تاثیر پی آر اف(PRF) روی پوست


یکی از قدیمی ترین آرزوهای بشر، حفظ جوانی با افزایش سن است. این آرزو با توجه به اهمیتی که برای انسانها دارد؛ منجر به تلاشهای فراوان و تحقیقات متعددی نیز در این زمینه شده است که ماحصل آن، ابداع انواع روشهای جوانسازی، به ویژه در حیطه پوست و مو می‌باشد.

در همین راستا چند سالی است که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی، به عنوان روشی موثر برای بازگرداندن جوانی و ترمیم پوست و مو باب گردیده و با توجه به نتایج شگفت انگیز این روش در جوانسازی، با گذشت زمانی کوتاه جایگاه ویژه ای نیز در بین اقدامات جوانسازی و زیبایی کسب نموده است.

پی ار پی (PRF)در واقع پلاسمای غنی از پلاکت است که از نمونه خون خود فرد تهیه می‌شود.

ماده دیگری که شباهت های بسیار نزدیکی به پی آر پی دارد؛ پی آر اف میباشد که این روش نیز تقریبا با ایجاد تاثیرات نزدیک به پی آر پی، در بهبود بافت بسیار موثر عمل می‌کند.

پی آر اف مخفف فیبرین غنی از پلاکت است. این روش دارای پلاکت ، فاکتورهای رشد و سلول‌هایی است که برای کمک به جوان‌سازی پوست ، رشد مو و ترمیم زخم استفاده می‌شود. این نوع درمان از برخی جهات مشابه PRP است. اما پی آر اف فاکتورهای رشد را برای مدت زمان طولانی‌تری حدود یک هفته آزاد می‌کند.

ولی در مقابل PRP فاکتورهای رشد را برای چند ساعت آزاد می‌کند. این بدان معنی است که پی آر اف می‌تواند مزایای بلندمدت‌تری نسبت به پی آر پی داشته باشد. عوامل رشد، باعث تحریک سلول‌های بنیادی در بهبود کلاژن سازی و افزایش آن در پوست و رشد مو می‌شوند. تصور می‌شود که پلاکت موجود در این روش نسبت به PRP مقاوم‌تر است، پس بنابراین باعث بهبود سریع‌تر بافت خواهد شد.

استفاده از پلاکت ، فاکتورهای رشد و سلول‌های موجود در محلولی که از نمونه خون شما تهیه می‌شود؛ تزریق پی آر پی و پی آر اف نام دارند که انجام این روشها می‌تواند با نتایج درخشانی در ترمیم و بهبود پوست و مو همراه باشد.

مراحل تهیه و تزریق پی آر اف PRF

در این روش که با تهیه نمونه خون (مانند همه آزمایشات ساده خون مقداری خون از بیمار گرفته می‌شود) از خود فرد آغاز می‌شود؛ پس از خون گیری، نمونه خون تهیه شده طی فرآیندی (چرخش سریع در سانتریفیوژ)، تفکیک شده و اجزای خون از هم جدا می‌شوند.

این مرحله برای جدا کردن پی آر اف از سایر اجزای خون صورت می‌گیرد. پس از این مرحله، پی آر اف تهیه شده، بلافاصله به پوست سر، صورت یا بدن تزریق می‌شود. این روش سریع، نسبتاً بدون درد بوده و نیازی به مراقبت بعد از عمل یا استراحت در منزل ندارد. به زبان ساده تر فرد بلافاصله پس از تزریق پی آر اف می‌تواند به کار و زندگی روزمره خود باز گردد و محدودیتی برای او ایجاد نخواهد شد.

مزایای استفاده از PRF

به طور کلی این روش دارای مزایای بسیار زیادی است که شامل:

  • جوان‌سازی و بازسازی بافت و رشد کلاژن
  • بازسازی و ترمیم مو: این روش به تحریک پوست سر کمک می‌کند. در نتیجه باعث بهبود نشاط، رنگ و روشنایی مو می‌شود. در عین حال نیز باعث کاهش ریزش مو می‌شود. این نوع درمان رشد مجدد مو را نیز فعال می‌کند.
  • کاهش تیرگی دور چشم: این روش باعث تحریک گردش خون اطراف چشم برای بهبود روشنایی و حتی رنگ پوست می‌شود.
  • از بین بردن چین ‌و چروک‌های پوستی و لکه های پیری
  • کاهش منافذ و رنگدانه ها
  • کاهش اسکارهای سطحی و عمیق آکنه
  • کاهش سلولیت و جوانسازی دست

 

کاندیدای مناسب PRF

بیشتر افراد بسته به نگرانی‌های هر فرد، کاندیدای مناسبی برای درمان به این شیوه هستند.

این روش در واقع می‌تواند پرکننده اسید هیالورونیک را نازک کرده و تزریق نرم و طبیعی‌تر را ایجاد کند.

همچنین این نوع درمان برای بیمارانی که به دنبال درمان پرکننده هستند اما پوست نازک دارند، مفید می‌باشد.

اگر به دنبال بهبود قابل توجه، تدریجی و نتایج طبیعی هستید این روش مناسب شماست.

 

افراد نامناسب جهت انجام PRF

اگر درگیر بیماری‌ها و مشکلات زیر باشید این درمان برای شما مناسب نیست:

  • سرطان پوست
  • سرطان سیستمیک
  • افرادی که شیمی درمانی می‌شوند.
  • افرادی که تحت درمان با استروئید هستند.
  • بیماری‌های پوستی که بر روی صورت تأثیر می‌گذارند (به عنوان مثال پورفیریا)
  • افرادی که دچار اختلالات خونی و ناهنجاری‌های پلاکت هستند.
  • اشخاصی که داروهای ضد انعقاد درمانی (به عنوان مثال وارفارین) مصرف می کنند.

تعداد جلسات درمانی PRF

تعداد جلسات درمان در افراد و مناطق تحت درمان متفاوت است. این درمان بین 3 تا 6 جلسه با فواصل 4 تا 6 هفته‌ای انجام می‌شود.

بهبود بافت پوست در طی 3 تا 6 ماه پس از درمان دیده می‌شود و ماه‌ها پس از درمان نیز بهبودی ادامه می‌یابد. با این وجود بازسازی کامل کلاژن به 6 ماه زمان نیاز دارد.

 

مراقبت‌های پس از پی آر اف (PRF)

پس از انجام پی آر اف نیاز به مراقبت خاصی وجود ندارد؛ ولی رعایت نکات زیر می‌تواند مفید باشد :

پرهیز از مصرف قرص‌های ضد‌التهاب تا دو روز پس ازعمل

استفاده از کمپرس یک پس از درمان

منع فعالیت‌های شدید یا مسافرت هوایی به مدت 24 ساعت

 

عوارض جانبی تزریق PRF

در این روش عوارض جانبی به حداقل می‌رسند؛ زیرا موادی که در مناطق تحت درمان تزریق می‌شود از خون خود فرد گرفته می‌شود. آسیب‌دیدگی در این نوع درمان بسیار ناچیز است. ممکن است تورم و ناراحتی جزئی در محل درمان وجود داشته باشد که موقتی است. این مشکل با استفاده از کمپرس آب سرد طی چند روز برطرف می‌شود.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *