کاشت مو در جای زخم و بخیه

کاشت مو در جای بخیه

کاشت مو در جای زخم و بخیه با چه روشی امکان پذیر است؟

شاید شما نیز جزء دسته افرادی هستید که در سنین مختلف با جراحتی در ناحیه سر خود مواجه شده اید و حتی در برخی مواقع در ناحیه جراحت ریزش مو اتفاق افتاده و جای خالی آن به شکل نا مناسبی خود نمایی می‌ کند.

یکی از موضوعات ناراحت کننده برخی افراد این است که نمی تواند پوششی مناسب برای جای زخم در نظر بگیرند حتی درمان آن با استفاده از دارو ها ، کرم های موضعی و روش‌ های درمانی دیگر موثر نخواهد بود. زیرا دارو ها و روش های درمانی زمانی نتایجی به دنبال دارد که بتواند فولیکولی را ترمیم و باز سازی کنند در صورتی که در ناحیه جراحت هیچ فولیکولی برای ترمیم و تقویت وجود ندارد. در طی این مطلب ما می خواهیم توضیحات کاملی در مورد چگونگی کاشت مو در جای زخم ، نحوه انجام، عوارض و مراقبت هایی که باید در طول درمان به کار بگیرید توضیحاتی ارائه دهیم.

چرا کاشت مو به جای دارو های موضعی انجام می شود؟

زمانی دارو های موضعی در جهت افزایش رشد طول، ضخامت و تراکم مو ها موثر می باشد که بتواند فولیکول‌ های مو را تحت تأثیر قرار دهد و به تدریج با تقویت و تغذیه ریشه مو ها شاهد این نتایج بی نظیر آن خواهید بود. اما این دارو ها قدرت تولید فولیکول مو را نخواهند داشت و اگر ناحیه ای به دلیل سوختگی، بریدگی و جراحت، شکستگی و بخیه فولیکول های خود را از دست داده باشد این روش درمانی مورد درمان قرار نمی گیرد. زیرا بافت این ناحیه با آسیب زیادی مواجه شده و به دلیل این که لایه ای جدید جایگزین لایه سطحی پوست سر می شود فولیکولی در این ناحیه برای رشد وجود نخواهد داشت. در این ناحیه هیچ فولیکول وجود ندارد که بتواند ناحیه درمان را پوشش دهد و یا فولیکول های موجود توانایی تولید تار مو را نخواهد داشت . پس در این مرحله کاشت مو بهترین گزینه درمانی محسوب می شود که در ادامه مطلب در مورد نحوه انجام و چگونگی پوشش دهی جای‌ زخم توضیحات لازم ارائه می شود.

 

چه کسانی برای کاشت مو در جای زخم کاندیدای مناسبی نمی باشد؟

یکی از راهکار های موثر برای پوشاندن جای زخم و بخش های کم پشت و طاس سر پیوند مو می باشد این روش ها ی موثر و دائمی خواهد بود اما نمی توان که این روش را یکی از راهکار های درمانی قطعی و صد در صد معرفی کرد.

متخصصین قبل از اقدام به انجام این عمل همه شرایط متقاضیان را مورد بررسی قرار خواهند داد. تا مطمئن شوند که این روش درمانی نسبت به شرایط متقاضی موثر می باشد یا خیر آیا در جهت پوشاندن جای زخم مناسب می باشد؟؟

 

وجود برخی از بیماری های زمینه ای

یکی از عوامل مهمی که در مورد پیوند مو مورد بررسی قرار می گیرد ابتلای متقاضیان به بیماری هایی از قبیل سرطان، دیابت ، بیماری‌ های قلبی و موارد دیگر می باشد. این افراد کاندیدای مناسبی برای پیوند مو نمی باشد.

بیماری لوپوس اریتماتوزایس جزء بیماری های پوستی است که امکان انجام پیوند مو را به حداقل می رساند زیرا پس از پیوند شاهد زخم‌ های آلو پسی در پوست سر خواهند بود.

این بیماری زخم های پیوند مو را افزایش می دهد و آسیب بیشتری به پوست سر وارد خواهد کرد و گزینه مناسبی برای پوشش دهی جای زخم نمی باشد.

 

میزان خونرسانی در ناحیه زخم

اگر زخم ایجاد شده بر سطح پوست سر عمیق باشد عروق خونی در این ناحیه را از بین می‌ برد و گردش خون در این ناحیه به شدت کاهش می یابد. در نتیجه فولیکول ها یی که در این بخش از پوست سر کاشته می شوند به خوبی تغذیه نخواهد شد و فولیکول های کاشته شده رشد نمی‌ کنند و نتایج مطلوبی از این فرایند حاصل نمی شود. متخصصین زیبایی در صورت عدم خون رسانی در این ناحیه پیوند مو را گزینه مناسبی نمی داند.

 

میزان ضخامت پوست در ناحیه زخم

یکی از موضوعات مهم دیگر در مورد فرایند درمانی و زیبایی پیوند مو میزان ضخامت پوست سر محسوب می شود که متخصصین در جلسات مشاوره این مسئله را مورد بررسی قرار می‌ دهند.

اگر فردی در طی چندین بار در ناحیه پوست سر دچار جراحت شده باشد پوست سر در این ناحیه بسیار ضخیم خواهد شد . در نتیجه متخصصان نمی توانند به عروق خونی دسترسی داشته باشند. همچنین گوشت اضافه در این ناحیه امکان انجام پیوند مو را از بین می برد.

در برخی شرایط متخصصین برای دسترسی به عروق خونی از فرآیند لایه برداری در این ناحیه استفاده می کنند.

کسانی که پوست سرشان سفت شده است باید جراحت زیادی را تحمل کنند تا به عروق دسترسی پیدا شود. در نتیجه پیوند مو نمی ‌تواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد . بر عکس برخی افراد نیز به دلیل نازکی پوست سر و ناحیه آسیب دیده ، پیوند مو برای آن ها مناسب نمی باشد زیرا پوست توانایی نگه داری فولیکول های کاشته شده را نخواهند داشت و نمی توانند از کاشت مو نتایج مطلوبی حاصل کنند.

متخصصین در این شرایط برای افزایش دادن پوست سر روش های درمانی مناسبی را به کار می‌ گیرند اما در برخی افراد نیز این راهکار ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

بررسی سابقه جراحی مغز

افرادی که جراحی مغز انجام داده اند در هنگام جراحی لایه فلزی برای محافظت در ناحیه جراحت قرار داده می شود و این موضوع از ایجاد پیوند مو پیشگیری خواهد کرد.

اگر در این ناحیه پیوند مو انجام شود سبب بروز عفونت می شود. متخصصین در جلسات مشاوره پرونده پزشکی متقاضیان را مورد بررسی قرار می دهند توضیحات لازم در این زمینه ارائه خواهد شد.

 

آیا کاشت مو در جایی زخم دارای محدودیت سنی می باشد؟

افراد بالای هجده سال می‌ توانند در جهت پوشاندن جای زخم بر ناحیه سر خود پیوند مو را انجام دهند اما متخصصین بهترین سن را پس از ۲۵ سالگی پیشنهاد خواهند کرد .

در بالای ۲۵ سال نتایج کاشت موثر تر می باشد زیرا در این سن این الگوی ریزش مو ثابت شده و متخصصین بخش های کم پشت و طاس را نیز با پیوند مو پر پشت خواهند کرد. همچنین افراد مجدداً با ریزش مو مواجه نخواهند شد.

معاینات بالینی، آزمایش خون و موارد دیگر انجام می‌ شود تا در صورت مساعد نبودن شرایط متقاضیان روش‌ های موثر دیگر از قبیل میکرو پیگمنتیشن یا پروتز مو در نظر گرفته خواهد شد و متقاضیان وقت و هزینه بیشتری صرف پیوند مو نخواهند کرد.

 

بهترین تکنیک کاشت مو برای پوشاندن جای زخم کدام است؟

خوشبختانه امروزه می توان از تکنیک های پیشرفته مختلفی در جهت پیوند مو بهره‌ مند شد که هر یک از روش ها بر اساس شرایط متقاضیان انتخاب خواهد شد.

مراحل برداشت فولیکول ها در همه تکنیک ها متفاوت است. متخصصان زیبایی همه تلاش خود را انجام می دهند تا بتوانند بدون کمترین میزان عوارض و آسیب دیدگی فولیکول ها ، برداشت فولیکول ها را انجام دهند و بتوانند ناحیه مورد نظر را به خوبی پوشش دهند.

یکی از بهترین تکنیک ها در این زمینه که متخصصین پیشنهاد می کنند کاشت مو به روش FUE می باشد . در این تکنیک میزان تهاجم و عوارض به شدت کاهش می‌ یابد و نتایج فوق‌ العاده‌ ای به همراه خواهد داشت .

این تکنیک زیبایی در جهت پر پشت کردن ناحیه طاس و کم پشت سر بسیار مناسب است و جزء بهترین تکنیک ها برای پوشش دادن جای زخم معرفی می شود.

میزان عوارض در این روش بسیار کم است و به شکل مطلوبی زخم ایجاد شده پوشش داده می شود. مدت زمان انجام این عمل کوتاه مدت خواهد بود و نتایج در مدت زمان کوتاهی قابل مشاهده می باشد. در تکنیک FUE به بانک موی قوی و مناسب نیاز است تا بتوان به خوبی محل جای زخم را پوشش داد.

 

مراحل کاشت مو در جای زخم

پس از انتخاب کلینیک معتبر و تخصصی و تحقیق در مورد میزان مهارت پزشک خود، متخصصین در طی جلسات مشاوره با انجام آزمایش خون و معاینات لازم شرایط جسمانی متقاضیان پوست سر را مورد بررسی قرار می دهند. و به موارد ی از قبیل علت ایجاد زخم پوست سر ، سابقه پزشکی، ضخامت پوست سر می پردازند. بهترین راهکار در جهت پوشش دادن جای زخم تکنیک FUE می باشد

متخصصین در طی مرحله اول محل برداشت فولیکول های مو را تعیین خواهند کرد و ناحیه اهدا کننده بی حس می شود .‌

متخصصان با استفاده از تجهیزات و ابزار های مخصوص با به وجود آوردن شکاف های یک میلی متری در پوست سر فولیکول ها را جدا خواهند کرد. سپس با میکروسکوپ های مخصوص فولیکول ها را مورد بررسی و معاینه قرار می‌ دهند.

فولیکول ها در محلولی مغذی با دمای مناسب ذخیره و نگهداری خواهند شد. تا در این مدت فرصت برای آماده کردن ناحیه گیرنده داشته باشند. پس از ایجاد شیار های ظریف در این ناحیه فولیکول ها در عمق و زاویه مناسب با استفاده از از ابزار های مخصوص جایگذاری می شود . تکنیک پیوند مو به روش FUE بهترین پیشنهاد در جهت پوشش دهی جای زخم می باشد و می تواند نتایج بی‌ نظیری برای متقاضیان به همراه داشته باشد . زخم هایی که در هنگام پیوند مو ایجاد می‌ شود بسیار ظریف و کوچک هستند در نتیجه ایجاد خونریزی و بخیه وجود ندارد. همچنین نیاز به گذراندن دوره نقاهت طولانی مدت نمی باشد.

 

مزایای کاشت مو در جای زخم

برای انجام پیوند مو در جای زخم بهترین تکنیک کاشت انتخاب می شود . بنابراین با عوارضی مانند درد ، خونریزی بخیه و موارد دیگر مواجه نخواهید شد .

مراحل انجام پیوند مو با بی حسی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود.

نتایج حاصل از درمان کاملاً طبیعی می باشد و متقاضیان برای همیشه می توانند به نتایج دائمی و قطعی دست یابند.

نتایج قطعی درمان پس از ۶ تا ۹ ماه قابل مشاهده خواهد بود در صورتی که در تکنیک های دیگر برای مشاهده نتایج ۱۲ تا ۱۴ ماه زمان لازم می باشد .

همه مراحل پیوند مو با استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن استاندارد انجام می شود. در نتیجه هیچ آسیبی به ناحیه بانک مو، گیرنده و فولیکول ها وارد نخواهد شد و می تواند به شکل مطلوبی سطح زخم ایجاد شده را بپوشاند .

سرعت عمل بالا در این تکنیک اهمیت زیادی دارد و عوارض ایجاد شده بسیار خفیف خواهد بود. بنابراین نیاز به دوره نقاهت طولانی مدت نیست و افراد می‌ توانند فعالیت های روزانه خود را آغاز کنند.

پیوند مو برای بخش های مختلف دیگر بدن از قبیل به ریش سبیل و ابرو نیز انجام می شود.

 

عوارض کاشت مو در جای زخم چیست؟

پیوند مو به روش‌ FUE کمترین عوارض را به همراه خواهد داشت .زیرا یکی از روش‌ های غیر تهاجمی در تکنیک های پیوند مو محسوب می شود .

مراحل انجام این تکنیک بدون بیهوشی و به صورت سر پایی طی می شود. برخی افراد به مواد بی حسی حساسیت دارند در نتیجه باید قبل از آغاز جلسات درمانی پزشک خود را از این موضوع مطلع کنند.

عوارض دیگری که پس از پیوند مو تجربه خواهید کرد مقداری کبودی، تورم و بی حسی در پوست سر می باشد. البته این عوارض موقتی و زود گذر هستند در صورت طولانی شدن عوارض باید پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید .‌

هزینه کاشت مو در جای زخم چقدر است؟

پیوند مو در ناحیه زخم توسط تکنیک های مختلف قابل انجام است .در نتیجه هزینه درمان مانند پیوند مو برای بخش‌ های دیگر بدن بر اساس جدا سازی فولیکول ها و وسعت جای‌ زخم تعیین می شود.

عوامل مختلفی هزینه های درمان را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل نوع پوست ، بافت پوست و وسعت جای زخم می باشد.

اندازه زخم در همه افراد متقاضی کاملا متفاوت است و اگر برای آماده سازی ناحیه زخم راهکار های درمانی دیگر مانند لایه برداری، فلاپ پوست و موارد دیگر انجام شود هزینه درمان نیز افزایش خواهد یافت.‌

برای هزینه درمان موارد دیگری از قبیل موقعیت جغرافیایی کلینیک ، جلسات مشاوره ، ابزار ها و دستگاه های مورد استفاده و موقعیت جغرافیایی کلینیک نیز بسیار موثر می باشد.

 

مراقبت های قبل از کاشت مو در جای زخم

متخصصین در طی جلسات مشاوره شرایط همه متقاضیان را مورد بررسی قرار می‌ دهند تا بتوانند به نتایج مطلوبی دست یابند.

در این جلسات آزمایش‌ ها و معاینات لازم در جهت دست یافتن به شرایط جسمانی و بدنی متقاضیان انجام می شود. همچنین به بررسی موارد ی از از قبیل علت ایجاد زخم، و عمق زخم وسعت آن و شرایط پوست سر می‌ پردازند.

متخصصین در این جلسه توضیحات کامل در این زمینه را برای شما ارائه خواهند داد و شما باید نسبت به نتایج درمان درک واقع بینانه ای داشته باشید.‌
شما باید در طی جلسات درمانی انتظارات و اهداف خود را بیان کنید و اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا دارو مصرف می کنید پزشک خود را مطلع کنید.
از مصرف انواع دارو های گیاهی، رقیق کننده خون ، ضد التهابی ویتامین ها و مکمل ها و موارد دیگر خودداری کنید.

قبل از مراجعه به کلینیک از شامپو های حاوی الکل، اسپری لوسیون، تافت و موارد آرایشی دیگر خودداری کنید.

دو هفته قبل از انجام پیوند مو از مصرف سیگار ، قلیان و مشروبات الکلی بپرهیزید.

 

مراقبت های پس از کاشت مو در جای زخم

در تکنیک انتخابی پیوند مو همه مراحل پیوند به صورت سر پایی و با بی حسی موضعی انجام می شود. متقاضیان در حین درمان هیچ دردی را احساس نخواهند کرد . اما ممکن است پس از از بین رفتن تاثیرات بی حسی احساس درد داشته باشند متخصصین در این شرایط دارو های مناسب را تجویز خواهد کرد و شما باید از مصرف دارو های خود سرانه خودداری کنید .
دارو های تجویز شده را به اندازه کافی و سر وقت مصرف کنید تا از بروز مشکلاتی از قبیل عفونت یا التهاب جلوگیری کنید .
در دوره درمان مجدداً به کلینیک مراجعه کنید تا متخصصین روند درمان شما را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت لزوم دارو های مناسب در این زمینه تجویز شود .
در صورت بروز عوارضی مانند عفونت و التهابات پوستی حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.
تا بهبودی کامل پس از پیوند مو از انجام حرکات و فعالیت های ورزشی سنگین و برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
پس از ۲ تا ۳ روز می‌ تواند ناحیه درمان را مورد شستشو قرار دهید . البته ناحیه درمان را با آب ولرم و شوینده های تجویز شده بشویید.
از لمس کردن و ماساژ دادن ناحیه درمان بپرهیزید.
از قرار گرفتن در معرض نور خورشید گرد و غبار، باد و آلودگی های محیطی خود داری کنید.
از کمپرس سرد استفاده کنید.
در هنگام استراحت سر خود را در زاویه مناسب قرار دهید.

 

اثرات و نتایج

نتایج پیوند مو در جای زخم کاملاً طبیعی و قطعی می باشد.ا لبته شما باید نسبت به نتایج آن درک واقع بینانه ای داشته باشید.‌ متخصصین در جلسات مشاوره توضیحات لازم را در این زمینه برای شما ارائه خواهند داد.

ممکن است به دلیل جراحت ایجاد شده در ناحیه زخم فولیکول های جایگذاری شده به خوبی توانایی رشد کافی نداشته باشد و جای زخم به خوبی پوشش داده نشود . البته متخصصین قبل از انجام پیوند مو همه شرایط متقاضیان را بررسی می کنند تا در صورت نا موفق بودن عمل از پیوند مو خودداری کنند و روش های درمانی دیگر مانند پروتز یا میکرو پیگمنتیشن را پیشنهاد خواهند کرد.

با انتخاب تکنیک برای کاشت مو در جای زخم در مدت زمان کوتاهی به مدت ۶ تا ۹ ماه شاهد نتایج قطعی درمان خواهید بود .

 

دوره نقاهت پس از کاشت مو در جای زخم چقدر است؟

دوره نقاهت در همه افراد متفاوت می باشد و بر حسب اندازه زخم ، شدت آسیب دیدگی ،میزان جریان خون رسانی، تغذیه فولیکول ها و شرایط جسمانی متقاضیان تعیین می شود.

این تکنیک عوارض بسیار خفیفی به دنبال دارد و متقاضیان می توانند سریعاً به بهبودی دست یابند. متخصصین برای پیشگیری از عفونت در دوره بهبودی دارو های مناسب تجویز خواهند کرد.

مراحل انجام این عمل با ابزار های اتوماتیک و هوشمند انجام می شود بنابراین شاهد عوارض خطرناک نخواهید بود. متخصصین توصیه می کنند تا مدتی فعالیت های ورزشی و بدنی خود را کاهش دهید. همچنین با مصرف دارو های تجویز شده، تغذیه مناسب و نوشیدن آب زیاد روند بهبودی را سرعت ببخشید و به نتایج مورد نظر خود دست یابید.

تعداد جلسات کاشت مو در جای زخم چقدر است؟

زخم های ایجاد شده در ناحیه پوست سر معمولاً وسعت کمی دارند بنابراین پیوند مو در یک جلسه انجام خواهد شد. اگر برای انجام پیوند متخصصین بخواهند فعالیت های دیگر را نیز از قبیل فلاپ پوست و یا لایه برداری را انجام دهند تعداد جلسات را افزایش می دهند تا پوست سر را برای پیوند مو آماده کنند. مدت زمان انجام پیوند بر حسب وسعت پوست ، تعداد فولیکول های برداشته و کاشته شده و مهارت پزشک متفاوت می باشد.

همچنین متخصصین در جلسات مشاوره برای بررسی شرایط جسمانی متقاضیان آزمایش‌ ها و معاینات لازم را تجویز خواهند کرد. زیرا برخی افراد به دلایل مختلف که در طی مطلب ذکر شد کاندیدای مناسبی برای پیوند مو در ناحیه زخم نمی باشد و با اصرار در این زمینه وقت و هزینه زیادی را صرف خواهند کرد و نمی‌ توانند به نتایج مورد نظر خود دست یابند.

در صورت عدم انجام پیوند مو متخصصین روش ها یی مانند میکرو پیگمنتیشن و یا پروتز مو را پیشنهاد خواهند کرد. افرادی که پیوند مو در ناحیه زخم را انجام می‌ دهند باید در طول دوران بهبودی پزشک آن ها را مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز دارو های مناسب تجویز شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *