راهنمای کامل انتخاب کرم ضد آفتاب


مقدار اس ‎پی ‎اف در ضدآفتاب به میزان افزایش محافظت از پوست شما برمی‎گردد، اما این موضوعی پیچیده است. این واقعا درجه‎ ای است که نشان می د‎هد شما در مقایسه با حالت طبیعی پوستتان چه مقدار حفاظت بیشتری دریافت می‎کنید.
اصطلاح «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor» و به معنای فاکتور محافظت از خورشید (نور خورشید) است. این عدد بیان گر قدرت کرم های ضد آفتاب برای مقابله با نور خورشید بوده و نیز به عنوان عامل مقایسه از این نظر در محصولات حاوی ضدآفتاب، مورد استفاده قرار می گیرد. هر قدر این عدد از نقطه نظر کمیت، بزرگ تر باشد، فرآورده قوی تر بوده، محافظت بیشتری را فراهم می نماید.

درجه SPF (مانند SPF15 یا 20 SPF) نشان دهنده این است که مصرف کننده آن قبل از این که دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد می تواند زیر نور آفتاب بماند.

برای مثال شما می توانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب ۱۰ دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده می کنید می توانید زمان ۱۰ دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید.

اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد، شما ۱۵۰ دقیقه یا به عبارتی به مدت ۲ ساعت و نیم می توانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجدداً از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر می شود اما در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد.

به عبارت ساده تر اگر روی جعبه یک کرم ضدآفتاب نوشته شده SPF آن ۳۰ است، به این معنا نیست که ۳۰ درصد از پوست شما در برابر نور خورشید حفاظت می کند. اگر بخواهید از روی SPF یک کرم ضدآفتاب بدانید چقدر اثر حفاظتی در برابر نور خورشید دارد، فرمول ساده ای برای آن وجود دارد.

رابطه میان مقدارSPF و دفع اشعه های زیان بار خورشید

در نور خورشید دو نوع اشعه ماوراءبنفش (Ultra Violet) یا (UV) وجود دارد که یکی را (UVA) و دیگری را (UVB) می نامند. این دو اشعه از نقطه نظر طول موج متفاوت بوده و از نظر اثر آن ها بر روی پوست، UVA را اشعه ”پیرکننده“ پوست می نامند چرا که باعث پیری زودرس پوست می شود.

اشعه «UVB» قابلیت نفوذ بیشتری در پوست داشته و به همین دلیل بافت پوست را به طور بنیانی تخریب می کند که پیری زودرس و ایجاد چین و چروک یکی از اثرات تخریب بافت پوست است. همچنین در نور آفتاب مقدار اشعه UVA بیشتر از UVB است.

در این میان فرمول رابطه میان مقدار spf کرم های ضد آفتاب و اشعه UBV از قرار زیر است:

  • یک کرم ضد آفتاب با 15 SPF تا 93 درصد اشعه UBV را دفع می کند.
  • یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 تا 97 درصد اشعه UBV را دفع می کند.
  • یک کرم ضد آفتاب با SPF 50 تا 98 درصد اشعه UBV را دفع می کند.

همین امر نشان دهنده این واقعیت است که یک کرم ضد آفتاب با 15 SPF فقط 4 درصد کمتر از ضد آفتابی با SPF 30 در دفع اشعه UBV ضعیف تر عمل می کند.

 

انتخاب کرم ضد آفتاب با در نظر گرفتن سن و SPF

اس پی اف، مخفف Sun Protection Factor است که به معنی فاکتور یا عامل محافظت در برابر خورشید بوده و میزان آن در کرم ضد آفتاب شما تعیین کننده مقدار محافظتی است که از شما به عمل خواهد آورد.

به طور کلی استفاده از کرم ضد آفتاب برای مقابله با اشعه های UVB و UVA طراحی شده است. یکی ازاین دو اشعه منجر به سرطان پوست شده و دیگری منجر به سوختن پوست و آسیب های دیگر می شود.

بنابراین لازم است که بدانید در هر سنی که هستید باید از چه محصولاتی برای مراقبت از پوست تان استفاده کرده و میزان اس پی اف آن ها باید چقدر باشد تا از ایجاد آسیب و مشکل پیشگیری کنید.

 

ضد آفتاب مناسب از بدو تولد تا شش ماهگی

تنها دوره ای از زندگی که در آن نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب نیست، از بدو تولد تا شش ماهگی است. با وجود این در این دوران نباید نوزادان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد؛ چون پوست آن ها بسیار حساس و آسیب پذیر است و ممکن است دچار مشکلاتی مثل حساسیت و التهاب شود.
برای مراقبت از پوست در دوران صفر تا شش ماهگی استفاده از کالسکه دارای سایه بان، پوشاندن بلوز آستین بلند، شلوار بلند و جوراب نخی می تواند جلوی آفتاب سوختگی نوزاد را بگیرد.

در عین حال دقت داشته باشید که بهتر است در ساعات اوج تابش خورشید، نوزادان را از فضای بسته بیرون نبرید و اگر مجبور به بیرون رفتن شدید، نواحی دارای سایه را پیدا کرده و در آن ها قرار بگیرید.

 

ضد آفتاب مناسب از شش ماهگی تا شش سالگی

نوزادان و کودکانی که در طیف شش ماهه تا شش ساله قرار می گیرند، باید استفاده از کرم ضد آفتاب را شروع کنند. بهترین کرم برای این بچه ها محصولات مخصوصی است که روی آن ها عبارت «مناسب برای استفاده نوزادان و کودکان» نوشته شده است.
معمولا بهترین کرم ضد آفتاب برای این گروه سنی، کرمی است که اس پی اف ۵۰ داشته باشد و صد درصد مینرال یا معدنی به شمار آید. اگر می خواهید بهترین کرم ضد آفتاب را برای بچه ها انتخاب کنید، بهتر است علاوه بر اینکه نکات بالا را در نظر دارید، با متخصص اطفال هم مشورت کنید.

ضد آفتاب مناسب از شش سالگی تا ۱۶ سالگی

از شش سالگی تا سنین نوجوانی دورانی است که فعالیت بچه ها بیشتر از هر وقت دیگری می شود. بازی کردن در مدرسه، پرداختن به فعالیت های ورزشی و موارد مشابه نیاز آن ها را به استفاده از یک کرم ضد آفتاب که امکان تنفس را برای پوست فراهم کند، بیشتر خواهد کرد.

به همین دلیل بهتر است برای بچه ها و نوجوان های شش تا ۱۶ ساله از کرم هایی استفاده کنید که سبک تر هستند؛ اما در عین حال قدرت محافظتی شان همچنان زیاد است.

بهترین گزینه برای این بچه ها کرم های ضد آفتاب روزانه با اس پی اف ۵۰ است. دقت داشته باشید که اگر فرزندتان در حین بازی تعریق زیادی دارد، باید زود به زود کرمش را تجدید کنید.

 

ضد آفتاب مناسب از ۱۶ تا ۳۵ سالگی

به دورانی که می توانید سراغ دنیای از محصولات متنوع دارای اس پی اف بروید، خوش آمدید. همه چیز بستگی به شما و نیازهایتان دارد. اگر آرایش می کنید می توانید از کرم ضد آفتاب بدون رنگ با اس پی اف ۴۰ استفاده کنید که دیده نمی شود و تاثیری روی آرایش تان نخواهد گذاشت.

ویژگی های محصولات مناسب این بازه سنی شامل موارد زیر می شود:

  • ۱۶ تا ۲۵ سال: روغن بدن دارای ضد آفتاب و کرم دارای اس پی اف ۴۰ در بیشتر مواقع کارآمد خواهد بود.
  • ۲۵ تا ۳۵ سال: لوسیون بدن دارای زینک با اس پی اف ۴۰ و مواد صد درصد معدنی برای این بازه سنی مناسب است.

همچنین در این بازه زمانی باید نوع پوست تان را بشناسید و سراغ ضد آفتاب مناسب برای نوع پوست تان بروید. برای مثال اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، ضد آفتاب شما نباید حاوی چربی باشد؛ اما داشتن چربی برای کسی که پوست خشکی دارد، مناسب خواهد بود. بنابراین به این نکته هم دقت داشته باشید.

 

ضدآفتاب مناسب 35 سالگی به بالا

این دوران هم مثل مورد قبلی به بازه های کوچکتری تقسیم می شود که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم.

  • ۳۵ تا ۴۵ سالگی: در این دوران می توانید از سی سی کرم روزانه با اس پی اف ۳۵ برای صورت استفاده کنید و برای بدن تان از لوسیون صد درصد معدنی با اس پی اف ۵۰ کمک بگیرید.
  • ۴۵ تا ۶۰ سالگی: سرم دارای ضد آفتاب با اس پی اف ۳۰ می تواند برای این سن مناسب باشد. همچنین لوسیون بدن باید حاوی مواد جوان کننده و حداقل اس پی اف ۴۰ باشد.
  • بالای ۶۰ سال: در این دوران استفاده از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب با اس پی اف ۴۰ ضروری است. همچنین باید بیشتر از هر وقت دیگری به وجود اس پی اف در کرم مخصوص دست ها هم توجه داشت.

نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب

اگر از کرم ضد آفتاب به عنوان نمونه با SPF 50+ کم استفاده شود، می تواند تاثیر بسیار کمی داشته باشد. هنگامی که کرم های ضد آفتاب مورد آزمایش قرار می گیرند، آنها را با سرعت ۲ میلی گرم در هر سانتی متر مربع بر روی پوست اعمال می کنند که حدود ۳۵ میلی لیتر (یا هفت قاشق چای خوری) برای بدن بزرگسالان بالغ به کار می رود. اما بسیاری از مردم کمتر از این مقدار استفاده می کنند که به طور قابل توجهی اثر بخشی آن را کاهش می دهد.

همچنین استفاده نکردن به اندازه از کرم ضد آفتاب، تمدید نکردن آن پس از شنا یا ورزش می تواند اثر کرم ضد آفتاب را کاهش دهد.

مقدار تونصیه شده برای کرم ضدآفتاب، ۴۵ میلی لیتر یا ۹ قاشق چای خوری است:

۱ قاشق چای خوری برای سر و گردن
۲ برای گودی ها
۱ برای هر بازو
۲ برای هر پا
این مقدارها نشان دهنده ی حفاظت کامل است.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *