با عوارض کاشت مو آشنا شوید


اگر موهایتان را از دست داده اید و تصور می کنید تنها راه پیش روی شما، کاشت مو می باشد، مطمئن باشید که تنها نیستید. افراد زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که برای به دست آوردن اعتماد به نفس و داشتن ظاهر خوب، عمل کاشت مو را انجام می دهند. اما باید در نظر داشته باشید که عمل کاشت مو نیز مانند دیگر عمل ها، ممکن است عوارض جانبی را در پی داشته باشد. بهتر است قبل از انجام هر کاری با پزشکتان صحبت کنید و ذهنیت روشنی در مورد عوارض جانبی احتمالی کاشت مو به دست آورید.

برخی از عوارض کاشت مو رایج بوده و برخی از آنها غیرمتداول هستند. برخی از آنها موقتی بوده و برخی ممکن است دوره طولانی تری ماندگار باشند.

در این مطلب، به برخی از عوارض رایج و متداول کاشت مو پرداخته ایم:

ریزش موها

هنگامی که عمل کاشت مو را انجام می دهید، تصور می کنید که موهای شما رشد کرده و ضخیم تر می شوند. اما حقیقت این می باشد که بسیاری از افراد در ابتدا با ریزش مو مواجه می شوند که یک روند طبیعی پس از کاشت مو می باشد. موهای کاشته شده در حدود 2 تا 3 هفته بعد از کاشت مو می ریزند و رشد موهای تازه حدود 3 تا 4 ماه بعد قابل مشاهده است.

در موارد نادری ممکن است شوک از دست رفتن موهای موجود وجود داشته باشد که این مورد نادر بوده و موها ظرف مدت چندماه دوباره رشد خواهند کرد.

خونریزی

یکی از عوارض کاشت مو، خونریزی می باشد که میزان آن بستگی به روش کاشت مو دارد. با فشار دادن منطقه خونریزی، می توانید آن را متوقف کنید. در صورتی که خونریزی متوقف نشود، ممکن است لازم باشد که جراح زخم را با بخیه زدن ببندد.

عفونت

عفونت یکی از عوارض نادر کاشت مو می باشد. اگر شما پزشک ماهر و با تجربه ای را انتخاب کرده باشید، می توانید مطمئن باشید که عفونت رخ نخواهد داد. مصرف آنتی بیوتیک ها قبل و بعد از عمل از رخ دادن عفونت جلوگیری می کند.

درد

کاشت مو به روش FIT و FUT یک عمل جراحی می باشد و ممکن است با میزانی از درد همراه باشد. هر چند اکثر افرادی که کاشت مو را تجربه کرده اند، اظهار داشته اند که این عمل با درد کمی همراه بوده و در صورت شدت درد، پزشک شما برایتان مسکن و آرام بخش تجویز خواهد کرد.

خارش

یکی از رایج ترین عوارض کاشت مو می باشد که اکثر افرادی که این عمل را تجربه کرده اند، با آن مواجه شده اند. خارش به علت دلمه بستن زخم اتفاق می افتد.

ساده ترین راه حل این مشکل، اسپری کردن محلول در اطراف گرافت ها و شستن پوست با شامپوی ملایم در هفته اول بعد از عمل می باشد.

خارش نیز مانند دیگر عوارض، در طی چند روز از بین می رود. گاهی اوقات، این عارضه به دلیل استفاده از ماینوکسیدیل اتفاق می افتد که بایستی مصرف آن متوقف شود.

تورم

یکی دیگر از عوارض رایج کاشت مو، تورم می باشد که اکثر افرادی که کاشت مو را انجام می دهند، با آن مواجه می شوند. ناحیه تورم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در برخی افراد ناحیه پیشانی دچار تورم شده و در برخی دیگر ممکن است در اطراف چشم رخ دهد. تورم ظرف مدت چند روز برطرف می شود. در غیر اینصورت، بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید.

بی حسی

بی حسی یکی دیگر از عوارض جانبی کاشت مو می باشد که معمولاً چند هفته بعد از عمل توسط بیماران گزارش می شود. اما عارضه ای موقتی است و برطرف خواهد شد.

اسکار یا جای زخم

اگر شما کاشت مو به روش FUE را انجام داده اید، اسکارهای ریز کوچکی رخ خواهد داد که در عرض چند هفته برطرف خواهند شد.

همچنین وقتی موهای جدید رشد می کنند، آنها را پنهان خواهند کرد. اما اگر تحت عمل کاشت مو به روش FUT قرار گرفته اید، یک اسکار خطی روی پوست سرتان ایجاد خواهد شد که با رشد مناسب موها و انتخاب یک مدل مناسب، این جای زخم پنهان خواهد شد.

کیست ها

کیست ها معمولاً در ناحیه پذیرش که منطقه کاشت مو می باشد، پدیدار می شوند. آنها بیشتر از چند هفته طول نمی کشند و اغلب به صورت جوش های کوچک هستند.

سکسکه

یکی از عوارض نادر کاشت مو، سکسکه می باشد که تنها در 5 درصد بیماران اتفاق می افتد. اگر سکسکه بیش از چند روز طول بکشد، می تواند مشکل ساز شده و خوردن و خوابیدن شما را مختل سازد. در اینصورت پزشک شما دارویی را برای رفع این مشکل برای شما تجویز خواهد کرد.

چه کارهایی باید انجام دهید تا با این عوارض مواجه نشوید؟

  • اطمینان حاصل کنید کلینیکی که انتخاب کرده اید، بهداشتی بوده و از امکانات مدرن برخوردار می باشد.
  • اطمینان حاصل کنید پروتکل های استانداردی وجود دارد که کلینک از آنها تبعیت می کند.
  • مطمئن شوید پزشک انتخابی شما تجربه کافی برای انجام عمل کاشت مو را دارا می باشد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *