عوارض شستن مکرر پوست صورت


شستن مکرر پوست صورت

هنگامی که صورت‌ تان را می‌شویید، چیزی بیش از کثیفی و میکاپ را با آن پاک می‌کنید، شما سبوم پوست را نیز از بین می ‌برید. بله، البته که این همان نکته ‌ی شستن صورت و مبارزه با پوست چرب است، اما ممکن است تا همین حالا هم متوجه شده باشید که این کار باعث می‌شود دقیقا به چیزی که نمی‌خواهید برسید، یک پوست چرب و مستعد آکنه.

اگر پوست صورت شما بيش از اندازه چرب است، معني اش اين است كه غدد سباسه پوست بيش از اندازه چربي مي سازد. اين فعاليت بيشتر، از يك سو مفيد است و باعث مي شود پوست مرطوب بماند و علائم افزايش سن ديرتر از پوست هاي خشك ظاهر شوند. از سوي ديگر مي تواند بد باشد؛ زيرا چربي زياد باعث بروز لكه و جوش هاي ناخوانده و اگر خيلي بدشانس باشيد باعث آكنه مي شود.

هرچه صورت را بيشتر با آب و صابون بشوييد، پوست به ساخت بيشتر چربي تحريك مي شود. به علاوه شست و شوي زياد به تغيير خاصيت اسيدي آسيب زده و باعث رشد و نمو باكتري ها مي شود. بنابراين اگر در معرض آلودگي نيستيد و يا از لوازم آرايشي استفاده نمي كنيد بهتر است فقط صورت را با آب بشوييد.

گرماي بيش از حد مي تواند باعث چربي در پوست شود. هورمون ها يكي ديگر از عواملي هستند كه مي توانند پوست را دچار مشكل كنند. اين مسئله خصوصا در نوجوانان، خانم هاي باردار و دوران يائسگي به وضوح قابل مشاهده است.

ضمنا اگر پوست بيش از اندازه تحريك شود پوسته ريزي در آن تشديد مي شود.

 

عوارض شستن مکرر پوست صورت

شستن صورت از عواملی است که بسیاری از مواقع به آن بی توجهی می شود؛ صابون یا فومی که جهت شستشوی صورت از آن استفاده می شود، نحوه شستشو، فواصل بین شستشو و … از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و عادت های نادرست می تواند آسیب هایی را به پوست صورت شما وارد نموده و پوست را خشک نماید.

در ادامه تعدادی از موارد نادرست در شستشوی صورت آورده شده است:

شستن صورت با آب داغ

آب داغ منافذ پوست را باز مي کند و برخلاف آن، آب سرد، منافذ پوست را می بندد. درست است که استفاده از آب گرم سبب می شود حس تمیزی بیشتری داشته باشید اما این گرمی بیش از حد، روغن طبیعی پوست را از بین برده و منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست صورت می شود. بهترین گزینه برای شستن پوست صورت، استفاده از آب ولرم می باشد.

زیاده روی در شستن صورت

شستن صورت در طی روز، حداکثر 2 بار کافیست و بیشتر از آن باعث چرب شدن بیشتر پوست صورت و ایجاد خشکی و ناراحتی می شود.

بنابراین حتی الامکان در صورتیکه پوستتان آرایش ندارد، اقدام به شستن زیاد صورت خود ننمایید اما لازم است حتماً قبل از خواب، هرگونه آرایش را از روی پوست خود بشویید و از کرم شب استفاده نمایید.

انتخاب شوينده مناسب

جهت شستشوی صورت خود، هر صابون یا فوم شستشویی انتخاب می کنید در ابتدا یکبار صورت خود را با آن بشویید و در صورتیکه دیدید پوست شما را خشک نمود و احساس کردید پوستتان حالت کشیدگی پیدا می کند و یا پوست پوست می شود و یا مقدار زیادی از چربی پوست را از بین می برد (در صورتیکه شوینده لازم است تنها آرایش و آلودگی های روی پوست را از بین ببرد و نه چربی طبیعی پوست)، دیگر از این شوینده استفاده ننموده و شوینده خود را تغییر دهید.

واقعاً چند بار باید صورت خود را بشویید؟

شستن روزانه صورت مهم است.حداقل صورت خود را یک بار در روز به مدت 60 ثانیه با محصول تمیزکننده بشویید تا محصول وقت داشته باشد تا لایه بالایی پوست شما را تمیز کرده و به منافذ پوستی برسد.اگر فقط روزی یک بار صورت خود را می شویید ، هر یک از این دو (شستن در صبح یا عصر) خوب است.

شستن صورت دو بار در روز بسیار خوب است ، اما اگر پوست شما از دو بار شستن صورت خشک می شود ، این نشانه آن است که بیش از حد است.در عوض یک روغن صورت تصفیه شده را جایگزین شستشوی دوم کنید و برای پاک سازی از روغن استفاده کنید.

چگونه می توانم از شستن مکرر پوست صورت جلوگیری کنم؟

به جای آن از روغن استفاده کنید:در مرحله اول ممکن است بخواهید تعداد شستشوهایی را که با شوینده صورت انجام می دهید ، کاهش دهید.صورت خود را یک بار در روز با شوینده صورت بشویید و سپس از روغن برای پاک کردن ناخالصی ها به جای شستشوی دوباره صورت استفاده کنید.

صورت خود را فقط با آب بشویید:اشتباه نگیرید!ضروری است که آرایش ، آلودگی قابل توجه و عرق را از روی پوست پاک کنید ، اما جدا از این ، گاهی اوقات ممکن است صورت شما با شستن فقط با آب تمیز شود.

با این اوصاف ، من پیشنهاد نمی کنم محصولات شوینده را به طور کامل قطع کنید ، اما کاهش استفاده از آنها موردنیاز است.

کدام صابون برای شستشوی صورت مناسب است؟

صابون عمومی بدن و صابون دستی روزمره می تواند پوست صورت شما را ویران کند ، اما صابون مخصوص پوست صورت خیلی بهتر است.تا زمانی که از صابون مناسب پوست خود استفاده می کنید ، صورت شما را خشک نمی کند و به مشکلات پوستی شما می پردازد.

 

چگونه صورت خود را بشویید؟

  • ابتدا دستان خود را بشویید.شستن دست ها قبل از لمس صورت مانع از انتقال باکتری ها از دست به صورت شما می شود.
  • صورت خود را با آب گرم ، مرطوب کنید.
  • محصول شوینده را به دستان خود و سپس آن را روی صورت خود بمالید و آن را روی پوست ماساژ دهید.
  • حدود 60 ثانیه پوست را ماساژ دهید ، این به محصول زمان کافی می دهد تا به درستی روی صورت شما کار کند.
  • وقتی ماساژ را تمام کردید ، محصول را با آب گرم بشویید.
  • صورت خود را خشک کنید و پوست را به خوبی مرطوب کنید.

منبع:ساعدنیوز

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *