انواع کاربرد لیزرهای پوستی

انواع کاربرد لیزرهای پوستی

لیزر دستگاهی است که می‌تواند طول موج خاصی از امواج نورانی را تقویت کند و در یک نقطه متمرکز کند، این کار باعث افزایش انرژی و قدرت نفوذپذیری امواج نورانی می‌گردد و انرژی گرمایی که حاصل می‌شود در منطقه موردنظر باعث اثر درمانی لیزر می‌شود.

به طور کلی لیزرها در رفع چین و چروک، جوانسازی، لایه‌برداری سطحی و عمقی، لیفتینگ و جوان‌سازی پوست، رفع موهای زائد صورت و بدن، رفع لک‌های پوستی، رفع کک و مک، رفع بعضی خال‌ها، رفع جای زخم، رفع جای آکنه و جوش، پاک کردن تاتو، رفع ترک‌های پوستی ناشی از حاملگی یا کاهش و افزایش وزن، درمان ضایعات عروقی، ماه گرفتی، واریس‌ها و… به کار می‌رود.

 

نکات حائز اهمیت در انجام لیزر

سه اصل مهم در انجام لیزر حتماً باید موردتوجه واقع شود:

1. فرد درمانگر حتماً تخصص کافی برای درمان با لیزرها را داشته باشد.
2. پزشک، روش لیزر مناسبی را برای درمان مشکلات پوستی انتخاب کند.
3. پزشک از تکنولوژی، دستگاه مناسب و استاندارد برای درمان استفاده کند.

هرکدام از این سه اصل اگر رعایت نشود، باعث یک نتیجه درمانی غیرقابل‌قبول خواهد شد و در موارد شدیدتر باعث ایجاد عارضه در فرد خواهد شد.
پزشک متخصص با توجه به نوع پوست، رنگ پوست و ضخامت موهای زائد و محل آن‌ها می‌تواند از سه نوع لیزر برای رفع موهای زائد استفاده کند که شامل: لیزر دایود، لیزر الکساندرایت، لیزر nd yag و لیزر IPL است.

هرچند امروزه لیزر IPL جای خود را به لیزرهای جدیدتر داده و استفاده از آن خیلی کمتر از قبل شده است.

در نژاد ایرانی با توجه به طول موج ایجادشده در دستگاه‌های الکساندرایت، این نوع از لیزر بهترین طول‌ موجی است که با پوست ایرانی و بهبودی درمان موهای زائد بیشترین نتیجه را می‌دهد، به همین دلیل است که در کشور ما بیشتر از لیزر الکس برای رفع موهای زائد استفاده می‌شود.

هرچند گاهی پزشک متخصص تصمیم می‌گیرد از دستگاه‌های دیگری در کنار لیزر الکساندرایت و یا به تنهایی از لیزرهای دیگر برای رفع موهای زائد با توجه به رنگ پوست، نوع پوست، ضخامت و رنگ موهای زائد استفاده کند.

هدف لیزرهای موهای زائد، ملانین و یا رنگ‌دانه‌های مو است و بیشترین تأثیرشان روی موهای تیره ( جاهایی از بدن که رنگ‌دانه‌ها بیشترین تجمع را دارند) دارد.

معمولاً فاصله جلسات لیزر موهای زائد بین 4 تا 8 هفته یک‌بار و تعداد جلسات لازم برای رفع موهای زائد بین 6 تا 8 جلسه متغیر است.

بهترین حالت نتایج درمانی لیزر موهای زائد 70 تا 80 درصد است.

پزشک متخصص جهت حصول نتایج بهتر و بیشتر، ممکن است تعداد جلسات اضافی‌تر با فواصل بیشتر توصیه کند تا نتایج درمانی به بالای 90 درصد برسد.

 

پرکاربردترین لیزرهای پوستی

لیزر دی‌اکسید کربن:

لیزر دی اکسیدکربن یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین انواع لیزرهاست. به وسیله‌ی این نوع از لیزرها پزشک می‌تواند لایه‌برداری عمقی پوست را انجام دهد که باعث جوان‌سازی، بهبود اسکارها، از بین بردن جای زخم و آکنه، بهتر شدن منافذ باز پوست و از بین بردن ترک‌های پوستی می‌شود. همچنین از لیزر دی اکسید کربن برای درمان انواع زگیل‌های پوستی و زگیل تناسلی استفاده می‌شود.

لیزر اربیوم:

بیشترین کاربرد لیزر اربیوم در جوان‌سازی پوست است و می‌توان در لایه‌برداری‌های سطحی پوست و همچنین رفع چین و چروک‌های سطحی از آن استفاده می‌شود.

لیزر PDL:

از لیزر پی دی ال در درمان ضایعات و خال‌های عروقی، ماه‌گرفتگی‌ها استفاده می‌شود و همچنین در درمان اسکارها هم استفاده می‌شود.

لیزر ND-YAG :

لیزرnd yag بیشتر برای تغییرات رنگی پوست، رفع لک‌های پوستی، از بین بردن رگ‌های زیرپوستی(واریس‌ها)، رفع موهای زائد، پاک کردن تاتو به کار می‌رود.

لیزر Q-Switch:

یکی از انواع لیزر برای لک صورت، لیزر کیوسوئیچ است که برای درمان کک‌ ومک، پاک کردن تاتو و برداشتن خال‌ها نیز استفاده می‌شود.

لیزر الکساندرایت:

ممکن است نام لیزر الکساندرایت برای شما آشنا باشد، بیشترین کاربرد لیزر الکس در رفع موهای زائد است.

 

عوارض احتمالی لیزرهای پوست

عوارض لیزرها با توجه به نوع لیزرها می‌تواند متفاوت باشد، اما در کل می‌توانند باعث خارش، قرمزی، سوزش و تورم در ناحیه عمل لیزر شود.
البته چنانچه پس از انجام لیزر مراقبت‌های لازم مانند استفاده از کمپرس یخ، استفاده از کرم‌های ضدالتهاب و ترمیم‌کننده داشته باشید این عوارض به حداقل ممکن می‌رسند.
عوارض شدیدتر مانند عفونت در محل، تورم غدد لنفاوی و یا ایجاد اسکار که ممکن است پس از لیزرهای پوستی فردی تجربه کند، معمولاً به دلیل عدم تبحر و تخصص پزشک و یا به کار بردن لیزر نامناسب است.

به خاطر داشته باشید لیزرها باعث نازایی، سرطان و مسائلی از این قبیل نمی‌شوند. چون امواج نورانی لیزر فقط در لایه‌های سطحی پوست، ساطع می‌شوند و اصلاً به عمق پوست، نفوذ پیدا نمی‌کنند.
لیزر روشی مؤثر و پرکاربرد در درمان و برطرف کردن مشکلات پوستی است، اما توجه داشته باشید استفاده از تکنولوژی مناسب و انتخاب فرد متخصص جهت انجام انواع لیزر پوست می‌تواند نتایج رضایت بخشی به همراه داشته باشد.

بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که خدمات لیزر اعم از لیزر موهای زائد، لیزر پوست برای جای جوش، لیزر برای لک صورت و… حتماً باید در مراکزی انجام شود که مورد تائید سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت درمان است و همچنین زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد. در غیر این صورت عوارض خطرناکی را تجربه خواهید کرد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *