نقش هیالورونیک اسید در تقویت موها


هیالورونیک اسید تقریبا 90 سال پیش در سال 1930 کشف شد. فواید آن بسیار زیاد هستند ولی کاربرد های عمومی آن تا سال 1990 کشف نشده بود.

کاربرد های هیالورونیک اسید در پروسه مراقبت پوستی واضح و روشن است ولی در مورد مو، مطلب تازه ای محسوب می شود.

هیالورونان نوعی پلیمر است که بطور طبیعی توسط بدنمان تولید می شود. پلیمر یک مبحث ضروری در متابولیسم سلولی و سلامت محسوب می شود. کاربرد این ماده در دهه 80 در جراحی های کاتاراکت چشم و سپس تزریق آن در مفصل، جهت درمان آرتریت مفصلی به کار می رفت.

پس از سال 1990 کاربرد این ماده در محصولات آرایشی، پاک کننده ها و سپس محصولات مو دیده شد. بیشتر شامپو های تجاری حاوی این فرآورده هستند. سدیم هیالورونات نوعی نمک محلول در آب است که فواید هیالورونیک اسید را دارد و جهت نفوذ بهتر به پوست به این شکل استفاده میشود تا مولکول کوچکتری جهت نفوذ به پوست باشد.

وجود هیالورونیک اسید باعث بهبود رطوبت مو ها و نگهداری بیشتر رطوبت بر روی پوست سر است. از طرفی به دلیل نقش این ماده در سلامت سلول، بهبود رویش مو نیز ایجاد می گردد. چرا که سلول های سالم تر منجر به رشد بهتر فولیکول مو و ایجاد مو هایی ضخیم تر و پر پشت تر می شوند. از این خاصیت هیالورونیک اسید در محصولات نرم کننده و شامپو ها و سرم های مو نیز استفاده می شود.

فواید هیالورونیک اسید تزریقی این است که منجر به انتقال 100 درصد تمام ترکیبات موجود در کوکتل می شود. در مورد افرادی که دچار گرید های بالای ریزش مو هستند مثلا مرحله ریزش موی نروود 4+ بیشتر ترکیبات تزریقی کمک کننده است چرا که ضخامت پوست بدلیل کلسیفیکاسیون پوست سر اتفاق افتاده است و به همین دلیل نفوذ محصولات موضعی حاوی هیالورونیک اسید با مشکل روبرو است.

تزریق فراورده های پوستی حاوی هیالورونیک اسید باعث می شود سد پوستی از میان برداشته شده و جذب کاملی اتفاق بیفتد.

فواید هیالورونیک اسید برای مو به طور خلاصه:

  • رطوبت و آبرسانی پوست و مو
  • کاهش التهاب
  • بهبود ایجاد عروق خونی جدید
  • مبارزه با واکنش های استرس اکسیداتیو

وقتی این ماده با سایر محصولات رشد مو ترکیب شود منجر به بهبود رویش مو در افرادی که دچار ریزش موی ارثی هستند خواهد شد.

در برخی مطالعات حیوانی کاربرد نوع خاصی از فراورده تزریقی منجر به تظاهر ژن ها و پروتئین های رشد مو و مهار ژن های تظاهر کننده دی هیدرو تستوسترون، که منجر به ریزش مو می گردند و همچنین مهار مرگ سلولی به واسطه DHT، در موش شد.

در مطالعات انسانی نیز بهبود 26 % در ضخامت مو ها پس از 2 ماه از تزریق گردید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *