مراحل و شگفتی های کاشت مو به روش DHI


کاشت مو به روش DHI یا کاشت مو مستقیم (DHI: Direct Hair Transplant) یک روش کاشت مو بر پایه FUE است.

در روش FUE فولیکول های مو به صورت مجزا از ناحیه اهدا یا بانک مو برداشته می شوند. سپس در ناحیه کاشت حفره هایی ایجاد می شود و فولیکول های برداشت شده درون این حفره ها قرار داده می شوند.

در کاشت مو به روش DHI، همزمان با برداشت فولیکول ها، حفره ها در ناحیه کاشت نیز ایجاد می شوند و فولیکول های استخراج شده درون این حفره ها قرار می گیرند. در واقع در کاشت مو مستقیم، فولیکول ها از ناحیه برداشت استخراج می شوند و بلافاصله در ناحیه کاشت جاگذاری می شوند.

نحوه انجام کاشت مو به روش DHI

در کاشت مو به روش DHI برداشت گرافت ها با استفاده از میکروپانچ ها صورت می گیرد.

گرافت های برداشت شده درون محلولی غنی از مواد غذایی قرار می گیرند. به این ترتیب در فاصله زمانی بین برداشت گرافت و کاشت آن، گرافت ها سالم می مانند.

کاشت گرافت ها در این روش با استفاده از یک ابزار مخصوص به نام قلم چوی (Choi Pin) صورت می گیرد.

استفاده از قلم چوی در کاشت، تفاوت اصلی کاشت مو به روش DHI با روش FUE است. به همین دلیل گاهی به روش DHI، روش چوی نیز گفته می شود.

قلم چوی یا DHI Implanter یک سوزن توخالی در ابعاد مختلف است که از طریق لوله ای به یک مخزن متصل می شود.

با استفاده از قلم چوی در ناحیه گیرنده حفره های کوچک ایجاد می شود و فولیکول های برداشت شده درون این حفره ها قرار داده می شوند.

این سوزن با زاویه ۴۰ الی ۴۵ درجه روی پوست سر قرار می گیرد و برش کوچکی در پوست ایجاد می کند. سپس پیستون تعبیه شده در قسمت بالای آن فشرده می شود و فولیکول ها درون آن رها می شوند و در برش ایجاد شده قرار می گیرد.

نکته مهم : تفاوت عمده این روش با سایر روش های کاشت در نحوه کاشت گرافت ها می باشد. یعنی به جای اینکه ابتدا حفره ایجاد شده و سپس گرافت داخل حفره ها قرار بگیرند، با استفاده از قلم ایمپلنتر چوی همزمان با ایجاد حفره، گرافت تعبیه شده در قلم چوی داخل پوست سر وارد می شود.

 

کاندیدای مناسب کاشت مو به روش DHI

افرادی که آلوپسی آندروژنی یا ریزش مو با الگوی مردانه دارند، بهترین کاندیدای کاشت مو به روش DHI هستند. استفاده از این روش در افرادی که بانک موی مناسبی ندارند، توصیه نمی شود.

کاشت مو در برخی شرایط نتیجه بهتری خواهد داشت که به شرح زیر است:

  • سن: سن مناسب برای کاشت مو بالای ۲۷ سال است. زیرا در قبل از این سن ریزش مو در افراد ادامه دارد. به عبارت دیگر، وسعت منطقه طاسی و وضعیت بانک مو در کمتر از این سن هنوز تثبیت نشده است؛
  • ضخامت موها: یکی دیگر از عوامل موثر در نتیجه کاشت مو، ضخامت موها است. افرادی که موهای آن ها ضخیم است، نسبت به افراد با موهای نازک، نتیجه بهتری از کاشت مو می گیرند؛
  • تراکم موها: کاشت مو در افرادی که تراکم موی آنها در منطقه برداشت کمتر از ۴۰ فولیکول در هر سانتی متر مربع است، توصیه نمی شود؛
  • رنگ موها: در افرادی که رنگ موی آن ها نزدیک به رنگ پوست است یا رنگ مویی روشن دارند، نتیجه کاشت مو مطلوب تر است.
    بنابراین در شرایطی که فرد بانک موی مناسبی داشته باشد، امکان استفاده از کاشت مو به روش DHI را دارد. هرچند وجود برخی شرایط که در بالا عنوان شد، سبب می شود که کاشت مو نتیجه بهتری داشته باشد.

 

مراحل اصلی کاشت مو به روش DHI

همان طور که بیان شد، کاشت مو به روش DHI شبیه همان روش FUE است با این تفاوت که فولیکول ها بلافاصله بعد از برداشت در محل کاشت قرار داده می شوند. بنابراین مراحل کلی در این روش، مشابه روش FUE است.

1)معاینات اولیه توسط پزشک و تزریق بی حسی

مرحله اول کاشت مو مراجعه به پزشک و انجام معاینات اولیه است. در این جلسه وضعیت پوست سر و بانک موی بیمار بررسی می شود. پزشک از انتظارات بیمار آگاه می شود.

با توجه به تراکم مد نظر بیمار، وسعت منطقه طاسی و وضعیت بانک مو تعداد فولیکول های لازم برای کاشت در این مرحله مشخص می شود. هزینه کاشت مو و مدت زمان لازم برای کاشت نیز در این جلسه تعیین می شود.

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با جلسه معاینه این است که در این جلسه پزشک با توجه به شرایط بیمار مناسب ترین روش کاشت مو را برای او انتخاب می کند.

اگر روش خاصی مد نظر بیمار باشد، پزشک بررسی می کند که آن روش برای بیمار مناسب است یا خیر. بیمار از مزایا و معایب روش انتخابی مطلع می شود و تصمیم گیری آگاهانه ای خواهد داشت.

قبل از شروع برداشت و کاشت گرافت ها، پوست سر بی حس و ضدعفونی می شود. با بی حس شدن پوست، بیمار حین برداشت و کاشت گرافت ها، درد را احساس نمی کند. برای جلوگیری از عفونت، ضد عفونی کردن قبل از کاشت مو الزامی است.

2)برداشت و کاشت فولیکول ها

همان طور که بیان شد، در کاشت مو مستقیم یا DHI، برداشت و کاشت فولیکول ها در یک مرحله انجام می شود.

فولیکول ها با استفاده از میکروپانچ برداشت می شوند و به منطقه کاشت انتقال داده می شوند.

با استفاده از قلم چوی شیارهایی در منطقه کاشت ایجاد می شوند و با فشرده شدن پیستون دستگاه، فولیکول ها رها شده و درون حفره های ایجاد شده قرار می گیرند.

مزایای کاشت مو به روش DHI

  • تفاوت روش کاشت گرافت ها و استفاده از قلم چوی در کاشت مو به روش DHI، سبب افزایش کیفیت کاشت مو با این روش شده است. برخی از مهم ترین مزایای این روش کاشت مو در ادامه بیان شده است:
  • گرافت های برداشت شده در این روش، به طور مستقیم، پس از برداشت در محل کاشت، قرار داده می شوند. بنابراین احتمال از بین رفتن آن ها در بازه زمانی بین برداشت و کاشت کم می شود. در این روش حدود ۹۵ درصد گرافت های برداشت شده سالم می مانند و پس از کاشت به رشد خود ادامه می دهند؛
  • کاشت مستقیم گرافت ها بعد از برداشت، باعث افزایش سرعت کاشت مو با این روش نسبت به کاشت موی FIT شده است؛
  • این روش، یک روش تهاجمی با حداقل عوارض است. جای زخم و اسکار در آن به حداقل می رسد و دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است؛
  • از آنجایی که فولیکول های برداشت شده، مستقیما توسط دستگاه ایمپلنتر کاشته می شوند، احتمال انتقال عفونت در این روش بسیار کم است؛
  • سرعت بالای رشد فولیکول ها نیز از دیگر مزایای این روش کاشت مو است؛ در ۹۰ الی ۹۵ درصد از افرادی که از کاشت مو به روش DHI استفاده می کنند، سرعت رشد موها بالا است؛
  • با استفاده از قلم چوی، پزشک امکان دقت بیشتری در ایجاد حفره ها و زاویه کاشت گرافت ها دارد. با توجه به این موضوع در کاشت مو با این روش، موها ظاهری بسیار طبیعی تر دارند. تمام تلاش ها در استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر و روش های جدیدتر کاشت مو، به منظور برخورداری از موهایی طبیعی تر با تراکم بیشتر پس از کاشت است.

 

معایب کاشت مو به روش DHI

برای اینکه بیمار تصمیم گیری آگاهانه ای داشته باشد، لازم است که علاوه بر مزایای یک روش کاشت مو با معایب آن روش نیز آشنا شود. به این ترتیب توقع بیمار از کاشت مو واقع بینانه تر خواهد بود.

ما در اینجا برخی معایب کاشت مو به روش DHI را به صورت زیر فهرست کرده ایم:

هزینه بالاتر: در این روش با استفاده از ابزارهای کاشت دقیق تر، دقت کاشت افزایش پیدا کرده است و موها ظاهری طبیعی تر دارند. بنابراین هزینه کاشت مو با این روش نیز نسبت به FUE بیشتر است؛

زمان طولانی تر کاشت مو: با توجه به دقت بیشتر این روش، زمان انجام آن نسبت به کاشت مو به روش SUT کمی طولانی تر است.

آلرژی به مواد بی حسی: امکان واکنش آلرژیک به مواد بی حسی در تمام روش های کاشت مو از قبیل کاشت مو به روش DHI وجود دارد؛

عوارضی از قبیل کبودی، تورم و بی حسی: برخی عوارض کاشت مو اجتناب ناپذیر است و در تمام روش ها مشاهده می شوند؛ البته شدت این عوارض در روش های مختلف متفاوت است.

عوارضی از قبیل تورم، کبودی، خارش و بی حسی در این روش نیز مشاهده می شوند. بسیاری از این عوارض به طور خود به خود با گذشت زمان برطرف می شوند.

 

توصیه های قبل از کاشت مو

رعایت توصیه های قبل از کاشت مو به بیمار کمک می کند که نتیجه بهتری از کاشت مو بگیرد. برخی از مراقبت های ضروری قبل از کاشت مو در ادامه فهرست شده است:

  • لازم است که بیمار قبل از کاشت مو یک وعده غذایی سبک میل کرده باشد؛
  • موها شب قبل از جراحی با شامپو شسته شده باشند.
  • بیمار باید تمامی داروهای مصرفی، مکمل های دارویی، داروهای گیاهی و ویتامین های خود را به پزشک اطلاع دهد؛
  • در صورتی که بیمار به دلیل بیماری های دیگر از قبیل بیماری های قلبی عروقی، دیابت، آسم یا سایر بیماری ها از دارو استفاده می کند، لازم است که مصرف داروها را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کند، مگر اینکه پزشک دستور به قطع داروها یا جایگزین کردن آن ها با داروهای دیگر داده باشد؛
  • در صورتی که بیمار به آنتی بیوتیک ها از قبیل سفالکسین، اریترومایسین، پنی سیلین یا هر نوع داروی دیگری حساسیت دارد، لازم است که به پزشک اطلاع دهد؛
  • برخی بیماران از اتاق عمل ترس دارند، لازم است که پزشک قبل از شروع جراحی از این موضوع اطلاع پیدا کند؛
  • حداقل ۱۰روز قبل از جراحی استفاده از داروهای رقیق کننده خون از قبیل وارفارین و آسپیرین متوقف شود. این داروها در روند انعقاد خون اختلال ایجاد می کنند و ممکن است بیمار دچار مشکل خونریزی شود.

در این بخش ما برخی توصیه های کلی قبل از کاشت مو را بیان کردیم. پس از مراجعه بیمار به کلینیک کاشت مو و انجام معاینات اولیه توسط پزشک، با توجه به شرایط بیمار، پزشک توصیه های لازم را به بیمار ارائه می دهد. رعایت این توصیه ها برای حفظ سلامتی بیمار ضروری است و سبب کیفیت بهتر نتیجه نهایی کاشت مو می شود.

 

آزمایشات قبل از کاشت مو

یکی از اقدامات اساسی قبل از کاشت مو، انجام آزمایشات تجویز شده توسط پزشک است. پزشک به منظور بررسی سلامتی بیمار، برخی آزمایشات را تجویز می کند.

ضروری است که این آزمایشات به موقع انجام شوند و نتایج قبل از کاشت مو در زمان مشخص شده، به پزشک ارائه شوند.

انجام آزمایشات قبل از کاشت مو به چند دلیل انجام می شود. مهم ترین دلایل انجام آزمایشات قبل از کاشت مو به شرح زیر است:

  • بررسی دلیل ریزش مو در بیمار: ریزش مو در افراد دلایل متعددی دارد. ویژگی های ژنتیکی، ضعف تغذیه ای، کمبود مواد معدنی و ناهنجاری های هورمونی برخی از دلایل مرسوم ریزش مو هستند. با انجام آزمایشات قبل از کاشت مو دلیل ریزش مو مشخص و نسبت به رفع آن اقدام می شود. در صورتی که دلیل ریزش مو برطرف نشود، ممکن است بعد از کاشت، موها مجددا دچار ریزش شوند؛
  • شناسایی بیماری های عفونی از قبیل هپاتیت و ایدز، یکی دیگر از دلایل انجام آزمایشات قبل از کاشت مو است. شناسایی این بیماری ها باعث می شود که با انجام اقدامات پیشگیرانه حین جراحی، از انتقال بیماری ها به تیم درمانی پیشگیری شود. در چنین شرایطی تیم درمانی باید بیشتر مراقب باشند که از بریدگی دست ها با تیغ و ابزارهای جراحی جلوگیری شود یا از دستکش های چندلایه و ضخیم تر استفاده کنند؛
  • بررسی وضعیت انعقاد خون بیمار: در شرایطی که بیمار مشکل انعقاد خون دارد، این مسئله ممکن است باعث مشکل خونریزی حین جراحی شود. لازم است که جراح از این موضوع قبل از جراحی مطلع باشد.

برخی از آزمایشات رایج قبل از کاشت مو به صورت زیر فهرست شده است:

FBS (BS)؛
CBC؛
BUN؛
CREATININ؛
PT؛
PTT؛
HIV؛
HbsAg؛
HbsAg؛
HCV.

 

مراقبت های بعد از کاشت مو

توجه و مراقبت های بعد از کاشت مو در نتیجه نهایی تاثیر بسیاری دارد. حتی اگر برای کاشت مو از یکی از بهترین روش های کاشت مو مانند DHI استفاده شده باشد ، باز هم لازم است که به توصیه های پزشک در رابطه با مراقبت های بعد از کاشت مو توجه و دقت کافی داشته باشید.

برخی از مراقبت های بعد از کاشت مو به صورت زیر فهرست شده است:

توصیه می شود که به مدت دو ماه بعد از انجام کاشت مو از استعمال دخانیات، سیگار، قلیان و مشروبات الکلی خودداری شود. این مواد با انقباض عروق خونی و کاهش جریان خونی، سبب کاهش خون رسانی به زخم ها و کند شدن روند بهبود آن ها می شوند؛

برای شستشوی موها از شامپوهای تجویز شده توسط پزشک استفاده شود؛

به منظور پیشگیری از عفونت ها، مصرف آنتی بیوتیک ها در زمان مشخص شده توسط پزشک انجام شود؛

با توجه به اینکه این روش کاشت مو یک روش کم تهاجمی است، از فردای روز جراحی، فرد امکان زندگی روزمره را دارد؛ اما برای انجام فعالیت های ورزشی باید دقت داشته باشد.

انجام فعالیت های ورزشی سنگین به مدت ۲ الی ۳ هفته بعد از کاشت مو، ممنوع است. اگر شما اهل ورزش حرفه ای هستید، بهتر است در رابطه با زمان شروع فعالیت های خود با پزشک مشورت کنید. در نظر داشته باشید که شروع زودهنگام فعالیت های ورزشی سنگین سبب آسیب رسیدن به فولیکول های تازه کاشته شده می شود؛

بهتر است که جلسات معاینه بعد از کاشت مو در موعد مقرر انجام شود. در این جلسات پزشک روند رشد موها و بهبود عوارض بعد از کاشت مو را بررسی می کند. ممکن است نیاز به درمان های تکمیلی به منظور ایجاد تراکم بهتر باشد یا پزشک به منظور بهبود عوارض جراحی از روش های درمانی مختلف استفاده کند؛

معمولا ۷ الی ۱۰ روز بعد از کاشت مو، شستشوی موها به روش همیشگی امکان پذیر است؛

لازم است که در ۵ روز اول بعد از کاشت مو، پوست سر مرطوب نگه داشته شود. استفاده از اسپری مرطوب کننده به منظور مرطوب نگه داشتن پوست سر توصیه می شود؛

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، خودداری شود. نور آفتاب دارای اشعه های مضر برای فولیکول های تازه کاشته شده است. در صورتی که شرایط شغلی و زندگی فرد به گونه ای است که ناگزیر از قرار گفتن در معرض نور خورشید باشد، باید حتما از کلاه استفاده کند.

 

هزینه کاشت موی DHI

عوامل مختلف بر هزینه کاشت مو تاثیر گذارند که ما در اینجا به بررسی این عوامل می پردازیم.

روش کاشت مو : معمولا در روش های جدیدتر و با کیفیت تر که نیاز به ابزارهای دقیق تری و تخصصی تری است، هزینه کاشت مو بیشتر می شود. در روش DHI نیز با توجه به دقت بیشتر و سرعت بیشتر این روش نسبت به روش FIT، هزینه کمی بیشتر می شود؛

ویژگی های فردی : هر چقدر وسعت منطقه کاشت در فرد بیشتر باشد و ریزش مو شدیدتر باشد، نیاز به تعداد فولیکول های بیشتری برای ایجاد تراکم حداکثری است و مدت زمان مورد نیاز برای کاشت نیز بیشتر می شود. هزینه کاشت مو نیز در چنین شرایطی بیشتر خواهد شد؛

تراکم مدنظر : برخی افراد تمایل دارند با کاشت مو تراکم بیشتری ایجاد کنند که این مستلزم برداشت و کاشت تعداد فولیکول های بیشتری است و سبب افزایش هزینه کاشت مو می شود؛

تبحر و دانش پزشک : بدون شک تاثیر تصمیمات پزشک و عملکرد او در تمام جراحی های زیبایی از جمله جراحی کاشت مو، بسیار زیاد است. از طرف دیگر برخی از روش ها به دلیل پیچیدگی و جدید بودن توسط همه پزشکان انجام نمی شود و نیاز به گذراندن دوره های خاص دارد. بنابراین دانش، مهارت و تجربه پزشک نیز بر هزینه نهایی کاشت مو تاثیر گذار است؛

تعداد اعضای تیم درمان : در برخی از روش های کاشت مو تعداد اعضای تیم درمان بیشتر هستند که این موضوع نیز سبب افزایش هزینه نهایی کاشت مو می شود.

کلینیک کاشت مو : هزینه کاشت مو در کلینیک های مختلف نیز کمی متفاوت است. در کلینیک هایی که در مناطق با امکانات رفاهی بهتر شهر قرار دارند یا کلینیک هایی که از امکانات و تجهیزات پیشرفته تری استفاده می کنند، هزینه کاشت مو بیشتر خواهد بود؛ البته بالاتر بودن هزینه کاشت مو در یک کلینیک لزوما به معنای ارائه خدمات با کیفیت بهتر نیست.

کاشت مو به روش DHI بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان ( زمستان ۹۹ ) هزینه دارد.

 

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات متداول در رابطه با کاشت مو به روش DHI پاسخ داده می شود.

برای کاشت مو با روش DHI چه مدت زمانی لازم است؟

به طور کلی با توجه به دقت این روش کاشت مو، سرعت در این روش نسبت به روش FUT کمتر است و معمولا کاشت مو به یک جلسه ۱۰ ساعته نیاز دارد؛ البته زمان مورد نیاز برای کاشت مو تنها به روش کاشت مو بستگی ندارد. بلکه ویژگی های فردی از قبیل وسعت منطقه طاسی از جمله عوامل موثر بر مدت زمان کاشت مو هستند.

آیا موها بعد از کاشت مو به این روش دچار ریزش می شوند؟

به طور کلی کاشت مو یک روش درمانی دائمی برای ریزش مو است. در صورتی که برداشت و کاشت فولیکول ها به درستی انجام شود و به آن ها طی مراحل برداشت و کاشت، آسیبی نرسد، پس از کاشت نیز به رشد خود ادامه می دهند؛ اما باید توجه داشت که چرخه مو شامل سه مرحله آناژن (رشد)، تلوژن (استراحت) یا کاتاژن (ریزش) می شوند. بعد از عبور از مرحله ریزش، موها مجددا رشد طبیعی خود را خواهند داشت.

دوران نقاهت کاشت مو با روش DHI چقدر زمان می برد؟

کاشت مو با روش DHI یک روش کم تهاجمی است. معمولا بیمار بعد از ۳ الی ۷ روز بهبود پیدا می کند. نتیجه نهایی، ۱۰ الی ۱۲ ماه بعد از کاشت مو مشخص می شود.

اگر شما دچار ریزش مو شده اید، این فرصت را دارید که با تماس با کلینیک خانه سفید، تخصصی ترین مرکز کاشت مو، نسبت به گرفتن وقت مشاوره اقدام کنید.

در جلسات مشاوره و معاینه، مناسب ترین روش کاشت مو متناسب با ویژگی های فردی شما انتخاب می شود. زیرا روش مناسب کاشت مو برای افراد مختلف متفاوت است.

پزشک پس از معاینه پوست سر، بررسی وضعیت بانک مو و وسعت طاسی، روش مناسب کاشت مو را برای فرد انتخاب می کند.

بیمار نیز از مزایا، معایب و نحوه کاشت مو با این روش آگاه می شود، تصمیم گیری نهایی در مورد روش کاشت مو با توافق پزشک و بیمار صورت می گیرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *