عوارض جدی تاتو ابرو و بدن

عوارض تاتو ابرو

عوارض تاتو

تاتو، خالکوبی و هر نوع مورد شبیه به آن، فرآیند پیوند دانه های رنگدانه دائمی در پوست است. متأسفانه هیچ قانونی برای ترویج خالکوبی ایمن وجود ندارد و از این جهت عوارض آن بسیار شایع است.

خطرات هر نوع تاتو یکسان هستند: عمدتا خطر عفونت و یا واکنش های آلرژیک، که هر کدام می تواند منجر به زخم های دائمی یا التهاب مداوم، از جمله احتمال بروز ریزش موی ابرو شود. ریسک دیگر دشواری از بین بردن رنگدانه های تاتو در صورتی که رنگ یا شکل آن اشتباه در بیاید، است.

عفونت های سطحی و عمیق محلی، عفونت های سیستمیک، واکنش های آلرژیک، فوتودرماتیت، واکنش گرانولوماتوز و یا لیکن پلان (خزه پوستی) ممکن است رخ دهد.

گاهی اوقات هم در ناحیه تاتو بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، لیکن پلانوس و مورفه آ دیده می شود.

هنگامی که به عنوان تکنیک استتار استفاده می شود، عدم هماهنگی رنگ و نارضایتی فرد از عوارض رایج آن است. از سوی دیگر، پس از تاتو بسیار پیش می آید که افراد پشیمان شده و تقاضای پاک کردن آن را می کنند.

پاک کردن تاتتو با استفاده از لیزر امن ترین روش است؛ اما با این حال، عوارضی هم می تواند رخ دهد.

این عوارض حاد شامل درد، ضعف، پوسته پوسته شدن و خونریزی است.

از جمله عوارض در طولانی مدت نیز می توان به تغییرات رنگدانه، پیسی، تیره شدن و تضاد رنگ تتوها و واکنش های آلرژیک بعد از مدتی اشاره کرد. یکی دیگر از عوارض رایج، وجود رنگدانه های باقی مانده یا شبح گونه است.

تغییرات زخم و بافت پوست از عوارض بالقوه غیر قابل برگشت است. علاوه بر این، پاک کردن تاتو می تواند یک روش خسته کننده و طولانی مدت باشد.

علاوه بر این، تاتو کردن ابروها می تواند سبب عوارضی جدی مانند تشکیل گوشت اضافه و انتقال عفونت هایی مانند ایدز، هپاتیت، سل، تبخال، تغییر رنگ پوست و تحریک کردن بسیاری از بیماری هایی که زمینه آن ها وجود دارد، شود.

برخی از عوارض تاتو

شکستن سد دفاعی پوست

پوست سد دفاعی بدن در برابر نفوذ آلودگی ها است؛ با انجام دادن تاتوی ابرو، این سد دفاعی در برابر ورود میکروب‌ها و باکتری ها، آسیب پذیر شده و مورد تهاجم واقع می شود. سوزن تاتو و یا دستگاه میکروپیگمنتیشن می‌تواند آلودگی های میکروبی از خون فرد دیگر را به بدن فرد دیگری منتقل کند.

ایجاد حساسیت های پوستی

رنگدانه های تاتو به ویژه رنگ قرمز، می تواند باعث حساسیت در افراد شود. در این شرایط پوست دچار قرمزی و خارش می‌شود.

مشکل در پاک شدن تاتو

در صورتی که رنگ تاتو به لایه های زیرین عمیق پوست تزریق شود، به سختی ممکن است پاک شود و شاید جای آن تا همیشه بماند و فقط می توان با لیزر برای پاک کردن آن اقدام کرد.

استفاده از مواد رنگی به ویژه رنگ های قرمز و قهوه‌ای و زرد نیز پاک کردن و یا کم رنگ کردن رنگ تاتو را مشکل تر می کند و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تاتو ممکن است تیره رنگ باقی بماند.

مشکلات پوستی

انواع زیادی از رنگ‌های تاتو که فقط مرکب در آنها به کار رفته وجود دارند که سبب بروز عوارض پوستی شدیدی می شود و در نواحی که تاتو تزریق شده، زائده‌هایی به نام گرانولوما ایجاد می شود که پر از سلول‌های ماکروفاژ یا گلبول های سفیدی هستد که مواد بیگانه بدن را می بلعند.

عفونت های پوستی

تاتوی ابرو می تواند سبب بروز نوعی عفونت باکتریایی شود. اگر آرایشگر شما از وسایل استریل و شخصی برای شما استفاده نکند، احتمال ایجاد این عفونت‌ها بیشتر خواهد بود و گاهی اوقات بیمار تا آخر عمر باید از پماد یا کورتون‌های تزریقی استفاده کند.

مشکلات و بیماری های خونی

در صورتی که وسایل تاتو، آغشته به خون افراد بیمار باشد و به درستی ضدعفونی نشود، باعث می شود بیماری‌های خطرناکی مانند، ایدز و هپاتیت C، هپاتیت B و حتی کزاز و سل هم به بدن فرد منتقل شود.

با این اوصاف، قبل از اینکه جوهر تاتو در این سناریو وارد شود، یک لحظه فکر کنید!

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *