرفته حتی ممکن است که گوشه های دهان، زخم و دچار خونریزی شود.

گاهی نیز این زخم ها دلمه می بندد و مشکلات و دردهایی را هنگام باز کردن دهان ایجاد خواهد کرد.

نکته اصلی این است که اگر گوشه دهان شما بیش از حد فشرده شود این محل به دلیل رطوبت و تاریکی به محل مناسبی برای رشد قارچ تبدیل خواهد شد.

درمان زخم گوشه های لب

برای درمان باید علت آن برطرف شود. در صورت کمبود ویتامینها، آهن یا روی از قرص آهن و زینک پلاس و مولتی ویتامینها طبق دستور پزشک استفاده نمایید.

دور لبهای خود را همیشه خشک نگه دارید و از لمس مکرر گوشه لبها با زبان خودداری کنید و نیز از تجمع آب دهان در گوشه لبها جلوگیری کنید.

اگر دست دندان شما نامناسب است برای برطرف کردن آن به دندانپزشک مراجعه نمایید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *