طب سوزنی در تبریز

طب سوزنی در تبریز

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک شاخه از طب چینی با سابقه چند هزارساله است که در زبان انگلیسی با نام “Acupuncture” شناخته می‌شود.

پایه‌ی درمان با در این روش تحریک نقاط خاصی از بدن به نام گذرگاه انرژی است.

بر اساس علوم چینی، انرژی حیات که در زبان چینی به آن چی (QI) گفته می‌شود، در این گذرگاه‌ها جریان دارند.

خواستگاه طب سوزنی کشور چین می باشد.

Paul Kempisty، از بزرگترین متخصصان این زمینه، در تعریف طب سوزنی می‌گوید: «طب سوزنی یک روش کم تهاجمی برای تحریک مناطق غنی از عصب سطح پوست به منظور تأثیر بر بافت‌ها، غده، اندام‌ها و عملکردهای مختلف بدن است.»

در این روش با وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک در سطح پوست، باعث تحریک عصب‌های موجود در آن قسمت می‌شود. به عبارتی طب سوزنی یک روش کاملاً غیر تهاجمی برای تحریک نقاط عصبی در داخل بدن است که معمولا با اهداف خاصی انجام می‌شود.

ورود سوزن به بدن با واکنش‌های مختلفی را به همراه دارد برای مثال می‌توان به تحریک سیستم ایمنی بدن، افزایش گردش خون در ناحیه، بهبود زخم‌ها و کاهش درد اشاره کرد. اما داستان به همین سادگی نیست. فلسفه پیچیده‌تری طب سوزنی را از نظر علمی و طبی توجیه می‌کند.

 جهت مشاوره رایگان و انجام خدمات زیبایی در کلینیک تبریز پوست دکتر صابر با شماره مطب ۳۳۸۴۰۰۲۹ یا با شماره موبایل ۰۹۳۰۵۵۰۰۳۸۰ تماس حاصل فرمایید.

توجه: طب سوزنی در کلینیک تبریزپوست انجام نمی شود و مطالب جنبه اطلاع رسانی می باشد.

طب سوزنی چگونه کار می کند؟

در طب سنتی چین (TCM) معتقد هستند که بدن انسان با یک نیروی حیات‌دهنده نامرئی پر شده و متحرک می شود که به این نیرو “چی” می‌گویند. هنگامی که “چی” به‌خوبی جریان می‌یابد و به همه قسمت‌های بدن می‌رود، آن‌گاه شخص در سلامت کامل جسمی و روحی می‌باشد.

اگر “چی” جریان نادرستی داشته باشد (مسدود یا کمبود) منجر به بیماری می‌شود. در صورتی که در جریان مسیر انرژی سدی وجود داشته باشد، پزشک متخصص، این موانع را پیدا کرده و با استفاده از سوزن جریان “چی” را به حالت طبیعی خود برمی‌گردانند.

پزشک سوزن‌های کوچک را وارد نقاط طب سوزنی می‌کند. بعد از آن مرکز کنترل مغز ما تحریک می‌شود و فرمان درمان مشکل را صادر می‌کند.

به عبارتی هدف از طب سوزنی این است که به افراد در دستیابی به تعادل جریان چی در بدن و در نتیجه تسکین بیماری‌ها کمک کند.

سوزن خشک چیست؟

تکنیک درمانی سوزن خشک یکی از روش‌های طبیعی درمانی در فیزیوتراپی است.

درمان با سوزن خشک به تازگی مورد استفاده موازی با فیزیوتراپی قرار گرفته است و بسرعت نتایج عالی آن قابل مشاهده خواهد بود.

با این روش می‌توان انواع گرفتگی‌ها، اسپاسم‌های عصلانی و بیماری‌های میوفاسیال را درمان و کنترل کرد.

در این روش نیز مانند طب سوزنی از سوزن‌های بسیار نازکی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. اما تفاوت سوزن خشک با طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی

تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک چیست؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم طب سوزنی پیشینه‌ای طولانی در طب سنتی چینی دارد اما درای نیدلینگ یا سوزن خشک، به تازگی مورد استفاده فیزیوتراپ‌ها قرار گرفته است. اما تفاوت عمده طب سوزنی و سوزن خشک در روش استفاده از آن است.

درواقع در طب سوزنی نقاط طب سوزنی خاص بوده و سالیان سال است که فقط از همین نقاط استفاده می‌شود. اما در تکنیک درمانی سوزن خشک، فیزیوتراپ با استفاده از شرایط فعلی بیمار نقاطی را انتخاب کرده و در آن نقاط سوزن‌ها را وارد می‌کند.

کابردهای سوزن خشک در فیزیوتراپی

کاربردهای طب سوزنی و سوزن خشک تقریبا در یک سطح است و از هر دو مورد می‌توان در درمان انواع بیماری‌های اسکلتی و عضلانی از قبیل زانو درد، کمردرد، سیاتیک، تونل کارپال، التهاب تامدون‌ها، فیبرومیالژیا و.. استفاده کرد.

چیزی که در این قسمت مورد توجه قرار میگیرد، روش استفاده از درای نیدلینگ برای درمان بیماری‌هاست.

 

امبدینگ و طب سوزنی (Embedding)

سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که امبدینگ چیست و چه تفاوتی با طب سوزنی دارد؟ امبدینگ یک روش نسبتاً جدید محسوب می‌شود.

در روش امبدینگ یک نخ قابل جذب به وسیله سوزن وارد نقاط طب سوزنی می‌شود. نخ وارد شده به بدن بعد از ۲ تا ۳ هفته جذب شده و هیچ اثر جانبی و مضری ندارد.

برتری امبدینگ یا کاشت نخ نسبت به طب سوزنی در آن است که شما با انجام آن، طی 3 هفته که نخ‌ها جذب می‌شوند بطور 24 ساعته درحال تحریک نقاط طب سوزنی هستید.

بعلت تداوم تحریک نقاط طب سوزنی در روش کت گوت (امبدینگ)، تاثیر این روش در برخی موارد مانند کاهش وزن بیشتر از طب سوزنی است.

لاغری با نخ روش معقولی به حساب می‌آید. البته انتظاری که ما از این روش درمانی داریم انتظاری معقول است و با جراحی قابل مقایسه نیست.

این روش درمانی بسیار ساده‌تر و امن‌تر است. در اکثر موارد بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد افراد پاسخ مثبتی از این روش درمانی می‌گیرند.

مزایای طب سوزنی

طب سوزنی نیز مانند هر روش درمانی دیگری مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. از جمله مزایای طب سوزنی می‌توان به عدم نیاز به بیهوشی، غیرتهاجمی بودن و با کمترین عوارض ممکن اشاره کرد. علاوه بر این موارد:

  • طب سوزنی برای درمان انواع بیماری‌ها کاربردی است.
  • طب سوزنی بدون نیاز به عمل جراحی و تحمل عوارض بیهوشی به درمان بیماری شما می‌پردازد.
  • جلسات طب سوزنی چندان وقت‌گیر و زمان‌بر نیستند.
  • این روش درمانی کاملا طبیعی و بدون به کارگیری مواد شیمیایی است.
  • از دیگر مزایای طب سوزنی در بحث چاقی و درمان چاقی با طب سوزنی این است که می‌توان مشکلات دیگری را همزمان با درمان چاقی برطرف کرد. مثلا افراد دارای یبوست، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر یا “IBS”، نفخ معده، ترشح بیش از حد اسید معده، ریفلاکس معده، صدای زیاد روده و حتی افرادی که دارای کیست‌های تخمدان هستند، می‌توانند در کنار درمان چاقی به صورت همزمان برای برطرف شدن این بیماری‌ها مورد مداوا قرار بگیرند.
  • درمان روده تحریک پذیر با طب سوزنی
  • درمان یبوست و زخم معده با طب سوزنی
  • درمان تخمدان پلی کیستیک با طب سوزنی

 

عوارض طب سوزنی

در مورد عوارض این طب باید گفت که این روش درمانی در صورتی که توسط پزشک متخصص مورد استفاده قرار بگیرد هیچ‌گونه عوارضی ندارد.

فقط ممکن است در بعضی افراد چند نقطه از محل سوزن‌ها کبودی مختصری ایجاد کند که ظرف 1 تا 2 روز بعد از بین رفته و نیاز به مداوای خاصی ندارد. البته می‌توانید عوارض طب سوزنی را در مقاله مربوط به آن مطالعه کنید.

طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

صدها مطالعه بالینی نشان می‌دهد که این روش با موفقیت شرایط مختلفی از جمله مشکلات عضلانی، تهوع، سردرد میگرنی، اضطراب، افسردگی، بی خوابی و ناباروری را درمان می‌کند.

از این روش درمانی می‌توان در زمینه‌ی زیبایی پوست، درمان چاقی، درد کمر و گردن، درمان سینوزیت، درمان بیماری های رماتولوژیک، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های گوارش و کبد استفاده کرد.

همچنین این روش در درمان بیماری‌های اعصاب، درمان بیماری‌ها و مشکلات زنان، اختلالات جنسی، اختلالات خواب و مشکلات روانپزشکی، کمک به ترک سیگار و ترک اعتیاد، کمک به روند بهبود سرطان، درمان سندرم پای بی قرار و… بسیار موثر واقع می‌شود. در مقاله طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان میکند، به طور مفصل درمورد این موضوع صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم آن را از دست ندهید!

 

کاربردهای درمانی طب سوزنی

افزایش قد با طب سوزنی

طب سوزنی به عنوان یک روش غیرتهاجمی و تقریباً بی‌خطر با تحریک هورمون‌های مربوط به افزایش اشتها رشد قد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

دوره درمانی طب سوزنی با توجه به عوامل مختلفی مانند سن فرد مراجعه کننده حدوداً سه ماه طول می‌کشد. افزایش قد با طب سوزنی در افرادی که هنوز صفحه رشد باز دارند، تاثیر خارق العاده‌ای دارد.

درمان سلولیت با طب سوزنی

معمولاً طب سوزنی با توجه به این که نیاز به بیهوشی و عمل جراحی ندارد روشی است که مورد استقبال همه قرار می‌گیرد.

برای درمان سلولیت با استفاده از طب سوزنی، باید نقاط خاصی از بدن که این وضعیت در آن وجود دارد توسط پزشک معاینه شود و نقاط خاصی برای ورود سوزن در نظر گرفته شود.

درمان فلج بلز با طب سوزنی

درمان فلج بلز با طب سوزنی، حتما باید در 6 ماه اول وقوع بیماری و طی 10 الی 12 جلسه انجام شود.

اگرچه روش‌های دیگری مانند انجام فیزیوتراپی و یا عمل جراحی رفع بیماری وجود دارد، اما طب سوزنی به عنوان یک روش کم خطر، برای درمان این بیماری به گردش خون در ناحیه مورد نظر و همچنین تحریک عصبی ناحیه کمک می‌کند.

درمان عوارض سرطان با طب سوزنی

طب سوزنی و طب سنتی در کنار درمان‌های سرطان برای بهبود کیفیت زندگی بیمار بسیار موثر است. از طب سوزنی برای کاهش عوارض شیمی درمانی استفاده می‌شود.

همچنین برای نوروپاتی، کاهش درد و جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. البته طب سوزنی به خودی خود درمان سرطان نمی‌باشد و در کنار درمان اصلی برای کاهش عوارض و درد استفاده می‌شود.

درمان بیماری مغز و اعصاب با طب سوزنی

این روش درمانی در درمان بیماری‌های مغز و اعصاب مانند ام اس، پارکینسون، نوروپاتی و… به عنوان روش بازتوانی شناخته می‌شود.

به عنوان مثال بیماران ام اس ممکن است دچار گرفتگی عضلات، مشکلات ادراری، ضعف و خستگی و یا درد باشند.

سوزن درمانی به‌خوبی به بیمار کمک می‌کند که این علائم و دردها کاهش یابد. البته این انتظار وجود ندارد که با استفاده از این روش، ام اس به طور کامل بهبود یابد. اما این روش درمانی به خوبی می‌تواند در کنترل بیماری و کاهش عوارض آن به بیمار کمک کند.

زیبایی و طب سوزنی

طب سوزنی برای چین و چروک، لیفت کردن و شادابی پوست بسیار موثر است. این روش با کلاژن سازی و بهبود جریان خون باعث کاهش چین و چروک روی پوست می‌شود.

یک نکته مثبت در مورد استفاده از این روش برای زیبایی این است که بیشتر از اینکه باعث زیبایی شود باعث سلامت پوست می‌شود.

در نتیجه این سلامت، زیبایی پوست و چهره به وجود می‌آید. در مقاله کاربردهای طب سوزنی و امبدینگ در زیبایی به بررسی بیشتر این مورد پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید.

لیفت و فرم دهی سینه با طب سوزنی

استفاده از از طب سوزنی برای لیفت سینه با کمترین میزان عوارض همراه است. سایر روش‌ها علاوه بر هزینه بالا با بیهوشی و ایجاد از زخم همراه هستند.

فرم دهی به سینه‌ها و همچنین کوچک کردن سینه و یا حتی بزرگ کردن آن با استفاده از طب سوزنی مقدور است. البته هرگز نباید اهمیت مراجعه به پزشک ماهر را فراموش کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله امبدینگ سینه را مطالعه کنید.

کاهش وزن با طب سوزنی امکان پذیر است؟

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای طب سوزنی که امروزه فواید بسیار فراوانی دارد درمان چاقی و کاهش وزن است.

در این روش با روش‌های مختلف مانند کاهش اشتها، کاهش پرخوری، افزایش متابولیسم بدن، بهتر شدن دستگاه گوارش، افزایش سوخت و ساز و… می‌تواند باعث کاهش وزن شود. البته همان‌طور که گفته شد نباید انتظار داشت با یک جلسه شما ۱۰ کیلو وزن کم کنید.

معمولاً اینگونه است که بعد از ۱۰ جلسه شما ۳ تا ۵ کیلو و در حالت خوشبینانه ۸ کیلو وزن کم خواهید کرد. در مقاله‌ی کاهش وزن با طب سوزنی به‌طور کامل درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم.

خطرات طب سوزنی

سوزن‌های استفاده شده در این طب دارای سایزهای مختلفی بوده و قطری نزدیک به 0.2 میلیمتر و یا کمتر هستند.

این سوزن‌ها بسیار نازک‌تر از تصور بیمار و در اکثر موارد بدون درد هستند.

برای مثال سوزن‌هایی که برای زیبایی در صورت استفاده می‌شوند دارای قطر 0.17 میلیمتر هستند.

 

سوزن های طب سوزنی

قطر سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی به اندازه مو است.

برای درمان از سوزن‌های استریل و یکبار مصرف استفاده می شود. این سوزن‌ها فقط یکبار برای هر شخص استفاده شده و برای جلسه‌ی بعدی درمان از سوزن استریل جدید برای بیمار استفاده می‌شود.

سوزن‌های استفاده شده به هیچ‌گونه مواد خاصی آغشته نیستند و در این روش درمانی ماده‌ای به بدن بیمار تزریق نمی‌شود. همان‌طور که گفته شد، استفاده از سوزن فقط به منظور تحریک نقاط بدن می‌باشد.

 

هزینه طب سوزنی

بطور کلی هزینه طب سوزنی بستگی به موارد زیادی از جمله نوع بیماری و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز دارد. اما می‌توان گفت طب سوزنی یکی از با صرفه‌ترین نوع درمان‌ها در مقابل عمل‌های جراحی و .. است. چرا که در این روش درمانی هزینه‌های بیمارستان و داروهای شیمیایی کاملا حذف شده‌اند.

چگونه یک متخصص طب‌ سوزنی پیدا کنم؟

همانطور که گفتیم درمان بیماری‌ها با این طب سنتی چینی هیچگونه عوارضی را برای شما به دنبال نخواهد داشت تنها و تنها اگر، جلسات طب سوزنی خود را تحت نظارت پزشکی حاذق انجام دهید.

برای یافتن بهترین پزشک طب سوزنی باید بطور دقیق تحقیق کنید و مطمئن شوید که پزشک مورد نظر، از سابقه کافی در زمینه طب سوزنی برخوردار است.

سوالات و نظرات در مورد طب سوزنی

بدلیل اینکه برای بیشتر مراجعان سوالاتی در خصوص طب سوزنی ایجاد می‌شود، تصمیم گرفتیم به 3 مورد از پر تکرارترین این سوالات در ادامه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

آیا طب سوزنی واقعا موثر است؟

قبل از هرچیز ذکر این نکته ضروری است :

در طب سوزنی، مانند سایر روش‌های درمان، تضمینی برای درمان بیماری نیست. این روش ممکن است روی برخی از بیماری‌ها تاثیر بیشتری داشته باشد و روی برخی دیگر اثر کمتری بگذارد.

انتظار از طب سوزنی باید معقول باشد. به عنوان مثال شما نباید انتظار داشته باشید دیسک کمر شما که بیرون زده است به وسیله سوزن به جای خود بازگردد.

در زمینه استفاده از سوزن برای درمان و التیام درد ها آزمایش های بسیاری انجام شده است.

کشورهایی مانند چین، ایالات متحده، استرالیا، بطور گسترده از این روش استفاده می‌کنند. این طب در اروپا یکی از شایع‌ترین روش‌های پزشکی جایگزین محسوب می‌شود.

آیا از طب سوزنی می‌توان برای نوزادان استفاده کرد؟

درصورتی که نوزادان به طب سوزنی داشته باشند می‌توان به عنوان مثال برای درمان یبوست یا رفلاکس نوزادی از این روش استفاده کرد. البته برای نوزادان مهارت بیشتری نیاز است و همچنین از سوزن‌های نازکتری استفاده می‌شود.

از خوبی‌های دیگر این طب می‌توان به این نکته اشاره کرد که در صورتی که از آن درست استفاده شود هیچگونه عوارضی ندارد. البته برای انجام باید به پزشک مطمئن مراجعه نمایید.

این روش در درمان بیماری‌هایی مانند از بین رفتن بویایی، یا صدای گوش که درمان دشواری دارند می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد اثر بخشی داشته باشد.

مراحل درمان در طب سوزنی چگونه است؟

در این روش بیماران هفته‌ای 2 الی 3 بار به مطب مراجعه کرده و مورد درمان قرار می‌‌گیرند. مدت قرارگیری سوزن‌ها بر روی بدن بیمار 30 دقیقه است.

به طور خاص تاثیر این طب در درمان چاقی بر روی خانم‌ها بهتر از آقایان است، اما در کل طب سوزنی به جنسیت محدود نمی‌شود.

 

آدرس اینستاگرام تبریزپوست: https://www.instagram.com/tabrizpoost/

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *