مدت زمان ماندگاری تزریق چربی به باسن

تزریق چربی به باسن

تزریق چربی به باسن

تغییر فاکتورهای زیبایی در جهان امروز باعث شده است که افراد زیادی به فکر استفاده از روش‌های مختلف برای زیباتر و متناسب‌تر کردن اندام خود بیفتند.

بعضی از این روش‌ها کمی دردآور و آزاردهنده هستند و در نهایت شخص را به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسانند. اما در مقابل روش‌های دیگری نیز وجود دارد که با ایجاد کمترین درد و عارضه، نتایج بسیار خوبی را ایجاد می‌کنند و اعتمادبه‌نفس فرد را به حد زیادی افزایش می‌دهند.

یکی از این روش‌ها تزریق چربی است که با استفاده از آن می‌توان با تجربه کمترین درد و آسیب در زمانی مناسب به نتیجه دلخواه رسید و زیبایی خود را چند برابر کرد.

تزریق چربی به باسن یکی از محبوب‌ترین روش‌های رسیدن به اندامی زیبا و متناسب است که در سال‌های اخیر در کشور ما نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است.

داشتن باسنی خوش‌فرم و زیبا باعث افزایش اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود و کار او را در انتخاب لباس راحت‌تر می‌کند. این عمل یکی از عمل‌های کم عارضه و نسبتا آسان است که می‌تواند فرد را به آن چیزی که دوست دارد برساند.

نکته مهمی که در خصوص تزریق چربی به باسن وجود دارد این است که بسیاری از افراد هنوز درباره این عمل اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل هر شایعه‌ای را درباره آن باور می‌کنند.

اینکه عمل تزریق چربی به باسن ممکن است باعث اشکال در دفع شود یا نشستن فرد را با مشکل مواجه کند یا اینکه این عمل می‌تواند بر روی اعصاب پاها یا کمر تاثیر بگذارد و آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه کند، از جمله شایعاتی است که در خصوص این عمل وجود دارد.

اما سوال اینجا است که این شایعات تا چه حد درست هستند؟ آیا واقعا در زمان اقدام برای تزریق چربی به باسن باید نگران چنین مواردی بود؟ این عمل چگونه انجام می‌شود و با انجام آن چه خطراتی شخص را تهدید می‌کند؟

در این مطلب به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم. پس اگر شما نیز از افرادی هستید که دوست دارید باسنی زیباتر و خوش‌فرم‌تر داشته باشید اما از عمل تزریق چربی می‌ترسید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

تزریق چربی به باسن گونه انجام می‌شود؟

تزریق چربی به باسن به‌منظور افزایش حجم باسن یا اصلاح فرم آن انجام می‌شود. این روش به نسبت جراحی یکی از روش‌های کم تهاجمی برای خوش‌فرم کردن باسن است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروتز باسن باشد.

درواقع افرادی که از جراحی می‌ترسند یا به هر دلیلی نمی‌خواهند جراحی پروتز باسن را انجام دهند، می‌توانند از این روش برای اصلاح فرم باسن خود استفاده کنند.

همان‌طور که از نام این عمل مشخص است، در آن از چربی‌های بدن خود شخص برای فرم دهی به باسن یا افزایش حجم باسن استفاده می‌شود.

به‌منظور انجام این عمل پزشک محل تزریق را بی‌حس می‌کند یا در موارد حساس‌تر از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند.

پس از بی‌حس شدن محل برداشت، چربی‌ اضافه در نواحی دیگر بدن نظیر شکم، پهلوها یا ران‌ها برداشته می‌شود.

این چربی‌ها باید با استفاده از مواد مخصوص جداسازی و تصفیه شوند تا مشکلی برای محل تزریق ایجاد نکنند.

چربی‌های تصفیه شده در نهایت با استفاده از سرنگ‌های مخصوص به باسن تزریق می‌شوند.

به‌منظور خارج کردن چربی‌ها از قسمت‌های مختلف بدن، برش‌های کوچکی در ناحیه موردنظر ایجاد می‌شود. لوله‌های توخالی انتقال چربی که کانول نام دارند، از طریق این برش‌ها وارد شده و به بافت چربی می‌رسند.

پزشک با حرکات کنترل شده و منظمی کانول‌ها را جلو و عقب می‌برد و این حرکات باعث جدا شدن بافت چربی از می‌شود.

پزشک این بافت جدا شده را از طریق سرنگی که به سر کانول متصل است یا یک خلأ جراحی خارج کرده و آن را برای تصفیه آماده می‌کند.

علت شست و شوی بافت خارج شده این است که به همراه این بافت مقداری خون نیز از بدن بیمار خارج می‌شود.

پزشک با تصفیه و شست و شوی بافت خارج شده، سلول‌های خالص چربی را استخراج می‌کند تا سلول‌ها بدون هیچ‌ ناخالصی به باسن تزریق شوند.

برش‌های ایجاد شده در این مرحله بسیار کوچک هستند و پس از اتمام کار با استفاده از بخیه‌های ظریفی بسته می‌شوند. بنابراین بعد از بهبود جای زخم‌ها و دیگر عوارض، محل برش‌ها به‌سختی قابل‌تشخیص است.

بعد از اینکه چربی‌های خارج شده برای تزریق آماده شدند، لوله‌های کانول مخصوص تزریق وارد بافت باسن می‌شوند و چربی‌ها از طریق این لوله‌ها به باسن وارد می‌شوند.

این تزریق به‌گونه‌ای انجام می‌شود که چربی به همه قسمت‌های باسن نفوذ کند و برجستگی و فرم باسن کاملا یکدست شود.

زمان این عمل معمولا بین ۱.۵ تا ۴ ساعت است. این تفاوت زمانی به دلیل نیاز به تکرار تزریق با توجه به شرایط بیمار است.

در هر عمل تزریق چربی به باسن حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم چربی از بخش‌های مختلف بدن برداشته شده و به هر طرف باسن تزریق می‌شود.‌

این حجم از چربی برای هر طرف بسیار زیاد است و ممکن است این‌طور به نظر برسد که باسن فرد بیشتر از چیزی باید حجیم می‌شود.

همین موضوع باعث می‌شود که بیشتر افراد بلافاصله بعد از عمل از تزریق چربی به باسن پشیمان شده و به دنبال راهی برای کوچک‌تر کردن باسن خود باشند. اما نکته اینجا است که تزریق چربی با باسن نوعی عمل پیوند است که چربی‌های بخش‌های دیگر بدن را به باسن منتقل کرده و پیوند میزند. بنابراین همه سلول‌های چربی منتقل شده جذب نمی‌شوند و پس از مدتی از بین می‌روند.

نتایج تزریق چربی

پس باید بدانید که افزایش حجم ناگهانی بلافاصله بعد از عمل، چه برای شما رضایت‌بخش باشد و چه ناراحت‌کننده، برای همیشه باقی نمی‌ماند.

نتایج واقعی عمل تزریق چربی به باسن حدود سه ماه بعد از عمل خود را نشان می‌دهند. در این مدت تقریبا یک‌سوم از چربی تزریق شده جذب بافت‌های باسن می‌شود و بقیه چربی‌ها جذب دیگر قسمت‌های بدن شده یا دفع می‌شوند.

بنابراین برای دیدن نتایج واقعی تزریق چربی به باسن باید حدود سه ماه منتظر بمانید و سپس درباره رضایت یا عدم رضایت از نتیجه عمل تصمیم‌گیری کنید. البته برای مشاهده نتایج نهایی و کاملا واقعی باید یک سالی صبوری کنید تا باسن شما به فرم مشخص و مناسبی برسد.

 

نتایج تزریق چربی به باسن تا چه زمانی باقی می‌مانند؟

این عمل یکی از ماندگارترین عمل‌های زیبایی باسن است که نتایج آن تا سال‌ها باقی خواهند ماند. البته این نتایج هیچ‌گاه تا آخر عمر نمی‌مانند و باید بعد از چند سال چربی‌های تزریق شده را تمدید کرد.

دلیل این امر این است که سلول‌های چربی جذب بافت‌های باسن می‌شوند و باسن کم‌کم فرم طبیعی خود را از دست می‌دهد.

همچنین سبک زندگی و تغییرات وزن و رژیم غذایی فرد تاثیر زیادی روی سلول‌ها می‌گذارد و می‌تواند نتایج را تغییر دهد. بنابراین بعد از چند سال باید برای تمدید تزریق و اصلاح دوباره فرم باسن اقدام کرد.

به‌طورکلی ماندگاری نتایج این عمل به عواملی همچون محل برداشت چربی، سن بیمار، تکنیک و محل تزریق، رعایت توصیه‌های پزشک قبل و بعد از عمل، عوامل محیطی، سبک زندگی و دیگر ویژگی‌های فردی بیمار بستگی دارد.

 

تزریق چربی به باسن مناسب چه کسانی است؟

هدف اصلی از تزریق چربی به باسن، حجم دهی به باسن است. بنابراین افرادی که از سایر قسمت‌های اندام خود راضی هستند اما دوست دارند که باسنی حجیم‌تر داشته باشند، اولین گزینه مناسب برای انجام این عمل هستند. البته این افراد باید از سلامت عمومی برخوردار باشند و به بیماری خاصی مبتلا نباشند.

علاوه بر این کسانی که دوست دارند با اصلاح فرم یا بالا کشیدن باسن جوان‌تر و زیباتر به نظر بیایند می‌توانند از این روش استفاده کنند. چراکه از طریق آن می‌توان فرمی طبیعی به باسن بخشید و افتادگی‌های ناشی از افزایش سن را تا حد زیادی برطرف کرد.

تزریق چربی به باسن برای کسانی که لاغر هستند و چربی اضافه در بدن خود ندارند، مناسب نیست. چراکه چربی‌های موردنیاز برای تزریق در باسن از دیگر قسمت‌های بدن فرد برداشته می‌شود و به همین دلیل اگر شخص چربی اضافه‌ای در بدن خود نداشته باشد، انجام این عمل ممکن نیست.

این عمل را می‌توان برای از بین بردن افتادگی باسن یا ایجاد انحنا در باسن استفاده کرد. مناسب‌ترین کاندیداها برای انجام این عمل افراد نسبتا چاقی هستند که در ران‌ها، شکم و پهلوها چربی اضافه دارند.

 

بعد از تزریق چربی به باسن چه کنیم؟

حداقل دو روز بعد از تزریق چربی به باسن به‌طور کامل استراحت کرده و ترجیحا از انجام فعالیت‌های سبک روزانه نیز خودداری کنید.

نواحی تزریق و استخراج چربی را خشک و تمیز نگهدارید تا زخم‌ها خیلی زودتر بهبود پیدا کنند.

تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق از نور مستقیم خورشید دوری کنید و به محیط‌های گرم یا مرطوب نظیر سونا، جکوزی، سالن‌های سولاریوم و حمام آفتاب و حمام نروید.

حدود یک هفته تا ده روز بعد از عمل می‌توانید به محل کار خود برگردید.

بهتر است تا دو هفته بعد از تزریق زمان نشستن خود را به حداقل برسانید. به‌خصوص یک هفته بعد از تزریق اصلا بر روی باسن ننشینید تا فرم چربی‌های تزریق شده تغییر نکند.

ترجیحا از خوابیدن به‌صورت طاق‌باز خودداری کرده و روی شکم یا پهلو بخوابید.

درصورتی‌که پزشک برای شما دارو یا آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است، آن را به‌موقع مصرف کنید.

تا هشت هفته بعد از تزریق از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید. بعد از این مدت نیز با مشورت پزشک به ورزش ادامه دهید.

از فشار دادن یا ماساژ دادن باسن خودداری کنید. البته در مواردی ممکن است پزشک مراجعه به متخصص ماساژ برای ماساژ لنفاوی را به شما توصیه کند.

در بعضی موارد مایعاتی اضافه در محل تزریق وجود دارد که از لوله‌هایی برای خارج کردن آن‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها را تمیز نگه‌داشته و آن‌ها را دست‌کاری نکنید.

در شرایطی پزشک استفاده از گن‌های طبی را به شما توصیه می‌کند. در این صورت در همه ساعات روز از گن استفاده کنید.

برای رفتن به دستشویی حتما از توالت فرنگی استفاده کنید. البته در روزهای اول بعد از عمل بهتر است خودتان به دستشویی نروید.

 

عوارض تزریق چربی به باسن چیست؟

بلافاصله بعد از عمل تزریق چربی به باسن، تورم بسیار زیادی وجود دارد که بیماران را درباره نتایج واقعی به اشتباه می‌اندازد.

این تورم نهایتا تا سه ماه بعد از عمل باقی می‌ماند و پس از رفع کامل دیگر عوارض و جذب چربی‌های پیوند شده، از بین خواهد رفت و نتایج واقعی عمل خود را نشان خواهند داد.

یکی از مهم‌ترین عوارضی که خیلی از افراد بعد از عمل تزریق چربی به باسن نگران آن هستند، از بین رفتن تناسب‌اندام بعد از عمل است.
درصورتی‌که این عمل توسط یک پزشک ماهر و در یک کلینیک معتبر انجام شود، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. چراکه این پزشک می‌داند که باید چربی‌ها را از چه محلی و به چه میزانی بردارد که تناسب دیگر قسمت‌های بدن به هم نخورد.

درواقع در طول این عمل باید چربی‌های ناحیه پهلوها، شکم، کمر و ران‌ها به‌صورت هم‌زمان و با نسبت مناسبی برداشته شود تا تناسب‌اندام بیمار به هم نخورد.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است بعد از عمل تزریق چربی به باسن دیده شود این است که بیمار عملا هیچ نتیجه‌ای از تزریق نگرفته و باسن او تغییری نکرده است. این موضوع نیز به دلیل انجام تزریق در کلینیک نامعتبر اتفاق می‌افتد.

درواقع در چنین موردی پزشک از شیوه صحیح برداشت و انتقال سلول‌های چربی مطلع نیست. در نتیجه سلول‌های چربی در حین فرایند انتقال خراب شده و بدون اینکه جذب بافت‌های بدن شوند، از بین می‌روند. به همین دلیل بعد از رفع تورم و دیگر عوارض، هیچ نشانه‌ای از اصلاح فرم باسن یا تغییر حجم در آن دیده نمی‌شود.

با توجه به اینکه برای ورود کانول‌ها به محل برداشت و تزریق چربی برش‌هایی ایجاد می‌شود، زخم‌هایی در بدن بیمار وجود خواهد داشت. در صورت عدم مراقبت صحیح از زخم‌ها، ممکن است خونریزی یا عفونت در آن‌ها ایجاد شود.

در این موارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه داروها یا پمادهای موضعی دوری کنید. کبودی، التهاب، قرمزی، خارش و سوزش بعد از عمل به‌خصوص در محل برش‌ها کاملا طبیعی است و چند روز بعد از عمل کاملا برطرف می‌شود.

سلولیت یا ترک خوردن پوست باسن نیز یکی از عوارض نادر بعد از تزریق است. این موضوع باید سریعا پیگیری شود. چراکه نشان‌دهنده جاگیری نامناسب چربی‌ها یا حجم زیاد آن‌ها است و ممکن است باعث ایجاد ترک‌های دائمی در باسن یا آسیب به نواحی اطراف شود.

 

هزینه تزریق چربی به باسن

هزینه لیفت باسن به روش برزیلی یا همان تزریق چربی به باسن با توجه به نوع عمل، میزان افتادگی باسن، سن بیمار، میزان چربی تزریق شده و مدت زمان عمل تعیین می‌شود.

جلسات مشاوره قبل از عمل که به‌منظور پی بردن به انتظارات بیمار و توضیح همه عوارض و نتایج عمل برای او و اطلاع از وضعیت سلامت بیمار برگزار می‌شود نیز نیاز به پرداخت هزینه‌ای جداگانه دارد.

معمولا انجام این عمل در شهرهای بزرگ و کلینیک‌های معتبر گران‌تر است. اما این موضوع به این معنا نیست که گران بودن به یک کلینیک اعتبار می‌بخشد و صرفا به دلیل قیمت بیشتر می‌توان به آن اطمینان کرد.

به این هزینه‌ها باید مبلغ ویزیت بعد از عمل و داروها و مواد غذایی دوران نقاهت را نیز افزود.

سوالات متداول

تفاوت تزریق چربی به باسن با عمل پروتز باسن در چیست؟

خطرات و عوارض بالا بردن باسن به روش برزیلی یا همان تزریق چربی به باسن بسیار کمتر از جراحی پروتز باسن است. چراکه در این روش برش‌ها بسیار محدودتر هستند و در بیشتر موارد نیازی به بیهوشی عمومی نیست.

به‌علاوه نتایج این عمل نسبت به پروتز طبیعی‌تر و جذاب‌تر است. اما ممکن است کاهش حجم باسن بعد از تزریق برای بسیاری از افراد چندان خوشایند نباشد.

بعد از تزریق چربی به باسن حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد حجم باسن باقی می‌ماند اما اندازه پروتز در طول زمان تغییر نمی‌کند. مگر اینکه از پروتز نامرغوبی استفاده شده باشد که خودبه‌خود پاره یا تخلیه شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو روش در این است که در صورت پاره شدن یا تخلیه پروتز چاره‌ای به‌جز جراحی دوباره و خارج کردن پروتز قبلی و قرار دادن پروتز جدید نیست. اما اگر نتایج تزریق چربی از بین بروند، با یک عمل سبک دیگر می‌توان فرم طبیعی باسن را دوباره به آن برگرداند.

 

چرا تغییرات وزن بر روی نتایج تزریق چربی به باسن موثر است؟

در فرایند این عمل از چربی طبیعی بدن شخص برای فرم دهی و حجم دهی به باسن استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که با تغییرات وزن اولین قسمت‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، چربی‌ها هستند، ممکن است نتایج تزریق چربی به باسن نیز تغییر کند. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از تزریق چربی وزن خود را ثابت نگه دارید تا همواره باسنی خوش‌فرم و زیبا داشته باشید.

 

مزیت‌های تزریق چربی به باسن چیست؟

بالا بردن باسن به روش برزیلی باعث می‌شود که باسن شما سفت و خوش‌فرم شود. با استفاده از این روش نگران جابجایی چربی‌ها و از بین رفتن فرم باسن نخواهید بود.

دوره نقاهت نسبتا کوتاه در کنار عوارض جانبی بسیار کم باعث می‌شود که افراد زیادی از این روش به‌جای پروتز استفاده کنند. با این کار می‌توان حجم چربی در دیگر نقاط بدن را نیز کاهش داد و به اندامی متناسب و زیبا رسید.

 

آیا تزریق چربی به باسن محدودیت سنی دارد؟

پزشکان توصیه می‌کنند که این کار را زمانی انجام دهید که رشد بدن تکمیل شده و دوران بلوغ سپری شده است. به همین دلیل حداقل سن توصیه شده برای انجام این کار ۲۵ سالگی است.

این عمل برای افراد مسن که پوست آن‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده یا افتادگی زیادی دارد مناسب نیست. به همین دلیل هم پزشکان توصیه می‌کنند که در سنین بالای ۵۵ سال از روش‌های دیگری برای فرم دهی به باسن یا افزایش حجم آن استفاده شود.

 

آیا افراد لاغر می‌توانند از چربی بدن فرد دیگری برای تزریق استفاده کنند؟

خیر. چربی که در فرایند تزریق چربی به بدن فرد وارد می‌شود، یک بافت زنده است که بدن شخص باید با او سازگار شود. زمانی که چربی از بدن خود شخص برداشته می‌شود، این سازگاری وجود دارد و جای نگرانی از بابت مشکلات بعد از تزریق نیست. اما اگر چربی از بدن شخص دیگری برداشته شده باشد، احتمال پس زدن وجود خواهد داشت و باید عملی برای تخلیه مجدد چربی صورت گیرد. به همین دلیل پزشکان انجام این کار را توصیه نمی‌کنند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *