عوامل ایجاد کننده آکنه یا جوش صورت


عوامل ایجاد کننده آکنه یا جوش صورت

عوامل زیادی در ایجاد یا تشدید جوش صورت یا آکنه دخالت دارند.از جمله این عوامل می‌توان به افزایش ترشح سبوم، انسداد دهانه فولیکول و تکثیر باکتری‌ها اشاره کرد.

افزایش هورمون‌های جنسی و فاکتورهای التهابی هم از جمله موارد مهم در تشدید جوش هستند.

در این میان این سوال همیشه مطرح است که چه موادی مصرف کنیم تا باعث بهبود آکنه شود یا اینکه چه موادی را مصرف نکنیم تا از تشدید جوش صورت جلوگیری کنیم.

مجله انجمن متخصصین پوست اروپا (EADV) در شماره ژانویه ۲۰۱۶ خود مقاله‌ای چاپ کرده که می‌توان آن را به عنوان جدیدترین مقاله در این زمینه برشمرد.

 

نقش خوراکی‌ها در جوش صورت

این بررسی به عنوان بررسی مورد شاهدی در ۵۶۳ جوان ۲۴-۱۰ ساله انجام شده است. این افراد بر اساس سن، جنس،وزن (BMI) عادات غذایی و سابقه خانوادگی جوش یا آکنه دسته بندی شده‌اند.

پرسشنامه این افراد در مورد مصرف شیر ( پرچرب یا کم چرب)، پنیر، ماست، نان و کورن فلکس (cereals)، گوشت قرمز، ماهی، کالباس، میوه و سبزی، کیک و شیرینی و شکلات از آنها سوال می‌کرد.

میزان مصرف هم بر اساس پاسخ‌های هرگز، یک بار در هفته، یک تا سه بار در هفته و بیش از ۳ بار درهفته بود. و اما نتایج مطالعه، رابطه نزدیکی بین جوش صورت متوسط و شدید و سابقه آن در خانواده درجه یک وجود داشت. همینطور مصرف شیر، پنیر و ماست و کالباس بیش از ۳ بار در هفته و چاقی (BMI>30) با جوش متوسط و شدید رابطه دارد.

مصرف شیرینی و کیک و شکلات بیش از ۳ بار در هفته و مصرف کم ماهی و عدم مصرف میوه و سبزی با وجود جوش صورت مرتبط بود. از طرف دیگر مصرف بیش از ۳ بار در هفته میوه و سبزی و مصرف زیاد ماهی (1 تا 3 بار در هفته) و مصرف یکبار در هفته همه مواد تشدید جوش بالا با عدم وجود یا جوش ملایم همراه است.

همچنین وزن مناسب (BMI <18.5) با جوش ملایم همراه است. مکانیسم بعضی از این تداخلات مشخص است مثلا مصرف مواد قندی که باعث افزایش انسولین و IGF-1 می‌شود ولی در مورد شیر مکانیسم مشخص نیست و احتمالا چند عامل با هم موثر هستند. در مورد ماهی احتمالا وجود n-3-PUFA موثر است چون باعث کاهش التهاب می‌شود.

به طور کلی توصیه به بیماران مبتلا به جوش صورت این است که مصرف شیر و مواد لبنی را کاهش دهند و همچنین مصرف مواد قندی و گوشت قرمز و کالباس را به حداقل برسانند. در عوض افزایش مصرف ماهی و میوه و سبزی برای این افراد مفید است.

کاهش وزن هم قطعا در بهبود وضعیت آکنه و رفع جوش صورت مفید است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *