رفع بوی بد پا با روش های خانگی


در تابستان به دلیل گرما، هوا رقیق و منبسط می شود و از طرف دیگر، تعریق و گرما شرایط را برای بد بو شدن پا و بدن و انتشار این بوها مستعدتر می کند. بنابراین برای مقابله با این معضل و ایجاد فضایی سالم برای معاشرت، در پاکیزه نگاه داشتن بدن و خوش بو بودن، بیش از پیش کوشا باشیم.

بوی بد پا، از مشکلات رایجی است که در تابستان، افراد زیادی با آن درگیر می شوند. به خاطر بسپاریم که غدد عرق بیش از هر جای دیگری در کف پا قرار دارند، با تعریق، فعالیت باکتری ها موجود بر روی آن افزایش پیدا می کند و در نتیجه بوی بد پا ایجاد می شود.

بهترین روش های رفع دائمی بوی بد پا

1- شستشوی پاها با آب نمک

نمک، بهترین و بی خطرترین ماده ای است که می توان از آن جهت ضد عفونی کردن پا استفاده کرد. برای از بین بردن باکتری های عامل بوی بد پا، سعی کنید که هر روز پا ها را با آب نمک بشویید.
نحوه شستن پا با آب نمک: 2 فنجان آب را با 1 فنجان سرکه و 1 فنجان نمک (ترجیحا نمک اپسوم) ترکیب کنید و به مدت دو هفته هر روز پاها را به مدت 15 دقیقه در آن بگذارید تا بوی بد پا رفع شود.

2- شستشوی پاها را با سرکه

سرکه (بویژه سرکه سیب) دارای خواص آنتی باکتریال قوی بوده و با از بین بردن باکتری های پا، به رفع بوی بد پاها کمک می کند.
نحوه شستشوی پا با سرکه: دو لیوان سرکه سیب را با دو لیوان آب گرم ترکیب کنید و پاها را به مدت 25 دقیقه در آن بگذارید، سپس با آب سرد، خوب بشویید و سپس کاملا خشک کنید. این کار را نیز به مدت دو هفته تکرار کنید .

3- استفاده ازجوراب نخی و پنبه ای

برای جلوگیری از عرق کردن پاها و جذب رطوبت و نیز رفع بوی بد پا به شما پیشنهاد می کنیم که همواره از جوراب های نخی و پنبه ای استفاده کنید.

4- ماساژ پاها را با روغن سدر

روغن سدر دارای خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده قوی است و ماساژ پاها با آن به رفع بوی بد پا کمک می کند.
روش ماساژ پا با روغن سدر: هر شب قبل از خواب 5 قطره روغن سدر را با 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و به آرامی پاها را با آن ماساژ دهید، جوراب نخی بپوشید و بگذارید یک شب بماند.

5- در کفش های خود پودر بچه بریزید

پودر بچه، رطوبت کفش ها را می گیرد و با جلوگیری از عرق کردن، به درمان بوی بد پاها کمک می کند.
علاوه بر پودر بچه، شما می توانید از نشاسته ذرت برای این منظور استفاده کنید.

6- ماساژ پاها با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس با خواص ضد باکتریایی، به رفع بوی بد پا کمک می کند.

7- استفاده از اسکراب شکر برای لایه برداری پاها

اسکراب شکر، یکی از بهترین روش ها برای لایه برداری پاها از پوست های مرده است. ای کار، به رفع بوی بد پا کمک می کند.
لایه برداری پا با شکر: 1 فنجان شکر را در 1/2 فنجان آب و 1/2 فنجان ایزوپروپیل الکل حل کنید و پاها را به آن آغشته کنید، بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید. 3 بار در هفته به مدت دو هفته انجام دهید.

8- لایه برداری با جوش شیرین

نوشابه گازدار حاوی کربنات سدیم است که به طور طبیعی رطوبت پا را کاهش داده و با از بین بردن باکتری ها به درمان بوی بد پاها کمک می کند.
لایه برداری پا با جوش شیرین: دو قاشق غذا خوری جوش شیرین را در 2 لیتر آب گرم حل کنید و پاها را به مدت 20 دقیقه در آن بگذارید، سپس با آب سرد بشویید و با یک حوله خوب خشک کنید. 3بار در هفته و به مدت دوهفته کفایت می کند.

9- ماساژ پاها با آب زنجبیل تازه

زنجبیل، دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است و با کاهش تعریق و در نتیجه کاهش رطوبت پاها به رفع بوی بد پا کمک می کند.
ماسک خانگی زنجبیل برای پا: یک بند انگشت زنجبیل تازه را بردارید و رنده کنید. زنجبیل ها را در یک پارچه ی تمیز نخی بگذارید و به مدت 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید. هر شب قبل از خواب، با آب آن پاها بمالید و خوب ماساژ دهید.

10- به پاها تربچه، زنجبیل و آب لیمو ترش تازه بمالید

تربچه، زنجبیل و آب لیمو ترش دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند و با کاهش تعریق پاها به درمان بوی بد پا کمک می کنند.
ماسک تربچه، زنجبیل و آب لیمو ترش برای پاها: 5تا 6 تربچه متوسط بشویید و رنده کنید، یک بند انگشت زنجبیل تازه را هم رنده کنید. تربچه و زنجبیل رنده شده را با آب نصف لیمو ترش تازه خوب ترکیب کنید و بر روی پاها بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید.

11- تغییر رژیم غذایی

برخی غذاها بوی بد پا را تشدید می کنند؛ زیاده روی در مصرف قهوه، گوشت قرمز، پیاز، سیر، گل کلم، برخی ادویه ها و نوشیدنی های الکلی، باعث بوی بد پا می شود.

12- شستشوی پاها را با صابون های ضد قارچ و ضد باکتری

برای شستشوی پاها از صابون های ضد قارچ یا ضد باکتری استفاده کنید تا بوی بد پا درمان شود.

13- استفاده از سنگ پا و صابون زیتون

در تابستان هر روز بعد از ورود به خانه، ضمن تعویض و شستشوی جوراب، پای خود را با صابون زیتون و سنگ پا تمیز بشویید.

14- اطمینان از سلامت عمومی بدن

برخی بیماری ها از جمله هیپر هیدروز یا تعریق بیش از حد، باعث بوی بد پا می شوند؛ اگر بوی بد پاهای شما درمان نمی شود، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید به این بیماری مبتلا نیستید.

نکته: هر روز جوراب تعویض شده، با صابون شسته شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *