پیکرتراشی در تبریز


پیکرتراشی چیست؟

در گذشته‌های نه چندان دور، افراد علاقه‌مند به اندام زیبا، تنها از طریق رژیم غذایی و ورزش قادر بودند تا ظاهر اندام‌شان را متناسب و زیبا جلوه دهند.

اگر شخصی به‌دلیل هرگونه اختلال در بدن دچار چاقی موضعی بود، هیچ راه‌کاری برای ازبین بردن چربی وجود نداشت. اما خوشبختانه، با پیشرفت‌های متعدد علم پزشکی و تکنولوژی مهندسی پزشکی، این روزها شاهد به بازار آمدن دستگاه‌های پیکرتراشی مختلفی هستیم که کار پزشکان را آسان‌تر کرده‌اند و امکان پیکرتراشی بدون خطر را نیز، فراهم کرده‌اند.

پیکرتراشی روشی است که از طریق آن می‌توان چربی‌های موضعی بخشی از بدن را تخلیه کرد و ساختار بدن را باتوجه به استانداردها و سلیقه شخصی، فرم‌دهی کرد.

با کمک دستگاه پیکرتراشی می‌توان با کم‌ترین تهاجم، لوله کانولا را از طریق برش کوچک یک سانتی وارد بدن کرد تا ساختار چربی‌ها را در هم شکسته و از همان ناحیه تخلیه کند.

 

انواع روش های پیکرتراشی

اطلاع از انواع روش های پیکرتراشی به ما کمک می‌کند تا بدانیم دنیای این تکنولوژی تا چه اندازه گسترده‌ است و افراد متخصص برای کاهش عوارض هر یک از این روش‌ها تا چه اندازه تلاش می‌کنند.

اطلاع از انواع روش های پیکرتراشی به شما آگاهی کافی می‌دهد تا بتوانید از میان آن‌ها بهترین روش را انتخاب کنید و از نتیجه فوق‌العاده آن لذت ببرید.

جراحی شکم چاق اولین بار با رویکرد جراحی فتق ناف انجام می‌شد. به این صورت که بخشی از چربی و پوست شکم از قسمت پایین، بریده شده و سپس دو طرف شکم بهم دوخته می‌شدند. اما مسلما بعد از مدتی مشخص شد که این روش کارآیی چندانی ندارد.

بعد از آن، پزشکان تصمیم گرفتند که برای کاهش چربی های اضافه بدن از روشی مشابه با لیفت صورت استفاده کنند. اما با توجه به اینکه در این شیوه احتمال جابجایی ناف وجود داشت، از روش‌هایی استفاده کردند که ناف را سر جای خود نگهدارد یا اصطلاحا از روش های پیکر تراشی بدون جراحی کمک می گیرند.

1)جراحی لاغری به روش لیپوماتیک

لیپوماتیک یکی از جدیدترین روش پیکر تراشی است که در آن می‌توان به سرعت از چربی‌های اضافه بدن راحت شد.

پیکرتراشی در تبریز

در این روش نیازی به ایجاد برش در شکم و یا ناحیه مورد نظر نیست؛ چرا که با ایجاد یک سوراخ، میله‌ای وارد ناحیه موردنظر شده و چربی‌های اضافه را خارج می‌کند.

یکی از مهمترین مزایای لیپوماتیک این است که از چربی‌های خارج‌شده می‌توان برای سایر قسمتهای بدن استفاده کرد.

پس اگر قصد فرم‌دهی به سایر بخش‌های بدن با چربی سازگار با بدن خودتان را دارید، لیپوماتیک روش خوبی خواهد بود. بنابراین، در صورتی که برای این جراحی واجد شرایط باشید، لیپوماتیک بهترین روش پیکرتراشی خواهد بود.

در روش پیکرتراشی با لیپوماتیک نیازی به ایجاد برش در شکم و یا ناحیه مورد نظر نیست.

2)جراحی لاغری با لیپوست

لیپوست نیز یکی دیگر از روش‌های پیکرتراشی است. برای انجام این جراحی از تکنیک T.L.A و ویبریشن به صورت رفت و برگشت استفاده می‌شود. در نتیجه، چربی‌ها به صورت یکنواخت از بدن کنده شده و خارج می‌شوند. بنابراین، احتمال گلوله شدن چربی‌ها در هنگام جراحی وجود ندارد.

در این روش مشابه با لیپوماتیک، چربی‌ها سالم خارج شده و قابل استفاده برای تزریق به قسمت‌های دیگر بدن خواهد بود.

احتمالا این سوال برای شما مطرح شده است که تفاوت لیپوست و لیپوماتیک چیست. به طور کلی می‌توان گفت که لیپوست حالت پیشرفته‌ای از لیپوماتیک است. در نتیجه میزان چربی خارج‌شده در روش لیپوست بیشتر بوده در حالی که عوارض کمتری دارد.

به خاطر داشته باشید که این روش تنها برای کاهش چربی استفاده می‌شود و نه حذف و ترمیم پوست اضافه ناحیه مورد نظر.

3)کاهش چربی های اضافه بدن با لیپوساکشن

اساس کار این روش، مکش چربی‌های اضافی بدن است.

در لیپوساکشن یک برش کوچک در ناحیه مورد نظر ایجاد شده و سپس با استفاده از یک لوله به نام کانول که به یک دستگاه مکش متصل، چربی‌ها خارج می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که این روش تنها برای کاهش چربی استفاده می‌شود و نه حذف و ترمیم پوست اضافه ناحیه مورد نظر.

چربی‌هایی که در این روش از بدن خارج می‌شوند به دلیل نداشتن کیفیت، برای تزریق به سایر قسمتهای بدن مناسب نیستند.

با روش های مختلف جراحی پهلو می توان چربی های اضافی پهلو را از بین برد.

4)لاغری با لیزر لیپولیز

جراحی لاغری با لیپولیز به دو روش انجام می‌شود. روش اول استفاده از لیزر (امواج اولتراسونیک) و تزریق مایع.

در روش تزریق مایع، مایع از طریق یک برش کوچک وارد بدن شده و سپس چربی‌ها از طریق کبد خارج می‌شوند. مقدار مایع مورد نیاز براساس وزن و شرایط جسمانی فرد به وی تزریق می‌شود.

در این روش با توجه به اینکه چربی خارج‌شده به صورت مایع است، نمی‌توان از این چربی برای تزریق برای سایر قسمت‌های بدن استفاده کرد.

در روش دوم که لیزر لیپولیز نام دارد، از امواج برای گرم کردن سلول‌های چربی استفاده می‌شود.

روش‌های مختلفی برای کاهش چربی های اضافه بدن وجود دارد. با وجود اینکه همه این روش‌ها با هدف لاغری انجام می‌شوند، اما یک سری تفاوت‌های ویژه‌ای نیز با یکدیگر دارند. به طور کلی، انجام جراحی لاغری به کسانی توصیه می‌شود که از چاقی مفرط رنج می‌برند.

آیا امکان ترکیب دو روش لیزر لیپولیز و لیپوساکشن وجود دارد؟

جواب این سوال مثبت است؛ در صورتی که چاقی مربوط به ناحیه شکم و پهلوها باشد، می‌توان از ترکیب این دو روش برای کسب نتیجه بهتر استفاده کرد.

با توجه به اینکه در لیزر لیپولیز سلولها گرم می‌شوند، نمی‌توان از آنها برای تزریق به قسمت‌های دیگر استفاده کرد. بنابراین، اگر تنها قصد کاهش چربی های اضافه بدن را دارید، می‌توانید از لیزر لیپولیز استفاده کنید.

5)جراحی شکم (ابدومینوپلاستی)

ابدومینوپلاستی یا عمل ابدو یکی دیگر از جراحی‌هایی است که برای زیبایی شکم و لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابدومینوپلاستی، تحت بیهوشی کامل باید انجام شود، دو برش در ۲ قسمت مختلف بدن ایجاد می‌شود. یک برش در قسمت لگن تا نزدیک به ناحیه تناسلی و برش دیگر در اطراف ناف.

سپس، پوست این ناحیه‌ی برش‌زده از روی عضلات برداشته می‌شود. بعد از آن، پزشک، عضلات ناحیه شکم را به سمت هم می‌کشد تا ظاهری زیبا به این بخش داده شود. سپس، پوست، روی عضلات قرار داده شده و بخش‌های اضافه آن برداشته می‌شود (برشی که در ناحیه ناف ایجاد شده است، مانع از جابجایی ناف در شکم می‌شود).

توجه: البته روش ابدومینوپلاستی به دلیل عوارض جانبی زیادی دارد که این روزها دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

برخی از عوارض ابدومینوپلاستی عبارت هستند از:

  • عفونت
  • عدم وجود تقارن
  • خونریزی
  • تجمع مایع زیر پوست
  • از دست دادن بخشی از پوست شکم
  • مرگ بافت (احساس بی‌حسی در ناحیه مورد نظر)
  • شل شدن پوست

با کمک دستگاه پیکرتراشی می‌توان با کم‌ترین تهاجم، لوله کانولا را از طریق برش کوچک یک سانتی وارد بدن کرد تا ساختار چربی‌ها را در هم شکسته و از همان ناحیه تخلیه کند.

آیا پیکرتراشی بدون جراحی امکان پذیره؟

پیکرتراشی با کمک دستگاه‌های به روز و پیشرفته‌ای انجام می‌شود که توانایی اعمال کم‌ترین آسیب برای ازبین بردن بافت چربی را دارا هستند. همین موضوع در کنار برش بسیار کوچک مهم‌ترین عاملی است که موجب می‌شود تا پیکرتراشی روشی بدون جراحی گفته شود.

چرا که هیچ‌گونه اقدام تهاجمی برای برش عمیق و طویل در سطح و عمق پوست انجام نمی‌شود.

از سوی دیگر نیز کم ترین آسیب در سطح پوست با بیشترین اثربخشی در تخلیه چربی می‌تواند از بهترین و جذاب‌ترین عملکرد برای این تکنیک باشد. به همین دلیل می‌توان گفت که پیکرتراشی روشی بدون تهاجم است و هیچ عمل جراحی درکار نیست.

پیکرتراشی بدون جراحی چگونه است؟

بسیاری از افراد چندان تمایلی به عمل جراحی ندارند و از جراحی تهاجمی بسیار نگران و مضطرب می‌شوند. زمان بی‌هوشی و حساسیت ماجرا در این جراحی‌های تهاجمی می‌تواند اصلی‌ترین عامل نگرانی برای این افراد باشد.

خوشبختانه پیکرتراشی بدون جراحی به معنای غیرتهاجمی بودن پیکرتراشی است. در این تکنیک تنها یک یا چند برش کوچک یک سانتی متری در بدن ایجاد می‌شود تا لوله کانولا از طریق آن وارد بدن شود و ازبین بردن چربی را آغاز کند. پس بدیهی است که می‌توان پیکرتراشی را روشی بدون جراحی تهاجمی و خون‌ریزی دانست.

پیکرتراشی نیز یکی از جدیدترین روش های حذف چربی های بدن است. اما به خاطر داشته باشید که نتیجه عمل پیکرتراشی هم صددرصد ماندگار نخواهد بود، اگر شما رژیم غذایی و ورزشیتان را رعایت نکنید.

عوارض پیکرتراشی بدون جراحی

همان‌طور که اشاره شد، روش پیکرتراشی در تمامی تکنیک‌ها تنها با ایجاد برش کوچکی در سطح پوست انجام می‌شود و هیچ تهاجم خاصی در آن وجود ندارد. پس بدیهی است که عوارض پیکرتراشی بدون جراحی همان مواردی باشد که در بالا به آن اشاره شد.

توجه داشته باشید که پیکرتراشی بدون جراحی درواقع همان روش‌های لیپوساکشن، لیپوماتیک، لیپولیز و بادی جت است که عوارض هرکدام تنها بستگی به انتخاب تکنیک آن دارد.

 

هزینه پیکرتراشی بدون جراحی چقدر است؟

تعیین هزینه پیکرتراشی بدون جراحی چندان کار ساده ای نیست. اما باید تخصص پزشک متخصص، میزان تجربه او و نوع خدمات قبل و بعد از جراحی را درنظر داشته باشید.

معمولا با بررسی این موارد و همچنین، به‌روز بودن دستگاه‌هایی که توسط پزشک برای این‌کار استفاده می‌شود، می‌توانید هزینه پیکرتراشی را برآورد کنید.

دقیق‌ترین برآورد قیمت و هزینه پیکرتراشی بدون جراحی، توسط پزشک موردنظر و در جلسه مشاوره انجام می‌شود.

 

در کدام بخش های بدن پیکرتراشی انجام می‌شود؟

حتما برای شما نیز جالب است که بدانید کاربرد پیکرتراشی چیست و در چه قسمت‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد.

روش پیکرتراشی

معمولا از پیکرتراشی می‌توان در نواحی مختلف بدن استفاده کرد و حجم چربی انباشته را کاهش داد. پیکرتراشی معمولا در نواحی شکم، پهلو، پشت، بازو، ران پا، باسن، ساق و مچ پا استفاده می‌شود.

از تکنیک‌های ظریف نیز، می‌توان در نواحی کوچکی مانند غبغب استفاده کرد و زیبایی را در اندام و چهره بازگرداند.

بهترین روش پیکرتراشی

حال، با توجه به اینکه تمام روش‌های جراحی لاغری را بررسی کردیم، نوبت به انتخاب بهترین روش پیکرتراشی می‌رسد.

با توجه به موارد بیان‌شده، روش‌های لیپوماتیک و­ لیپوست را می‌توان به عنوان بهترین روش‌ پیکرتراشی در نظر گرفت؛ چرا که به نسبت سایر روشها عوارض کمتری دارد.

علاوه بر این، این دو روش برای افرادی که علاوه بر پیکرتراشی قصد فرم‌دهی به سایر قسمت‌های بدن را دارند، نیز مناسب است. چرا که می‌توان از چربی خارج شده برای تزریق به سایر قسمت‌های بدن استفاده کرد.

با این وجود بهتر است برای انتخاب بهترین روش پیکرتراشی با یک پزشک متخصص پیکرتراشی مشورت کنید؛ چرا که براساس میزان چربی و شرایط جسمانی که دارید، ممکن است هیچ یک از این روش‌ها مناسب نباشند.

 

آیا پیکرتراشی یک روش ایمن و موثر است؟

بر اساس مطالعات دکتر ویتربو که در سال ۲۰۰۲ روی بیش از ۱۰۰ نفر از متقاضیان عمل لاغری موضعی انجام شد و در نشریه جراحی پلاستیک و زیبایی منتشر شد؛ انجام روش‌های نوین لیپوساکشن و تخلیه چربی، خطرات بسیار کمتری داشته است.

به طوری که میزان خونریزی در بسیاری از نقاط بدن پس از تخلیه چربی بسیار کم بوده و نتایج بسیار رضایت بخشی به دست آمده است.

همچنین بر اساس دو سال پژوهش و تحقیق مداوم دکتر لی و همکارانش که در ژورنال انجمن جراحان پلاستیک کره جنوبی منتشر شده است، استفاده از لیپوماتیک برای تخلیه چربی و پیکرتراشی که روی ۴۸ نفر انجام شده، عوارض جانبی بسیار کمی در پی داشته است که هیچ مشکل جدی را شامل نمی‌شد.

به طوری که در مقایسه با کسانی که روش های دیگری را برای لاغری انتخاب کرده بودند؛ افراد در پیکرتراشی با لیپوماتیک، خونریزی کمتر، هماتوم کمتر، اکیموز کمتر، تورم کمتر و درد کمتری را تجربه کردند.

در سایت اینترنتی healthline درباره بهترین کاندیدای پیکرتراشی اینگونه نوشته شده است:

کاندیدای ایده آل پیکرتراشی به وزن دلخواه خود رسیدند اما می خواهند چربی های مقاوم و سرسخت قسمت هایی از بدن که با رژیم غذایی و ورزش رفع نشده است را از بین ببرند. در اکثر روش های کانتورینگ بدن، شاخص توده بدن شما نباید بیش از ۳۰ باشد.

 

کاندیدای مناسب برای انجام جراحی لاغری

برای انجام هریک از روش‌های فوق جهت جراحی لاغری، شرایط خاصی وجود دارد. که باید برای اطلاع از آن از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید. اما شرایط کلی برای انجام یکی از جراحی‌های فوق، عبارت است از:

  • عدم استعمال دخانیات
  • عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت
  • عدم ابتلا به افسردگی
  • ابتلا به یکی از بیماری‌هایی که به دلیل اضافه وزن ایجاد شده
  • پایبندی به یک رژیم غذایی و ورزشی

مراقبت‌های لازم بعد از انجام جراحی لاغری

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که با انجام بهترین روش پیکرتراشی همیشه اندام موردعلاقه‌شان را خواهند داشت. در صورتی که این تصور اشتباه است.

چرا که هر یک از این روش‌ها تنها به کاهش چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کنند؛ اما هیچ یک تضمینی برای بازگشت چربی نمی‌دهند. بنابراین، بعد از انجام جراحی، برای جلوگیری از بازگشت چربی‌ها، باید به یک رژیم ورزشی و غذایی مقید باشید.

تناسب اندام با پیکرتراشی

سایر مواردی که باید به خاطر داشته باشید:

  • پوشیدن گن جهت جلوگیری از افتادگی و شل شدگی پوست
  • نوشیدن مایعات طبیعی به مقدار زیاد
  • رعایت دستورالعمل دقیق پزشک
  • نخوردن غذاهای سنگین و گوشتی

نتایج قطعی پیکرتراشی با لیپوماتیک

اگر می‌خواهید بدانید با انجام پیکرتراشی و استفاده از لیپوماتیک، به چه نتایجی به طور قطع دست پیدا خواهید کرد، بهتر است حتما با جراح فوق تخصص پلاستیک مشورت کنید. اما به طور کلی بر اساس تحقیقات پزشکی، شما کاهش چند سایز در اندام‌های خود مانند شکم، پهلو، پشت و بازوها و ران پا را شاهد خواهید بود.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که می‌توان به طور میانگین حدود ۲ لیتر چربی را از هر ناحیه خارج کرد و میزان کاهش سایز در نواحی مختلف به صورت میانگین به این ترتیب خواهد بود:

کاهش ۶.۶ سانتی‌متر در شکم، ۴.۶ سانتی‌متر در ران، ۳.۶ سانتی‌متر در بازو و ۳.۵ سانتی‌متر در ساق پا؛ البته دقت داشته باشید که این اعداد به صورت میانگین کاهش سایز هستند. یعنی در برخی افراد بنا به شرایط این اعداد بیشتر خواهد بود و در افرادی که چربی اضافه کمتری دارند، کاهش سایز نیز کمتر است.

از مهمترین مزیت‌های پیکرتراشی با کمک لیپوماتیک، سرعت بیشتر، حجم چربی بیشتر قابل تخلیه، خطرات و عوارض کمتر، درد کمتر، شل شدگی کمتر پوست نسبت به روش‌های قدیمی‌تر، دقت بیشتر، آسیب کمتر به بافت‌های بدن، عدم سوختگی و … خواهد بود.

جالب است بدانید دکتر بریتانی ویرا و دیگر همکارانش در سال ۲۰۱۷ روی بیش از ۱۱ هزار نفر که عمل‌های لاغری را انجام داده بودند، مطالعه کردند.

در این پژوهش بسیار گسترده که نتایج آن در ژورنال جراحی پلاستیک و ترمیمی در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، به روشنی مشخص شده است که می‌توان از ترکیب دو روش لیپوساکشن (تخلیه چربی) و جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) هم‌زمان برای پیکر تراشی استفاده کرد.

در این پژوهش نشان داده شد که با افزایش میزان چربی تخلیه شده و بیشتر شدن حجم آن از ۱۰۰۰ میلی لیتر، هیچ عوارض مشخصی برای فرد در پی نخواهد داشت.

در نتیجه اگر جراحی پیکرتراشی و لاغری توسط جراح فوق تخصص انجام شود، با استفاده از تکنیک‌های استاندارد و دقت و تجربه لازم می‌توان عوارض جانبی این جراحی‌ها را کنترل کرد.

عوارض پیکرتراشی چیست؟

معمولا استفاده از روش‌های پیکرتراشی مختلف می‌تواند عوارض گوناگونی داشته باشد. شما به راحتی می‌توانید اندام تان را به شکل و فرم دل‌خواه نزدیک کنید.

برای کاهش عوارض پیکرتراشی می‌توانید از پزشکان متخصص و باتجربه‌ای کمک بگیرید تا کم‌ترین ریسک درگیر شدن با این عوارض را تجربه کنید. در ادامه به عوارض پیکرتراشی اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که این عوارض با توجه به انتخاب روش پیکرتراشی می‌تواند متفاوت‌تر باشد.

  • ایجاد درد و کبودی بعد از عمل پیکرتراشی از رایج‌ترین عوارض این عمل است.
  • ایجاد عفونت در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حین عمل و مصرف داروهای آنتی بیوتیک بعد از عمل می‌تواند از عوارض رایج باشد.
  • آسیب به بافت پوست و نکروز آن می‌تواند از عوارض پیکرتراشی توسط پزشک بی‌تجربه و غیرمتخصص باشد.
  • آمبولی از عوارض نادری است که ریسک آن در تمامی عمل‌های جراحی درمانی و زیبایی وجود دارد.
  • آسیب به اندام‌های داخلی بدن از عوارض ناشی از عدم تجربه و تخصص پزشک است.
  • هماتوم یا تجمع خون در ناحیه جراحی شده از عوارض پیکرتراشی است و به راحتی قابل بهبود و درمان است.

آیا بیمه شامل هزینه جراحی لاغری می‌شود؟

در صورتی که مبتلا به بیماری چاقی مفرط باشید، احتمالا بیمه‌گذار (بیمه‌های تکمیلی) باید بخشی از هزینه جراحی را پرداخت نماید. (چاقی مفرط به این معناست که شاخص BMI بالاتر از ۴۰ باشد و تشخیص دهند که جراحی جنبه‌ی درمانی داشته نه زیبایی)

 

میزان کاهش وزن بعد از جراحی لاغری چقدر است؟

میزان کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است؛ چرا که بسته به شرایط جسمانی هر فرد و روشی که استفاده شده است، این مقدار متفاوت می‌باشد. البته رژیم غذایی بعد از جراحی نیز چندان بی‌تاثیر نیست. بنابراین، نمی‌توان به طور مشخص گفت که در ماه اول چند کیلو کاهش وزن خواهید داشت. اما چیزی که به طور قطع می‌توان گفت این است که در دراز مدت، کاهش وزن زیادی خواهید داشت.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *