علل چرب شدن مو و روشهای پیشگیری از آن


علل چرب شدن مو:

دلایل مختلفی برای چرب شدن مو و پوست سر وجود دارد. برخی از آنها نمی توانند تحت کنترل قرار گیرند ، مانند دلایل ارثی یا نوسانات هورمونی که به ویژه در دوران بلوغ یا در دوران بارداری رخ می دهد.

سایر عواملی که سبب پوست و موهای چرب می شوند ، می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند ، مثلاً یک برنامه روزمره پرمشغله که باعث استرس ، رژیم غذایی نادرست و مراقبت اشتباه از پوست سر و مو می شود را می توان با برنامه روزمره به راحتی اصلاح و کنترل کرد.

اصطلاح چرب معمولاً به مقدار روغن طبیعی (سبوم) قابل مشاهده بر روی مو اطلاق می شود.

پوست سر شما به طور مداوم سبوم تولید می کند – این به سلامت ، رطوبت و مرطوب نگه داشتن مو و پوست کمک می کند.

سبوم به جای اینکه آزادانه به عنوان فیبرهای جداگانه حرکت کنند، کاملا چسبناک است و باعث می شود که الیاف مو به یکدیگر بچسبند و جمع شوند.

پوست بعضی از افراد به طور طبیعی سبوم بیشتری نسبت به ایجاد می کنند که باعث می شود موها سریعتر چرب شوند.

فاکتورهای زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. برخی از مواد مانند محصولات حالت دهنده ، گرد و غبار موجود در هوا یا آلودگی می توانند روی موها جمع شده و موها را مات و چرب جلوه دهند.

رژیم غذایی نیز می تواند موثر باشد، رژیم های غذایی حاوی رژیم های تصفیه شده کربوهیدرات ها و چربی های اشباع می توانند تولید چربی پوست را افزایش دهند.

در حالی که هیچ درمانی برای موهای چرب وجود ندارد ، شما می توانید با استفاده از محصولات مناسب مراقبت از مو و شستشوی مکرر آنها را به راحتی کنترل کنید.

گاهی برای رفع مشکلات موی سر از بوتاکس مو استفاده می شود که البته برای مشکل چربی مو نمی تواند موثر باشد.

دلایل چرب شدن مو

تولید بیش از حد سبوم در پوست سر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، از جمله:

  • تغییرات هورمونی (بلوغ ، قاعدگی ، بارداری یا یائسگی)
  • تغذیه بیش از حد قند یا چربی اشباع
  • استرس (تولید کورتیزول منجر به افزایش تولید سبوم می شود)
  • استفاده از محصولات آرایشی اشتباه
  • وراثت (ژن ها می توانند به میزان سبوم (روغنی) که غدد شما تولید می کنند ، کمک کنند)
  • وقتی سطح آندروژن ها (هورمون ها) افزایش می یابد ، این عدم تعادل هورمونی بدن شما را کمی تحت فشار قرار می دهد و باعث می شود غدد موجود در پوست سر شما چربی بیشتری تولید کنند.
  • وقتی استرس داریم بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند. هنگامی که سطح کورتیزول ما افزایش می یابد ، باعث می شود که غدد چربی پوست سر ما نیز تحت فشار قرار گیرد و آنها را به بیش از حد محرک کند ، سبوم بیشتری تولید و آزاد شود و باعث تجمع روغن شود.
  • برخی بیماری ها و شرایط پزشکی ، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک ، احتقان کبد ، سندرم شوگرن و کمبود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین B6 ، می تواند باعث تولید بیش از حد چربی پوست شود.
  • شانه زدن زیاد نیز می تواند به توزیع چربی ها در کل موهای شما کمک می کند.

برخلاف تصور درمان هایی مانند مزوتراپی مو و پی آر پی مو نمی توانند در کاهش چربی پوست سر موثر باشند البته این درمان می تواند در کاهش ریزش مو تاثیر شگفت انگیزی داشته باشند.

چگونه می توانم از چربی پوست سر خلاص شوم؟

۱- صبح موهای خود را بشویید

غدد چربی مخصوصاً در شب فعال هستند. همچنین در طول شب ، حرکت زیادی وجود دارد که سبوم را توزیع می کند و بنابراین باعث می شود موها با سرعت بیشتری چرب تر به نظر برسند.

۲- از دوش آب گرم استفاده نکنید

گرما غدد سباسه را تحریک می کند. هم به دوش گرفتن با آب گرم و هم سشوار کشیدن با دمای بالا می تواند مشکل چربی پوست سر را افزایش دهد. آب باید ولرم باشد ، سشوار نیز در پایین ترین دما باشد یا ترجیحاً موهایتان را با هوا خشک کنید.

۳- به جای برس از شانه استفاده کنید

یک برس سبوم را با شدت بیشتری در مو پخش می کند تا شانه.

۴- از پوشیدن کلاه به مدت طولانی خودداری کنید

اینها از رسیدن اکسیژن به پوست سر جلوگیری می کنند و پوست سر می تواند با تولید بیش از حد سبوم واکنش نشان دهد.

۵- استفاده مناسب از محصولات

محصولات مراقبتی (نرم کننده ها / ماسک ها) را فقط به تارهای مو بمالید.

۶- از شامپوی مناسب استفاده کنید

اگر موهای چربی دارید ، شامپو به مواد مراقبتی مانند روغن یا سیلیکون احتیاج ندارد. چنین موادی فقط موها را سنگین کرده و حالت رشته ای پیدا می کند.

از شامپوی سبکتر با مواد مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

اگر هر روز موهایتان را می شوید ، باید از یک شامپوی ملایم استفاده کنید ، زیرا در غیر این صورت ممکن است مقدار زیادی سبوم را بشویید و پوست سر با تولید حتی بیشتر سبوم به عنوان محافظ (دور باطل) واکنش نشان می دهد.

یافتن شامپوی مناسب می تواند در درمان چربی پوست و موی سر موثر باشد. یک شامپوی خوب بدون پاک کردن اسیدهای چرب ضروری باید پوست سر را تمیز و آرام کند. علاوه بر استفاده از شامپو ، خنثی سازی اسیدیته (مقدار pH) پوست سر نیز با استفاده از نرم کننده پوست مهم است.

همچنین مکمل های حاوی روی را برای کمک به افزایش سیستم ایمنی بدن پیشنهاد میشود و بتاکاروتن به ترمیم سریع پوست کمک می کند. انتخاب غذاهایی با غلات سبوس دار ، ماهی و مواد غذایی سرشار از ویتامین E به تولید چربی کمک می کنند.

مصرف مکمل ها با ویتامین B6 یا اسیدهای چرب ضروری می تواند به کنترل کمبودها و برقراری تعادل بدن کمک کند.

اسیدهای چرب ضروری یکی از اجزای اصلی یک سبک زندگی متعادل و سالم است. اطمینان از اینکه مقدار کافی از این مواد را می خورید می تواند به مقابله با سبوم بیش از حد پوست وتوزیع آن رشته های چربی کمک کند

مواد شناخته شده موثری وجود دارد که برای پوست سر / موهای چرب بسیار مفید هستند:

  • سولفات روی
  • روی PCA
  • کائولن

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *