اقدامات لازم قبل از لیزر موهای زائد

مراقبت قبل از لیزر مو

بیست اقدام قبل از لیزر موهای زائد

۱- لیزر موهای زائد جادو نمی‌کند.

این روش درمانی از یک لیزر آرایشی و بهداشتی بهره می‌برد که به گونه‌ای تنظیم شده است تا در پوست و موی شما اثر بگذارد. به هنگام استفاده از لیزر، اشعه‌های آن مستقیما بر روی فولیکول‌های مو اثر می‌گذارند و آن‌ها را از ریشه از بین‌می برند و از رشد مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

2- اجتناب از برنزه کردن

۶ هفته قبل از لیزر موهای زائد از آفتاب گرفتن یا برنزه شدن اجتناب کنید زیرا لیزر با هدف قرار دادن رنگدانه تیره در موهای شما کار می‌کند.

هنگامی که پوستتان را برنزه می‌کنید رنگ پوست شما تیره می‌شود و لیزر نمی‌تواند پوست و موی شما را از هم تشخیص دهد و همچنین ممکن است اشتباها پوست شما را هدف قرار دهد و موجب سوختگی شود.

اکثر افراد در پاییز و زمستان و حتی بهار درمان موهای زائد خود توسط لیزر را شروع می‌کنند تا بتوانند در تابستان از داشتن پوستی نرم و لطیف لذت ببرند.

3- شیو کردن- بدون وکس یا اپیلاسیون

مناطقی که قرار است تحت لیزر قرار بگیرد شب قبل از درمان شیو کنید. نواحی از پوست که قرار است لیزر شود باید صاف باشند زیرا هر مویی که بالای سطح پوست قرار دارد، انرژی لیزر را قبل از رسیدن به ریشه در فولیکول جذب می‌کند. این می‌تواند سطح پوست را هدف قرار بدهد و نتایج ضعیفی داشته باشد. صبح درمان به فکر شیو کردن نیافتید، چون قطعا می‌تواند باعث آسیب پوست شما می شود.
هفته قبل از لیزر موهای زائد، از وکس یا اپیلاسیون موهایتان، اجتناب کنید تنها راهی که برای از بین بردن موهایتان تا قبل از لیزر درمانی دارید شیو کردن می‌باشد به این دلیل که ریشه مو برای پروسه لیزر، باید دارای فولیکول باشد.

وکس و اپیلاسیون فولیکول مو را از بین می‌برد، بنابراین لیزر برای نتیجه دادن هدفی ندارد.

۲۴ ساعت قبل از لیزر بدن خود را با تیغ اصلاح کنید.

4- دکتر شما در اولین ملاقات نوع پوست شما را تشخیص می‌دهد.

حقیقت تلخ این است که لیزر بر روی پوست و موهای مختلف یک اثرگذاری را ندارد. رنگ پوست و جنس موی بدن شما در نتیجه‌گیری از درمان با لیزر موثر است. به همین خاطر پزشک معالج شما در جلسه اول نوع آن را تشخیص می‌دهد تا در طول درمان بهترین نتایج را بگیرد.

5- لیزر موهای زائد در جلسه اول پوست بدن شما را همچون ابریشم لطیف نمی‌کند.

خیلی از شماها تصور می‌کنید که با یک جلسه درمان کار شما تمام است اما سخت در اشتباهید! برای رسیدن به نتیجه مطلوب شما حداقل به ۶ جلسه لیزر درمانی نیاز دارید.

6- هر جلسه بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد.

با توجه به اینکه کدام ناحیه از بدنتان قرار است تحت درمان لیزر قرار بگیرد در زمانی که صرف آن می‌کنید نیز تاثیرگذار است. قسمت‌هایی مانند صورت، زیربغل یا بیکینی زمان کمی می‌برد اما سایر اعضا مانند پا، کل بدن ، لیزر مردان و امثال آن زمان زیادی از شما می‌گیرد.

7- لیزر اطراف چشمتان ممنوع

درست است که لیزر کاری ساده و دلنشین به نظر می‌رسد اما خطرات خودش را نیز دارد و بزرگترین این خطرات برای چشم‌های شماست. مهم نیست در کدام کلینیک یا مطب اقدام به لیزر موهای زائد خود می‌کنید مهم این است که حتما از عینک مخصوصی که پزشک در اختیار شما می‌گذارد استفاده کنید و اگر پزشک یا متخصص لیزر آن را فراموش کرد شما حتما این مورد را با آنها گوشزد کنید.

8- در یک جلسه نمی‌توان کل بدن را لیزر کرد.

اگر کسی به شما گفت که در یک جلسه می‌تواند کل بدن شما را لیزر کند بدون درنگ فرار کنید! باید بدانید که بدن شما در هر جلسه میزان محدودی اشعه لیزر را می‌تواند تحمل کند و بپذیرد. در هر جلسه لیزر شما امکان این را دارید که چند قسمت از بدن خود را لیزر کنید.

9- اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید باید ثابت قدم باشید

فولیکول‌های موی شما در چرخه رشد هستند بهترین فاصله زمانی بین هر جلسه بین ۴ تا ۶ هفته است که در این پروسه زمانی امکان رشد موهای جدید فراهم می‌‍شود و موهای مرده می‌‍افتند و از بین ‌می‌روند.

10- نتایج ملموس بعد از ۳ ماه ظهور می‌کنند

شما قطعا در جلسات اول نتایج ملموسی را احساس نخواهید کرد اما بعد از گذشت ۳ ماه شما از شر موهای زائد خلاص می‌شوید و پس از آن این نتایج روز به روز بیشتر خودشان را به شما نشان می‌دهند.

11- بعضی پوست و موها به لیزر سخت پاسخ می‌دهند؛ اما هرگز غیر قابل شکست نیستند.

موهای تیره نسبت به لیزر به بهترین شکل پاسخ می‌دهند و خیلی زود تحت تاثیر قرار می‌گیرند اما موهایی با طیف رنگی خاکستری، بلوند، قهوه‌ای، قرمز خیلی سخت‌تر به لیزر پاسخ می‌دهند. پوست‌های تیره نیز نسبت به پوست‌های روشن سخت‌تر نتیجه می‌دهند اما غیرممکن نیستند.

12- پروسه درمان موهای زائد با لیزر قطعا یک درمان لذت‌بخش نیست.

بعضی افراد تماس لیزر با پوست خود را مانند ضربه کشی پلاستیکی به پوست خود تعریف می‌کنند. شاید برای خیلی از افراد اذیت کننده باشد اما شما می‌توانید با استفاده از کرم‌های بی‌حسی موضعی تحمل این درد را برای خود راحت‌تر کنید و از همه مهم‌تر این که نتایجی که شما پس از این درمان دریافت می‌کنید به تحمل این درد قطعا می‌ارزد.

13- از لوازم آرایشی، دئودورانت و حمام داغ پرهیز کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام نواحی که قرار است تحت درمان لیزر قرار بگیرد از هرگونه نرم‌کننده، کرم و محصولات آرایشی عاری باشند. اسپری، کرم‌های برنزه و مرطوب کننده، روغن‌ها و تموم محصولات آرایشی وقتی در معرض پرتو لیزر قرار می‌گیرند می‌سوزند و به پوست شما آسیب می‌زنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که روز درمان پوست شما کاملا پاکیزه و عاری از هرگونه محصولات آرایشی باشد.

14- لایه‌برداری نرم و آرام – قبل از لیزر موهای زائد لایه‌برداری نرم و آرام

۳ یا ۴ روز قبل از لیزر موهای زائد ناحیه‌ای از بدنتان که قرار است تحت درمان قرار بگیرد را لایه‌برداری کنید. زمانی که سلول‌های پوست مرده را با لایه‌برداری از سطح حذف می‌کنید، در واقع به لیزر اجازه می‌دهید مسیری روشن‌تر از ریشه مو پیدا کند. همچنین پوست مرده یا خشک بعضی اوقات ممکن است پس از درمان باعث ایجاد قرمزی جزئی شود.

15- اطلاع پزشک از شرایط شما

روز درمان لطفا در هر شرایط پزشک خود را را از تغییرات در شرایط پزشکی خود مطلع کنید. اگر به تازگی از داروی جدیدی استفاده می‌کنید یا در فاصله درمان آفتاب گرفته‌اید یا هر چیز مشابه این که پزشک یا متخصص معالج شما از آن آگاه نیست را اطلاع دهید زیرا عدم این اطلاع رسانی ممکن است به پوست شما آسیب بزند یا تحمل درد هنگام درمان را برای شما غیر ممکن کند.

16- لیزر در دوران عادت ماهیانه

در طول عادت ماهانه لیزر انجام ندهید

17- خوردن مواد کافئین دار

از خوردن مواد کافئین دار پرهیز کنید .

18-سابقه تبخال

اگر سابقه تب خال داريد حداقل 48- 24 ساعت قبل از درمان با ليزر مو از داروهاي ضد ويروسي استفاده شود.

19-مصرف قرص هاي خوراكي تركيبات ايزو ترتينوئين

در صورت مصرف قرص هاي خوراكي تركيبات ايزو ترتينوئين مثل ( آكوتان، دكوتان، ري آكوتان و …) حداقل بايد به مدت 6 ماه ليزر درماني موهاي زائد به تاخير بيافتد و در صورت مصرف موضعي آن حداقل به مدت يك هفته قطع شود.

20- و در نهایت آیا درمان با لیزر ارزشش را دارد؟

باید بگوییم بله و صدهزار بار بله.

لیزر موهای زائد صد در صد موهای شما را از بین نمی‌برد اما باید بدانید که موهای سرسخت و زبری که مدت‌ها از وجودشان رنج می‌بردید بسیار کم می‌شوند و اگر چیزی از آنها باقی بماند جز موهایی نازک و غیرقابل دیدن چیزی نیست.

با لیزر موهای زائد دیگر نگران شیو کردن روزانه و تحمل درد و هزینه‌های اپیلاسیون نباشید. همه چیز برای همیشه تمام می‌شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *