چه وقت لوازم آرایشی را دور بریزیم


عوامل موثر بر تاریخ مصرف لوازم آرایشی:

معمولاً تاریخ مصرف هر وسیله آرایشی به نوع آن بستگی دارد. لوازم آرایشی مایع، کرمها و پنکیک ها اغلب سریع تر از پودرها و لوازم آرایشی مینرال فاسد و آلوده می شود ولی فقط نمی توان به این جنبه اکتفا کرد.

مواد تشکیل دهنده یک وسیله آرایشی نیز بر سرعت فسادپذیری آن تاثیر دارد.

نوع بسته بندی کالا نیز در فسادپذیری یا عمر طولانی تر آن نقش دارد، زیرا بعضی از بسته بندی ها ایمن تر از بقیه است.

ظروف لوله ای که اغلب برای ریمل، بعضی کرمهای آرایشی و رژ لب ها استفاده می شود، بیشتر از قوطی های شیشه ای یا قوطی های دهان گشاد و تیوب های دهانه سوزنی میکروب می گیرد.

جنس این ظروف از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

حال با نظر گرفتن تمام این عوامل می توان راهنمای تاریخ مصرف لوازم آرایشی را به این شکل مرتب کرد:

کرمهای پایه آرایشی:

کرمهای معمولی، کرمهای مایع و پودرهای پایه آرایشی را می توان تا حدود 9 ماه مورد استفاده قرار داد اما بعضی از کرمهای پایه مینرال( معدنی) تاریخ مصرف طولانی تری دارند، زیرا آلاینده ها مستقیماً به داخل آن نفوذ نمی کنند.

اگر خوب از آنها مراقبت کنیم و خودمان باعث ورود میکروب به آنها نشویم، طول عمر آنها به دو سال نیز می رسد. البته آن لوازم مینرال که حاوی مواد شیمیایی یا رنگ نگهدارنده هستند عمر کوتاه تری دارند.

همیشه مراقب رنگ و بوی کرم آرایشی خود باشید. هر وقت احساس کردید رنگ آن تغییر کرده یا بوی آن غیرطبیعی شده است دیگر به مدت زمان استفاده آن توجه نکنید و بلافاصله آن را دور بیندازید.

بعضی از کرمها از نظر انسجام تغییر می کنند، مثلاً  غلیظ تر یا روان تر می شوند. این موضوع نیز نشان دهنده پایان یافتن زمان استفاده آن است.

کرمهای سفیدکننده و ضد لک:

این نوع کرمها برای پوشاندن لکهای صورت یا روشن تر کردن چهره استفاده می شوند. عمر این کرمها 6 ماه است. حتی اگر هنوز سالم و معطر به نظر برسند باید بعد از گذشت شش ماه از باز شدن در آن، دور ریخته شوند. با این حال اگر قبل از شش ماه نیز متوجه تغییرهای غیرعادی در آنها شدید آن را کنار بگذارید.

در مورد این کرمها نیز مثل کرمهای پایه باید مراقب رنگ، بو و انسجام آنها باشید.

رژ گونه و پودر صورت:

رژ گونه و پودرهای مختلف صورت را باید پس از 12 تا 18 ماه استفاده کنار بگذارید و دور بیندازید اما اگر قبل از این مدت رنگ یا انسجام آنها تغییر کرد، دیگر از آن استفاده نکنید. دلایلی وجود دارد که ثابت می کند این لوازم آرایشی مسبب بروز جوشهای سرسیاه هستند.

رژلب:

رژ لبها به هر شکلی که باشند، خواه به شکل پماد، خواه به شکل کرم، لوله ای و مایع باید مرتب تعویض شوند. زمان دور انداختن این وسیله آرایشی 3 تا 6 ماه است.

هر چند که اغلب خانمها مایل هستند رژ لب مورد علاقه خود را به مدت طولانی استفاده کنند ولی این دلیل نمی شود که آن رژ لب همچنان سالم باشد. رژ لب در تماس مستقیم با دهان است. به همین دلیل باید بیشتر درباره آن احتیاط کرد. در مورد این وسیله نیز باید به انسجام رنگ و بوی آن توجه داشت و به هر گونه تغییر اهمیت داد.

رژ لبهایی که لب را خشک یا پوسته پوسته می کنند باید بلافاصله دور انداخته شوند.

سایه چشم:

بسیاری از پزشکان معتقدندهر چیزی که به منظور استفاده در اطراف چشم تولید می شود باید هر 3 تا 9 ماه تعویض شود. بقیه معتقدند سایه چشم را می توان به مدت طولانی تری مثلا دو سال نگهداری کرد.اما بهتر است سایه چشم را حداقل به مدت یک سال استفاده کرد و بعد دور انداخت. علایم فساد سایه چشم بدون توجه به زمان مصرف، تغییر رنگ و انسجام و البته بوی آن است. سایه چشم های پودری و مینرال همیشه نسبت به سایه چشمهای کرمی یا مایع، دوام بیشتری دارند و نیازی نیست به این سرعت آنها را کنار گذاشت.

خط چشم و ریمل:

خط چشم و ریمل هردو، تماس نزدیکی با چشم ها دارند. بنابراین باید درباره آنها بیشتر احتیاط کرد. ریمل را باید هر 3 تا 6 ماه تعویض کرد. اگر فرم قرار گرفتن و انسجام آن روی مژه یا بوی آن تغییر کرد دیگر زمان دور انداختن آن رسیده است. در مورد خط چشم نیز به همین صورت عمل می شود.

نتیجه گیری:

تمام وسایل آرایشی باید همین که تاریخ مصرف آنها به پایان رسید یا حالت اولیه آنها از دست رفت، بلافاصله کنار گذاشته شوند.

هرگز از لوازم آرایشی دیگران استفاده نکنید، هر چند که آن شخص دوست نزدیک یا خواهر شما باشد، زیرا شما نمی دانید چه مدت از زمان شروع مصرف لوازم آرایشی گذشته است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *