مراحل کاشت مو : از آزمایشات تا روز عمل

مراحل-کاشت-مو

مراحل قبل از عمل کاشت مو

کاشت مو یک عمل زیبایی است که به متراکم کردن موها و پوشاندن قسمت‌های طاس سر کمک می‌کند. با استفاده از این روش، شما شاهد روش مجدد موها به‌صورت کاملا طبیعی و متراکم شدن موهایتان خواهید بود. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای باید قبل از عمل کارهایی انجام دهید که رضایت شما بعد از کاشت مو را تضمین کند. اولین مراحل کاشت مو که باید قبل از عمل انجام دهید، عبارت‌اند از:

یک کلینیک خوب انتخاب کنید.

انتخاب یک کلینیک تخصصی پوست و مو اولین کاری است که باید انجام دهید. کاشت مو هم مثل همه جراحی‌ها و عمل‌های پزشکی باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود.

انتخاب یک کلینیک خوب و یک پزشک ماهر و باتجربه نقشی جدی در نتیجه نهایی کار و سلامت جسمانی شما دارند. در حال حاضر با وجود اینترنت و روش‌های مختلف ارتباطی با کمی تحقیق و جستجو می‌توانید یک کلینیک و پزشک مناسب انتخاب کنید.

حالا به کلینیک موردنظرتان بروید و فهرست پزشک‌های متخصص پوست و مو را مشاهده کنید. برای انتخاب پزشک می‌توانید از او بخواهید تا نمونه‌کارهای سابقش را به شما نشان دهد.

عکس‌های قبل و بعد مشتریان را با دقت بررسی کنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید. در نهایت بررسی قیمت‌ها و خدمات بعد از عمل مثل مشاوره، پشتیبانی و ضمانت‌نامه را فراموش نکنید. بعضی از کلینیک‌ها مانند کلینیک صدف ضمانت‌نامه‌ای به مشتری ارائه می‌دهند که خیال او را بابت نتیجه نهایی راحت می‌کند.

جلسه مشاوره رزرو کنید

کاشت مو برای همه افراد مناسب نیست. اگر از سلامت عمومی برخوردارید و موهای سالمی در پشت و کناره‌های سر دارید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت مو باشید. با این حال، هیچ‌کس جز پزشک متخصص نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا برای انجام کاشت مو شرایط لازم را دارید یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید قبل از عمل یک جلسه مشاوره رزرو کنید.

کاشت مو

در مشاوره اولیه، جراح میزان رشد و ریزش موهایتان را ارزیابی می‌کند. سپس با بررسی سبک زندگی و سابقه خانوادگی شما در ریزش مو و همچنین پرسش‌هایی درباره انتظارات و اهدافتان از انجام عمل، شرایطتان را می‌سنجد. در این جلسه باید در مورد سابقه پزشکی خود مثل داشتن فشار خون بالا، مشکلات لخته شدن خون، داشتن اسکار یا جای زخم، داروهایی که مصرف کنید و حتی مصرف سیگار یا سایر دخانیات صحبت کنید.

روش کاشت مو را به کمک پزشک انتخاب کنید

از گذشته تا به حال، انواع روش‌های کاشت مو به وجود آمده‌اند. این روش‌ها در گذر زمان و با پدید آمدن فناوری‌های مختلف بهتر شدند. پزشک متخصص با توجه به شرایط بانک مو و انتظارات شما از نتیجه درمان، بهترین روش را برایتان انتخاب می‌کند.

گاهی اوقات ممکن است برای رسیدن به بهترین نتیجه از دو یا چند تکنیک استفاده شود. نکته مهم در روش‌های مختلف کاشت مو این است که در همه آن‌ها از موهای طبیعی فرد برای افزایش تراکم موها استفاده می‌شود.

مراقبت های قبل از عمل را انجام دهید

بعد از انتخاب بهترین روش کاشت مو پزشک برایتان زمان عمل تعیین کرده و دستورالعمل‌های خاصی را به شما ارائه می‌دهد. سیگار نکشیدن، خودداری از مصرف بعضی از ویتامین‌ها مثل ویتامین E، مصرف نکردن داروهایی مثل آسپرین، ترک نوشیدن الکل و کافئین از جمله کارهایی است که قبل از عمل باید انجام دهید.رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند تا تجربه راحت‌تری در طول درمان داشته باشید.

بنابراین حداقل دو هفته قبل از جراحی از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. چراکه این مواد جریان خون را دچار مشکل می‌کنند و باعث ایجاد اختلال در بهبودی می‌شوند. علاوه بر این، از قبل باید برای دو روز بعد از عمل مرخصی گرفته و طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل فعالیت ممکن را داشته باشید.

حضور یک همراه برای رساندن شما به خانه ضرورت دارد. چون جراحی کاشت مو معمولا با بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش انجام می‌شود و بعد از عمل به یک همراه نیاز خواهید داشت.

آزمایشات لازم قبل از عمل را انجام دهید

همان‌طور که گفتیم قبل از عمل، پزشک باید از سلامت جسمانی شما اطمینان داشته باشد. بنابراین انجام آزمایش‌هایی قبل از عمل یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت مو است. از جمله آزمایش‌های قبل کاشت مو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آزمایش HIV: انجام کاشت مو برای کسانی که به ایدز مبتلا هستند، باید با اقدامات احتیاطی بسیار بالایی انجام شود. بنابراین آزمایش HIV در بیشتر موارد انجام می‌شود.
  • آزمایش CBC: انعقاد خون برای عمل‌هایی که با بخیه همراه است، اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر آزمایش CBC با هدف بررسی وضعیت سلامتی شما و اطمینان از مبتلا نبودن به بیماری‌های عفونی، کم‌خونی و لوسمی انجام می‌شود. آزمایش PT و PTT هم برای اطمینان از عدم وجود مشکل در انعقاد خون اهمیت دارد.
  • آزمایش FBS: افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند کاشت مو انجام دهند. پس انجام آزمایش قند خون ناشتا برای تشخیص این بیماری انجام می‌شود.
  • آزمایش چربی تری گلیسرید و کلسترول: چربی اضافه خطر تشکیل پلاکت و لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. به همین خاطر انجام دو آزمایش چربی تری گلیسرید و کلسترول از مهم‌ترین آزمایش‌ها برای جلوگیری از خطر سکته قلبی و مغزی است.
  • آزمایش HBs Ag: آزمایش آنتی‌ژن سطح هپاتیت B برای اطمینان از وجود نداشتن ویروس هپاتیت B در بدن اهمیت دارد. مثبت بودن این آزمایش به معنای وجود عفونت فعال در بدن فرد است و نباید کاشت مو انجام شود.
  • آزمایش HCV Ab: آزمایش آنتی‌بادی ویروس هپاتیت C برای اندازه‌گیری آنتی‌بادی‌هایی که بدن در برابر این ویروس ساخته، انجام می‌شود. برای تعیین میزان شدت این ویروس در بدن باید با تجویز پزشک آزمایش‌هایی دیگری انجام دهید.

مراحل کاشت مو در روز عمل

بعد از انجام کامل مراحل کاشت مو قبل از عمل، باید در روزی که پزشک مشخص کرده، آماده کاشت مو شوید. اگر همه مراحل قبلی را با دقت طی کرده باشید، دیگر نیازی به نگرانی نیست. با این حال، این همه ماجرا نیست و در روز عمل هم باید کارهایی انجام دهید. اما در طول عمل، همه‌چیز به پزشکی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد.

صبحانه مناسب بخورید

انجام همه مراحل کاشت مو ممکن است چند ساعت طول بکشد. به همین خاطر باید با انرژی کامل در کلینیک حضور پیدا کنید. به این منظور قبل از رفتن به کلینیک، یک صبحانه کامل نوش جان کنید تا دچار ضعف و بی‌حالی نشوید.

لباس مناسب بپوشید

تا چند روز بعد از کاشت مو تحت هیچ شرایطی نباید به موهایتان دست بزنید. همچنین از برخورد هرچیزی با موهای کاشته‌شده باید خودداری کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم یک لباس جلو باز بپوشید تا درآوردن و پوشیدن آن برایتان راحت باشد. به این ترتیب، حین تعویض لباس، دست یا یقه با موهای کاشته‌شده تماس پیدا نمی‌کند و به آن‌ها آسیبی وارد نمی‌شود.

 

برداشت گرافت ها

در مرحله اول از کاشت مو، پزشک جراح پوست سرتان را کاملا تمیز و ضدعفونی کرده، سپس برای کاهش درد، به پشت سر بی‌حسی تزریق می‌کند. به گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، کاشت مو شامل برداشتن گرافت‌ها از پوست سر است که به دو روش انجام می‌شود.

در یکی از این روش‌ها، گرافت‌های مو توسط پانچ از پوست سر برداشته شده و سوراخ‌های بسیار کوچکی از خود به جا می‌گذارند. اما در روش دیگر، پزشک یک قسمت از پوست سر را می‌برد و با تبدیل کردن آن به قطعه‌های کوچک‌تر، گرافت‌ها را به سر پیوند می‌زند.

گرافت‌های برداشت‌شده در این روش‌ها از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند. مثلا گرافت پانچ گرد معمولا شامل ۱۰ تا ۱۵ تار مو است یا مینی گرافت دو تا چهار تار مو را در برمی‌گیرد.

گرافت‌های نواری که به روش دوم برداشته می‌شوند، معمولا شامل ۳۰ تا ۴۰ تار مو هستند. پزشک برای انتخاب روش برداشت گرافت به شرایط بانک موی سر و سطح انتظاراتتان از نتیجه نهایی توجه می‌کند.

آماده‌سازی گرافت‌ها

بعد از برداشت فولیکول‌های مو، پزشک باید آن‌ها را برای کاشت آماده کند. البته برداشت گرافت با پانچ نیاز به آماده‌سازی ندارد. یعنی تیم جراح بلافاصله بعد از برداشت، فولیکول‌های را یکی یکی در نقاط مشخصی پیوند می‌زنند.

براساس مجله پزشکی WebMD، در روش کاشت مو به روش نواری پزشک پوست سر برداشت‌شده را به ۵۰۰ تا دو هزار گرافت ریز تقسیم می‌کند. هرکدام از این گرفت‌ها دارای یک یا دو تار مو هستند که در پوست سر کاشته می‌شوند.

کاشت مو

مرحله نهایی کاشت مو، پیوند زدن فولیکول‌های مو در نواحی تعیین‌شده زیر پوست سر است. تعداد و نوع پیوندی که دریافت می‌کنید، معمولا به نوع مو، کیفیت، رنگ و اندازه ناحیه گیرنده سر بستگی دارد.

در روش FUE که برداشت گرفت‌ها با پانچ انجام می‌شود، تیم جراح ناحیه بانک مو را برای برداشت فولیکول می‌تراشند. بعد از خارج کردن گرافت‌ها، جراح ناحیه گیرنده را تمیز و بی‌حس می‌کند. سپس با استفاده از چاقوهای جراحی یا سوزن، شکاف‌ها یا سوراخ‌هایی روی قسمت‌های مورد نظر به وجود می‌آورد.

حالا وقت آن است که هرکدام از گرافت‌ها با ظرافت خاصی در یکی از این شکاف‌ها یا سوراخ‌ها قرار بگیرند. هنگام کاشت گرافت‌ها، پزشک باید به عمق و زاویه مناسب برای پیوند زدن گرافت‌های مو دقت کند.

هرچقدر پزشک متخصص ماهرتر و باتجربه‌تر باشد، بهتر می‌تواند عمق و زاویه را تشخیص دهد. به این ترتیب بعد از رویش مجدد موها، شما موهایی یک‌دست، هم‌جهت و زیبا خواهید داشت.

داروهای لازم را دریافت خواهید کرد

بعد از اتمام کاشت مو، پزشک برای گذراندن راحت‌تر دوران نقاهت، داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک، مسکن و ویتامین برایتان تجویز می‌کند. این داروها زخم‌های ناشی از برداشت و کاشت گرفت‌ها را سریع‌تر بهبود می‌بخشند و عوارض این عمل را تا حد امکان کاهش می‌دهند.

داروهای مسکن را برای کاهش درد و داروهای آنتی‌بیوتیک را برای جلوگیری از بروز عفونت در بانک مو و ناحیه گیرنده باید مصرف کنید. همچنین داروهایی برای جلوگیری از تورم و التهاب پوست سر برایتان تجویز می‌شود.

بلافاصله بعد از کاشت مو نتیجه این عمل را مشاهده نخواهید کرد. حداقل ۶ ماه برای رشد مجدد موها باید صبر کنید. در این مدت ممکن است پزشک داروهای موضعی مثل ماینوکسیدیل بعد کاشت مو یا قرص‌های هورمونی مانند فیناستراید برایتان تجویز کند.

این داروها ریزش مو را به حداقل می‌رسانند و باعث فعال شدن فولیکول‌ها و تقویت موها می‌شود. علاوه بر این، مصرف داروهای تقویتی مثل ویتامین A، C، E، B، روی، آهن، زینک و حتی روغن‌های گیاهی بعد از کاشت مو به شدت توصیه می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی همه مراحل کاشت مو پرداختیم و با بیان کامل جزئیات آن، شما را با این روش محبوب در جهان آشنا کردیم. کاشت مو اگر توسط یک جراح متخصص و باتجربه انجام شود، کاملا ایمن و موثر خواهد بود و درصد موفقیت کاشت مو بالا خواهد بود.. با این حال، عوارضی مثل درد، تورم و التهاب یک هفته بعد از کاشت مو طبیعی و غیرقابل‌اجتناب است. آیا شما تا به حال کاشت مو انجام داده‌اید؟

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *