درمان هیرسوتیسم در تبریز

درمان هیرسوتیسم

پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم

هیرسوتیسم یا پرمویی یک بیماری نسبتاً شایع در بین خانم‌ها محسوب می‌شود به طوری که از هر ۲۰ خانم یک نفر با این مشکل درگیر است که رقم نسبتاً بالایی است.

گاهی افراد تصور می‌کنند که هیرسوتیسم یک بیماری است در صورتی که این‌گونه نبوده و باید به این نکته توجه داشت که پرمویی یک علامت طبی محسوب می‌شود و نه یک بیماری. البته باید جدی گرفته شده و تاوَن فرد مشکل را با پزشک مطرح کند؛ چراکه ممکن است نشانگر وجود یک بیماری جدی در زنان باشد و این نشانه زنگ خطری برای آن بیماری باشد.

میزان مویی که روی بدن افراد رشد می‌کند تا حد زیادی ارثی است ولی با این وجود به طور طبیعی موهای صورت یک خانم باید کمرنگ و نازک بوده و به آسانی قابل دیدن نباشند ولی اگر در خانمی در صورت خود موهای آندروژنی یعنی موهای ضخیم و سیاه با الگوی مردانه یعنی دقیقه در محل ریش و سبیل مشاهده کند و یا رشد سریع مو در بدن داشته باشد به طوری که این مشکل به تازگی آغاز شده باشد و شدت آن نیز زیاد باشد؛ باید به هیرسوتیسم شک کرد و تاوَن موضوع را با یک متخصص در میان گذاشت.

هیرسوتیسم بیشتر یک مشکل زیبایی و روانی است تا یک مشکل جسمی و فرد را از این نظر بسیار مورد آزار قرار می‌دهد.

هیرسوتیسم که در فارسی نابجارویی مو، ترجمه می‌شود به رشد قابل توجه و غیرطبیعی موها در بدن زنان اطلاق می‌گردد که این رشد غیرطبیعی در ارتباط با اختلالات یا تغییرات هورمونی در فرد است به طوری که کسی که به این اختلال دچار شده است؛ رویش بیش از حدموهایی مردانه‌واردر نواحی نسبتاً غیرطبیعی مانند صورت و بین دوسینه و … دارد.

با اندازه‌گیری سطح تستوسترون و DHEA در خون، پزشک می‌تواند علائم PCOS، تومورهای تخمدان، تومورهای غده فوق کلیوی یا تومورهایی تحریک‌کننده غده‌های آدرنال را بررسی کند.

در موارد هیرسوتیسم خفیف که در آن هیچ علائم دیگری وجود نداشته باشد نیازی به انجام آزمایش‌های بیشتر نیست. در صورت لزوم چندین آزمایش خون برای بررسی کمبود هورمون‌های غده آدرنال وجود دارد. پزشک ممکن است سطح هورمون پرولاکتین را برای بررسی علائم تومور در غده هیپوفیز تجویز و قند خون و کلسترول بیمار را کنترل کنند.

 جهت مشاوره رایگان و درمان هیرسوتیسم در کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

دلایل هیرسوتیسم

هیرسوتیسم علل متفاوتی دارد اما از علل شایع پرمویی یا هیرسوتیسم سابقه خانوادگی هیرسوتیسم است که آزاردهنده می‌باشد؛ اما نشان‌دهنده اختلال هورمونی نیست.

هیرسوتیسم

یکی دیگر از دلایل هیرسوتیسم افزایش سطح هورمون‌های مردانه یا آندروژن ها در زنان است که مهم‌ترین آنها هورمون تستوسترون است. البته باید ذکر شود که تمام زنان سطوحی از تستوسترون و آندروژن ها در بدن خود دارند و این سطوح پایین است و در صورتی که از حجمی این سطوح بالاتر رود باعث بروز یکسری علائم است که موجب بروز هیرسوتیسم است.

شایعترین وضعیتی که سبب افزایش سطح هورمون‌های مردانه در زنان می‌شود، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. البته این سندرم با علائمی همراه خواهد بود مانند بی نظمی در سیکل قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و ریزش موی سر در قسمت قدامی می‌باشد.

علل دیگری برای افزایش سطح آندروژن ها وجود دارد اما بسیار نادر هستند، مانند تومورهای آدرنال و تخمدان که آدرنال و تخمدان دو منبع اصلی تولید کننده آندروژن ها در بدن زنان هستند و تومورهای این دو عضو می‌تواند باعث بروز ناگهانی هیرسوتیسم شود.

 

تشخیص هیرسوتیسم

پزشک با تمرکز ویژه روی چرخه قاعدگی بیمار، تاریخچه پزشکی او را بررسی می‌کند.

در شرایطی که بیمار الگوی قاعدگی منظمی داشته باشد، هیرسوتیسم احتمالاً علت ژنتیکی یا ارثی دارد.

در مواقعی که فرد قاعدگی نامنظم داشته باشد، علت آن می‌تواند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد.

موارد زیر همچنین ممکن است به شناسایی تومورها یا بی نظمی های جسمی منجر به هیرسوتیسم کمک کند:

  • MRI از مغز
  • CT اسکن غده آدرنال
  • سونوگرافی از تخمدان
  • علائم هیرسوتیسم
  • عمیق‌تر شدن صدا
  • کچل شدن
  • آکنه
  • کاهش سایز پستان
  • افزایش توده عضلانی
  • بزرگ شدن کلیتوریس

 

درمان دارویی هیرسوتیسم

با مصرف این داروها معمولاً شش ماه به اندازه چرخه زیستی طبیعی یک فولیکول مو زمان می‌برد تا تغییر محسوسی را در رشد موها مشاهده کنید.

داروهای خوراکی ضد بارداری: قرص‌های کنترل بارداری یا سایر داروهای ضد بارداری هورمونی که محتوی استروژن و پروژسترون هستند، هیرسوتیسمی را که بر اثر تولید آندروژن ایجاد شده باشد، درمان می‌کنند.

داروهای خوراکی ضد بارداری، درمانی رایج برای هیرسوتیسم در زنانی است که نمی‌خواهند باردار شوند. ممکن است عوارض جانبی ممکن شامل تهوع و سردرد را به همراه داشته باشد.

آنتی‌ آندروژن‌‌ها:

این نوع از داروها مانع اتصال آندروژن‌ها به گیرنده‌هایشان در بدن می‌شوند. گاهی پس از شش ماه، مصرف داروهای خوراکی ضد بارداری تجویز می‌شوند؛ البته اگر داروهای خوراکی ضد بارداری به اندازه کافی مؤثر نباشند.

رایج‌ترین آنتی آندروژن استفاده شده برای درمان هیرسوتیسم اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر) است.

نتایج مصرف آن معتدل بوده و حداقل شش ماه زمان می‌برد تا اثرات خود را نشان دهد.

عوارض جانبی احتمالی شامل بی‌نظمی در قاعدگی است. از آنجا که این داروها می‌تواند باعث ناقص‌زایی شود، مهم است که حین مصرف آنها قصد باردار شدن نداشته باشید.

کرم‌های موضعی:

افلورنیتین (وانیژا) کرمی تجویزی مخصوص رفع موهای زائد صورت زنان است و باید دو بار در روز به طور مستقیم و در ناحیه درگیر روی صورت استعمال شود. این کرم‌ها، به رشد آهسته موهای جدید کمک می‌کند، اما رشد موها متوقف نخواهد شد. برای نتیجه بهتر می‌توان از لیزر درمانی نیز استفاده کرد.

لیزر موهای زائد

لیزر مطمئن‌ترین روش در برطرف کردن موهای زائد بدن است چرا که فقط جهت نفوذ در ریشه مو طراحی‌شده است؛ بنابراین برای بقیه قسمت‌های بدن شما، عامل مخربی محسوب نمی‌شود.

در عملیات درمانی لیزر مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا پوست اطراف صدمه‌ای نبیند. ماده‌ای که به مو رنگ می‌دهد، ملانین نام دارد. این ماده نور را از لیزر جذب کرده و آن را تبدیل به حرارت می‌کند این حرارت به اندازه‌ای است که مکانیسم رشد مو را غیرفعال کرده و از کار می‌اندازد و به این ترتیب باعث از بین رفتن فولیکول مو می‌شود.

درست است که در این روش نیاز به چندین مرحله درمان است اما مطمئناً بیشترین اثر را بر روی موهایی که در مرحله رشد هستند دارد. از طرفی لیزرها سریعتر عمل می‌کنند و در مقایسه با تکنیک‌ها و روش‌های دیگر مانند مومک انداختن، بی رنگ کردن، کندن، اصلاح کردن با تیغ و الکترولیز در کاهش تعداد موها تقریباً نتیجه کار دائمی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان هیرسوتیسم و انجام مشاوره رایگان به کلینیکهای تخصصی پوست و مو و زیبایی تبریز مراجعه کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *