روشهای درمان تیرگی زیر چشم


تیرگی دور چشم

سیاهی یا تیرگی چشم در مردان و زنان به خصوص در خاورمیانه و هند شیوع بیشتری دارد. تیرگی دور چشم که اغلب با پف یا گودی همراه است ، باعث می شود پیرتر از سن خود ظاهر شوید. برای رهایی و خلاص شدن از تیرگی چشم افراد زیادی به کلینیک زیبایی مراجعه می کنند.

گرچه ممکن است خستگی منطقی ترین توضیح در مورد این بیماری به نظر برسد ، اما تعدادی از عوامل می توانند باعث تیرگی زیر چشم شوند که در ادامه خواهیم پرداخت.

اما بارزتزین سوالی که این جا پیش می آید این است که چرا این عارضه در سنین پایین خود را نمایش نمی دهد، در جواب باید گفت که این مورد بیشتر بعد از بلوغ خود را ظاهر می سازد. این مشکل پوستی بیشتر در آرایش نواحی چشم تأثیرگذار است و به همین دلیل ممکن است اعتماد به نفس افراد مبتلا را هم تحت تاثیر قرار دهد.

علت تیرگی دور چشم

اگر بعد از خواب خوب در زیر چشمان شما حلقه های تیره وجود داشته باشد ، این یک چیز غیر معمول است. خستگی یا بی خوابی تنها دلیل تیرگی زیر چشم نیست.

تیرگی دور چشم شما می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. از دست دادن چربی ، عضله و استخوان در بدن با افزایش سن در اطراف چشم بسیار سریعتر و مشخص تر دیده می شود. در روند پیری ، لایه چربی که به عنوان نتیجه طبیعی تحلیل بافت از بین می رود ، می تواند باعث ایجاد حلقه تاریک در زیر چشم شود.

دلیل دیگر حلقه تاریک زیر چشم این است که پوست اطراف چشم و رگ های خونی به دلایل ارثی و ژنتیکی تمایل به تیرگی دارد. بافت پوستی که پلک ها را احاطه کرده است نازک ترین ناحیه پوست بدن شما است. در حالی که ضخامت پوست مناطق دیگر ۲ میلی متر است ، ضخامت پوست اطراف چشم تقریباً ۰.۵ میلی متر است.

خون زیر پوست دارای یک رنگ قرمز رنگ است که هنگامی دیده می شود که پوست نازک شده چشم نور حاشیه خود را جذب کرده و با یک رنگ مایل به آبی منعکس می کند.در سنین بالاتر انسداد بینی می تواند باعث تغییر رنگ در ناحیه پوست شود که بسیار حساس است.

ساختار بینی یا هرگونه بیماری انسدادی باید در درجه اول با عمل زیبایی بینی اصلاح شود. برای این منظور که بفهمید آیا این مشکل ناشی از بینی شماست یا خیر، مقداری آب نمک در بینی خود بریزید ، تنفس خود را ادامه دهید و این عمل را برای چند روز تکرار کنید ، اگر هنوز کبودی دارید ، می توان گفت که علت این مشکل بینی است.

همچنین می توانیم مشاهده کنیم که حلقه تاریک زیر چشم در نتیجه اختلالات مزمن کلیه یا حساسیت به پلک پایین ایجاد می شود.
سیگار کشیدن و الکل و تغذیه ناسالم نیز باعث ایجاد تیرگی زیر چشم می شود.

 

به طور خلاصه ، می توانیم دلایل تیرگی زیر چشم را به شرح زیر لیست کنیم:

  • از دست دادن حجم گونه ها
  • کمبود بافت چربی در اطراف چشم
  • شلی پلک پایین
  • نازک شدن پوست زیر چشم
  • مصرف سیگار و الکل
  • هایپرپیگمنتیشن ناشی از آسیب خورشیدی
  • مصرف زیاد قهوه و چای
  • بی خوابی یا عدم وجود خواب عمیق
  • کم آبی بدن
  • تغذیه نامناسب
  • ملاسما
  • آلرژی
  • انسداد بینی
  • دلایل پزشکی مانند اگزما یا تیروئید
  • انسداد وریدی در رگهای خونی چشم
  • مشکلات زیست محیطی
  • وراثت

درمان تیرگی زیر چشم

هنوز درمان جامعی که نشان دهد اثر این عوامل کاملا از بین خواهد رفت یا نه کشف نشده است. اما با بهره گیری از پیشرفت های تکنولوژی نظیر درمانهای لیزی، مزوتراپی چشم و موارد مشابه برای رفع تیرگی دور چشم می توان برای درمان سیاهی و پف دور چشم اقدام نمود.

نکته:

تیرگی زیر چشم و لکه های دور چشمی دلیلی برای ممانعت از استفاده شما برای بوتاکس و تزریق فیلر در جهت رفع چروکهای اطراف چشم و گودی زیر چشم نمی تواند باشد. تنها موردی که باید رعایت شود حد فاصل درمانی این عارضه ها می باشد که پزشک آن را تشخیص می دهد.

درمان های خانگی تیرگی زیر چشم

اما راهکارهای جالب تر استفاده از ماسکهای خانگی است که در کاهش تیرگی زیر چشم موثر می باشند . اینکه چقدر تیرکی و کدری دور چشم با ماسک از بین برود بستگی به ماسک مورد استفاده ، پشتکار و جدیت شما دارد.

۱- صورت خود را با آب داغ نشویید

آب داغ باعث از بین رفتن شفافیت و روشنی پوست شده و آن را تیره می کند در عوض آب سرد برعکس عمل می کند.

۲- سیب زمینی

نشاسته موجود در آب سیب زمینی رنده شده به مقدار زیادی تیرگی زیر چشم را درمان می کند. این روش را هفته ای دو الی سه بار به مدت ۱۵ دقیقه تکرار کنید.

۳- روغن بادام در رفع سیاهی زیر چشم

روغن بادام هم به خاطر داشتن ویتامین E به طور مؤثری در رفع تیرگی زیر چشم و تیرگی چشم مؤثر است.

۴- آب گوجه فرنگی

یکی از ضرورت های شفافیت پوست وجود آنتی اکسیدان ها هستند که این ماده به طور قابل توجهی در گوجه فرنگی یافت می شود و تا حدودی در جوانسازی پوست نیز نقش دارد.

با مالیدن مقدار کمی آب گوجه فرنگی در ناحیه زیر چشم می توانید اثر آن را بعد از مدت کوتاهی بر روی رفع تیرگی زیر چشم ملاحضه کنید.

۵- خیار و درمان کننده مشکلات پوستی

سلول های پوست ما برای حفظ شادابی به مقدار زیادی آب نیاز دارد که خیار به عنوان یک محصول آبرسانی پوست خوب عمل میکند.

خیار را به صورت حلقه‌های کلفت ببرید و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید، بعد ورقه های خیار را در حدود ۱۵ دقیقه به روی تیرگی های دور چشم قرار دهید، این عمل را یک هفته و ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

۶- ماسک موز و درمان تیرگی زیر چشم

عمده ترین مواد ضروری پوست عبارتند از ویتامین های A,E,C,K , کلسیم ، پتاسیم ، آهن ، سدیم، منیزیم و کاراتن که موز حاوی همه ی این مواد پروتئینی بوده و لکه های پوستی و تیرگی زیر چشم را به میزان مؤثری کمرنگ می کند.

۷- اسفناج سفید کننده واقعی و طبیعی

اسفناج نیز حاوی بخشی از پروتئین های ذکر شده در موز بوده و علاوه بر آن ویتامین B و نشاسته موجود در آن به خاصیت سفید کنندگی می افزاید.

اگر اسفناج را به صورت خام استفاده کنید خاصیت به سزایی در کم رنگ کردن و درمان تیرگی دور چشم دارد.

۸- لیمو ترش

خاصیت ضد باکتریایی و کشندگی موجود در لیموترش به خاطر ویتامین C موجود در آن است که به روشن کنندگی پوست و از درمان تیرگی زیر چشم هم کمک می کند.

۹- اسپری بینی خانگی

برخی افراد قسم می خورند که استفاده از گلدان نتی می تواند تیرگی زیر چشم و تیرگی شما را از بین ببرد. گلدان نتی وسیله ای است که با محلول آب شور (نمک نرم) پر می کنید. شما بینی خود را با این محلول شستشو می دهید، این روش مخاط سینسو ها را از بین می برد.

اسپری بینی خود را با یک محلول آب نمک پر کنید – نصف قاشق چای خوری نمک در ۱ فنجان آب بریزید و آن را گرم کنید تا حل شود ، سپس قبل از استفاده آن را تا دمای بدن سرد کنید. گرم یا ولرم باشد بهتر است.

سر خود را به طرفین متمایل کنید. اسپری را در سوراخ بینی بالا قرار دهید.از طریق دهان نفس بکشید در حالی که محلول را به آرامی در سوراخ بینی می ریزید. محلول باید از سوراخ بینی دیگر تخلیه شود.این روش را با کج شدن سر خود به روش دیگر تکرار کنید و اسپری خود را پس از استفاده با آب تصفیه شده ، مقطر یا استریل بشویید و بگذارید خشک شود.

 

نتیجه گیری

تیرگی دور چشم برای بسیاری از افراد موقتی است و اغلب نشان دهنده افزایش سن یا کمبود خواب است. اگرچه تعدادی از روشهای درمانی خانگی و پزشکی برای بهبود ظاهر چشم شما وجود دارد ، اما تیرگی دور چشم معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

با این حال ، اگر تغییر رنگ یا کبودی با گذشت زمان بدتر شد ، برای اطمینان از تشخیص صحیح موضوع و دریافت بهترین درمان با پزشک یا متخصص پوست خود ملاقات کنید.

پوست نقش زیادی در زیبایی ما ایفا می کند. از ما در محیط زیست محافظت کرده و به کنترل درجه حرارت بدن، مایعات و تعادل بدنمان کمک می کند. پس به کمک متخصصان ما در کلینیک زیبایی گلدن رویال به سلامت پوست خود کمک کنید و زیبایی خود را تضمین کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *