لکهای صورت و بدن


لکهای صورت و بدن

عوامل زیر از مهمترین فاکتورهای ایجاد کننده و تشدید لکهای پوست می باشد:

1) آفتاب: شایع ترین علت در تشکیل لک پوست، اشعه ماورابنفش خورشید است. قرار گرفتن بیش از حد در برابر آقتاب می تواند منجر به تشکیل لک های تیره پوست شود.

2) تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در بدن از جمله حاملگی و یا بیماری کیستهای متعدد تخمدان باعث تحریک ملانین سازی در سطح پوست می شود.

3) داروها: مصرف برخی داروها مانند قرص های ضدبارداریو یا استفاده از برخی داروهای اعصاب که حساسیت پوست را نسبت به نور افزایش می دهند( مثل داروهای ضد تشنج)، ملانین سازی را افزایش می دهد.

4) برخی محصولات: مصرف محصولات خاصی که به نور حساس هستند و ملانین پوست را در برابر نور تحریک می کند مانند برخی از عطرها.

5) سن: با افزایش سن، سنتز ملانین در پوست دچار اختلال شده در نتیجه لکهای تیره ای به نام لکهای ناشی از سن پشت دستها و صورت بوجود می آید.

6) وراثت: وراثت نقش بسزایی در تشکیل لکهای تیره پوست دارد که از آن جمله می توان به کک و مک نوجوانان اشاره نمود. اشعه UV با نور آفتاب در چنین شرایطی بیشتر روی پوست تاثیر سوء می گذارد.

توجه: در خانمها لکهای پوستی بیشتر در دوران حاملگی ظاهر می شود و با پایان این دوره کم رنگ تر و به ندرت نیز از بین می رود و قبل از سیکل قاعدگی تشدید شده و دوباره باز می گردند. لکها در زمستان شدت کمتری پیدا می کنند و کم رنگ تر می شوند. آقایان نسبت به خانم ها کمتر دچار این عارضه می شوند.

زمانیکه از تشکیل ملانین ها جلوگیری شود پوست روشن تر می شود. موثرترین راه جهت متوقف ساختن تولید ملانین و جلوگیری از روند تیرگی پوسا افراد، مهار فعالیت آنزیم تیروزیناز است.

 

انواع لکها

کک و مک:

کک و مک در دوران کودکی ظاهر می شود و معمولاً محدود به صورت ، بازوها و بالای تنه است. در تماس با نور آفتاب تعداد کک و مک ها افزایش می یابد و رنگ آنها تیره می شود. اگر کک و مک ها با نور آفتاب تماس پیدا نکنند رنگشان روشن می شود. در فصل زمستان غالباً بطور کامل محو می شوند. اندازه کک و مکها معمولاً 1 تا میلی تر هستند و رنگشان یکنواخت است. رنگ آنها از قرمز تا خرمایی تا قهوه ای روشن متغیر است.

لنتیگوی جوانی:

نوع دیگری از لکها وجود دارند بنام لنتیگوی جوانی، این نوع لکها در افراد سفید پوست فوق العاده شایع هستند. در دوره کودکی ظاهر می شوند و تعداد متوسط آنها در هر کودک قبل از سن بلوغ 30 عدد است. این ضایعات در اثر نور آفتاب تیره نمی شوند و تعداد و اندازه آنها افزایش پیدا نمی کند. لنتیگوی جوانی برخلاف کک و مک با جلوگیری از تابش آفتاب به آنها محو نمی شوند.

تفاوت کک و مک و لنتیگوی جوانی:

کک ومک ها در اوایل تابستان ظاهر می شوند و معمولاً در اوایل زمستان محو می گردند ولی لنتیگوی جوانی در تمام طول سال باقی می ماند و در طی سالها تغییر اندکی پیدا می کند و یا ممکن است خودبخود از بین برود.

درمان کک و مک:

کک و مک ها نیاز به درمان ندارند و در ماههای فصل زمستان محو می شوند.

به نظر می رسد ضد آفتابها از ظهور کک و مک های جدید و تیره شدن فصلی آنها جلوگیری می کند بنابراین افرادی که کک و مک دارند بهتر است از ضد آفتاب با SPF 30 و یا بالاتر استفاده کنند.

لنتیگوی جوانی نیز نیاز به درمان ندارد.

اگر کک و مک و لنتیگوی جوانی از نظر زیبایی مشکل ساز است می توان از کرم های لایه بردار و بی رنگ کننده استفاده کرد. این نوع کرم ها در بخش مربوط به کرم ها بطور کامل بیان شده اند.

ملاسما و ماسک حاملگی: این لکها در سه ماهه های دوم و سوم حاملگی و در بعضی از زنانی که قرصهای ضدبارداری های خوراکی مصرف می کنند رخ می دهد.همچنین عطرها، دئودرانتها، بعضی لوازم آرایشی و داروها نیز ممکن است در صورت زنان لک ایجاد کنند. در زنانی که پوست تیره تری دارند شایعتر است.

پیشانی، برجستگی های گونه، لب بالایی و چانه شایعترین نواحی مبتلا هستند.

لک ها به آهستگی ایجاد می شود و پس از قرار گرفتن در نور آفتاب تشدید می شوند.

معمولاً پس از حاملگی یا با قطع مصرف داروهای ضد بارداری این لکها به آهستگی و پس از ماهها از بین می روند.

درمان ملاسما و ماسک حاملگی:

الف- به حداقل رساندن تماس با نور آفتاب در اواسط روز و استفاده از کلاه.

ب- استفاده از ضد آفتاب مناسب.

ج- استفاده از کرم های سفید کننده و ضد لک  و کرم های لایه بردار.

د- عدم استفاده از عطرها و دئودرانتها مخصوصاً در برابر آفتاب.

نکات مهم: اجتناب از نور آفتاب برای پیشگیری و و کاهش ملاسما الزامی است. درمان مستلزم چند هفته وقت و محافظت کامل در برابر نور آفتاب است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *