کاشت موی مصنوعی در تبریز

انواع روش­‌های کاشت مو

تاریخچه کاشت موی مصنوعی

از دهه ۱۹۷۰ کاشت مو مصنوعی به ­طور گسترده‌­ای رواج پیدا کرد؛ اما در سال ۱۹۸۳ سازمان غذا و داروی آمریکا یا به­ اختصار FDA این تکنیک را غیراستاندارد و ممنوع اعلام کرد.

از جمله دلایل ممنوعیت کاشت موی مصنوعی می­توان به ناسازگاری تارهای مو کاشته‌­شده با پوست سر و ایجاد عفونت در آن اشاره کرد.

بااین‌­حال، بعضی شرکت‌­ها همچنان به عرضه محصولات خود در سایر کشورها ادامه دادند.

به ­عنوان مثال شرکت Biofibre از Medicap ایتالیا از سال ۱۹۹۶ و شرکت Nido در ژاپن از سال ۱۹۹۹ شروع به فعالیت کرده­‌اند و محصولات‌شان کماکان در دسترس است.

Biofibre گواهینامه CE را در اروپا گرفته و مجددا برای FDA درخواست مجوز کرده­ است.

این شرکت­‌ها ادعا می­‌کنند که بسیاری از مشکلات قبلی مربوط به تارهای مصنوعی را برطرف کرده‌­اند و از این‌­رو می­‌توان با خیال راحت برای کاشت موی مصنوعی اقدام کرد.

آن­‌ها مواد اولیه ساخت تارها را تغییر دادند و مدعی شدند که تارهای حال حاضر بی‌­خطر و بدون عوارض جانبی هستند که به ­راحتی و با استفاده از دستگاه کاشت، مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

با‌این­‌حال، در سال ۱۹۹۵ مطالعه­‌ای صورت گرفت و اظهار داشت که علی­رغم پیشرفت واضح این تکنیک و بهبود عوارض، باز هم کاشت موی مصنوعی یک روش مشکوک است و با توجه به عواقب احتمالی آن توصیه نمی‌­شود.

 جهت مشاوره رایگان و کاشت مو در کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

کاشت مو مصنوعی چیست؟

از راه­‌های مختلفی می‌­توان ناحیه­‌هایی از سر که دچار ریزش مو شده‌­اند را پوشش داد. یکی از این روش‌­ها کاشت مو مصنوعی دائمی است.

بنابراین کاشت موی مصنوعی نوعی عمل زیبایی است که برای درمان ریزش مو، طاسی یا کم­‌پشت شدن مو انجام می­‌شود.

در این روش متخصص پوست و مو تارهای مصنوعی را در نواحی طاس و کم‌موی سر در زیر پوست قرار می­‌دهد.

از آن­جایی که در این روش برخلاف کاشت موی طبیعی، موهای کاشته‌شده رشد نمی­‌کنند، به آن کاشت موی غیرقابل رشد هم می­‌گویند.

آشنایی با تار موهای مصنوعی

در گذشته، مومصنوعی از تارهای مصنوعی از موادی مانند مونوکریلیک، پلی اکریلیک و پلی استر ساخته می‌­شدند.

تارهای مصنوعی موجود در حال حاضر از مواد پلی‌­آمید (Biofibre CE0373) تشکیل می‌­شوند.

به گفته شرکت­‌های سازنده این محصولات، آن­‌ها بی­‌خطر و بدون عوارض جانبی سابق هستند.

تار موهای مصنوعی به صورت تکی یا دسته­‌ای روی پارچه­‌ای مانند پوست سر قرار دارند و با استفاده از چسب‌های مخصوص گیاهی روی سر قرار می­‌گیرد و برخلاف کلاه­‌گیس، شخص می‌­تواند هنگام ورزش، شنا یا استحمام هم از آن استفاده کند.

ماندگاری موی مصنوعی بسته به کیفیت و ماده اولیه آن از ۶ ماه تا دو سال متغیر است.

موهای مصنوعی سازگار با محیط ­‌زیست در طول‌­های مختلف (از ۱۶ سانتی‌­متر تا ۴۵ سانتی‌­متر)، رنگ‌های متنوع (۲۱ رنگ) و اشکال متفاوت (صاف، موج­دار، فر) ساخته می­‌شود.

 

در چه شرایطی کاشت مو مصنوعی توصیه می­‌شود؟

کاشت موی مصنوعی دارای عوارض جانبی بسیاری است. به­‌علاوه، به­ خاطر بالا بودن هزینه کاشت مو مصنوعی و دائمی نبودن، این روش معمولا توصیه نمی‌­شود. اما افرادی که هیچ بانک مویی ندارند، ناحیه وسیعی از سرشان دچار طاسی است یا موهای اهداکننده سرشان نازک بوده و مناسب پیوند نیست، می‌­توانند از این روش به­‌جای کاشت موی طبیعی استفاده کنند.

به­‌علاوه، افرادی که به دلیل شیمی درمانی، سوختگی یا جراحت دچار ریزش مو شده­‌اند یا مشکلاتی در ارتباط با ضعف سیستم ایمنی و لخته شدن خون دارند، هم می‌­توانند جزو گزینه­‌های مناسب برای کاشت موی مصنوعی باشند.

کاشت مو مصنوعی چگونه انجام می‌شود؟

یک ماه قبل از عمل کاشت موی مصنوعی، پزشک ابتدا یک آزمایش برای اطمینان از سازگاری تارهای مو با پوست سر انجام می­‌دهد.

در این آزمایش، ۱۰۰ تار موی مصنوعی در ناحیه طاس سر شما قرار می­‌گیرد و به مدت یک ماه برای واکنش‌­های آلرژیک تحت ­نظر خواهید بود.

در صورت عدم واکنش آلرژیک، پزشک توصیه می­‌کند که مراحل کامل را انجام دهید.

در ابتدا، پزشک از بی­‌حسی موضعی برای بی‌­حس کردن پوست سرتان استفاده می­‌کند.

با استفاده از دستگاه کاشت موی خودکار، پزشک رشته­‌های مو را یکی یکی در پوست سر قرار می­‌دهد. دستگاه کاشت مو، تارها را در قسمت مناسب زیر پوست گره می‌­زند.

روند کاشت تا رسیدن به تراکم مناسب مو ادامه دارد. پس از انجام عمل، پزشک پوست شما را با یک ماده ضد عفونی کننده پاک می­‌کند.

کاشت مو مصنوعی دائمی چگونه انجام می‌شود؟

کاشت موی مصنوعی دائمی یکی از روش‌­های منسو‌خ‌­شده کاشت مو است. امروزه تنها کلینیک‌­های غیرمجاز حاضر به انجام این عمل روی سر بیماران می‌شوند.

این روش مشکلات ۱۰۰ درصدی را برای بیماران ایجاد خواهد کرد. یکی از رایج‌­ترین عوارض جانبی آن، عفونت­‌های شدید پوستی، ملتهب و متورم شدن سر و ایجاد کیست است.

کاشت موی مصنوعی برای خانم‌ها

ریزش مو در بانوان معمولا در قسمت پیشین سر و شقیقه­‌ها اتفاق می­‌افتد.

کاشت موی مصنوعی در بانوانی که بانک موی مناسبی ندارند یا جزو مواردی هستند که نمی‌­توانند کاشت مو زنان به صورت طبیعی انجام دهند، بهتر است از کاشت موی مصنوعی برای پر کردن قسمت‌­های طاس و کم‌­پشت سر خود استفاده کنند.

از آن­جایی که تارهای موی متنوعی در بازار موجود است، بانوان می­‌توانند با توجه به طول و رنگ موهای خود نسبت به این عمل اقدام کنند.

البته لازم است بدانید که تارهای موی مصنوعی کاشته‌­شده قابلیت رنگ‌پذیری ندارند؛ پس در انتخاب تارهای مو دقت کنید.

 

انواع روش­‌های کاشت موی مصنوعی

روش­‌های مختلف کاشت موی مصنوعی عبارتند از: بافتن، ادغام و اتصال. از این روش‌­ها برای پیوند دادن تارهای موی مصنوعی به موهای موجود استفاده می­‌کنند.

تکنیک بافت مو: تکنیک بافت موهای جدید به موهای موجود باعث پرپشت دیده شدن موهای سر م‌ی­شود. این روش تاثیری روی پوست سر نمی‌گذارد.

تکنیک اتصال: در این روش می­‌توان از موهای مصنوعی یا طبیعی برای پیوند استفاده کرد.

تارهای مو با استفاده از موم یا چسب‌های مخصوص مو به پوست یا موهای موجود متصل می­‌شوند. این تکنیک گاهی با آلرژی­‌های جزئی همراه است.

کاشت موی مصنوعی را می‌­توان به صورت دستی یا اتوماتیک انجام داد. این کار تا زمانی که حجم مطلوب به دست آید، ادامه پیدا می­‌کند.

 

کاشت موی مصنوعی به روش HRT

در کاشت موی مصنوعی به روش HRT از موهای هم­رنگ و هم­جنس با موهای اصلی شخص که توسط کلینیک کاشت مو تهیه شده، استفاده می­‌شود.

در این روش موها روی یک سطح شبیه­‌سازی شده به پوست سر با استفاده از کراتین گیاهی ثابت می‌­شود.

HRT بهترین روش ترمیم مو برای کسانی که بانک موی مناسبی ندارند و قادر به انجام کاشت موی طبیعی نیستند، محسوب می‌شود.

همچنین برخی عوارض ناشی از کاشت موی مصنوعی مانند خون­ریزی و جای زخم را ندارد. البته بهتر است بدانید این روش نیز مانند کاشت موی مصنوعی معایبی به همراه دارد.

طبیعی نبودن موها، بروز عفونت و قارچ‌­های پوستی، نیاز به ترمیم، عدم رشد و هزینه بالا از معایب کاشت مو به روش HRT است.

 

تفاوت کاشت موی مصنوعی و کاشت موی طبیعی 

کاشت مو مصنوعی دائمی برای کسانی که هیچ بانک مویی ندارند، می‌­تواند مناسب باشد ولی نیاز به تمدید مجدد و هزینه بسیار بالایی دارد؛ در صورتی که کاشت موی طبیعی، دائمی بوده و نیاز به تمدید و هزینه اضافه‌­ای نیست.

به کاشت مو مصنوعی، پروتز مو هم می­گویند که روش قدیمی آن همان کلاه‌گیس یا پوستیژ است.

این دو روش تفاوت‌­های اساسی دیگری هم دارند که در زیر بیشتر به آن می­‌پردازیم.

ظاهر: کاشت موی مصنوعی با استفاده از تارهای مصنوعی انجام می‌­شود و مانند این است که یک کلاه­‌گیس را روی سرتان ثابت کرده‌­اید.

واضح است که نتیجه این عمل هرگز طبیعی به ­نظر نخواهد رسید. در صورتی‌­که در کاشت موی طبیعی از موهای خودتان استفاده می‌­شود و این باعث هم‌خوانی موهای موجود با موهای کاشته­‌شده می­‌شود.

رشد: موهای کاشته­‌شده به روش مصنوعی هرگز رشد نمی­‌کنند و در صورت ریزش باید تارهای مصنوعی جدید جایگزین شوند. درصورتی که موهای کاشته‌­شده به روش طبیعی پس از مدتی شروع به رشد می‌­کنند و درصورت ریزش می­‌توانند دوباره برویند. بنابراین کاشت موی مصنوعی برخلاف طبیعی به ترمیم و کاشت مجدد نیاز دارد.

عدم پذیرش: از آن­جایی که بدن از پذیرش هر چیز خارجی جلوگیری می‌­کند، احتمال رد تارهای مصنوعی توسط بدن در کاشت موی مصنوعی بسیار بیشتر از احتمال پیوند آن در پوست سر است.

نتایج: کاشت موی طبیعی نتایج فوری به همراه دارد در حالی­‌که نتیجه کاشت موی مصنوعی پس از حدود هشت ماه ظاهر شده و در عین حال ممکن است بسیاری از تارهای کاشته‌­شده در این مدت دچار ریزش شوند.

عوارض کاشت موی مصنوعی

از مهم­‌ترین دلایلی که کاشت موی مصنوعی منسوخ و ممنوع شد، عوارض جانبی آن است. درمان این عوارض گاهی بسیار دشوار و در مواردی امکان‌­ناپذیر است.

شایع‌­ترین عارضه جانبی این تکنیک، ماندن اثر زخم روی پوست سر است که به هیچ روشی نمی‌­توان از آن پرهیز کرد.

سایر عوارض احتمالی کاشت موی مصنوعی عبارتند از:

  • بروز عفونت
  • التهاب فولیکول­‌های مو
  • خون­ریزی
  • احتمال بروز سرطان پوست
  • از دست دادن حس لامسه در نقاط جراحی‌­شده
  • ریزش مجدد مو

 

گزارشات موردی ، عوارض جانبی متوسط تا شدید را نشان داد ، از جمله فولیکولیت عودکننده ، پوسته پوسته شدن پوست ، ایجاد زخم ، جوش خوردن و شکستن فیبرها و واکنش های دانه ای. شروع واکنش ها بین ۱ تا ۸ هفته متفاوت بود.

مطالعات پاتولوژیک نشان داد که کاشت موهای مصنوعی در پوست سر باعث تکثیر بیش از حد پلاستیک سلول های اپیدرم ، گرانولومای جسم خارجی و التهاب حاد مداوم به دلیل عفونت های باکتریایی می شود.

در مطالعه ، درمان قطعی بی نتیجه بود تا زمانی که فیبرهای مصنوعی از پوست سر برداشته شوند.

این واکنشهای جانبی قابل توجه ممکن است فواید کاشت فیبر موی مصنوعی را برای برخی از بیماران محدود کند.

اگرچه التهابات در ابتدا توسط آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی کنترل می شد ، اما آنتی بیوتیک های مختلف قادر به کنترل فولیکولیت نبودند. در نهایت الیاف برداشته شد و به دنبال آن التهابات بهبود یافت.

 

روش­‌های جایگزین کاشت موی مصنوعی

برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی کاشت مو، روش­‌های جایگزینی وجود دارد. ترمیم مو به روش HRT، درمان­‌های دارویی، درمان به روش PRP، اسکالپ موی سر، پروتز مو و لیزرتراپی از جمله این روش­‌هاست که می­‌تواند جایگزین کاشت موی مصنوعی شود.

استفاده از داروهایی مانند قرص فیناستراید یا ماینوکسیدیل باعث احیای ریشه مو و رشد آن می­‌شود. اما عوارضی به همراه دارد و همچنین یک راه‌حل دائمی نیست؛ زیرا با قطع استفاده، ریزش مو با همان سرعت قبل ادامه خواهد یافت.

در هر حال، هرکدام از این روش‌­ها معایب و مزایای خاص خود را دارد که با مشورت پزشک متخصص و بررسی شرایط افراد، بهترین جایگزین می‌­تواند انتخاب شود. در ادامه بعضی از این روش­‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

پروتز مو چیست و چه تفاوتی با کاشت موی مصنوعی دارد؟

به پارچه­‌های بسیار ظریف و مشبک که تارهای موی مصنوعی در آن کاشته می­‌شوند، پروتز مو می­‌گویند.

انواع پروتزها با موهایی با جنس، رنگ و طول متفاوت در بازار وجود دارد. همچنین ممکن است این پروتزها در کلینیک‌­ها، باتوجه به موی متقاضی ساخته شده و با روش­‌های مختلفی روی سر فرد قرار گیرد.

کاشت مو

اما در کاشت موی مصنوعی، تارهای مو داخل پوست سر قرار گرفته و نیاز به جراحی دارد.

از جمله مزایای استفاده از پروتز مو می‌­توان به استفاده بدون درد و خونریزی از آن و نداشتن دوره نقاهت اشاره کرد.

پروتز مو یک راه‌حل موقت و بدون امکان رشد است که در طول زمان استفاده نیاز به مراقبت داشته و لازم است هر ۱۰ یا ۱۵ ماه یک­بار تعویض شود.

همچنین چربی پوست سر در لایه زیرین پروتز جمع شده که با بوی بد همراه است. به ­علاوه، باعث خارش­ و ایجاد حساسیت پوستی و قرمز شدن پوست سر می­‌شود.

کاشت مو نسبت به پروتز طبیعی­‌تر بوده و تاثیر بیشتری در زیبایی دارد. البته که این عمل هم معایبی را به همراه دارد.

همان­‌طور که قبلا اشاره شد، بروز عفونت، ماندن جای زخم، بروز سرطان پوست، امکان ریزش مجدد مو و … از معایب این عمل به­ حساب می­‌آید.

 

آیا پروتز مو همان کاشت مو مصنوعی است؟

توجه داشته ­باشید که کاشت موی مصنوعی با پروتز مو یکی نیست.

برای پروتز مو، تارهای مصنوعی در پارچه­‌های ظریف و مشبک کاشته شده و این پارچه روی سر چسبانده می‌­شود. در صورتی­‌که در کاشت موی مصنوعی، تارهای مو داخل پوست سر کاشته می­‌شوند.

پروتز مو بهتر است یا کاشت مو؟

در قسمت قبل، تفاوت پروتز مو با کاشت مو را توضیح دادیم. با توجه به موارد گفته شده و مزایا و معایب هرکدام، دریافتیم که کاشت مو نسبت به پروتز مو مزایای بیشتری دارد و ظاهر زیباتر و طبیعی­‌تری هم برای شما به ارمغان خواهد آورد.

از طرفی هزینه کاشت مو نسبت به پروتز بیشتر است؛ اما دقت داشته باشید که هزینه نگهداری و ترمیم پروتز با گذر زمان چندین برابر هزینه کاشت مو خواهد شد. به علاوه کاشت مو جلوی سر و در خط رویش پیشانی بسیار طبیعی خواهد بود اما در پروتز اینطور نیست.

در حالت کلی، باتوجه به نیاز و شرایطتان می­‌توانید با مشورت پزشک متخصص برای هرکدام از این روش­‌ها اقدام کنید.

 

قبل از عمل کاشت مو چه باید کرد؟

قبل از عمل به­‌منظور بهتر شدن نتیجه و جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است به توصیه‌­های زیر عمل کنید:

  • برای افزایش گردش خون در پوست سر، سرتان را به­‌طور منظم ماساژ دهید.
  • حداقل سه هفته قبل از جراحی از کوتاه کردن موهایتان خودداری کرد؛ زیرا بلندی مو می­‌تواند به پنهان شدن جای زخم­‌ها کمک کند.
  • حداقل دو هفته قبل از جراحی از مصرف هرگونه داروی رقیق­‌کننده خون پرهیز کنید؛ رقیق شدن خون باعث افزایش خونریزی شده و مشکلاتی در بهبود زخم­‌ها به­‌وجود می‌­آورد.
  • قبل از عمل از مصرف مواد غذایی یا داروهای حاوی ویتامین B و E اجتناب کنید؛ زیرا مصرف این­گونه غذاها ممکن است منجر به خونریزی بیش از حد در طول عمل شود.
  • قبل از انجام کاشت، نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌­دار را کنار بگذارید؛ زیرا الکل باعث انقباض رگ­‌های خونی شده و دوره نقاهت را طولانی­‌تر می­‌کند.
  • سیگار کشیدن قبل و بعد از جراحی اکیدا ممنوع است؛ سیگار بهبود زخم­‌ها را به تاخیر انداخته و گردش خون در پوست سر را کاهش می­‌دهد.
  • در روز عمل هم موهای خود را کاملا بشویید و به هیچ­ عنوان از ژل و اسپری استفاده نکنید.

بعد از عمل کاشت مو چه باید کرد؟

  • پیوندهای موی تازه کاشته­‌شده بسیار شکننده هستند و درصورت عدم مراقبت صحیح احتمال ریزش آن­‌ها بسیار زیاد است.

در این بخش برخی از مواردی که بعد از عمل کاشت مو نباید انجام دهید، را توصیه می­‌کنیم:

به طور کلی در طی مراحل بهبودی بهتر است به طور منظم از داروهایی مانند آنتی‌­بیوتیک یا مسکن استفاده کنید. هنگام مصرف این داروها در مرحله بعد از مراقبت به هیچ عنوان الکل ننوشید؛ زیرا می‌­تواند منجر به کما شود.

  • اولین شستشو پس از عمل توسط پزشکان انجام می­‌شود و به شما دستور داده می­‌شود که بعد از چند هفته مراقبت، همین روش را دنبال کنید. به طور کلی، یک شامپو، روغن مو و … نیز تجویز خواهد شد.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش که باعث آسیب به کاشت موی مصنوعی می­‌شوند، پرهیز کنید.
  • به مدت چند هفته پس از عمل، باید در حالت نیمه نشسته بخوابید تا از تعریق زیاد یا لمس تصادفی هر چیزی با موهای کاشته شده در شب جلوگیری شود.
  • ماساژ و پاکسازی منظم سر برای حفظ سلامت پوست سر و جلوگیری از هرگونه عفونت ضروری است.
  • از شنا در آب حاوی کلر به مدت هفت روز پس از عمل جدا خودداری کنید. بااین‌­حال، شنا در آب نمک بسیار توصیه می‌شود.

آمار کاشت موی مصنوعی در جهان چگونه است؟

انجمن بین­‌المللی جراحی ترمیم مو اظهار داشته که در مقایسه با سال ۲۰۱۲، تعداد روش­‌های کاشت مو در سال ۲۰۱۴ با افزایش ۲۸ درصدی همراه بوده است.

اکثر افرادی که این روش را انتخاب می­‌کردند، مردان و زنان زیر ۵۰ سال بودند. ۳۲ درصد از افرادی که در سال ۲۰۱۴ کاشت مو انجام دادند را مردان ۳۰ تا ۳۹ ساله تشکیل می­‌دادند.

در میان زنان ۴۰-۴۹ ساله هم، ۲۸ درصد از بیماران این روش را انتخاب کرده­‌اند.

در حال حاضر آمریکا بالاترین رتبه را از نظر تعداد عمل­‌های کاشت مو به خود اختصاص داده‌­است. همچنین، به دلیل دسترسی آسان، این روش در کشورهایی مانند هند و ترکیه، روند افزایشی داشته‌ ­است.

قیمت کاشت مو مصنوعی در ایران

هزینه بر اساس قیمت کاشت هر تار مو حساب می‌شود. هزینه کاشت موی مصنوعی برای بانوان و آقایان از چهار و نیم میلیون تا ۹ میلیون تومان است که براساس ناحیه دریافت­‌کننده مو و تعداد پیوندها و تارهای مو کاشته‌­شده، متغیر است.

هزینه کاشت موی مصنوعی تقریبا با هزینه کاشت موی طبیعی یکسان است؛ تنها نکته قابل توجه این است که کاشت موی مصنوعی نیاز به ترمیم و پرداخت هزینه مجدد دارد.

موی مصنوعی از چه ساخته می‌شود؟

پوستیژها از جنس‌های مختلفی هستند. برخی از آنها از موی طبیعی انسان ساخته شده و قیمت بسیار بالایی دارند.

مومصنوعی نیز از الیاف مصنوعی با کیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند ولی همگی بر پایه لاستیک هستند برخی از آنها بسیار براق بوده و شبیه به موی طبیعی نیستند برخی دیگه الیاف ابریشمی نام دارند بسیار سبک و مات بوده و بیشترین شباهت را به موی انسان دارند ولی گران هستند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *