بهترین سن برای لیزر موهای زائد چند سال است ؟

سن شروع لیزر مو

رشد موهای زائد با شروع نوجوانی آغاز شده و ممکن است باعث کاهش اعتمادبه‌نفس افراد شود.

اعتمادبه‌نفس در این سنین بسیار مهم است و رضایت از ویژگی‌های ظاهری می‌تواند یکی از عوامل افزایش اعتمادبه‌نفس در آن‌ها باشد. از

بین بردن موهای زائد را می‌توان یکی از عوامل موثر در افزایش زیبایی ظاهری نوجوانان دانست. به همین دلیل افراد معمولا از ابتدای دوران نوجوانی به دنبال روشی مطمئن برای از بین بردن موهای زائد می‌گردند.

بیشتر بخوانید:

در مرکز تبریز پوست رفع موهای زائد با جدیدترین دستگاه لیزر دایود ۲۰۲۲ انجام می گردد و برای بازدیدکنندگان سایت، ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

جهت مشاوره رایگان و انجام لیزر موهای زائد در مرکز زیبایی تبریز پوست دکتر صابر با تخفیف ۲۰درصد با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

برای لیزر مو از چه سنی باید اقدام کرد؟

از دیدگاه علمی لیزر مو از سن ۱۴ سالگی به بعد مجاز است. در واقع متخصصان معتقدند که لیزر مو باید پس از رسیدن به سن بلوغ و به تعادل رسیدن هورمون‌ها انجام شود.

به‌عنوان‌مثال درباره دختران نوجوان این کار بهتر است بعد از قاعدگی انجام گیرد. چراکه در دختران پس از شروع قاعدگی هورمون‌ها تعادل پیدا می‌کنند و مشکلی برای تخمدان‌های آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

ازآنجایی‌که هورمون‌ها در دوره نوجوانی هنوز به تعادل و پایداری نرسیده‌اند، استفاده از این روش ممکن است چندان موثر نباشد.

درواقع این عامل احتمال برگشت موهای زائد را بالا ببرد. در نتیجه ممکن است جلسات لیزر تکرار شده و در نتیجه هزینه‌ لیزر مو را افزایش پیدا کند.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که نوجوانان تا سنین ۱۷ تا ۱۹ سالگی دست نگه داشته و پس‌ازآن برای لیزر مو اقدام کنند.

در این سنین هورمون‌ها پایدار شده و اثرات لیزر طولانی‌تر خواهد بود.

به‌جز محدوده سنی، نکات دیگری وجود دارد که یک نوجوان هنگام مراجعه به مرکز لیزر باید در نظر داشته باشد.

برای لیزر مو از چه سنی باید اقدام کرد؟

برخی از این نکات را در ادامه بیان می‌کنیم.

نوجوانان باید بدانند که لیزر موهای زائد ممکن است با درد یا ناراحتی همراه باشد. بنابراین باید خود را برای تحمل این درد آماده کنند.

نوجوان باید بتواند جلسات را به‌صورت مرتب شرکت کند تا نتیجه مناسبی بگیرد.

فرد باید بتواند به درستی مراقبت‌های پیش و پس‌ازآنجام لیزر را انجام دهد. برخی از این مراقبت‌ها شامل محدود کردن برخی فعالیت‌ها یا دوری از نور خورشید می‌شود.

استفاده از لیزر موهای زائد یکی از روش‌های ایمن و کاربردی رفع موهای زائد است که در سال‌های اخیر استفاده از آن گسترش پیدا کرده است.

به دلیل همین ایمنی استفاده از این روش در میان گروه‌های سنی مختلف رواج پیدا کرده است.

فرقی نمی‌کند که شما قصد داشته باشید موهای زائد کدام قسمت از بدن را از بین ببرید. این روش همواره می‌تواند موثر باشد.

درباره سن مناسب برای اقدام به لیزر مو نظرات مختلفی وجود دارد. اما اکثریت متخصصان سن مناسب برای شروع لیزر مو را ۱۸ سالگی می‌دانند.

استفاده از لیزر مو برای از بین بردن موهای زائد روشی مطمئن و ایمن است. این روش را می‌توان برای همه افراد در همه سنین مناسب دانست. د

خترها و پسرهای نوجوان یا بزرگ‌سالان می‌توانند از این روش برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند.

این روش را می‌توان هم برای افراد مشهور و هم برای افراد معمولی که به دنبال زیباتر شدن ظاهر خود هستند بسیار مناسب است.

نکته مهم در خصوص استفاده از لیزر تخصص و تجربه پزشک هنگام استفاده است.

اگر پزشک متخصص در این خصوص تجربه و مهارت کافی داشته باشد، جای هیچ‌گونه نگرانی برای نوجوانان وجود ندارد.

مراکز معتبر لیزر معمولا لیزر مو برای نوجوانان با سنین کمتر از ۱۸ سال را تنها به شرط داشتن رضایت‌نامه والدین می‌پذیرند.

درواقع پزشک مرکز پیش از شروع جلسات لیزر با والدین و نوجوان صحبت کرده و همه نکات لازم را به آن‌ها توضیح می‌دهد. در نهایت این والدین هستند که تصمیم می‌گیرند لیزر مو برای فرزندشان مناسب است یا نه.

از نظر عوارض جانبی تفاوتی میان لیزر موی نوجوانان و بزرگ‌سالان وجود ندارد. در صورتی که هریک از این گروه‌ها مراقبت‌های پیش و پس از لیزر را با دقت رعایت کنند، عوارض جانبی چندانی برای هیچ‌کدام ایجاد نخواهد شد.

در بعضی موارد نادر ممکن است برخی عوارض جانبی خاص ایجاد شود. به همین دلیل پزشک باید پیش از آغاز عمل نوجوان را به طور کامل معاینه کرده و والدینتان را آگاه کنند. این کار باعث می‌شود که آن‌ها با آگاهی کامل رضایت‌نامه را امضا کنند.

ممکن است والدین تصور کنند که استفاده از روش‌های سنتی برای نوجوانان مناسب‌تر است.

والدین معمولا در خصوص استفاده از روش‌هایی نظیر شیو، کرم‌های موبر، بند انداختن یا اپیلاسیون نگرانی‌های کمتری دارند. چراکه معتقدند این روش‌ها عوارض جانبی نداشته و بنابراین نگران‌کننده نیستند. اما باید بدانید که هریک از این روش‌ها می‌تواند خطرات و دردسرهای خود را داشته باشد. همچنین درد این روش‌ها معمولا بسیار زیاد بوده و در برخی موارد باعث ضخیم‌تر شدن موهای زائد خواهد شد.

استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد روشی بسیار ایمن است. نور لیزر تنها در لایه اول پوست نفوذ کرده و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد.

این نور به لایه‌های دیگر پوست نفوذ نمی‌کند. بنابراین خطری متوجه پوست شما نخواهد بود. این لیزر دارای انرژی غیر یونیزه است. بنابراین نگرانی در خصوص سرطان‌زا بودن لیزر نیز وجود نخواهد داشت.

 

آیا در خصوص استفاده از لیزر محدودیتی برای نوجوانان وجود دارد؟

لیزر موهای زائد را می‌توان یکی از به‌روزترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌ها برای حذف موهای زائد دانست.

استفاده از این دستگاه از نظر سنی محدودیتی ندارد. اما پزشکان متخصص استفاده از آن را برای افراد زیر ۱۳ سال چندان مناسب نمی‌دانند. چراکه این افراد به تازگی وارد سنین نوجوانی شده‌اند و رشد موهای زائد آن‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.

اگر صاحب فرزندی با سنین زیر ۱۶ سال هستید که به دلایل مشکلات هورمونی با دیگر مشکلات موهای زائد فراوانی دارد، حتما برای لیزر مو با متخصص مشورت کنید.

متخصص در جلسات مشاوره همه توصیه‌های لازم را بیان کرده و اگر این روش مشکل یا عارضه‌ای برای فرزند شما ایجاد کند، آن را به شما خواهد گفت.

مشکلات این روش در مواردی نادر ایجاد خواهد شد. بنابراین نمی‌توان محدودیت یا خطر خاصی را هنگام لیزر مو متوجه نوجوانان دانست.

متخصصان بیشتر به دلیل عدم پایداری هورمون‌ها در دوران نوجوانی توصیه می‌کنند که درمان با این روش را از سنین بالاتر آغاز کنید.

در مورد دختران نوجوان نیز توصیه می‌کنند که از این روش را به پس از شروع قاعدگی موکول کنند. چراکه در این صورت رشد موهای زائد در سنین نوجوانی همچنان ادامه داشته و ممکن است پس از تکمیل جلسات لیزر مجددا رشد موها برگردد.

 

نحوه کار لیزر موهای زايد

نکته مهم : این روش باید حتما توسط متخصص صورت گیرد تا کاملا ایمن و بدون اشکال انجام شود.

لیزر مو کاملا ایمن بوده و برای نوجوانان عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند. از اصلی‌ترین عوارض جانبی این روش چه برای بزرگسالان و چه برای نوجوانان می‌توان به قرمز شدن یا تغییر رنگ پوست و ایجاد تورم یا التهاب اشاره کرد.

نحوه کار لیزر موهای زايد

لیزر موهای زائد برای افراد زیر ۱۲ سال روشی مناسب است. استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد ممکن است با کمی درد و ناراحتی همراه باشد.

یکی از مشکلات اصلی نوجوانان این است که ممکن است آستانه تحمل درد آن‌ها چندان بالا نبوده و در نتیجه در جلسات لیزر با مشکل مواجه شوند.

همچنین عوارض جانبی این روش می‌تواند کمی برای آن‌ها تحمل ناپذیر باشد. ضمن اینکه طولانی شدن جلسات درمان یا نیاز به حضور منظم در جلسات لیزر می‌تواند حوصله نوجوانان را سر ببرد.

پزشک متخصص معمولا برای کاهش درد و ناراحتی لیزر مو در طول جلسات از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند. اما بر اساس تجربه متخصصان نوجوانان بالای ۱۶ سال تحمل بالاتری داشته و به راحتی می‌توانند عوارض یا دردهای این روش را تحمل کنند.

بنابراین بهتر است برای افراد زیر این سن از روش‌های دیگری نظیر اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد اقدام کرد.

 

آیا نور لیزر خطری برای نوجوانان ایجاد خواهد کرد؟

پیش‌تر گفتیم که نور لیزر نمی‌تواند از لایه دوم پوست عبور کند و در لایه اول فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. ممکن است این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های در خصوص خطرات این روش برای نوجوانان شود. اما متخصصان این روش را کاملا ایمن دانسته و استفاده از آن را در هیچ ناحیه‌ای از بدن نوجوانان خطرناک نمی‌دانند.

علت اصلی مخالفت با این روش برای نوجوانان کم سن و سال عدم تعادل در هورمون‌های آن‌ها و بالا رفتن ریسک برگشت موهای زائد است. به همین دلیل توصیه می‌شود که پس از ۱۸ سالگی برای استفاده از این روش اقدام کنید.

آن چیزی که بیشتر از سن برای تعیین مناسب بودن یا نبودن لیزر مو اهمیت دارد، رنگ مو و نوع پوست بیمار است.

این عوامل در تعیین نوع دستگاه تاثیر زیادی دارد. متخصصان علاوه بر از بین بردن موهای زائد، لیزر موهای زائد را برای از بین بردن جوش و آکنه نیز مناسب می‌دانند.

ضمن اینکه از این روش می‌توان برای حذف رنگ تتو استفاده کرد.لیزر موهای زائد صورت

 

لیزر مو در دوران پیری

یکی از مهم‌ترین نکات برای مناسب بودن لیزر موهای زائد برای افراد رنگ پوست و موی افراد است.

درواقع استفاده از لیزر برای افرادی مناسب است که موهای آن‌ها هنوز رنگ‌دانه‌های خود را به طور کامل از دست نداده است. بنابراین این روش برای افراد دارای موهای تیره بسیار مناسب بوده و برای افرادی با موها سفید یا خاکستری مناسب نخواهد بود.

نکته مهم این است که برای استفاده از لیزر مو نیازی نیست که موهای شما همگی تیره باشند.

افراد بالای ۶۰ سال که در میان موهایشان هنوز هم موهای تیره پیدا می‌شود نیز می‌توانند از این نوع لیزر استفاده کنند. البته در این افراد لیزر الکس روی موهای سفید و خاکستری تاثیری نداشته و تنها موهای تیره‌تر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آیا خانم‌های مسن می‌توانند از لیزر مو استفاده کنند؟

خوشبختانه لیزر موهای زائد دارای محدودیت برای حداکثر سن مراجعه‌کننده نیست. افراد در سنین مختلف می‌توانند برای این کار اقدام کرده و از نتایج آن نیز لذت ببرند.

احتمالا برای زنانی که وارد دوره پیری شده و از ۶۰ سالگی عبور می‌کنند، تیره و ضخیم شدن موهای زائد به‌خصوص در ناحیه صورت است. هرچند این موها معمولا در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند اما جای هیچ نگرانی نیست.

لیزر مو می‌تواند روشی مطمئن و دائمی برای از بین بردن موهای زائد در سنین بالاتر از ۶۰ سال باشد.

توصیه ما به خانم‌های بالای ۶۰ سال این است که از روش‌هایی نظیر شیو کردن استفاده نکنند. چراکه خود این روش نیز موها را ضخیم‌تر کرده و این موضوع برای شما چندان خوشایند نخواهد بود.

نکته دیگر اینکه استفاده از موچین نیز چندان کاربردی و مناسب نیست. ضمن اینکه این روش با درد بسیاری نیز همراه است.

با توجه به موارد مطرح شده یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد برای خانم‌های مسن بالای ۶۰ سال استفاده از لیزر مو است.

این روش می‌تواند موهای زائد را برای مدتی طولانی از بین ببرد و اعتمادبه‌نفس را دوباره به آن‌ها هدیه دهد. به‌علاوه عوارض این روش نسبت به روش‌های دیگر بسیار کمتر بوده و خطری هم برای این افراد ندارد.

آیا لیزر مو برای آقایان مسن نیز مناسب است؟

آقایان نیز می‌توانند با استفاده از این روش کم‌خطر موهای زائد خود را از بین ببرند. در سنین بالا معمولا رشد بیش‌ازحد موهای گوش، بینی، ابرو و کمر برای آقایان ناراحت‌کننده است. به همین دلیل از روش‌هایی نظیر وکس یا تیغ زدن برای از بین بردن آن‌ها استفاده می‌کنند.

اثرات این روش‌ها موقت بوده و پس از مدت بسیار کوتاهی باید آن‌ها را مجددا تکرار کنید. اما لیزر مو روشی دائمی و کم دردسر است.

علت اصلی رشد بیش‌ازحد موهای زائد در نواحی مختلف بدن آقایان هنوز مشخص نیست. اما دانشمندان معتقدند این امر به دلیل افزایش هورمون تستسترون در مردان است که باعث می‌شود رشد طولی موها بیشتر از گذشته شود.

اگر بخواهیم کمی علمی‌تر موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که رشد موهای بدن دارای سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن است.

در مرحله آناژن موها رشد طولی داشته و بلند می‌شوند. در مرحله کاتاژن رشد طولی موها متوقف شده و موها برای مدتی طولانی در همان اندازه باقی می‌مانند. در مرحله تلوژن نیز موها کم‌کم شروع به ریختن می‌کنند.

افزایش سن در آقایان و در نتیجه آن افزایش هورمون تستسترون تمایل موها را به باقی ماندن در مرحله آناژن بالا می‌برد. به همین دلیل رشد طولی آن‌ها در نواحی بینی، گوش و ابرو بیش از گذشته خواهد بود.

البته این موضوع را نمی‌توان علت رشد بیش‌ازحد موها در مردان مسن دانست. اما مسئله اینجا است که چگونه می‌توان این موها را از بین برد یا از رشد آن‌ها جلوگیری کرد؟

برای افرادی که به این موضوع اهمیت می‌دهند جای هیچ نگرانی نیست. دستگاه‌های جدید لیزر مو نظیر دستگاه دکا یا لیزر کندلا می‌تواند موها را به طور کامل از بین ببرد. البته برای استفاده از این دستگاه یک شرط وجود دارد و آن این است که موها به طور کامل سفید نشده باشند.

پرسش های پرتکرار و متداول

افراد زیر ۱۸ سال تحت چه شرایطی می‌توانند برای لیزر مو اقدام کنند؟

این افراد باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنند و طبق صلاحدید پزشک این کار را انجام دهند. ضمن اینکه باید توصیه‌های لازم را از پزشک دریافت کرده و اقدامات موردنیاز برای قبل و بعد از لیزر را به‌دقت انجام دهند.

آیا لیزر مو برای کاهش رشد ارثی موهای زائد نیز مناسب است؟

بله، اما لازم است پیش از اقدام با پزشک معالج مشورت شود تا علت دقیق رشد موها پیدا شده و مناسب‌ترین روش به شما پیشنهاد شود.

آیا لیزر کندلا الکس برای موهای سفید نیز کاربرد دارد؟

استفاده از این روش برای موهای تیره مناسب است. افرادی که صاحب موهای سفید هستند بهتر است از روش‌های دیگری برای از بین بردن یا کاستن این موها استفاده کنند.

آیا لیزر مو برای موهای پرزی شکم یا کمر مناسب است؟

استفاده از لیزر برای موهای پرزی مناسب نیست. چراکه این کار باعث بیشتر شدن این موها خواهد شد.

آیا لیزر مو تاثیری بر روی تخمدان‌ها یا قدرت باروری دارد؟

خیر، این روش کاملا ایمن بوده و تاثیری بر قدرت باروری یا اندام‌های تناسلی نخواهد داشت.

آیا لیزر مو بر رنگ پوست اثرگذار است؟

خیر، لیزر مو رنگ پوست را تغییر نداده و باعث تیره‌تر یا روشن‌تر شدن آن نخواهد شد./خانه سفید

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *