برای جوانسازی کدام بهتر است هایفوتراپی یا آراف فرکشنال؟

هایفوتراپی

کدام دستگاه جوانسازی بهتر است ؟

واقعیت این است که همه‌ی دستگاه‌های جوانسازی پوست تاثیرات شگفت‌انگیزی دارند. البته اگر انتظار واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم و از یک ابزار خاص برای برطرف کردن مشکلی بهره ببریم که برای آن طراحی شده باشد.

لیزرهای جوانسازی بیشتر برای درمان‌های سطحی پوست طراحی شده‌اند و هایفوتراپی یا آر اف فرکشنال برای درمان‌های عمقی‌تر.

پس اول از همه باید بدانیم که بهترین دستگاه جوانسازی پوست با توجه شرایط، نیازها و اهداف شما تعیین می‌شود. مواردی همچون هزینه‌ها، مشکل پوستی شما، مدت دوره‌ی نقاهت و … نیز به نوبه‌ی خود تاثیر گذارند. مجموعه این موارد در زمان مراجعه شما برای جلسه مشاوره یا به صورت مشاوره تلفنی به شکل دقیق بررسی می‌شوند.

برای این که بفهمید بهترین و مناسب‌ترین دستگاه جوانسازی پوست برای شما کدام است، باید راجع به دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم مروری روی انواع ابزارها و تکنولوژی‌های جوانسازی پوست داشته باشیم و نقاط ضعف و قوت هرکدام را بررسی کنیم.

ماندگاری اثرات تعداد جلسات مقایسه هزینه کاربردها

 

هایفوتراپی ماندگاری :۱ تا ۳ سال یک جلسه + جلسات ترمیمی سالانه هزینه کم اثر: لیفت صورت، گردن و دکلته، رفع چین و چروک‌ها، درمان افتادگی‌های پوست
آر اف فرکشنال ماندگاری: حداقل ۱ سال حداقل ۳ جلسه هزینه متوسط اثر: سفت کردن پوست، یکدست کردن رنگ و بافت، کاهش چین و چروک‌ها، محو کردن جای زخم، اسکارها و ترک‌های پوستی

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یکی از تکنولوژی‌های جوانسازی پوست و روشی غیرتهاجمی است که در آن از امواج فراصوت استفاده می‌شود. امواج فراصوت بسیار ایمن هستند. به قدری ایمن که تنها دستگاه قابل استفاده برای مشاهده جنین در شکم مادر، یعنی دستگاه سونوگرافی، هم از همین امواج استفاده می‌کند.

هایفوتراپی بهتره یا آراف فرکشنال

 

کاربردها

هایفوتراپی یکی از بهترین دستگاه های جوانسازی پوست است و شکی در آن نیست. روشی کم‌تهاجمی، سریع و موثر که کاربردهای فراوانی در علم پزشکی دارد؛ از درمان تومور‌های سرطانی گرفته تا همین جوانسازی پوست که موضوع بحث ماست.

هایفوتراپی سه کاربرد اصلی دارد:

  • لیفت صورت، گردن و دکلته
  • رفع چین و چروک‌های نه چندان عمیق
  • درمان افتادگی و شلی پوست

از این روش می‌توان در محل‌های زیر استفاده کرد:

  • پیشانی و خط اخم
  • ابروها و چین‌های پنجه کلاغی در اطراف چشم‌ها
  • گونه‌ها، غبغب و افتادگی‌ پوست گردن
  • ناحیه‌ی دکولته، شکم و پاها

نتایج و مزایای هایفوتراپی:

تقریباً همه‌ی روش‌های جراحی و بدون جراحی جوانسازی پوست نتایجی موقت دارند. ماندگاری اثرات برخی روش‌ها در حد چند ماه و برخی از آن‌ها در حد ۳ یا ۴ سال است.

در مورد هایفوتراپی حدود ۲۰ درصد نتایج جوانسازی بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی ظاهر می‌شوند. باقی اثرات به مرور زمان و طی ۲ تا ۳ ماه بعد از جلسه‌ی درمانی قابل مشاهده هستند. در مورد برخی بیماران تا ۶ ماه بعد هم تغییرات مثبت پوست دیده می‌شوند.

برای حفظ نتایج هایفوتراپی توصیه می‌شود که درمان سالی یکبار تکرار شود ولی اثرات درمانی گاهی تا ۳ سال هم ماندگار هستند. این که به چه تعداد جلسه درمانی نیاز دارید، جلسات یادآور باید با چه فواصلی انجام شوند و اثرات درمان چقدر ماندگار خواهد بود، بیش از هرچیز به شرایط پوست شما بستگی دارد. پزشکان و مشاورین کلینیک بعد از معاینه پوست می‌توانند تخمین دقیق‌تری از این موارد به شما ارائه کنند.

همانطور که اشاره کردیم هایفوتراپی روشی بدون جراحی و کم‌تهاجمی است که امروزه در دنیا به عنوان روش جایگزین جراحی لیفت برای کسانی که توان یا میل جراحی کردن را ندارند، استفاده می‌شود. هایفوتراپی برای لیفت‌های سبک و متوسط یکی از بهترین دستگاه های جوانسازی پوست به حساب می‌آید.

نقاهت، عوارض و خطرات هایفوتراپی:

هایفوتراپی کم‌خطر و تقریباً بدون عارضه است. در جلسه‌ی درمان ممکن است کمی احساس درد داشته باشید که در این صورت به شما توصیه می‌کنیم که پیش از جلسه درمانی از یک مسکن ساده مثل استامینوفن یا از کرم‌های بی‌حس کننده موضعی استفاده کنید.

بعد از جلسه درمانی خبری از دوره‌ی نقاهت یا ریکاوری نیست و بلافاصله می‌توانید به کارهای روزانه مشغول شوید. ممکن است تا مدتی کوتاه احساس سوزن سوزن شدن، قرمزی و ورم را تجربه کنید که از عوارض طبیعی هستند.

 

آر اف فرکشنال چیست؟

یکی از بهترین دستگاه های جوانسازی پوست آر اف فرکشنال است که از امواج رادیو فرکانسی استفاده می‌کند. امواجی ایمن که در تلویزیون، موبایل، دستگاه مایکروویو و سایر ابزاری که روزمره با آن‌ها سروکار داریم استفاده می‌شوند. آر اف فرکشنال مثل سایر دستگاه‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، مورد تایید سازمان FDA است.

کاربردها:

آر اف فرکشنال به دلیل اثرات بسیار مفیدی که بر پوست می‌گذارد، کاربردهای زیادی دارد. امواج رادیو فرکانسی می‌توانند باعث سفت شدن پوست، تحریک کلاژن سازی، بهبود جای زخم، آکنه و ترک‌های پوستی و همچنین کاهش منافذ پوستی شوند.

برخی از کاربردهای RF فرکشنال عبارت‌اند از:

  • بهبود افتادگی پوست
  • درمان جای زخم، اسکار، آکنه، ترک (استرچ مارک) و آکنه‌ی کیستی
  • کاهش منافذ باز و خطوط ظریف پوست
  • یکدست سازی رنگ و بافت سطحی پوست

 

انواع روش‌های RF

آر اف فرکشنال سابقه‌ی طولانی در بین روش‌های جوانسازی پوست دارد و یکی از بهترین دستگاه های جوانسازی پوست محسوب می‌شود. اما امروزه دو شکل مدرن‌تر از روش RF (میکرونیدل و کونتراج) در دسترس هستند که در برخی از موارد تاثیر بهتری نسبت به RF فرکشنال معمولی دارند.

آر اف فرکشنال میکرونیدل یکی از فناوری‌های جدید رادیو فرکانسی است که در آن از سوزن‌هایی به قطر ۱۲۰ میکرون استفاده می‌شود. این سوزن‌ها نیم تا دو میلی‌متر در پوست نفوذ می‌کنند و امواج رادیو فرکانسی را به عمق پوست می‌فرستند. در واقع این روش ادغامی از روش‌های میکرونیدلینگ و آر اف است.

دستگاه آر اف کونتراج دومین عضو جدید خانواده آر اف است. این دستگاه توانایی درمان سطحی و عمقی پوست را دارد، چرا که به طور همزمان از فناوری تک‌قطبی و دوقطبی بهره می‌برد. دستگاه RF کونتراج به یک دوربین حرارتی مجهز است که به طور زنده تاثیرات درمانی را نشان می‌دهد. این موارد کمک می‌کنند که درمان موثرتر و کم‌خطرتری داشته باشیم.

نتایج و مزایا

بخشی از نتایج آر اف فرکشنال بلافاصله بعد از جلسه درمانی قابل مشاهده است و بخشی از نتایج هم به مرور زمان پدیدار می‌شود، درست مثل هایفوتراپی . علت این است که در این روش‌ها جوانسازی پوست با تحریک فرآیند‌های ترمیمی پوست صورت می‌گیرد. یعنی کاری می‌کنیم که تولید کلاژن و سایر پروتئین‌های ساختار پوست افزایش یابد. علت تاخیر در دستیابی به نتایج حداکثری آر اف فرکشنال همین است: فرآیند‌های ترمیمی پوست زمان‌بر هستند. معمولاً پدیدار شدن تاثیرات RF فرکشنال از دو هفته تا سه ماه بعد از جلسه درمانی ادامه دارد.

هر جلسه درمانی آر اف بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، درد ندارد ولی شاید احساس کنید که کمی پوست‌تان گرم شده است. تعداد جلسات بین ۳ تا ۱۲ جلسه (بسته به نیاز شما) متفاوت است.

نقاهت، عوارض و خطرات

امواج رادیو فراکانسی به قدری ایمن هستند که تقریباً در تمام دستگاه‌های اطراف ما وجود دارند. اگر این امواج خطرناک بودند، هیچگاه اجازه‌ی استفاده‌ی آن‌ها در تلویزیون یا دستگاه‌های وای‌فای داده نمی‌شد. همچنین تکنولوژی RF و دستگاه‌های آن مورد تایید سازمان FDA و سایر زمان‌های نظارتی پزشکی هستند.

مهم‌ترین خطر روش RF سوختگی است. در صورتی که پزشک و اپراتور از تخصص و تبحر کافی برخوردار باشند، احتمال این خطر به صفر می‌رسد.

عوارض طبیعی این روش شامل قرمزی و تورم است که بین ۱ تا ۳ روز بعد برطرف می‌شوند. عوارضی مانند بثورات پوستی، حساس شدن به لمس و التهاب نادر هستند و معمولاً در خطاهای درمانی رخ می‌دهند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *