لیزرتراپی چیست و چه مزایایی دارد؟


لیزرتراپی

زیبایی پوست امروزه یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی محسوب شده و بسیاری از مردم به دلیل داشتن لک،اسکار یا جای زخم، ماه‌گرفتگی، خال‌های گوشتی،موهای زائد بر روی پوست به ویژه پوست صورت احساس ناخوشایندی دارند. شاید هم بسیاری افراد برای درمان این ضایعات پوستی هزینه‌های زیادی داده باشند ولی به نتیجه مطلوب خود نرسیده‌اند.

امروزه لیزردر درمان بیماری‌های پوستی و زیبایی صورت و پوست کاربردهای زیادی دارد.

لیزرتراپی نوعی روش درمانی محسوب می‌شود و به معنای «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» می‌باشد.

لیزرتراپی از روش‌های درمانی درعلم پزشکی محسوب می‌شود. این روش، مناسب برای رهایی از بیماری و عارضه‌های پوستی است که درعمل لیزرتراپی و درمانی انرژی به زیر سطح پوست بدون آسیب رساندن به سطوح بالای بافت منتقل می‌شود.

در روش لیزرتراپی با استفاده از نور متمرکز با پرتوهای قوی طول موج های خاص و تابش با مدت‌ زمان‌های متفاوت به‌ وسیله‌ی ابزارهای مخصوصی بر روی عمق بافت بدن نفوذ کرده و انرژی به صورت کنترل شده به‌ طور مستقیم به سلول‌های بافت آسیب‌ دیده منتقل می‌کند و عملکرد طبیعی بافت‌های نا کارآمد را تحریک به بهبودی می‌کند.

به دلیل کوچک بودن لیزر می‌توان به‌ طور دقیق آن را به نواحی مورد نظر بدن اعمال کرد کاری که در دیگر روش‌های درمانی امکان‌پذیر نیست.

انواع روش‌های لیزر درمانی

در روش لیزرتراپی دو روش درمانی متفاوت وجود دارد روش اول لیزرتراپی کم توانو روش دوم لیزرتراپی پر تواناست.

1-لیزر درمانی کم توان

روش درمانی لیزرتراپی کم‌توان و سرد به عنوان روش درمانی مکمل درطب سنتیاز جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در لیزرتراپی کم‌توان هیچ‌گونه گرمایی تولید نمی‌شود و روش درمان با امواج نور قرمز ومادون قرمزبا طول و موج با سطح و توان پایین‌تر لیزر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش لیزر به مدت 30 ثانیه به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می‌شود و از لایه‌های پوست و بافت چربی زیر پوست تا عمق 2 تا 5 سانتی‌متر عبور می‌کنند و هنگامی‌که این انرژی جذب می‌شود و باعث تغییرات فیزیولوژیکی در سلول‌های ناحیه مورد نظر و بهبود بافت‌های آسیب و صدمات التهاب، کاهش کلی درد می‌شود و نیازی به استفاده از دارو نبوده و هیچ‌گونه عوارضی را در پی ندارد.

این روش یکی از راحت‌ترین، بی‌خطرترین و ایمنی‌ترین روش‌های درمانی می‌باشد که بیماران معمولاً احساس ترسی ضربان را نداشته و بر خلاف لیزرهای جراحی، با لطافت و بدون آسیبی به سلول‌های پوست انجام می‌شود به این روش درمان لیزرتراپی سرد و یا کم توان معروف می‌گویند که تنها معایب این روش مدت زمان بسیار کوتاه آن می‌باشد و در نتیجه برای تأثیرگذاری قابل توجه نیاز به جلسات درمانی بیشتری می‌باشد.

2-لیزر درمانی پرتوان

امروزه لیزرتراپی پر توان از روش‌های نوین درمراکز فیزیوتراپیمی‌باشد که استفاده وسیعی دارد.

در لیزرتراپی پر توان، از توان و انرژی بالاتری برای بافت‌های عمیق‌تر و عبور از لایه‌های پوست در جراحی بسته دیسک کمروستون فقراتاستفاده می‌شود که نتیجه تأثیرات درمانی عمیق‌تر و گسترده‌تری را در پیش می‌گیرد.

طبیعتاً هر چه توان قدرتی لیزر بیشتر باشد میزان نفوذپذیری آن به بافت‌های بدن بیشتر می‌باشد به دلیل توان و قدرت بالا در روش لیزرتراپی پرتوان طول مدت دوره به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و بسیاری از مشکلات کوتاه‌تر و اثربخشی بیشتر در مقایسه با لیزر کم‌ توان تحت درمان قرار می‌گیرد.

 

مزایای لیزر درمانی

درمان بسیاری از بیماری‌هایی که با درد فراوان روبرو است، با لیزرتراپی بدون درد و غیر تهاجمی است. با کمترین جراحت و بدون آسیب به بافت بدن در زمان کوتاه‌تری نسبت به جراحی سنتی انجام می‌شود.

جراحی به صورت دقیق‌تر و با صدمه بسیار کمتر بهبافت بدنبه صورت سرپایی و بدون دوران نقاهت انجام می‌شود و در اغلب موارد نیازی به بیهوشی عمومی نمی‌باشد که تورم و التهابات بسیار ناچیزی در پی دارد.

لیزر درمانی برای درد مزایای بسیاری دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

ضد التهاب:این فرآیند می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند؛ زیرا باعث اتساع عروق خونی می‌شود. به همین خاطر خاصیت ضد ورم نیز دارد. این درمان به سیستم تخلیه لنفاوی نیز کمک می‌کند تا نواحی متورم را تسکین دهد. در نتیجه این فرآیند، مایعات بافتی تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

تسکین دهنده درد:این درمان ذاتاً مسکّن درد است، در نتیجه درد را تسکین می‌دهد. لیزر درمانی خاصیت ضد درد خود را به اثبات رسانده است.

این درمان تأثیر مثبتی بر سلول‌های عصبی دارد، در نتیجه انتقال درد به سمت مغز را مسدود می‌کند. به همین دلیل حساسیت عصبی شخص کاهش خواهد یافت. به خاطر کاهش التهاب، تجمع مایعات کمتر و درد کمتری وجود خواهد داشت. این درمان در تسکین درد مؤثر بوده زیرا باعث آزاد شدن مواد شیمیایی ضد درد در بدن می‌شوند از جمله اندروفین و انکفالین که در مغز و غدد فوق کلیوی ترشح می‌شوند.

این درمان نرخ ترمیم بافتی و سلولی را افزایش می‌دهد:نور لیزر به عمق پوست نفوذ کرده و نرخ ترمیم بافتی و سلولی را افزایش می‌دهد. نور لیزر سلول‌ها را با انرژی خود شارژ می‌کند. با افزایش سطح انرژی در سلول، سلول مواد مغذی را با سرعت بالاتری جذب کرده و مواد زائد را سریع‌تر تخلیه می‌کند. در نتیجه این فرآیند، سرعت ترمیم سلول‌ها شتاب می‌گیرند.

عملکرد عصب‌ها را بهبود می‌بخشد:وقتی عصب‌ها آسیب ببینند، نتیجه آن بی‌حسی و اختلال خواهد بود. لیزر درمانی با تسریع در سرعت بازسازی عصبی به شما کمک می‌کند تا از چنین شرایطی پیشگیری کنید. این درمان همچنین دامنه سیگنال‌های عصبی را افزایش می‌دهد تا بدن ریکاوری سریعتری داشته باشد.

می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند:این درمان تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی بدن دارد زیرا ایمونوگلوبولین‌ها و لمفوسیت‌ها را تحریک می‌کند. نور لیزر با آنزیم‌های مولکولی جذب می‌شود؛ که در نتیجه آن تولید ATP افزایش می‌یابد. ATP منشأ اصلی انرژی سلولی و منبع انرژی تمام واکنش‌های شیمیایی درون سلول است.

فعالیت عروق‌ها را بهبود می‌بخشد:این درمان باعث بهبودی فعالیت عروقی در بدن می‌شود. نور لیزری که به داخل پوست تابانده می‌شود، تشکیل مویرگ‌ها را در بافت مصدوم افزایش می‌دهد. در نتیجه فرآیند بهبودی سرعت بیش از پیشی یافته، زخم‌ها با سرعت بیشتری خون می‌شوند و بافت اسکار نیز کاهش خواهد یافت.

بهبود متابولیسم: لیزر درمانی می‌تواند به متابولیسم سرعت تازه‌ای ببخشد. این درمان باعث افزایش خروجی آنزیم‌های بخصوص می‌شود. ضمناً اکسیژن بیشتری را در اختیار سلول‌های خونی قرار می‌دهد که به افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

زخم‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند:این درمان به تسریع فرآیند بهبودی زخم‌ها کمک می‌نماید. این درمان باعث تحریک فعالیت فیبروبلاست می‌شود. فیبروبلاست تولید کلاژن را بر عهده دارد که پروتئین بسیار مهمی برای ترمیم یا تعویض بافت آسیب دیده است. به همین خاطر، لیزر درمانی بر زخم‌های باز و سوختگی‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد.

نقاط فشار و نقاط طب سوزنی:لیزر درمانی نقاط فشار و نقاط طب سوزنی را به شیوه‌ای غیرتهاجمی فعال می‌کند. با فعال شدن نقاط عضله، تسکین اسکلتی عضلانی درد را تجربه خواهید کرد.

کاهش شکل گیری بافت الیافی: لیزر درمانی به شیوه‌ای مؤثر تشکیل بافت اسکار را کاهش می‌دهد. بافت اسکار در نتیجه جراحت یا جراحی تشکیل می‌شوند.

 

کاربرد لیزر در زیبایی

از دیگر مصارف لیزر، رفع نقایص صورت و پوست است که به زیبایی و جوانسازی افراد کمک می‌کند.

کاربرد لیزر در زیبایی

۱-رفع موهای زائد

موهای زائد برای بسیاری افراد چه مرد و چه زن مشکلاتی ایجاد می‌کند. این موها نه تنها در ناحیه صورت و چانه که معمولاً مشکل ایجاد می‌کند بلکه در کل بدن وجود دارند و رهایی از آنها به یک کار روتین و پر زحمت تبدیل شده است.

روش‌های دیگر علاوه بر زمان، درد بسیاری نیز برای افراد فراهم می‌آورد و ماندگاری چندانی ندارند. لیزر کمک می‌کند به حد زیادی از حجم این موها و ضخامت آنها کاسته شود و نیاز به اصلاح‌های طولانی و خسته‌کننده را برطرف می‌کند.

۲-جوانسازی

از آن جا که با افزایش سن، میزان کلاژن سازی پوست کم می شود، با لیزر پس از سی سالگی می‌توان ترشح کلاژن را تحریک نمود. این روش به این صورت انجام می‌گیرد که لیزر به عمقی از صورت که مسئول کلاژن سازی است فرستاده می‌شود و زخمی ایجاد می‌کند که ترمیم آن سبب کلاژن سازی می‌شود. این روند سبب استحکام پوست و کاهش ایجاد چروک‌ها در سنین بالاتر می‌شود.

۳-پاکسازی تتو

بسیاری از افراد که از تتوهای طولانی مدت استفاده می‌کنند بعد از گذشت زمانی مایلند که آن را پاکسازی کنند. این حالت برای بانوان بیشتر به صورت تتوهای ابرو و خط لب و در آقایان تتو های بدن را شامل می‌شود. قبلاً این پاکسازی به کمک اسید صورت می‌گرفت که بسیار مخرب بود و احتمال ایجاد گوشت اضافی وجود داشت.

امروزه با چندین جلسه لیزر با فاصله یک تا یک و نیم ماهه می‌توان بدون عوارضی این ضایعات را کمرنگ نمود. در ابتدا ممکن است زخم‌هایی مشاهده شود ولی زود ترمیم می‌شوند. متأسفانه به علت این‌که عمدتاً این تتوها در مراکز نامعتبر زده می‌شوند عمق آنها مشخص نیست و ممکن است به جلسات بیشتری برای برطرف کردن آنها نیاز باشد.

۴-لیپولیز

یکی از کاربردهای جدید لیزر که بسیار پرطرفدار شده است تأثیر آن در لاغری موضعی و کاهش وزن است. این روش فقط در بخش‌های محدودی از بدن و توسط متخصص قابل اجرا است و نمی‌توان آن را راهی آسان برای کاهش وزن در نظر گرفت؛ زیرا کمک چندانی به کاهش وزن نمی‌کند.

این روش ممکن است عوارضی چون گوشت اضافه به همراه داشته باشد بنابراین حتماً باید زیر نظر متخصص مجرب اجرا شود. قبل از این روش تحقیق نمایید و با پزشک خود جلسات مشاوره برگزار کند تا مطمئن باشید برای شما مناسب است.

 

کاربرد لیزر در درمان بیماری‌های پوستی

۱- لیزر در درمان پسوریازیس

یکی از شایع‌ترین بیماری های پوستی در ایران است که یک بیماری خود ایمنی است و به آن صدفک نیز می‌گویند و سلول‌های پوست زیادی تولید می‌شوند که بیش از مقدار ریختن آنها است. محرک های این بیماری استرس، صدمه به پوست، عفونت و بعضی داروها می‌باشد.

این بیماری درمانی ندارد و در مراحل آخر که پزشک از درمان دارویی نتیجه نگرفت، برای کاهش علائم بیماری لیزر و کنترل استرس را برای جلوگیری از شدت گسترش بیماری تجویز می نماید.

۲- لیزر در درمان خال های عروقی

این عارضه در کودکان دیده می‌شود و ماه‌گرفتگی در این دسته طبقه‌بندی می‌شود. وقتی کودک به سن مناسبی برسد پزشک با استفاده از لیزر از انتشار بیشتر این ضایعه جلوگیری می‌کند.

۳-تأثیر لیزر در درمان آکنه و اسکار

بعضی از جوشگاه‌ها به خصوص در جوانان باقی می‌ماند که به آن جای جوش بلوغ می‌گویند. این اسکارها شبیه فرورفتگی هایی در پوست دیده می‌شود. لیزرهای جدید که به آن لیزر صاف کردن پوست می‌گویند این مشکل را تا هشتاد درصد برطرف می‌کند و سبب ساختن سلول‌های جدید در محل فرورفتگی و هموارسازی محل‌های برآمده می‌شود. البته اگر آکنه هنوز فعال باشد فرد باید درمان دارویی را شروع کند و پس از درمان از این روش بهره ببرد.

۴-تأثیر لیزر در درمان لکه‌های حاملگی

به این مشکل ملاسما نیز می‌گویند. این لک‌ها وابسته به هورمون هستند و به همین دلیل کاملا از بین نمی‌روند و فقط می‌توان آنها را تا حد زیادی کمرنگ کرد. به همین دلیل درمان دارویی همراه با لیزر درمانی از ظاهر آن می‌کاهد. این لک‌ها ممکن است بازگردند ولی زمان دقیقی ندارند و ممکن است پس از دو سال یا ده سال بازگردند.

۵- درمان کک‌ ومک با لیزر

کک‌ ومک یک بیماری ژنتیک پوستی است که با وجود زیبایی برای بعضی افراد خوشایند نیست. کک و مک در نژادهای اروپایی بسیار شایع است و کسانی که پوست‌های خیلی سفید دارند از این مشکل رنج می‌برند. لیزر می‌تواند به کمرنگ شدن این لک‌ها کمک کند.

۶- درمان التهابات پوستی با لیزر

نوعی لیزر است که برای التهابات مفصلی استفاده می‌شود و قدرت بالایی در موارد درمانی دارد. برای افرادی که سال‌ها قبل از ژل پاژ استفاده کرده‌اند و دچار عوارض بلند مدت شده اند، پس از تخلیه ژل التهاب رخ می‌دهد و استفاده از این لیزر در کاهش التهاب و کبودی پوست بسیار مؤثر است.

۷- درمان پیسی، برص، لک و پیس یا ویلتیگو

یک اختلال تولید رنگ دانه است که در آن سلول‌های تولید رنگ‌دانه یا ملانوسیت ها در قسمت‌هایی از پوست تخریب‌شده‌اند. علت این بیماری هنوز شناخته شده نیست ولی ممکن است از بیماری‌های خودایمنی باشد.البته درمان این مشکل ساده و فقط به کمک لیزر نیست و باید درمان‌های متفاوت بسته به شدت و انتشار این بیماری در پیش گرفت.

۸-بهبود زخم ها و جای سوختگی

برای بهبود آثار زخم، جراحی و سوختگی نیز می‌توان از لیزر استفاده نمود. البته پوست به حالت اول بازنمی‌گردد؛ ولی درصد قابل توجهی به وسیله درمان دارویی و لیزر بهبود می‌یابد.

متقاضیان مناسب لیزرتراپی

افراد مبتلا به عیوب پوستی جزئی اغلب کاندیدای مناسبی برای لیزر جوان‌سازی نمی‌باشند. لیزر جوان‌سازی پوست از نظر بسیاری از متخصصان زیبایی یک روش جراحی است. همانند هر عمل جراحی، عوارض جانبی لیزر جوان‌سازی پوست برای حداقل یک هفته و اغلب بیشتر به درازا می‌کشد. برای عیوب پوست جزئی، درمان‌های جایگزین سبک‌تر در دسترس هستند.

افرادی با پوست بسیار تیره نیز ممکن است متقاضی مناسبی برای لیزر جوان‌سازی پوست نباشند به این دلیل که در فردی با پوست تیره رنگ‌دانه پوست بیشتری موجود است و نسبت به فردی با پوست روشن‌تر در معرض خطر بیشتر جذب انرژی لیزر است.

 

تعداد جلسات درمان با لیزر

تعداد جلسات درمان با لیزر با توجه به عمق و شدت مشکلات پوست، واکنش بدن به درمان و نوع لیزر، تعیین خواهد شد که معمولا بین 4 الی 10 جلسه خواهد بود.

 

عوارض لیزر تراپی

از دید بسیاری از مردم حتی در این زمان، لیزر چیزی جدید و خطرناک می باشد به این علت که ماهیت واقعی لیزر را نمی‌شناسند و یا به علت جدید بودن این روش آن را با اشعه رادیواکتیو اشتباه می‌گیرند. در لیزرهای فیزیوتراپی درصورتی‌که اصولی و با دوز مناسب استفاده شوند فاقد عارضه جانبی بوده و هیچ خطری برای انسان ندارد.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *