ریزش مو و ارتباط آن با افزایش سن

ریزش مو به صورت طبیعی میتواند نشانه بیماری نباشد. در این صورت جای هیچ گونه نگرانی در این مورد نیست. زیرا هر فولیکول مو دارای چرخه ایی طبیعی است که با پایان آن مو دچار ریزش می شود.
ریزش مو به دلایل بسیاری از جمله کاهش وزن، بارداری، فشار های احساسی و افزایش می باشد، اما شما می توانید با رعایت برخی از نکات کاربردی مشکل ریزش مو را برطرف کنید.مردها به دلیل الگوی طاسی مردانه، بیشتر از زنان در معرض ریزش مو هستند اما نازک شدن و ریزش مو در زنان، متداول و هم چنین ناراحت کننده است. ممکن است دلایلش موقتی باشد.مانند:کمبود یک ویتامین. یا پیچیده تر، مانند مشکلی اساسی در سلامتی بدن باشد.در اکثر شرایط راه های زیادی برای درمان ریزش موی هم زنان و هم مردان وجود دارد اما همه چیز به دلیل آن بستگی دارد.

ریزش موی مرتبط با افزایش سن، یکی از چهار مشکل رایج موجود در دوران سالخوردگی است که با کاهش سطح اسید فولیک خون ارتباط دارد.ریزش مو یک مشکل بسیار بزرگ در دنیا می باشد که بیش از 28 میلیون فرد امریکایی بین 60 تا 74 سال از این مشکل رنج می برند. علیرغم شیوع فراوان ریزش مو در افراد، دلایل اساسی بیولوژیکی که رابطه بین افزایش سن و ریزش مو را نشان می دهد، شناخته نشده اند. مطالعات اخیر، نشان می دهد که سطح پایین فولیک اسید خون در افراد مسن با ریزش مو در آنها مرتبط می باشد.
بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که ریزش مو مرتبط با افزایش سن ممکن است در اثر فقدان یا کاهش ریز مغذی ها ( مانند ویتامین ها) در بدن باشد. در این مطالعه که با روش مصاحبه رودر رو با افراد بوده، 126 فرد مسن نیجریه ای که شامل مردان و زنان بالای 60 سال بوده را مورد بررسی قرار دادند. البته در این مطالعه افرادی که دچار دیابت، سکته، فشار خون بالا، بیماریهای شنوایی بودند و کسانی که از داروهای اتوتوکسیک از جمله آمینو گلایکوزیدها، آنتی بیوتیکها و دیورتیکها استفاده می کردند، مورد بررسی قرار نگرفتند.

دستاورد اصلی این مطالعات بیان می دارد که سطح پایین اسید فولیک خون با ریزش مو در افراد مسن مرتبط است. در مطالعات گذشته نیز نشان داده شده است که علت ریزش مو می تواند به دلیل دریافت کم ویتامینها باشد . بنابراین توصیه می شود که تحقیقات بیشتری در زمینه نقش ویتامینها در بدن انجام گیرد. بخصوص در کشورهای در حال توسعه که سوء تغذیه در آنها شیوع دارد.

 

افراد از چه زمانی ریزش مو را مشاهده می کنند؟

بر اساس آمار و ارقامی که در این زمینه ارائه شده است، سن ریزش مو در افراد به صورت میانگین تخمین زده شده است. این آمار نشان می دهد که ریزش مو با افزایش سن بیشتر خواهد شد.این درصد ها بدین گونه است که در سنین ۲۰ سالگی حدود ۲۰ درصد از موهای مردان دچار ریزش می شود. این درصد در مردانی که در دهه ۳۰ سالگی خود به سر می برند، به میزان ۲۵ درصد است. در سنین ۵۰ سالگی اکثر مردان حدود ۵۰ درصد از موهای خود را از دست می دهند. همچنین با افزایش سن تا ۶۶ سالگی تخمین زده می شود که حدود ۶۶ درصد از موها دچار ریزش خواهند شد.این آمار برای افرادی است که به آلوپسی آندروژنیک دچار هستند. همچنین میزان ریزش مو برای هر فردی متفاوت است.

 

ریزش مو در دهه ۳۰ سالگی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

در سی سالگی به احتمال زیاد و بر اساس آماری که در این زمینه منتشر شده است، ۲۵ درصد احتمال مبتلا شدن به طاسی کامل افزایش پیدا می کند. این احتمال در سن ۵۰ سالگی بیشتر می شود و حدود ۵۰ درصد از مردانی که به آلوپسی آندروژنیک مبتلا هستند، تا ۵۰ سالگی دچار ریزش مو شدید و در نتیجه طاسی می شوند.در سن ۶۰ سالگی ۶۶ درصد یا دو سوم مردان به طور کامل طاس بوده و یا موهای خود را از دست می دهند. همانطور که گفته شد ریزش مو با افزایش سن بیشتر می شود. با این حال پذیرش این امر هنوز هم برای برخی از مردان بسیار سخت است.برای این منظور در هر سن و سالی که هستید، درمان های مناسب را آغاز کنید. مرحله قرار گیری شما در این بیماری کمک بسیاری به پزشکان می کند تا درمان مناسب را برای شما تجویز کنند.

 

شرایط ارثی و غیر ارثی و تاثیر در ریزش مو

گفته شد که ریزش مو مردانی که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند، به صورت ارثی و ژنتیکی به وقوع می پیوندد. در این صورت ریزش ها به صورت دائمی اتفاق می افتد و امکان رشد مجدد فولیکول های مو بسیار کم است. با این حال در برخی از مواقع این موضوع به دلایل ارثی ربطی ندارد و عوامل دیگری نیز می تواند منجر به این عارضه شود. بنابراین ریزش مو در بیشتر مواقع موقتی است و درمان های متنوعی برای آن پیشنهاد می شود.

این عارضه می تواند در هر سنی رخ دهد. به همین دلیل در ابتدا باید علت های ایجاد آن را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که عوامل خارجی سبب این عارضه شوند، امکان توقف آنها بسیار کم است و این عارضه ادامه خواهد داشت. با این حساب اگر شاهد ریزش موهای خود هستید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا از ادامه ریزش جلوگیری شود.

 

ریزش مو در مردان

در موارد دیگر، ممکن است قادر به حل سادگی این مساله نباشید. درمان های دیگری در بازار وجود دارند که برای کمک به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو در آینده طراحی شده اند. برخی از این درمان ها کرم، و صابون به منظور تحریک مو و رشد موی جدید بکار می برند.

در آخرین راه – یا در موارد شدید – ممکن است بخواهید پیوند مو انجام دهید. این فرآیند شامل جراحی برداشتن یک تکه مو نواری از پوست سر و سپس دوختن پوست و جدا کردن این نوار از مو به هزاران بافت کوچک، یا اصلاح پوست سر و برداشتن فولیکول های مو از سراست.

 

درمان ریزش مو

هر دو سبک پیوند مو در فولیکول ها و ( یا رشته های پیوند دار ) درون سوراخ کوچک در پوست سر در داخل ناحیه کچل، قرار داده می شوند. موهای جدید باید به طور طبیعی در محل رشد کنند. با این حال، این فرآیند می تواند پر هزینه باشد و احتمال دارد پیوند شکست بخورد پزشک می تواند با شما در مورد شانس موفقیت براساس سابقه پزشکی اش صحبت کند.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *