خطرات و عوارض لیزر موهای زائد

لیزر مو

خطرات و عوارض لیزر

از عوارض وحشتناک لیزر می‌ترسم. این جمله را از برخی از مراجعین و مخاطبانمان می‌شنویم. در اینترنت مقالات و تصاویر زیادی در مورد عوارض وحشتناک لیزر منتشر شده است ولی این عوارض فقط زمانی رخ می‌دهند که دستگاه لیزر به دست فرد غیرمتخصص یا در کلینیک‌هایی بدون نظارت پزشک یا با دستگاه‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت انجام شده باشد. لیزر موهای زائد اگر در شرایط استاندارد انجام شود، هیچ خطر و عارضه‌ی وحشتناکی ندارد.

در ادامه برخی از خطرات و عوارض وحشتناکی که برای لیزر گفته می‌شود را فهرست کرده‌ایم. لازم است بار دیگر تاکید کنیم که هیچ کدام از این موارد چیزی بیشتر از شایعه نیستند یا به دلیل خطای اپراتور رخ داده‌اند:

لیزر سرطان‌زا نیست. پرتوهای نوری لیزر فقط باعث گرم شدن فولیکول‌های مو و از بین رفتن‌شان می‌شود. پرتوهایی مثل پرتوهای فرابنفش یا اشعه X به دلیل انرژی بسیار زیادی که دارند، باعث به وجود آمدن مولکول‌های سرطان‌زا مثل رادیکال‌های آزاد می‌شوند. برای همین به این پرتوها، یونیزان می‌گویند. لیزر پرتوی نوری است و خاصیت یونیزان ندارد. پس سرطان‌زا هم نیست.

لیزر باعث نازایی نمی‌شود. آقایان و خانم‌هایی که ناحیه‌ی بیکینی را لیزر می‌کنند نگران این مسئله هستند. عمق نفوذ لیزر به پوست فقط در حد چند میلی‌متر است و هیچوقت به ارگان‌های جنسی شما مثل تخمدان یا بیضه نمی‌رسد که بخواهد آسیبی وارد کند.

لیزر آسیبی به پرده بکارت نمی‌زند. برای دختران جوان این شایعه بسیار نگران کننده است. ولی واقعیت این است که لیزر هیچوقت به پرده بکارت نزدیک نمی‌شود.

لیزر به چشم آسیبی نمی‌زند. در جلسه لیزر به شما عینک مخصوص محافظتی داده می‌شود. برای اطمینان بیشتر ممکن است زیر عینک پارچه‌ای نیز قرار داده شود. ممکن است در طول لیزر درمانی (به ویژه وقتی اپراتور روی صورت‌تان کار می‌کند) چند فلش نور ببینید. این فلش‌ها به چشم آسیبی وارد نمی‌کنند. اما اگر اپراتور خطایی بکند و لیزر به طور مستقیم به شبکیه شما برخورد کند، احتمال آسیب وجود دارد. اگر بعد از لیزر دچار آبریزش، قرمزی و سوزش شدید حتماً برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

لیزر باعث به وجود آمدن رگ‌های واریسی نمی‌شود. همانطور که گفتیم لیزر فقط چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند و اصلاً به عروق و وریدهای پوستی نمی‌رسد که بخواهد تاثیری روی آن‌ها بگذارد. شاید لیزر با حذف موهای پا باعث دیده شدن رگ‌های واریسی شود ولی قطعاً باعث ایجاد شدن آن‌ها نمی‌شود.

عوارض ناشی از خطای اپراتور

بدترین عوارض لیزر موهای زائد آن دسته‌ از عوارضی هستند که به دلیل خطای اپراتور پیش می‌آیند. در ادامه به تعدادی از این عوارض اشاره کرده‌ایم.

لکه‌های پوستی: هایپرپیگمنتیشن یا ایجاد لکه‌های تیره پوستی و همچنین هایپوپیگمنتیشن یا ایجاد لکه‌های روشن پوستی جزو عوارض لیزر هستند. با این حال اگر اپراتور لیزر باتجربه و حرفه‌ای باشد، خیلی بعید است دچار این عارضه بشوید. درمان لکه‌های پوستی دشوار است و در برخی از بیماران هیچگاه برطرف نمی‌شوند.
سوختگی: یکی از عوارض شایع لیزر سوختگی است. گاهی سوختگی از عوارض طبیعی به حساب می‌آید و بسیار خفیف است. گاهی هم ناشی از خطای اپراتور بوده و بسیار شدید است. حتی ممکن است پوست تاول بزند. اگر در حین لیزر موهای زائد دچار سوختگی شدید و حاد شده‌اید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای سوختگی‌های خفیف نیازی به درمان خاصی نیست. قرار گیری پوست در معرض هوا کفایت می‌کند و کرم زینک اکسید می‌تواند کمک کننده باشد.

 

عوارض طبیعی لیزر

تعدادی از عوارض هستند که از عواقب طبیعی لیزر به حساب می‌آیند. قرمزی، تورم و احساس گرما از جمله عوارضی هستند که می‌توانند بعد از لیزر دیده شوند. برای کاهش این موارد، گذاشتن یخ بعد از لیزر بسیار موثر است. همچنین ممکن است کرم‌های خاصی برای شما تجویز شود که التهاب را کاهش می‌دهند.

عوارض دیگر شامل خشکی و پوسته پوسته شدن هستند که در مواقع نادر دیده می‌شود. یکی دیگر از عوارض طبیعی لیزر، ضخیم شدن موهای نازک و کرکی است. چون موهای اصلی از بین رفته‌اند، موهای نازک و کرکی فرصت این را پیدا می‌کنند که ضخیم و بلند شوند. جلسات ترمیم سالانه لیزر به همین منظور برنامه‌ریزی می‌شود که موهای جدیدی که رشد کرده‌اند را از بین ببریم.

نکته‌ی آخر در مورد عوارض و خطرات لیزر موهای زائد این است که مشکلات پوستی فعال مثل آکنه، زگیل، خال، تبخال، اگزما و سایر بثورات پوستی نباید در تماس مستقیم با لیزر قرار بگیرند. اگر ضایعه‌ی پوستی روی پوست شما وجود داشته باشد، معمولاً روی آن ضایعه را می‌پوشانند و برای سایر بخش‌ها لیزر انجام می‌شود. زخم باز، عفونت پوستی و بخیه‌ای که هنوز کشیده نشده نیز نباید در تماس با لیزر قرار بگیرند.

به حداقل رساندن خطرات و عوارض

اولین و مهم‌ترین قدم برای حداقل رساندن خطرات و عوارض یافتن یک مرکز لیزر مناسب است. در طول متن به ویژگی‌های یک مرکز خوب لیزر اشاره کردیم و در این جا یکبار دیگر با هم مرور می‌کنیم:

  • -اپراتورهای مرکز باید دانش و تجربه‌ی کافی کار با دستگاه‌های لیزر را داشته باشند.
  • -تمامی خدمات لیزر باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.
  • -از لیزر مناسب با رنگ پوست شما استفاده شود. مثلاً الکساندریت برای افراد دارای پوست تیره مناسب نیست.
  • -دستگاه‌های مرکز لیزر، جدید و به‌روز باشند. دستگاه‌های جدیدتر معمولاً موثرتر هستند.
  • -دومین اقدام رعایت توصیه‌های مراقبتی بعد از لیزر است.

در ادامه تعدادی از آن‌ها را برایتان فهرست کرده‌ایم.

  • -بعد از لیزر نباید در معرض آقتاب مستقیم قرار بگیرید. باید وقتی از خانه بیرون می‌روید کرم ضدآفتاب بزنید و هر ۲ ساعت کرم خود را تمدید کنید. همچنین تا زمان جلسه‌ی بعدی لیزر نباید آفتاب بگیرید، سولاریوم بروید یا از کرم‌های برنزه کننده استفاده کنید.
  • -تا حداقل ۱۲ ساعت بعد از لیزر موهای زائد نباید آرایش کنید. اگر واقعاً مجبور به آرایش هستید، می‌توانید ۶ ساعت بعد از لیزر از پودرهای بسیار سبک استفاده کنید.
  • -بعد از لیزر نباید از سایر روش‌های حذف موهای زائد مثل وکس یا بند انداختن استفاده کنید.
  • -حداقل تا ۲ روز بعد از لیزر از فعالیت ورزشی، حمام آب داغ، رفتن به جکوزی و سونا پرهیز کنید.
  • -حداقل تا ۳ روز بعد از لیزر از استفاده از اسکراب‌ها و مواردی مثل کیسه کشیدن پرهیز کنید.

 

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *