چگونه زیباتر شویم؟


امروزه چه روش­های جدید و موثری برای زیبایی وجود دارد؟

اهمیت زیبایی و تاثیر آن بر اعتماد به نفس افراد بر کسی پوشیده نیست. بی­ شک وجود اعتماد به نفس، باعث موفقیت­ افراد در عرصه ­های مختلف شغلی و تحصیلی می­شود.

همه­ ی افراد اعم از زن و مرد متمایل به داشتن زیبایی در هر سنی هستند و این موضوع از لحاظ روانشناسی نیز به اثبات رسیده است.

دو عامل مهم تاثیرگذار در زیبایی افراد داشتن پوست و موی زیبا است که در زیبایی چهره نیز تأثیر قابل توجهی دارد.

بسیاری از افراد با وجود تلاش های بسیار، موفق به تقویت پوست و موی خود نمی­شوند. از اینرو به دنبال یافتن روش­ های مؤثر برای بهبود پوست و موی خود هستند.

روش­های مختلفی مانند تزریق چربی، تزریق ژل و بوتاکس و همچنین لیفت با نخ صورت برای کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست استفاده می­شود.

برای تقویت مو نیز می­توان از کاشت مو و کاشت ابرو بهره جست. نکته­ی مهم دیگر لیزر موهای زائد است که نقش مهمی در خلاص شدن از موهای زائد ایفا می­کند.

آمار استفاده از روش­های مختلف زیبایی در کشور­های مختلف افزایش ­یافته است بطوریکه کشورهای آمریکا، برزیل، ژاپن، ایتالیا و مکزیک در رتبه ­های اول تا پنجم و کشور ایران در جایگاه بیستم در زمینه­ ی استفاده از عمل­ های مختلف زیبایی قرار گرفته­اند.

در بین روش ­های زیبایی و جوانسازی ، بوتاکس و تزریق چربی بیشترین آمار استفاده را به خود اختصاص داده ­اند. نمودار آن را در شکل زیر مشاهده می­کنید.

در ادامه شیوه­ ی انجام هر روش به اختصار توضیح داده می­شود:

لیفت با نخ:

یکی از بهترین روش­ های زیبایی، لیفت با نخ است. لیفت با نخ یک روش غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست است. در این روش، برای ایجاد لیفت و سفت کردن پوست از نخ­ های موقت استفاده می­کنند تا یک لیفت بهینه در پوست ایجاد کنند. در نتیجه­ ی جایگذاری نخ، پوست کشیده شده و صاف جلوه می­کند و لیفت و سفت کردن در اثر آن به وجود می­آید. از مزایای دیگر این روش، خاصیت ضدپیری این نخ ­ها است که منجر به افزایش کلاژن در محل­ های دوخته شده می­شود. از مزیت­ های مهم این روش کوتاه بودن دوره­ ی درمان و ریکاوری آن است. همچنین لیفت با نخ کم خطر بوده و دردهای شدید در لیفت با نخ خیلی نادر است. عوارض جانبی این روش بسیار کم است و ممکن است در برخی مواقع، قرمزی، سوزش یا تورم در محل­های تحت درمان مشاهده شود که موقت هستند.

تزریق بوتاکس:

بوتاکس در حقیقت نام تجاری ماده ­ای است که به پوست تزریق می­شود. تزریق این ماده به پوست منجر به مهار حرکت ماهیچه­ ها شده و مانع از پیشرفت و یا بدتر شدن چین و چروک صورت می­شود. تزریق بوتاکس در حال حاضر یکی از محبوب­ترین روش ­های افزایش زیبایی در جهان است. بوتاکس موارد کابرد مختلفی دارد، مانند: از بین بردن خطوط و چروک موجود در پیشانی، دور چشم، خطوط اخم. علاوه بر این از بوتاکس جهت لیفت ابرو و همچنین درمان تعریق بیش از حد زیربغل و کف دست نیز استفاده می­شود. مکانیزم عمل بوتاکس غیرفعال کردن عصب ماهیچه­ ها است که در این حالت منجر به جلوگیری از انقباض عضله در ناحیه­ ی تزریق می­شود و بدین ترتیب از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و چروک موجود را نیز برطرف می­کند. بوتاکس یک روش غیرتهاجمی است و عوارض جانبی آن بسیار محدود و موقتی است. در برخی از موارد بیمار ممکن است دچار سر درد شود که موقتی بوده و به راحتی قابل رفع است.

 

تزریق چربی:

یکی دیگر از روش ­های زیبایی و جوانسازی تزریق چربی است. در تزریق چربی، چربی از نواحی از بدن که چربی اضافه دارند مانند ران و یا پهلو برداشته شده و به ناحیه ­های کم­ حجم و لاغر نظیر صورت، دست و یا سینه تزریق می­شود. این روش ایمن است و نتایج آن مدت زیادی ماندگاری دارد. هر ساله تعداد زیادی از مردم تزریق چربی انجام می­دهند و از نتایج آن شگفت­ زده می­شوند. یکی از مهم­ترین مزایای این روش، برداشتن چربی از بدن خود فرد است. به همین دلیل واکنش ­های آلرژیک در این روش بسیار کم بوده و عوارض جانبی آن نادر است. تزریق چربی برای رفع چین و چروک­ های صورت، درمان خطوط لبخند، خطوط اطراف دهان، گودی زیرچشم، چروک پیشانی، خطوط گردن و موارد دیگر به کار می­رود.

تزریق ژل:

تزریق ژل نیز یکی دیگر از روش­ های زیبایی است. با افزایش سن میزان کلاژن و اسیدهیالورونیک پوست کاهش می­یابد. در نتیجه، با تزریق کلاژن و اسید هیالورونیک مجدد می­توان جوانی و زیبایی را به پوست بازگرداند. در روش تزریق ژل، کلاژن و اسیدهیالورونیک به پوست تزریق می­شود. در روش تزریق چربی، ممکن است چربی افزوده شده توسط بدن جذب شود. اما در تزریق ژل، با توجه به اینکه ماده­ی اضافه شده از خود بدن نیست، امکان جذب آن نیز توسط بدن وجود ندارد. این موضوع منجر به دائمی شدن اثرات تزریق ژل می­شود. تزریق ژل نیز برای رفع چین و چروک صورت، زیبا و حجیم کردن لب، پرکردن چین و چاله­های عمیق در پوست، رفع خطوط عمیق در ناحیه­­ی اخم کاربرد دارد.

کاشت مو:

اگر شما نیز از ریزش مو، طاسی سر و نداشتن موهای زیبا ناراحت هستید، کاشت مو بهترین گزینه برای شما است. در کاشت مو، فولیکول ­های مو از قسمت­هایی از بدن، نظیر دست و پا و یا صورت برداشته شده و در قسمت­های بدون مو روی سر قرار داده می­شود.

کاشت مو با روش ­های مختلفی انجام می­شود که در زیر ذکر شده­ اند:

انتخاب روش مناسب هر فرد، به شرایط و هدف او از درمان بستگی دارد. پزشک متخصص روش مناسب برای شما را پیشنهاد می­کند. حتما قبل از درمان در مورد روش ­های ذکر شده اطلاعات کافی را کسب کنید. عوارض کاشت مو کم است و با تجویز دارو توسط پزشک نیز می­توان از عوارض جانبی آن کاست.

کاشت ابرو:

داشتن ابروی زیبا برای افراد به­ خصوص بانوان حائز اهمیت است. ابروها، در برخی از افراد به دلایل متعددی مانند تغذیه نامناسب، بیماری­های پوستی، استرس و … نازک می­شوند. کاشت ابرو یکی از روش­ های زیبا و پرپشت کردن ابرو است که امروزه نیز محبوبیت زیادی را در بین افراد به خود اختصاص داده است. کاشت ابرو نیز مشابه کاشت مو به روش­های مختلف ذکر شده قابل انجام است پزشک متخصص روش مناسب برای شخص را بعد از معاینه او پیشنهاد می­کند. احتمال عفونت، خونریزی، تورم و حساسیت از عوارض احتمالی کاشت ابرو هستند.

لیزرموهای زائد:

موهای زائد بدن یکی از مهم­ترین دغدغه­ های بسیاری از افراد است. یکی از روش ­های رهایی از موهای زائد، استفاده از لیزر است. لیزر در بین روش­های دیگر در ده ه­ی اخیر محبوبیت بسزایی را کسب کرده است. سرعت بالای لیزر مزیت مهم این روش نسبت به روش­­های دیگر است. لیزر یک روش غیر تهاجمی است و عوارض کمی را به دنبال دارد و در چند روز از بین می­روند. یکی از نکات مهم این روش نیاز به جلسات متعدد برای رفع کامل موهای زائد است و با یک جلسه موهای زائد از بین نمی­رود. در نتیجه در طول درمان پیوستگی جلسات را حفظ کنید. لیزر علاوه برحذف موهای زائد در از بین بردن جای جوش، جای زخم، لکه­های حاملگی و التهابات پوستی و کک مک و سایر موارد مشابه کاربرد دارد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *