تاتو داخل چشم چیست؟ چه خطرات و عوارضی دارد؟

تاتو داخل چشم

تاتو داخل چشم یا تاتو کره چشم که به آن تاتو اسکلرا نیز گفته می شود،‌ یکی از دائمی ترین خالکوبی هایی است که می توانید روی بدنتان انجام دهید.

این خالکوبی برای تغییر رنگ یا کشیدن طرح هایی روی سفیدی چشم انجام می شود که می تواند خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

انجمن بینایی سنجی آمریکا نیز به نوبه خود این عمل را محکوم کرده و می گوید که بیمار را در معرض خطر عفونت، التهاب و کوری قرار می دهد.

تاتو

در حقیقت، اینطور نیست که بخواهید روی مچ دست خود یک طرح تاتو ستاره کوچک بزنید. این دائمی ترین تغییر بدن است که می توانید انجام بدهید، زیرا به هیچ وجه نمی توانید جوهر را از چشم خود خارج کنید. بنابراین، اگر تصمیم گرفته اید که این کار را انجام دهید، باید مطمئن باشید که تمام خطرات آن را پذیرفته و در آینده از آن پشیمان نخواهید شد.

در ادامه درباره این نوع تاتو بدن و خطرات و عوارض آن بیشتر صحبت می کنیم. همچنین برای آگاهی بیشتر درباره خطرات، نحوه رعایت مسائل ایمنی و بهداشت، و همچنین کسب مهارت در زمینه خالکوبی، در دوره آموزش تاتو بدن شرکت کنید.

 

تاتو داخل چشم چیست؟

تاتو کره چشم اصطلاحی است که رنگ کردن دائمی سفیدی چشم (که اسکلرا نامیده می شود) را توصیف می کند.

این عمل با تزریق جوهر با یک سوزن در زیر لایه بسیار نازکی از پوست به نام ملتحمه که سفیدی چشم ما را می پوشاند، در چندین نقطه انجام می شود.

جوهر از این نقطه ها به آرامی پخش می شود و تمام اسکلرا را می پوشاند. این روش تنها توسط چند تاتوکار در سراسر جهان انجام می شود. دائمی است و برگشت ناپذیر است.

تاریخچه تاتو کره چشم

جالینوس، پزشک قرن دوم یونان در دوران امپراتوری روم، اولین کسی بود که به خالکوبی قرنیه اشاره کرد. این کار در تلاش برای پوشاندن کدورت های لوکوماتوز چشم و جلوه طبیعی تر به چشم انجام شد.

پزشکان آن زمان ابتدا سطح قرنیه را با یک استیل داغ (یک پروب پزشکی باریک) می سوزاندند و سپس رنگ را روی چشم ساخته شده از پودرهای مهره های گردویی و آهن (به اصطلاح جوهر گال آهن) می مالیدند.

همین روش بعداً توسط ائتیوس (پزشک و نویسنده بیزانسی) در سال ۴۵۰ بعد از میلاد ذکر شد.

دفعه بعد که در مورد خالکوبی قرنیه شنیدیم قرن نوزدهم بود. در سال ۱۸۶۹، جراح چشم لوئیس فون وکر (معروف به دی وکر) روش جدیدd را ابداع کرد.

او چشم را با کوکائین بی حس کرد و آن را با یک لایه ضخیم جوهر پوشاند (برای این کار از جوهر سیاه، جوهر هند یا جوهر چین استفاده کرد). سپس جوهر را با سوراخ کردن قرنیه با سوزن شیاردار وارد قرنیه کرد. تاتو قرنیه تحت تأثیر این امر قرار گرفت و به مرور پیشرفت های بسیاری کرد.

تاتو داخل چشم نیز تحت تاثیر این امر و اولین بار توسط لونا کبرا در سال ۲۰۰۷ ابداع شد. این فرد امریکایی که جراحی های تغییر شکل بدن مانند دوتکه کردن زبان را انجام می دهد، تزریق جوهر روی سفیدی چشم را ابتدا روی ۳ نفر داوطلب انجام داد. متاسفانه متقاضیان این نوع تاتو در حال افزایش است، اما حتی لونا کبرا نیز آن را به کسی توصیه نمی کند و عقیده دارد این کار باید غیرقانونی شود.

خطرات تاتو داخل چشم

تاتو داخل چشم چه خطراتی دارد؟

کالج چشم پزشکان رویال استرالیا و نیوزلند (RANZCO – پزشکانی که در بیماری های چشم تخصص دارند) خالکوبی روی کره چشم را یک روش پرخطر می دانند و توصیه می کنند که تنها در مواردی که پزشک آن را تجویز کند، مانند ناهنجاری های خاص چشم، توسط پزشک انجام شود.

RANZCO توصیه می کند از خالکوبی کره چشم برای اهداف زیبایی خودداری کنید، زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.

انجام خالکوبی کره چشم خطرات بالقوه زیادی برای سلامتی دارد. این خطرات از عوارض خفیف مانند سوزش چشم تا خطرات شدید مانند نابینایی متغیر هستند. خطرات شناخته شده این نوع خالکوبی شامل موارد زیر است، اما به آن ها محدود نمی شود:

  • سوراخ شدن چشم که می تواند منجر به کوری شود (ضخامت اسکلرا کمتر از یک میلی متر است)
  • جدا شدن شبکیه (مشکل پزشکی اورژانسی که ممکن است بیمار را نابینا کند)
  • اندوفتالمیت (عفونت داخل چشم که می تواند منجر به کوری شود)
  • چشم سمپاتیک (یک واکنش التهابی خود ایمنی که بر هر دو چشم تأثیر می گذارد و می تواند منجر به نابینایی شود)
  • انتقال ویروس های منتقله از طریق خون (به عنوان مثال هپاتیت B و C و HIV) از وسایلی که به درستی تمیز نشده اند
  • خونریزی و عفونت در محل تزریق
  • تاخیر در تشخیص بیماری ها. زیرا رنگ واقعی صلبیه پنهان می شود (به عنوان مثال زردی اغلب اولین علامت بسیاری از بیماری ها است)
  • واکنش های نامطلوب به جوهر
  • حساسیت به نور
  • رنگ شدن بافت اطراف به دلیل انتقال جوهرخطرات بلند مدت این تاتو هنوز مشخص نیست. توجه به این نکته ضروری است که بعید است از تکنیک های رایج حذف تاتوهای پوستی بتوان در کره چشم نیز استفاده کرد. بنابراین پاک کردن تاتو به احتمال زیاد غیرممکن است.

آیا خالکوبی روی کره چشم درد دارد؟

درد تاتو کره چشم به قدری شدید است که نمی توانید تصور کنید. احساس آن شبیه به وارد شدن یک سوزن بسیار داغ به داخل چشمتان است. باید مراقب باشید که هنگام وارد شدن سوزن به داخل صلبیه، چشمتان را حرکت ندهید. زیرا غشای اسکلرا نازک است و به راحتی پاره می شود.

 

آیا تاتو داخل چشم را می توان پاک کرد؟

با اینکه خالکوبی های تکنولوژیکی و پزشکی زیبایی چشم را می توان پاک کرد، اما کار ساده ای نیست. بسیار ناراحت کننده و پرهزینه است. گاهی اوقات حذف رنگدانه تقریبا غیرممکن است. علاوه بر این، اگر این کار به درستی انجام نشود، خطرات احتمالی جدی برای چشم و پوست اطراف چشم شما وجود خواهد داشت.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *