جراحی انحراف بینی در تبریز

جراحی انحراف بینی

بسیاری از بیمارانی که از انحراف بینی خود رنج می برند ، پس از مراجعه به جراح بینی ، گزینه جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی به آنها پیشنهاد می شود.

بینی می تواند به دلایل مختلفی اعم از عدم تقارن مادرزادی صورت ، وارد آمدن ضربه به بینی یا انحراف تیغه بینی ، دچار انحراف شود.

پزشک با بررسی و آزمایش فیزیکی آناتومی بینی تان ، تکنیک مناسبی را برای اصلاح این مشکل با هدف ایجاد زیبایی و بهبود عملکرد در این اندام از جمله جراحی بینی ارائه می نماید.

 

جراحی انحراف بینی

این جراحی برای درمان کجی این اندام یکی از مشکل ترین روند های جراحی محسوب شده و تکنیک های مختلفی برای برطرف نمودن آن در حوزه رینوپلاستی موجود می باشد.

دلایل ضرورت جراحی انحراف بینی

همانطور که قبلاً گفته شد ، اولین دلیل انحراف بینی ، عدم تقارن صورت است . ایجاد یک بینی کاملا صاف بر روی صورت ، باعث افزایش تقارن صورت نیز می شود. البته صاف کردن بینی ، در صورت نامتقارن بودن صورت ، این مشکل را به طور کامل از بین نمی برد ، ولی می تواند بخشی از آن را پوشش دهد.

جراحی انحراف بینی

دلیل دوم انحراف دماغ، به غضروف ربط داده می شود. اصطلاحاً گفته می شود که غضروف دارای حافظه قوی می باشد. به این معنی که به بازگشت به شکل اولیه خود، تمایل زیادی دارد.

در طول جراحی ، تمام تمهیدات لازم برای خلق یک بینی کاملاً صاف اندیشیده و اجرا می شود. اما روند بهبودی می تواند تحت تأثیر حافظه غضروف قرار گیرد. حتی با استفاده از بخیه ، پیوند ، شکستن استخوان ها و گچ گرفتن بینی ، غضروف ممکن است همچنان به بازگشت به حالت اولیه خود تمایل داشته باشد و در نتیجه ، اصلاحات انجام شده در بینی را تحت تاثیر قرار بدهد.

هنگامی که عمل بینی اختصاصاً برای اصلاح کجی یا انحراف انجام می شود ، بیماران باید تمام جنبه های آن را به طور کامل درک کرده و انتظارات منطقی از نتیجه روند ، داشته باشند.

جهت مشاوره رایگان و خدمات زیبایی در کلینیک دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

آیا انحراف تیغه بینی باعث کجی بینی می شود ؟

تیغه بینی که تحت عنوان سپتوم نیز خوانده می شود، گاهی دچار انحراف شده و همین امر منجر به کجی بینی یا ایجاد سوراخ های بینی نامتقارن می گردد.

چارچوب بینی از غضروف و استخوان نازک تشکیل شده است. این دو آیتم با سپتوم که در وسط بینی قرار گرفته و مجرای بینی را به دو سوراخ تقسیم می کند ، در ارتباط تنگاتنگی می باشند .

گاهی علاوه بر غضروف های نازک ، استخوان ها نیز با ایجاد شکستگی های کنترل شده ، باید شکل داده شده و در موقعیت جدید قرار گیرند تا بینی کج با جراحی ، صاف شود.

چگونه جراح ، بینی دارای انحراف را صاف می کند ؟

بسیاری از افراد ممکن است دارای خمیدگی یا انحراف باشند ، ولی از کج بودن بینی خود آگاه نباشند.

جراحی برای درمان کجی این اندام ، جراح را ملزم می کند تا مانورهای زیادی را برای صاف کردن بینی انجام دهد.

استفاده از پیوندهای غضروفی که مستقیماً از تیغه بینی گرفته شده اند ، برای مهار چارچوب خارجی بینی یکی از تکنیک های قابل استفاده می باشد.

شکستگی های کنترل شده استخوان ها ، تکنیک های بخیه زدن و تغییر موقعیت غضروف ، از دیگر انواع مانورها برای صاف کردن بینی می باشد.

با استفاده از تکنیک های مناسب ، جراح بینی می تواند به طور قابل توجهی انحراف را در این اندام رفع نموده و یک بینی صاف را خلق نماید.

آیا برای اصلاح کجی بینی با جراحی انحراف بینی باید استخوان ها شکسته شوند ؟

بسیاری از بیماران عمل انحراف بینی در طول جلسه مشاوره ، از جراح خود می پرسند آیا مجبور هستید در جراحی ، استخوان ها را بشکنید یا خیر. در حین عمل جراحی، برداشتن قوز بینی شایع است.

تمایل بیماران به کوچک کردن سوراخ های بینی که الزاماً منجر به تنگ شدن آنها می شود نیز از عمومیت بالایی برخوردار است.

هنگامی که قوز بینی برداشته می شود ، بینی پهن می شود و هنگامی که این اتفاق می افتد ، استخوان های بینی باید با ایجاد شکستگی های کنترل شده و استراتژیک ، در موقعیت جدید قرار داده شوند تا بینی نازک شود. این امر باعث تنگ شدن مجرای بینی نیز می شود.

آیا در حین عمل جراحی ، انحراف تیغه بینی نیز قابل اصلاح می باشد ؟

گاهی اوقات انحراف تیغه بینی در این اندام وجود دارد و به طور بالقوه علت عدم تقارن بینی محسوب می شود.

پزشک از روش های جراحی مختلف برای ایجاد اصلاحات زیبایی و عملکرد در این اندام استفاده می کند. بنابراین اصلاح انحراف دماغ با به کار گیری تکنیک های پیشرفته امروزی ، در حین انجام جراحی زیبایی بینی ، قابل اجرا می باشد.

آیا بیمه هزینه جراحی انحراف بینی را پوشش می دهد ؟

به طور کلی ، وجود مشکل عملکردی در بینی مانند مشکلات تنفسی در اثر انحراف تیغه بینی یا مشکل وارد آمدن ضربه به بینی که باعث شکستگی و انحراف در این اندام می شود ، شرایط درمانی را به وجود می آورد که بیمه ها هزینه های آن را پوشش می دهند. البته اگر درمان انحراف بيني ، یک روند درمانی نبوده و صرفاً با هدف زیبایی انجام شده باشد ، هزینه های آن تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت.

بهبودی پس از جراحی انحراف بینی

بهبودی در هر بیمار متفاوت است اما معمولاً حدود 8 روز به طول می انجامد. عمل انحراف بینی یک عمل دردناک محسوب نمی شود ؛ اما می تواند چند روز ، باعث ایجاد ناراحتی خفیف در بیمار شود.

گاهی بعد از جراحی مقدار کمی کبودی یا تورم در اطراف چشم ایجاد می شود که معمولاً در طول 8 روز برطرف می گردد.

رژیم ارائه شده توسط پزشک ، شامل داروهای گیاهی و ماسک های ژل درمانی سرد به کاهش این عوارض جانبی بعد از جراحی کمک می کند.

در روز ششم پس از عمل ، پزشک برخی از بخیه های را برداشته و بینی را مجدداً چسب می زند. در روز هشتم ، او تمام بخیه ها را بر می دارد.

شما در این مرحله می توانید به راحتی وارد تعاملات و محافل اجتماعی شوید. اگر تمام کبودی ها تا آن زمان از بین رفته نباشد می توانید به راحتی با استفاده از لوازم آرایش ، آنها را پوشش دهید.

در این مرحله تورم بینی به اندازه ای است که برای دیگران قابل تشخیص نمی باشد. بعد از جراحی در طول 2 هفته می توانید به روال کامل تمرینات ورزشی و فعالیت های نرمال بازگردید.

 

نتیجه نهایی جراحی انحراف بینی

با گذشت ماه ها ، تورم نیز کاهش می یابد. درطول یک دوره 3 هفته ای ، 20-30 تورم کاهش می یابد. در 6 هفته 50-60 تورم کاهش یافته است.

یک سال کامل طول می کشد تا کل تورم فروکش کند. البته ، اکثر بیماران برای مشاهده نتیجه نهایی درمان ، هیجان زده هستند و می دانند که با گذشت زمان ، بینی آنها زیبا و زیبا تر می شود.

 

بعد از جراحی انحراف بینی چه انتظاری دارید ؟

خونریزی

خونریزی بعد از روند جراحی انحراف بینی ، طبیعی بوده و در طول 3 تا 5 روز اول بعد از عمل اتفاق می افتد. اگر خونریزی بعد از عمل مداوم بود ، سر خود را کمی به عقب خم کرده و از طریق بینی ، به آرامی نفس بکشید. اگر خونریزی متوقف نشد ، می توانید از اسپری افرین استفاده کنید.

درد

در طول چند روز اول پس از عمل ، احساس فشار و درد بینی طبیعی می باشد. شما باید از مصرف آسپرین اجتناب کنید و از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک ، استفاده کنید.

خستگی

خستگی در هفته اول بعد از عمل ، قابل انتظار می باشد. اکثر بیماران باید حداقل 1 هفته از محل کار خود برای بهبود ، مرخصی بگیرند.

احتقان و ترشحات بینی

در طول چند هفته اول بعد از عمل ، احتقان و ترشح بینی اتفاق می افتد و امری طبیعی می باشد. تنفس از راه بینی 2 تا 3 هفته پس از عمل به حالت عادی باز می گردد.

 

ویزیت های بعد از عمل

بسته به نوع جراحی ، تعداد معینی ویزیت بعد از عمل وجود خواهد داشت. در طول ویزیت ، جراح تمام دستورات مورد نیاز برای تمیز کردن بینی ، استفاده از داروهای ضد درد و تمام موارد مورد نیاز را شرح می دهد.

پس از جراحی انحراف بینی ، از چه مواردی باید اجتناب کرد ؟

فین کردن و فشار دادن بینی

شما باید حداقل 10 روز پس از عمل جراحی از فشار آوردن به بینی ، بلند کردن وزنه های سنگین و فین کردن خودداری کنید. فین کردن بلافاصله بعد از عمل می تواند باعث خونریزی شود.

آسپرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، باید 2 هفته قبل از عمل متوقف شود. این داروها می تواند باعث بروز خونریزی شده و باید تا 2 هفته پس از جراحی ، از آن ها اجتناب نمود.

اسپری بینی استروئیدی

اگر قبل از عمل از اسپری های استروئیدی بینی استفاده می کردید ، باید حداقل تا 2 هفته پس از جراحی سینوس از این داروها خودداری کنید ، تا پوشش بینی و سینوس ها ترمیم شوند.

دستورالعمل مراقبت های بعد از عمل

اسپری محلول سالین

اسپری محلول سالین ، می تواند هر 2 تا 3 ساعت یک بار بعد از عمل استفاده شده و احساس بهتری را بعد از جراحی ، در بینی شما ایجاد کند. این اسپری ها بدون نسخه بوده و در هر داروخانه ای ، قابل خریداری هستند.

شستشوی مجاری بینی

شستشوی مجاری بینی با استفاده از کیت های شستشو در روز بعد از عمل ، شروع می شود. این کار باید حداقل دو بار در روز انجام شود. پزشک استفاده از آن را به شما نشان می دهد.

اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید ، ابتدا احساس عجیبی خواهید داشت. ولی این حس به زودی آرامش بخش خواهد شد ، زیرا بقایای باقی مانده در مجاری بینی پاک می شود و شما می توانید ، راحت تر تنفس کنید.

در چند روز اول پس از عمل ، در زمان شستشوی مجاری بینی ، خروج ترشحات خونی قابل انتظار می باشد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

  • تب بالا بعد از روز جراحی
  • مشاهده ترشحات آبکی شفاف در طول هفته اول جراحی
  • تغییرات ناگهانی بینایی یا تورم چشم
  • سردرد شدید یا احساس سفتی درگردن
  • اسهال شدید
  • خونریزی مداوم و شدید از بینی که با استفاده از افرین بهبود نیابد

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *